Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

?!?

Inläggav ?!? » 18 jan 2007 19:29

[quote]
Jag tror att anledningen till tron på religioner är viljan till ansvarsfrihet. [quote]

Intressant.

Jag undrar: Om man tror på en religion/Gud så tar man väl på sig ett ansvar?

Och tro/tron är definierat i Heb 11:1 som "...den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset (Eller: den övertygande bevisningen. Grek.: elegkhos; lat.: argumentum) för verkligheter man inte ser."

Kan man då dra slutsatsen att det inte bara är en känsla av "förväntan" eller övertygelse, tro. Man måste, enligt den defenitionen, hitta "tydliga bevis" för att kunna säga att man tror.

Kan man hitta "tydliga bevis"?
"Utsikt ger insikt"

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 jan 2007 20:10

Är så jävla trött på typer som dej.

?!?

Inläggav ?!? » 18 jan 2007 21:38

Är så jävla trött på typer som dej.

Jag ber om ursäkt om jag förargat, tröttat ut dig. Inte alls min mening.

Om jag frågar vad det är du försöker åstakomma med en sådan replik? Förutom ett lönlös försök att få mig att känna mig underlägsen, så ser jag inte poängen.
"Utsikt ger insikt"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 jan 2007 22:22

Du kan ju inte trolla bort poängen sådär när jag allvarligt har spelat stort på det här loppet! Kom igen Killroy, du kan ta dem!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 jan 2007 22:47

?!? skrev:
Om jag frågar vad det är du försöker åstakomma med en sådan replik? Förutom ett lönlös försök att få mig att känna mig underlägsen, så ser jag inte poängen.

Är trött på religiös dynga. Ta din jävla bibel och stoppa upp på nåt lämpligt ställe
Sen ser jag kristendomen som en del i samhällets värdegemenskap.
Kan tänka mej att åka till negerlandet som predikant och sen knulla småbrudar för vilka jag är "den vita snälla farsbrodern"

?!?

Inläggav ?!? » 20 jan 2007 13:54

"Detta skall ni först och främst veta, att i de sista dagarna skall det komma hånfulla människor med sitt hån och löje, vilka vandrar efter sina egna begär..." (2 Petrus 3:3,4)

Om jag frågar såhär: Är men en "kristen" när man citerar från bibeln? Har jag valt någon sida?

Det är sant som du insinuerar att det finns, och funits, människor som "använt" sig av religion för sina egna ändamål. Men är det en orsak att förkasta allt?

Det finns de som trycker falska sedlar. Men är det en orsak att inte använda pengar överhuvudtaget?

När du skriver att du är trött på "religös dynga" har du då gett upp ifråga om att förstå dig på andra mäniskor som inte är som dig?

Har du aldrig varit intresserad av människor runt om kring dig, hur de tänker och resonerar?
"Utsikt ger insikt"

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jan 2007 14:30

Väx ur blöjorna!
Är trött på skitsnacket, så enkelt är det.
Sen respekt, vem fan ska man respektera och varför?
Respekt är inget man får utan något man förtjänar. Jag respekterar många här på FF just pga. av deras självständighet och åsikter, även de som är motsatta mina.
Intelligensen förtjänar alltid en respekt, dumskallarna förtjänar förakt.
Och Gud är bara ett hjärnspöke.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 20 jan 2007 14:46

Ja du, such, just nu har jag lite svårt att respektera dig trots allt - kan du inte chilla ner några grader och respektera andras åsikter? Hur vet du att gud är ett hjärnspöke?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jan 2007 15:13

Respekterar inte nonsensåsikter, så är det bara.
Take it or leave it.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jan 2007 17:10

suchanother skrev:Väx ur blöjorna!
Är trött på skitsnacket, så enkelt är det.
Sen respekt, vem fan ska man respektera och varför?
Respekt är inget man får utan något man förtjänar. Jag respekterar många här på FF just pga. av deras självständighet och åsikter, även de som är motsatta mina.
Intelligensen förtjänar alltid en respekt, dumskallarna förtjänar förakt.
Och Gud är bara ett hjärnspöke.

Ett hjärnspöke som lever självständigt i de troendes  medvetanden och påverkar deras tankar och beteende eller bara är en osjälvständig spegling av det egna önsketänkande utan egen självständig makt över deras tankar och liv? Gud kan ju vara ett slags andlig vampyr med eget liv som suger kraft är människors medvetanden, när han väl konstruerats av människan. Inte för att jag tror detta. Men det finns mer än ett slags hjärnspöken.

Dumskallarna kanske förtjänar medlidande pga sin förment låga intelligensnivå...

A
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 22 jan 2007 00:37

låter mer som att such är irriterad över att behöva känna sympati för allt och alla... jag kan hålla med om att religiösa människor kan vara jäkligt irriterande med sin rättshaverism och psykologiskt mycket djupt rotade oförmåga att göra några nya insikter. Deras av beroende av sina profeter och biblar och så vidare gör dem ganska osympatiska men samtidigt patetiska där de saknar personlighet.

Men kanske är de mest irriterande just för att de påminner en om en själv och sina egna svagheter. Svårt att springa ifrån sin egen skugga.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 22 jan 2007 03:24

jag kan hålla med om att religiösa människor kan vara jäkligt irriterande med sin rättshaverism och psykologiskt mycket djupt rotade oförmåga att göra några nya insikter.

Icke-religiösa människor kan vara likadana. Så det påståendet är intetsägande.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 jan 2007 19:07

Tractatus skrev:
jag kan hålla med om att religiösa människor kan vara jäkligt irriterande med sin rättshaverism och psykologiskt mycket djupt rotade oförmåga att göra några nya insikter.

Icke-religiösa människor kan vara likadana. Så det påståendet är intetsägande.

Det där var också intetsägande (liksom detta).

A
Algotezza aka Algotezza

Tractatus

Inläggav Tractatus » 22 jan 2007 19:13

Nej, det var ett påstående som konstaterade en utsaga som intetsägande.
Påståendet var således inte intetsägande.

Emellertid är mycket av det du skriver fullkomligt redundant.
Skärp dej.

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 22 jan 2007 21:39

Men om vi nu ska vara på det anala humöret och med intetsägande mena logiskt intetsägande (innehållslöst), så är
inte intetsägande heller. Det är ett konstaterande, precis som ditt, som kan vara sant eller falskt.

Som du först använde termen verkade det mer vara i betydelsen "relevant". Det är inte relevant att religiösa har vissa kvaliteter för det har andra också.  Algotezza använde det sen i samma linje och menade det att det inte är relevant huruvida andra också har vissa kvaliteter eller ej. Iofs får jag inte riktigt ihop det med att Algotezzas utsaga i sig inte skulle vara relevant.

Ni kanske har egna idéer att bjuda på angående vad ni egentligen menar? :)

Återgå till "Religion och andlighet"