Kommer rättvisa skipas?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Algotezza » 05 mar 2026 20:02

Vega skrev:Jag tror på riktigt att vi måste leva långt mer spartanskt än vi tror om vi vill vara lyckosamma. Överflödet förlamar och bedövar oss och vi kommer inte undan. Vad händer om jag bara äter hälften så mycket mat på en dag? Vaknar mina sinnen till liv?

Jaga lyckan med olika metoder och tekniker leder inte dit.

"Lyckan kommer, lyckan går." Så länge ens lyckan är helt beroende av yttre faktorer når man den inte. Å andra sidan är den inte heller helt beroende av inre faktorer och ens livsattityd.

Att "pengar inte leder till bestående lycka" är en klyscha man kan häva ur sig om man har det väl ställt.
Algotezza aka Algotezza

Maat

Inläggav Maat » 06 mar 2026 02:06

"Att "pengar inte leder till bestående lycka" är en klyscha man kan häva ur sig om man har det väl ställt."

Det stämmer, har personlig erfarenhet av det resonemanget, irriterande person i "familjen" med ett "antal" miljoner på banken.

Personligen har jag skapat mycket lycka med pengar, därför att jag har rätt "värderingar" och satsar på "högre känslomässiga värden" än ytliga och meningslösa materiella ting som de flesta med "gott om pengar" men torftigt "sinne" gör.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 mar 2026 08:17

Maat skrev:"Att "pengar inte leder till bestående lycka" är en klyscha man kan häva ur sig om man har det väl ställt."

Det stämmer, har personlig erfarenhet av det resonemanget, irriterande person i "familjen" med ett "antal" miljoner på banken.

Personligen har jag skapat mycket lycka med pengar, därför att jag har rätt "värderingar" och satsar på "högre känslomässiga värden" än ytliga och meningslösa materiella ting som de flesta med "gott om pengar" men torftigt "sinne" gör.

Forskning säger 70k dollar per år i USA. Månadslön på, kanske 50k i Sverige(ej AI kollat). Sen blir man inte lyckligare.

Jag klarar mig med betydligt mindre. Men ffa så länge barnen bodde hemma och alla de tre skulle ut på resor behövdes det. Nu har jag gått ner i lön och gör roligare saker.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 06 mar 2026 20:59

Algotezza skrev:Att "pengar inte leder till bestående lycka" är en klyscha man kan häva ur sig om man har det väl ställt.

Men om jag betalar dig så ändrar du åsikt..

531bts

Inläggav 531bts » 07 mar 2026 12:06

xion skrev:
531bts skrev:
Vega skrev:Jag tror på Gud för att han är garanten för rättvisa.. Då säger de flesta: livet är inte rättvist.. Då säger jag: jag tror på rättvisa i nästa liv, om det ska krävas ett nytt liv för det..

Nej, Gud är inte garant för vilka villkor människorna ställer på varandra. Gud är "garant" initiativtagare till skapelsen för ett enda syfte: bli förstådd och älskad av människan. När människan i dialog kan förstå sin allmängiltiga situation i skapelsen och kommunicera meningen, syftet med den för att leva i ostörd kärlek till den som den är och därigenom älska Gud av hela sitt förstånd, hjärta och själ, samt älska sin nästa som sig själv, blir rättvisa ingen strävan, rättvisa följer av kärlek.

Det finns en del frågetecken att räta ut.
När du skriver Gud, menar du då den "avbild" av oss, som vi har skapat, och som vi tycker förlänar oss en särställning när det gäller livet på Jorden. Om så är fallet, Blir det inte så att vi, istället för att älska Gud, i själva verket förhärligar och älskar oss själva?

Om man med ordet Gud menar livet på Jorden av vilket vi människor, genetiskt sett, bara är en mikroskopisk del, så får vi inte glömma alla de andra varelser som ingår i "skapelsen".
Vi beter oss inte kärleksfullt mot varandra och ännu mindre mot dessa våra "medresenärer" på Jorden. Våra husdjur som vi håller i djurfabriker, och som vi borde betrakta som "vår nästa" har ingen plats i det som vi kallar "Guds vackra värld". Deras lott påminner mera om nazisternas förintelseläger. De djur som fortfarande lever i frihet, och som vi tränger undan mer och mer för att tillfredsställa våra omättliga behov, får allt svårare att leva det naturliga liv som de är avsedda för.

Gud är helheten. För oss som ingående delar, visad som bilden av universum, en vibrerande aktivitet, funktion orsakad av Gud. Vi är Guds bestående och ingående delar med samma osynliga kvalitet: medvetande, beskrivet som förmågan att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov. Medvetande kan aldrig observeras som objekt endast i dess funktion, aktivitet knutet till en kropp. För vårt vidkommande, den mänskliga kroppen och för Gud som orsak till skapelsen, universum.
Vi kan således aldrig vetenskapligt "bevisa" vare sig medvetande eller Guds existens, då vi erfar Guds aktivitet inifrån skapelsen som ingående delar. Medvetandet kan endast bedömas utifrån en känsla av att finnas till samt andra kroppars behovsmotiverade rörelse.
Antagandet Gud som orsak till skapelsen dvs EN om sig själv och sina ingående delar, medveten varelse, vilar på:
1. att medvetande är bestående och inte är resultat av partikel rörelse, att medvetande tvärtom är orsak till partikel rörelse, vågmekanik.
2. att något inte kan uppstå från ingenting och att något inte kan bli inget samt att något kan förändras till något annat.
3. att universum, skapelsen utgör ETT HELT slutet system där allt är integrerat.
4. den biologiska mångfalden där evolutionen utvecklat kroppar, i ett logiskt kretslopp, från encelliga livsformer med ett begränsat omfång för medvetandet, fram till människan, utrustad med en hjärna att omfatta medvetandets fulla potential: förstå orsakssammanhang i sin situation och sin omgivning samt ett heltäckande språk att kommunicera detta.
5. att det abstrakta tänkandet med sammanhängande heltäckande språk genom evolutionen utvecklats (liksom allt i det biologiska skiktet), med en mening i betydelsen: behov - tillvägagångssätt - tillfredsställelse.
Vårt behov av att förstå och förhålla oss till de kroppsbevarande behoven men också vårt medfödda filosofiska behov för att kunna tillfredsställa människans mest fundamentala och existentiella behov: att bli förstådd och älskad. Det förutsätter att man ägnar tanke och tal frågan om en allmängiltig mening med det mänskliga livet i förhållande till vår gemensamma verklighet. Det står oss fritt, filosofi med syftet "kärlek till sanning" kan inte påtvingas vare sig av Gud eller medmänniskor. Kärlek kan endast förverkligas mellan minst två parter som frivilligt vill förstå den gemensamma och allmängiltiga situationen. Alternativet är makt där den ena parten tvingas att förhålla sig till en motpart.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 mar 2026 13:45

Vega skrev:
Algotezza skrev:Att "pengar inte leder till bestående lycka" är en klyscha man kan häva ur sig om man har det väl ställt.

Men om jag betalar dig så ändrar du åsikt..

Betalar för vad?
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 07 mar 2026 13:55

531bts skrev:
xion skrev:
531bts skrev:Nej, Gud är inte garant för vilka villkor människorna ställer på varandra. Gud är "garant" initiativtagare till skapelsen för ett enda syfte: bli förstådd och älskad av människan. När människan i dialog kan förstå sin allmängiltiga situation i skapelsen och kommunicera meningen, syftet med den för att leva i ostörd kärlek till den som den är och därigenom älska Gud av hela sitt förstånd, hjärta och själ, samt älska sin nästa som sig själv, blir rättvisa ingen strävan, rättvisa följer av kärlek.

Det finns en del frågetecken att räta ut.
När du skriver Gud, menar du då den "avbild" av oss, som vi har skapat, och som vi tycker förlänar oss en särställning när det gäller livet på Jorden. Om så är fallet, Blir det inte så att vi, istället för att älska Gud, i själva verket förhärligar och älskar oss själva?

Om man med ordet Gud menar livet på Jorden av vilket vi människor, genetiskt sett, bara är en mikroskopisk del, så får vi inte glömma alla de andra varelser som ingår i "skapelsen".
Vi beter oss inte kärleksfullt mot varandra och ännu mindre mot dessa våra "medresenärer" på Jorden. Våra husdjur som vi håller i djurfabriker, och som vi borde betrakta som "vår nästa" har ingen plats i det som vi kallar "Guds vackra värld". Deras lott påminner mera om nazisternas förintelseläger. De djur som fortfarande lever i frihet, och som vi tränger undan mer och mer för att tillfredsställa våra omättliga behov, får allt svårare att leva det naturliga liv som de är avsedda för.

Gud är helheten. För oss som ingående delar, visad som bilden av universum, en vibrerande aktivitet, funktion orsakad av Gud. Vi är Guds bestående och ingående delar med samma osynliga kvalitet: medvetande, beskrivet som förmågan att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov. Medvetande kan aldrig observeras som objekt endast i dess funktion, aktivitet knutet till en kropp. För vårt vidkommande, den mänskliga kroppen och för Gud som orsak till skapelsen, universum.
Vi kan således aldrig vetenskapligt "bevisa" vare sig medvetande eller Guds existens, då vi erfar Guds aktivitet inifrån skapelsen som ingående delar. Medvetandet kan endast bedömas utifrån en känsla av att finnas till samt andra kroppars behovsmotiverade rörelse.
Antagandet Gud som orsak till skapelsen dvs EN om sig själv och sina ingående delar, medveten varelse, vilar på:
1. att medvetande är bestående och inte är resultat av partikel rörelse, att medvetande tvärtom är orsak till partikel rörelse, vågmekanik.
2. att något inte kan uppstå från ingenting och att något inte kan bli inget samt att något kan förändras till något annat.
3. att universum, skapelsen utgör ETT HELT slutet system där allt är integrerat.
4. den biologiska mångfalden där evolutionen utvecklat kroppar, i ett logiskt kretslopp, från encelliga livsformer med ett begränsat omfång för medvetandet, fram till människan, utrustad med en hjärna att omfatta medvetandets fulla potential: förstå orsakssammanhang i sin situation och sin omgivning samt ett heltäckande språk att kommunicera detta.
5. att det abstrakta tänkandet med sammanhängande heltäckande språk genom evolutionen utvecklats (liksom allt i det biologiska skiktet), med en mening i betydelsen: behov - tillvägagångssätt - tillfredsställelse.
Vårt behov av att förstå och förhålla oss till de kroppsbevarande behoven men också vårt medfödda filosofiska behov för att kunna tillfredsställa människans mest fundamentala och existentiella behov: att bli förstådd och älskad. Det förutsätter att man ägnar tanke och tal frågan om en allmängiltig mening med det mänskliga livet i förhållande till vår gemensamma verklighet. Det står oss fritt, filosofi med syftet "kärlek till sanning" kan inte påtvingas vare sig av Gud eller medmänniskor. Kärlek kan endast förverkligas mellan minst två parter som frivilligt vill förstå den gemensamma och allmängiltiga situationen. Alternativet är makt där den ena parten tvingas att förhålla sig till en motpart.

Punkterna (1-5) innehåller inget som kan tolkas som ett gudsbevis.
"Kärlek till sanning" kräver evidens för att något ska betraktas som en sanning. Annars måste det ses som ett narrativ.

531bts

Inläggav 531bts » 07 mar 2026 14:10

Alldeles riktigt Xion: om du läser mitt inlägg noggrant; Gud kan aldrig bevisas i vetenskaplig betydelse, då Guds existens och våran är medvetande; en osynlig förmåga att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov. Det är medvetandets uttryck och anknytning till en aktivitet, funktion som objektivt kan observeras. Det är utifrån Guds aktivitet dvs skapelsen, universum, som vi ingår i, lever i förhållande till och lever av, vi kan göra antaganden. Vi kan tro på EN levande orsak Gud eller tro att universum är ett teknologiskt, dött och slumpartat fenomen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 mar 2026 14:20

531bts skrev:Alldeles riktigt Xion: om du läser mitt inlägg noggrant Gud kan aldrig bevisas i vetenskaplig betydelse, då Guds existens och våran är medvetande; en osynlig förmåga att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov. Det är medvetandets uttryck och anknytning till en aktivitet, funktion som objektivt kan observeras. Det är utifrån Guds aktivitet dvs skapelsen, universum, som vi ingår i, lever i förhållande till och lever av, vi kan göra antaganden. Vi kan tro på EN levande orsak Gud eller tro att universum är ett teknologiskt, dött och slumpartat fenomen.

Varför är det antingen-eller?
Algotezza aka Algotezza

531bts

Inläggav 531bts » 07 mar 2026 15:38

Algotezza: för att skapelsen, universum utgör EN helhet, ETT integrerat slutet system, där något inte kan bli ingenting och något inte kan uppstå från ingenting. Allt är i en ständigt dynamisk förändring som inte kan knytas till en, i systemet, minsta orsak.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 mar 2026 16:38

531bts skrev:Algotezza: för att skapelsen, universum utgör EN helhet, ETT integrerat slutet system, där något inte kan bli ingenting och något inte kan uppstå från ingenting. Allt är i en ständigt dynamisk förändring som inte kan knytas till en, i systemet, minsta orsak.

Vad är problemet? Att alla inte håller med om det? Är det som du säger spelar väl det ingen roll!!!
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 07 mar 2026 16:54

531bts skrev:Alldeles riktigt Xion: om du läser mitt inlägg noggrant; Gud kan aldrig bevisas i vetenskaplig betydelse, då Guds existens och våran är medvetande; en osynlig förmåga att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov. Det är medvetandets uttryck och anknytning till en aktivitet, funktion som objektivt kan observeras. Det är utifrån Guds aktivitet dvs skapelsen, universum, som vi ingår i, lever i förhållande till och lever av, vi kan göra antaganden. Vi kan tro på EN levande orsak Gud eller tro att universum är ett teknologiskt, dött och slumpartat fenomen.

För min del tror jag inte på en levande orsak, Jag tror att universum är ett oändligt kaosliknande fenomen. I detta kan det vi kallar liv uppstå spontant ifall förutsättningarna är de rätta. Hur det verkligen förhåller sig kommer vi aldrig att få veta och "skit samma", vi kommer snart att vara historia i vilket fall som helst.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 mar 2026 08:39

531bts skrev:Algotezza: för att skapelsen, universum utgör EN helhet, ETT integrerat slutet system, där något inte kan bli ingenting och något inte kan uppstå från ingenting. Allt är i en ständigt dynamisk förändring som inte kan knytas till en, i systemet, minsta orsak.

Medvetandet känns, väldigt distinkt, som EN punkt, men kanske består i alla dessa cortexar och amygdala. Men den här känslan av nåt integrerad till ett ett är spännande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 mar 2026 10:05

Något kan inte bli ingenting och ingenting kan inte bli någonting, upprepas ofta på Facebook av människor med andliga intressen.

Min fråga blir kan ett medvetet någonting bli ett medvetslöst någonting? Är medvetandet lika beständigt som energi? Är medvetandet en form av energi?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 mar 2026 10:45

Algotezza skrev:Något kan inte bli ingenting och ingenting kan inte bli någonting, upprepas ofta på Facebook av människor med andliga intressen.

Min fråga blir kan ett medvetet någonting bli ett medvetslöst någonting? Är medvetandet lika beständigt som energi? Är medvetandet en form av energi?

Om fysikens lagar är det vi i grunden litar på så gäller Kants förnuftskategorier tillräckligt bra. Kausalitet gäller i makrovärlden, vi förväntar oss en orsak till vad som händer. Slumpvariablernas plats kan alltid diskuteras, och vi ser prov på tillfälligheternas spel dagligen, t ex inom genetiken.

Medvetandet finns i någon mening i allt levande, en sensorisk förmåga att urskilja vad som är gott från sådant som hotar livsprocessen.

Det är en vital livsprincip att kunna omvandla föda till energi (cellandning). Den energi som frigörs genom cellandningen lagras i cellerna.
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"