Pilatus skrev:Mlw skrev:Utan förmågan att uppfatta det gudomliga blir tillvaron tom och meningslös. Den reduceras till ett ändlöst jagande efter omedelbar tillfredsställelse—eller som Predikaren uttrycker det, ett fåfängt jagande efter vind.
Sansa sig nu, "tom och meningslös"? Det är att tro sig om förmågan att förstå en person du inte känner. Om du ser ditt liv vara mer meningsfullt än någon annans tycker jag det är ett allvarligt missförstånd. Det påminner mig om en figur i USA som lider av grandiosa tankar om sig själv.
Jag noterar att du reagerade så personligt på något som inom kristen tradition betraktas som en grundläggande sanning. Jag redogjorde bara för Augustinus synsätt. När människan förlorar förmågan att uppfatta det gudomliga, det som transcenderar det rent materiella, drabbas hon av en existentiell tomhet som ingen mängd världsliga nöjen eller framgångar kan fylla.
Det "jagande efter vind" som Predikaren talar om manifesterar sig i vår tid genom olika former av flykt och ersättningar: konsumtionshets och materiell status, ständig jakt efter nya upplevelser, självoptimering och perfektionism, digital distraktion och underhållning, karriärism och prestationshets.
Augustinus förklarar att dessa ersättningar ger kanske tillfällig lindring men kan aldrig tillfredsställa själens djupare längtan efter mening och transcendens—det vi kallar Gud. De blir istället, som Predikaren insåg, till ett ekorrhjul av ständigt nya behov och begär som aldrig kan mättas.
Detta förklarar varför andlig tomhet ofta leder till olika former av beroenden och tvångsmässiga beteenden—själen söker desperat efter något som kan fylla det tomrum som uppstår när förmågan att uppfatta det heliga går förlorad.
I "Bekännelser" säger Augustinus: "Du har skapat oss för dig, och vårt hjärta är oroligt tills det finner vila i dig". Han beskriver sitt eget liv före omvändelsen, där han sökte tillfredsställelse i sinnliga nöjen, teaterns föreställningar och känslorus, intellektuella prestationer, ära och berömmelse och kärleksrelationer.
Augustinus ser allt detta som försök att fylla ett tomrum som egentligen bara Gud kan fylla. Han beskriver hur själen, omedveten om sin sanna längtan efter Gud, kastar sig från det ena till det andra i ett fåfängt försök att finna ro.
I bok 10 förklarar han hur vår rastlöshet hänger samman med att vi är skapade för evigheten men fångade i tiden. Vårt sökande efter förströelse blir ett sätt att fly från denna grundläggande existentiella spänning. Detta tema återkommer sedan i hela den kristna mystiska traditionen och fick stort inflytande på senare tänkare som Pascal och Kierkegaard.