Mayakalendern san, eller ej?
är något som jag har tänk på mycket.
Om jag inte minns helt fel så säge Mayakalenden att tiden kommer att gå fortade och fortade,
tills 2012, som tiden då ska stanna av helt, (endel säger att då kommer värdens undergång) vad jag har fatta det som.
Är det någon mer än jag som tycker att det känst som att tiden går fortade och fortade , med åren?
kan det ligga någon saing i det som dom säger?
Jag tro att det finns en viss saning, men nogg inte rikit så som vi troka dom gamla textera,
Jag är nyficken att höra vad ni tro om det,
PS jag vet att det finns några andra tråde som ta up detta ämne, men jag ville ställa några nya fårgor också:)
Mayakalendern sann, eller ej?
Moderator: Moderatorgruppen
Mayakalendern sann, eller ej?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Re: Mayakalendern san, eller ej?
FIG skrev:Är det någon mer än jag som tycker att det känns som att tiden går fortare och fortare med åren?
Ja. Typ varenda människa jag någonsin stött på i hela mitt liv - samt alla som de i sin tur har stött på - har sagt detsamma när ämnet (tid, alltså, inte mayakalendern) varit på tal.
FIG skrev:kan det ligga någon saing i det som dom säger?
Mycket möjligt.
Det skulle iofs också kunna vara så att vi upplever tiden som hastigare ju äldre och erfarnare vi blir; helt enkelt för att allt fler av de upplevelser vi erfar i vår vardag blir av en typ vi redan erfarit tidigare.
Alltså; vi själva kan uppfatta det som att varje nytt år går snabbare än tidigare år, men dagens barn kan uppfatta sin tid som om den framskred precis lika långsamt som vi själva tyckte när vi var i deras ålder.
Vilket jag personligen tycker låter rimligare.
Rising skrev:FIG skrev:Är det någon mer än jag som tycker att det känns som att tiden går fortare och fortare med åren?
Ja. Typ varenda människa jag någonsin stött på i hela mitt liv - samt alla som de i sin tur har stött på - har sagt detsamma när ämnet (tid, alltså, inte mayakalendern) varit på tal.FIG skrev:kan det ligga någon saing i det som dom säger?
Mycket möjligt.
Det skulle iofs också kunna vara så att vi upplever tiden som hastigare ju äldre och erfarnare vi blir; helt enkelt för att allt fler av de upplevelser vi erfar i vår vardag blir av en typ vi redan erfarit tidigare.
Alltså; vi själva kan uppfatta det som att varje nytt år går snabbare än tidigare år, men dagens barn kan uppfatta sin tid som om den framskred precis lika långsamt som vi själva tyckte när vi var i deras ålder.
Vilket jag personligen tycker låter rimligare.
Absolut - jag håller med helt, eftersom jag har över 60 års medvetna erfarenheter.
De e klart att minnet har en del inblandning i hur vi upplever detta svårbegripliga svårfångade ting, som tiden "kanske är"?
Tjabbe
-
Katana
Den dagen man landar i sitt jag når tiden sin ände.... verkar det som.
Dvs. när man grubblat klart och nått fram till sitt inre, blitt vuxen...
har man 'all tid i världen' på sig att göra vad man vill. Varför jäkta ?
Maya symboliserar bryt/vändpunkten för kollektivet (mertalet) där tiden
börjar nå sin ände ? Människan är typ 1/2 utvecklat i helhet ?
Dvs. när man grubblat klart och nått fram till sitt inre, blitt vuxen...
har man 'all tid i världen' på sig att göra vad man vill. Varför jäkta ?
Maya symboliserar bryt/vändpunkten för kollektivet (mertalet) där tiden
börjar nå sin ände ? Människan är typ 1/2 utvecklat i helhet ?
Visst tycker folk att tiden går fortare. En given anledning till den "upplevelsen", den psykologiska, bör man hitta om man tittar på samhällstrukturen, och allt vad den innebär - i synnerhet om man tittar på den västerländska kulturen, den moderna kapitalismen. Stress, stress, stress, förvirring, stress. Människan är ett konsumtionsmonster, de materiella tillgångarna måste nästan tvångsmässigt blir större, överflöd på allt, pengar är makt för gemene man. Jobb, stress, utbrändhet. La vie passerar obemärkt förbi.
Inte bara mayakalendern talar om en "ny tid".
Själv så är jag 16, år och dom som jag har fårgat, som är i min ålder tycker det också,
Vilkan andra religone tala om tid på det viset som maya gör, att tiden kommer att går forta och fortade?
-
whiteandnerdy
tiden började gå snabbare när jag precis fyllt sexton. innan dess var en vinter som flera år. sedan började månaderna kännas som veckor och veckorna som långa dygn. nu händer det att jag upptäcker att det är söndag igen; trots att det känns som några minuter sedan det var söndag sist.
jag tror att det beror på att man har så mycket att göra hela tiden.
jag tror att det beror på att man har så mycket att göra hela tiden.
Unus sed leo
archaxe skrev:Hur begripligt är det att säga att "tiden går fortare", eftersom vi mäter hastigheter (alltså hur fort något går) med hjälp av tiden?
Jag håller med archaxe.
Man skulle märka att allting rörde sig långsammare i så fall.
Om inte, betyder det att allting annat ökar takt med tiden.
I så fall skulle universum "snabbspolas" och vi skulle inte märka någon skillnad ändå.
Slutsatsen vi kan dra är att antingen;
1. Om bara tiden går fortare, märker vi det genom att allting rör sig långsammare.
Eller
2. Allting ökar takt med tiden, vilket gör att vi inte märkar att tiden går snabbare...men å andra sidan...går tiden snabbare då?
Om tiden ökar i takt med allting annat, kan man inte säga att tiden går snabbare, eftersom att den är relativ.
Slutgiltiga slutsatsen:
Tydligen stämmer inte punkt 1 med verkligheten...och om punkt 2 stämmer, så kan man ändå inte säga att tiden går snabbare eftersom att tid är relativt.
Vilket betyder att tiden inte går snabbare.
Förstår ni? (jag kom på det här medans jag skrev :) )
Är jag den enda som tiden stannade av för från gymnasiets avslut och framåt?
Men en fråga Fig, menade du vår upplevda tid som snabbare gående i din fråga eller menade du dom cykler i tiden som maya talar om som kortare och kortare, för dom är ju i tidsenhet kortare.
Men en fråga Fig, menade du vår upplevda tid som snabbare gående i din fråga eller menade du dom cykler i tiden som maya talar om som kortare och kortare, för dom är ju i tidsenhet kortare.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Men en fråga Fig, menade du vår upplevda tid som snabbare gående i din fråga eller menade du dom cykler i tiden som maya talar om som kortare och kortare, för dom är ju i tidsenhet kortare.
det som jag menade om jag inte minns fel,
Altivnativ 1, vi uplever tiden gå snabade, men orsaken till det lige gömt i maya.
FIG skrev:J R Auk skrev:Men en fråga Fig, menade du vår upplevda tid som snabbare gående i din fråga eller menade du dom cykler i tiden som maya talar om som kortare och kortare, för dom är ju i tidsenhet kortare.
det som jag menade om jag inte minns fel,
Altivnativ 1, vi uplever tiden gå snabade, men orsaken till det lige gömt i maya.
Tydligen inte..eftersom att allting inte rör sig långsammare nu, utan lika snabbt som de gjorde för 100 år sen.
-
Katana
Jag tror att vi upplever tiden mer knapp då vi tänker och det gör vi
människor väl i massor idag ? Maya skulle vara det som bryter denna
negativa trend och det kan kännas hotande för en som tror att livet
når sin ände då man inte tänker. Kännandet kommer in i bilden och
vem vet vad fan som lurar sig där. Flykten når sin ände. Detta fruktar
många. Maya anses som ngt. att befara. Jag skulle beskriva det som
början på livet för dom som ännu inte tagit sig tid att varva ner.
människor väl i massor idag ? Maya skulle vara det som bryter denna
negativa trend och det kan kännas hotande för en som tror att livet
når sin ände då man inte tänker. Kännandet kommer in i bilden och
vem vet vad fan som lurar sig där. Flykten når sin ände. Detta fruktar
många. Maya anses som ngt. att befara. Jag skulle beskriva det som
början på livet för dom som ännu inte tagit sig tid att varva ner.
-
Katana
Återgå till "Religion och andlighet"