Inläggav Harald Davidsson » 07 sep 2010 10:57
Fredrik
Rudolf Steiner träffar Nietzsches syster, som frågar honom ifall han kan sätta i ordning Nietzsches arkiv, själv sitter Nietzsche där tillsammans med dem, men ansees vara katatonisk..någonting..mentalt sjuk, och Rudlof skriver en bok om Nietzsche, sedan samarbetar han med Madam Blawatskis teosofiska sällskap, som har sitt huvudkontor i Chennai i Indien, en jättestor tomt nära stranden till Bengal bay med minst 100 stora stenhus i gammal engelsk stil, jag brukade besöka dem då jag var i Chennai, men en gång råka jag kritisera dem, och då blev jag totalt utfryst på en enda sekund, fast steiner bröt med Blawatsky, som jag upplever som en okultistisk rörelse och sedan waldorfsskolor i Sverige där det personliga skapandet skulle sättas i förgrunden och en självständig och kritisk personlighet skulle byggas upp, men någonting hände,,Krisnnamurthi byggde egena skolor bland annat i Indien, med liknande pedagogik, men Amerika är starkare än någonsin. idag kan de ockupera vilket land som helst utan större protester, Waldorfs-pedagogiken verkar ej ha några röster offentligt idag, bara du Fredrik bokhandlare.