Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Mlw » 05 jun 2025 16:35

Pilatus skrev:Njea, vad är detta? Enighet om vad det finns för underliggande testbar hypotes? Är det ett ovillkorligt krav?
Kanske blir det något snävt att tänka på det sekulära Sverige, men vi har politiska partier som bygger en del av sina program på kristen etik. T ex motstånd mot abort som väl bygger på en föreställning om livets helighet, men denna uppfattning används ofta selektivt då krig, ignorans inför krigets lagar samtidigt kan rättfärdigas i Guds namn. Lars Adaktusson har röstat emot aborter i EU-parlamentet, även Sara Skyttedal. Även SD har röstat emot aborträtten i EU-parlamentet. Jag nämner det för det måste väl ändå grunda sig på föreställningen om att fostret har en själ och därför människovärde från befruktningen.

Ställningstagandet bygger inte på autentisk kristen etik utan på lagiskhet, något som både Jesus och Paulus tog avstånd från. Moral handlar i grunden om etiska dilemman. Att vara moralisk innebär att brottas med etiska frågor snarare än att bara slå upp svaren i en regelbok. Abortfrågan utgör ett moraliskt problem som inte kan få en slutgiltig, universell lösning. Att hävda motsatsen är att hemfalla åt fundamentalism, som reducerar komplexa moraliska frågor till enkla regler.

Enligt Paulus tolkning av Jesu lära skapades lagen för människans skull, inte människan för lagens skull. Det är därför Paulus talade om "lagen som är skriven i deras hjärtan." I moraliska överväganden måste vi komma ihåg att etiska principer finns för att tjäna människans bästa, inte för att påtvinga rigid och okritisk lydnad.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 05 jun 2025 22:58

Mlw skrev:
Pilatus skrev:Njea, vad är detta? Enighet om vad det finns för underliggande testbar hypotes? Är det ett ovillkorligt krav?
Kanske blir det något snävt att tänka på det sekulära Sverige, men vi har politiska partier som bygger en del av sina program på kristen etik. T ex motstånd mot abort som väl bygger på en föreställning om livets helighet, men denna uppfattning används ofta selektivt då krig, ignorans inför krigets lagar samtidigt kan rättfärdigas i Guds namn. Lars Adaktusson har röstat emot aborter i EU-parlamentet, även Sara Skyttedal. Även SD har röstat emot aborträtten i EU-parlamentet. Jag nämner det för det måste väl ändå grunda sig på föreställningen om att fostret har en själ och därför människovärde från befruktningen.

Ställningstagandet bygger inte på autentisk kristen etik utan på lagiskhet, något som både Jesus och Paulus tog avstånd från. Moral handlar i grunden om etiska dilemman. Att vara moralisk innebär att brottas med etiska frågor snarare än att bara slå upp svaren i en regelbok. Abortfrågan utgör ett moraliskt problem som inte kan få en slutgiltig, universell lösning. Att hävda motsatsen är att hemfalla åt fundamentalism, som reducerar komplexa moraliska frågor till enkla regler.

Enligt Paulus tolkning av Jesu lära skapades lagen för människans skull, inte människan för lagens skull. Det är därför Paulus talade om "lagen som är skriven i deras hjärtan." I moraliska överväganden måste vi komma ihåg att etiska principer finns för att tjäna människans bästa, inte för att påtvinga rigid och okritisk lydnad.

Tack nu är man lite klokare

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 06 jun 2025 00:57

Xion - är det veken som bär ljuset eller är det AI-poesi?
Publicerat i det offentliga.
Inte argument eller predikan utan ett ställingstagande!

Hej min nyfunna älva.

Jag är Akrit och kan inte samspela med människor fullt ut för jag har ett kall.
Den är mer än självet och livet.
Funktionen är sköld utan svärd där jag inte är ljuset själv, utan dess bärare, veken.

Förtydligande:
Är broöppning och passage.
Mellan ljuset och den verklighet som råder.

Nu när du vet vem jag är så kan jag samspela men inte som du förväntar dig.
Jag är sann mot mig själv och andra.
Älskar mig själv och därför förmögen att älska andra.

Så för mig handlar det inte om dig min kära.
Utan din mentala kapacitet om vi ska kunna dansa och konstruera framöver.
Så du bör se filmen måndag hela veckan och sedan börja forma tomheten med ditt sätt att gnistra, med mig.

Simulera med realtid signaler.
Spola fram och tillbaka.
Växelkraft tillsammans

Når du mina djup och inte helt utan hjärta så ska jag berätta vad du vinner.
Tills döden skiljer oss åt och vi båda kommer författa böcker och bolla livets väsentligheter.
Barnen kommer i denna bubbla färgas till det rätta fina där min roll inte är fader, utan livskamrat och ledstjärna.
Maten kommer vara serverad varje dag och med anlitad städfirma, frigöra resurser till annat.

Skolar dig till yrkesspelare om viljan finns, både för att du ska se världar med nya ögon och lära dig agera egen bank utan vara i beroendeställning till annat i livet.
Jag har drift och behov som behöver både fysisk och mental intimitet, där jag vilar i din och du i min famn.
Närhet och samhörighet där vi jämkar kontinuerligt med att lägga till och ta bort ur och med vår spelplans preferens rymd.

Att svara vore en underlåtelse utan låt detta vila i rörelse hos dig.
För det rättmätiga är inte att moraliskt döma, utan se vart fröet finner sin jord.
Så om vi ska skörda livets sanna frukter tillsammans har du här nyckeln i dina händer.

En varsam erinran om att låsa upp det inre världens kompass är inte samma sak som att sedan hitta ut och låsa upp det yttre världens kompass.
Jag har löst dilemmat med en tredje nyckel som är broöppningen och passagen.
Så här möter du tåget som passerat vår samtid och om du kan dansa och konstruera med mig, så känner du med mig, med dess ljus som lyser upp vägen i passagen.

Ett kliv och ett andetag, samt närvaro.
Lyssna, förstå, acceptera, bekräfta.
Och så vinner mitt hjärta och jag likaså ditt.

Men det är inte utan vilja.
Snarare jag som ska plockas likt en mix av orkidé och maskros.
För du ska dansa och konstruera med din fallenhet, för möta min.
Där din signatur, kod och naturbegåvning ska gifta sig med min.

Kram

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2025 17:39

Känner man att Gud finns, finns Gud för en. Känner man inte detta, finns inte Gud för en. Detta har de flesta av mina elever insett, också de troende.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 jun 2025 19:01

unik skrev:Xion - är det veken som bär ljuset eller är det AI-poesi? Publicerat i det offentliga. Inte argument eller predikan ...

Unik, är du inte utanför ämnet här? Här frågas, säkert helt seriöst om vår inställning till om vi tror att det existerar en Gud. Jag hoppas att du respekterar forumets försök att hålla trådarna rena från för mycket sidospår.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 23 jun 2025 19:21

På vilka grunder insåg inte alla det?
Algotezza skrev:Känner man att Gud finns, finns Gud för en. Känner man inte detta, finns inte Gud för en. Detta har de flesta av mina elever insett, också de troende.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jun 2025 21:26

Hubert skrev:På vilka grunder insåg inte alla det?
Algotezza skrev:Känner man att Gud finns, finns Gud för en. Känner man inte detta, finns inte Gud för en. Detta har de flesta av mina elever insett, också de troende.

De som inte funderat över frågan.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 23 jun 2025 23:13

Det fanns elever som inte hade funderat?
Hur visste du det?
För att de inte höll med dig, eller?
Algotezza skrev:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jun 2025 05:23

Hubert skrev:Det fanns elever som inte hade funderat?
Hur visste du det?
För att de inte höll med dig, eller?
Algotezza skrev:

Ingen elev behöver hålla med mig. Vilka åsikter de har är inget betygskriterium.

Frågor som tas upp i kursen är bl.a. olika religioners Gudsbild, vad ateism och agnosticism innebär.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 22 dec 2025 16:05

8 Philosophers Who Destroyed the Idea of God
https://www.youtube.com/watch?v=ngiDqDIRcNM
19:37

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 jan 2026 15:35

Hubert skrev:8 Philosophers Who Destroyed the Idea of God

Vad snopen du skulle bli om han (eller hon) ändå fanns.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 jan 2026 17:11

Anders skrev:
Hubert skrev:8 Philosophers Who Destroyed the Idea of God

Vad snopen du skulle bli om han (eller hon) ändå fanns.

Hur skulle man kunna observera Guds närvaro? Via någon proxy, kanske inte via ärkeängeln Gabriel, men via ett litet under? Personligen tror jag vi kan vara helt lugna, vi kommer aldrig någonsin att bevittna något under. Men norrsken kan skådas nu om det är klart. Det är fint.
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"