Finns en absolut frihet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 06 sep 2010 17:11

Harald Davidsson skrev:hela natten pratade Zarathustra med sig själv
han njöt av sitt eget sällskap

han badade i sin ensamhet

stilla var hans vatten
hans själ

Ja, och tänk som detta blir i Google Translate!!! Formalitet utan själ - eller?

all night talking with himself Zarathustra
He enjoyed his own company

He bathed in his solitude

still, his water
his soul
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 06 sep 2010 19:05

Det vattnet som rinner uppåt emot himlen,
emot stjärnorna och emot tyngdlagen,
skapandets mystiska vatten,

det ursprungliga kaos
som fortfarande finns kvar i människan
och som Guds ande svävar över,

är det kaos som får det manliga könsorganet
att resa sig, hårdna
strömma uppåt emot Gud

samma kaos
samma vatten

kan en dag resa sig från våra fötter
strömma uppåt emot vårt huvud

doppa hela vårt väsen i kaos
dränka hela vår personlighet
i det mysterium
som är avbildat på en vägg
i en grotta i Altamira

och som symboliserar den autentiska
upplysningen som Hermes
trismigistos talar om

och som fick Zarathustras kärlek
att resa sig över alla Babels
tornen på manhattan.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 sep 2010 05:25

Det mystiska vatten som rinner uppåt emot himlen,
emot stjärnorna och emot tyngdlagen,
inte kundalini, för den är eld
och ljus
men kaos och nyskapelse,

dopets egentlig betydelse,
då johannes döpte Jesus
och sa att du är den som ska komma,

det alkemiska badet i det kosmiska havet
dit floderna rinner uppåt
emot hatets tunga bojor
emot vredens brinnande flammor
emot ondskans förlamande gift

det mystiska vattnet i dina läppar
då vi kysser varandra

och ditt hår, Maria
är tusen floder av kärlek
som strömmar in i Guds hjärta

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 sep 2010 08:51

waldorf- eller Steinerpedagogik är en pedagoik som baseras på en antroposofisk  bild och förståelse av människan som en kroppslig, själsig och andlig varelse, och tillämpas vid Waldorfskolor.
Den utgår från Rudolf Steiners idéer om hur man kan forma en pedagogik, som lägger lika stor vikt på den tankemässiga, den känslomässiga och den viljemässiga utvecklingen hos barn, på ett sätt som motsvarar deras grundläggande inre situation och utveckling på varje åldersstadium. ......citat.

Du Fredrik tillhör alltså den nya människan som genom sin waldorf-utbildning skulle försöka skapa en verkligt levande demokrati här på jorden genom att ni skulle tränas i er utbildning till att öppet i grupper våga kritisera kollektivet och det som uppfattades som fel och däigenom bryta mot den så kallade normala  människans rädsla för att våga hävda sina egna ideer stick i stäv emot kollektivets öppet i gruppen.

Och walsdorfs-skolans ide om skapandet är ganska nära min ide,  men vad hände??

du verkar totalt desillusionerad, vad gick snett???????

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 sep 2010 10:42

Harald Davidsson skrev:waldorf- eller Steinerpedagogik är en pedagoik som baseras på en antroposofisk  bild och förståelse av människan som en kroppslig, själsig och andlig varelse, och tillämpas vid Waldorfskolor.
Den utgår från Rudolf Steiners idéer om hur man kan forma en pedagogik, som lägger lika stor vikt på den tankemässiga, den känslomässiga och den viljemässiga utvecklingen hos barn, på ett sätt som motsvarar deras grundläggande inre situation och utveckling på varje åldersstadium. ......citat.

Du Fredrik tillhör alltså den nya människan som genom sin waldorf-utbildning skulle försöka skapa en verkligt levande demokrati här på jorden genom att ni skulle tränas i er utbildning till att öppet i grupper våga kritisera kollektivet och det som uppfattades som fel och däigenom bryta mot den så kallade normala  människans rädsla för att våga hävda sina egna ideer stick i stäv emot kollektivets öppet i gruppen.

Och walsdorfs-skolans ide om skapandet är ganska nära min ide,  men vad hände??

du verkar totalt desillusionerad, vad gick snett???????
Där ser man, du är alltså intresserad av åtminstone en forummedlem till! ;-)

Fint, alla har vi möjlighet att ändra oss.

Jag gissar att du inte har gått i en sådan skola? I och för sig skulle jag inte (i sak) bli förvånad om du faktiskt har gjort det. Den del av dig som du presenterar här på forumet stämmer ganska bra överrens med den upplevelse jag fick under de 10 skolåren. Om du ser det som att något har gått snett så är det väl, vad jag kan se, i så fall att deras pedagogiska förmåga (hur de de facto lärde ut det de ville att vi skulle kunna) troligtvis var lika genomtänkt och utmejslad som din förmåga till att lära ut det du vill lära ut här, med andra ord - varken du eller de har gjort det med någon större framgång.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 sep 2010 10:57

Fredrik

Rudolf Steiner träffar Nietzsches syster, som frågar honom ifall han kan sätta i ordning Nietzsches arkiv, själv sitter Nietzsche där tillsammans med dem, men ansees vara katatonisk..någonting..mentalt sjuk, och Rudlof skriver en bok om Nietzsche, sedan samarbetar han med Madam Blawatskis teosofiska sällskap, som har sitt huvudkontor i Chennai i Indien, en jättestor tomt nära stranden till  Bengal bay med minst 100 stora stenhus i gammal engelsk stil, jag brukade besöka dem då jag var i Chennai, men en gång råka jag kritisera dem, och då blev jag totalt utfryst på en enda sekund, fast steiner bröt med Blawatsky, som jag upplever som en okultistisk rörelse och sedan waldorfsskolor i Sverige där det personliga skapandet skulle sättas i förgrunden och en självständig och kritisk  personlighet skulle byggas upp, men någonting hände,,Krisnnamurthi byggde egena skolor bland annat i Indien, med liknande pedagogik, men Amerika är starkare än någonsin. idag kan de ockupera vilket land som helst utan större protester, Waldorfs-pedagogiken verkar ej ha några röster offentligt idag, bara du Fredrik bokhandlare.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 sep 2010 11:03

varken du eller de har gjort det med någon större framgång. skriver Fredrik

I indien har jag haft stor framgång, i natt kommer Sai BABA Trust plus Vatikanen att betala omkring 40 millioner svk för att försöka trycka ner mig, I natt är det black-moon, den bästa dagen för evil mantra puja.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 sep 2010 11:07

Den del av dig som du presenterar här på forumet stämmer ganska bra överrens med den upplevelse jag fick under de 10 skolåren. skriver Fredrik...

Bra, bra,, var befinner sig alla kritiska människor, de modiga lejonen som vågar värdera kollektivet på gott och ont, har hela världen blivit en enda RÖVSLICKAR GRUPP av Amerikas breda bak.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 sep 2010 11:18

Harald Davidsson skrev:Den del av dig som du presenterar här på forumet stämmer ganska bra överrens med den upplevelse jag fick under de 10 skolåren. skriver Fredrik...
Bra, bra,, var befinner sig alla kritiska människor, de modiga lejonen som vågar värdera kollektivet på gott och ont, har hela världen blivit en enda RÖVSLICKAR GRUPP av Amerikas breda bak.
Ja, där har du nog "rätt" faktiskt, även om jag kanske inte skulle använda det språkbruket! Att USA har influerat väldigt många privatpersoner, kulturer, organisationer och stater på både gott och ont är nog ingen tvekan om. Sen är det väl så att man som människa inte kan slita sig loss från sitt sammanhang till 100% utan att samtidigt gå under? Även om man inte gillar sitt sammanhang. Vad är det egntligen (konkret, praktiskt) som DU vill att folk ska göra? Berätta så tydligt och enkelt du bara kan!!!!

Vänligen

Fredrik

PS. Detta var för övrigt det mest begripliga du skrivet på väldigt länge ;-)  Hur är det med amerikanifieringen i Indien?DS.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 sep 2010 11:48

Du måste ju se det som ett personligt misslyckande att du inte kunde tillgpdogöra dig den mer förfinade utbildning som waldorf står för, men bara kritiserar de personer som är kritiska. Du upptröder mera som en anti-waldorf-lörjunge. Den utbildning du fått jobbar med ett holistiskt perspektiv,,den holistiska människan, men hos dig kan jag bara se den logiskt analyserande människan

det är inte kunskap som förändrar människan, men hennes vilja, så du måste ha missat något väsentligt i din vilja då du gick denna utbildning,..du saknade personligt intresse för att gå den holistiska vägen, du trodde inte ens på den vägen..

varför skylla på budskapet, när felt sitter i din vilja,

jag är inte ute efter att hänga en morot framför nosen på mänskligheten,,

Fredrik , tala om för mig vad framgång är?????????????????????????????

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 sep 2010 12:05

Harald Davidsson skrev:Du måste ju se det som ett personligt misslyckande att du inte kunde tillgpdogöra dig den mer förfinade utbildning som waldorf står för, men bara kritiserar de personer som är kritiska. Du upptröder mera som en anti-waldorf-lörjunge. Den utbildning du fått jobbar med ett holistiskt perspektiv,,den holistiska människan, men hos dig kan jag bara se den logiskt analyserande människan

det är inte kunskap som förändrar människan, men hennes vilja, så du måste ha missat något väsentligt i din vilja då du gick denna utbildning,..du saknade personligt intresse för att gå den holistiska vägen, du trodde inte ens på den vägen..

varför skylla på budskapet, när felt sitter i din vilja,

jag är inte ute efter att hänga en morot framför nosen på mänskligheten,,

Fredrik , tala om för mig vad framgång är?????????????????????????????
Hummm . . .  jag vet inte riktigt om det är lönt att dividera detta med dig - men ok, låt gå för denna gången också sedan blir det inte mer Harald, du får hitta på något annat än detta . . . hitta någon annan att munhuggas med.

1. Jag är mycket nöjd med mitt liv och mig själv. Det jag har sett av Waldorf ger jag inte mycket för. Sorry.

2. Framgång kan säkert ta sig olika uttryck för olika människor och för mig (personligen) är det inte något speciellt, har aldrig strävat efter något sådant i sak. Men om du nödvändigtvis ska ha en definition av mig så är väl en motgång i alla fall att leva i plåga och elände och det gör jag ju inte så för egen del är det kanske att slippa elände och lidande som blir liktydigt men en slags framgång. Om man ska köra vidare på det spåret så är väl en motsvarande framgång för mänskligheten också att slippa elände och lidande.

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 07 sep 2010 13:10

den fria människan

effektiv marknadsföring, och effektiv hjärntvätt

vad har dessa saker med varandra o göra

effektiv hjärntvätt har sin kärna i repetition

du är svensk... du är svensk... du är svensk

helt då människan är liten och inte utvecklat sitt förnuft ännu

skall hjärntvätt appliceras

och det är därför svenskar tycker sverige är bäst

och engelskmän tycker england är bäst

den fria människan hjärntvättar sig själv...

och låter ingen hjärntvätta henne...
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 sep 2010 13:45

nuddle skrev:den fria människan

effektiv marknadsföring, och effektiv hjärntvätt

vad har dessa saker med varandra o göra

effektiv hjärntvätt har sin kärna i repetition

du är svensk... du är svensk... du är svensk

helt då människan är liten och inte utvecklat sitt förnuft ännu

skall hjärntvätt appliceras

och det är därför svenskar tycker sverige är bäst

och engelskmän tycker england är bäst

den fria människan hjärntvättar sig själv...

och låter ingen hjärntvätta henne...
Ja, så finns det en absolut frihet? Har friheten ett egenvärde? Har inte en viss grad av begränsning också ett värde?

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 07 sep 2010 13:59

fredrik, jag tror inte på absoluta frivilja, men relativ frivilja

hur man blir en DICKHEAD

1. skjut lusten att kolla på grandmas waxade lår

2. änga din tid åt högre syften

för viljan leder medvetandet
och kärleken banar dess väg
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 sep 2010 14:27

nuddle skrev:fredrik, jag tror inte på absoluta frivilja, men relativ frivilja
Bra, då är denna tråds ursprungsfråga besvarad ;-)

Fredrik

Återgå till "Religion och andlighet"