Varför religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: varför religion?

Inläggav Algotezza » 08 dec 2009 13:48

TekheeTaiteilijan skrev:
Algotezza skrev:Man kan inte direkt säga att du avslöjar något i det du skriver. För mig är det mesta du skriver mystifierande, speciellt när du försöker förklara. Jag får inga aha-upplevelser av det. Blir mest bara snurrig av det.

Ja, det var väl lite överdrivet att påstå att du tagit livet av min tråd. Den dör nog inte så lätt.

Men jag tror ändå det vore värt besväret om du skapade en särskild mystik-tråd.

Vänligen

Algotezza

Äsch då, vi kan väl fortsätta skriva här, tror inte det är någon som tänker tillägga något mer om varför vi har religioner. Blir så rent naturligt att man kommer in på något som ändå härrör grundämnet.  :)

I och för sig är det inget problem att associera som man vill i en tråd men tycker du inte att mystiken kunde vara värd en egen tråd?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 08 dec 2009 17:26

Algotezza skrev:I och för sig är det inget problem att associera som man vill i en tråd men tycker du inte att mystiken kunde vara värd en egen tråd?

undrar Algotezza

Jo, det skulle den. Där han kan förklara lite mer ingående hans mystik och tankesätt.
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 10 dec 2009 09:24

TekheeTaiteilijan SKREV

ber om ursäkt om du tycker att jag har "anklagat" dig för att fastna, för jag vill verkligen inte att du ska fastna där (därför jag skrev det - fastna INTE .
Det jag menar med det är att det finns så mycket krusiduller och berättelser kring allt, och det kan försvåra och förvirra. Man undrar liksom vad är sanning eller ej?
Du drar in Adam och Eva, och ormar och fan och hans moster liksom!

Citat:  
Att vi har antagit fysisk form beror på att vårt sinne är skenbart kluvet....det är helt obegripligt...det är inte nonsens..

Varför är det obegripligt men samtidigt inte nonsens? Förklara gärna.

Citat:  
men det visar att ditt syfte är att förvirra mänskligheten...på det sättet är du en farlig människa...

Det här är ett forum för filosofi, att diskutera olika trossatser. Då framför jag vad jag tycker verkar en intressant tanke om varför det råder kaos på vår planet, varför alla mår så dåligt utan att veta varför.
Det handlar inte om att säga att en har rätt eller fel utan det är intressant att framföra sina tankegångar, se om något stämmer överens med andra tankegångar och stämmer det inte får man argumentera för sin sak för att då se sina egna argument bakom sin trossats.
Jag tycker sånt här är väldigt intressant, så ifrågasätt för kung och fosterland, det är bara bra.

Så du tycker inte att du förvirrar mänskligheten med dina ormar och 9 onda huvuden mm? (OBS! inget påhopp, bara ifrågasättande)

På vilket sätt är jag farlig då? Det skulle jag vilja veta
Kom igen nu, Harald - utveckla dig! Hur tänker du? Jag är nyfiken.

Förresten så svarade du inte på min fråga om hur du definierar en mystiker...

HARALDS SVAR
Sinnet är ett ytligt och förenklat begrepp, sinnet är bara ett instrument, hur kan ett instrument vara kluvet, och dessutom skenbart, det är helt fantastiskt att du kan skriva på det sättet, de schizofrena uttalar sig på liknande sätt,DÄRFÖR ATT DE ÄR RÄDDA FÖR ATT KÄNNA.....L I D A N D E...En människa kan var kluven, men kan hon vara skenbar? Vad vill du säga, När jag läste texten första gången uppfattade jag dig som en Amazon-kvinna, som vars egentliga syfte alltså var att skära halsen av varje orginell tänkare, alltså att du var en riktig häxa, det är så det fungerar i Sverige idag tänkte jag, och då var jag glad för att jag bor här i Indien, för den typen av Amazon-kvinna finns inte i Indien, och ingen har attackerat mitt mentala VARA på 17 år här, så jag är totalt fri med mina egna tankar, och då läste jag nu för andra gången din text, och då tänkte jag, att hon är två individer, och då kände jag att den oskadliga människan i dig pratade till mig, och då måste jag svara.

Mystiker, jag har aldrig använt det ordet tidigare, men mystikern har bara en ide, att smälta samman med Gud. NärOrmen nått det åttonde centrumet, Månen är tankarna materialiserande, -men vad är det för mening att spela musik för döva öron.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 10 dec 2009 10:29

TekheeTaiteilijan skrev:  
Algotezza skrev:  

Man kan inte direkt säga att du avslöjar något i det du skriver. För mig är det mesta du skriver mystifierande, speciellt när du försöker förklara. Jag får inga aha-upplevelser av det. Blir mest bara snurrig av det.

Ja, det var väl lite överdrivet att påstå att du tagit livet av min tråd. Den dör nog inte så lätt.

Vänligen

Algotezza

Äsch då, vi kan väl fortsätta skriva här, tror inte det är någon som tänker tillägga något mer om varför vi har religioner. Blir så rent naturligt att man kommer in på något som ändå härrör grundämnet.

Harald svarar

Du försöker ge en form av skydd för mitt vara, tack för det,  men Alotezza ska vi inte ta på allvar, han är kontrollerad av sina känslor, inte av sina tankar, han är en kvinna i en mans kropp, hermes-mystiker eller Horus präster, det känns som om kosmiska vibrationer har kommit till ditt hjärta.

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 10 dec 2009 11:44

haralddavidsson skrev:Sinnet är ett ytligt och förenklat begrepp, sinnet är bara ett instrument, hur kan ett instrument vara kluvet, och dessutom skenbart, det är helt fantastiskt att du kan skriva på det sättet, de schizofrena uttalar sig på liknande sätt,DÄRFÖR ATT DE ÄR RÄDDA FÖR ATT KÄNNA.....L I D A N D E...En människa kan var kluven, men kan hon vara skenbar? Vad vill du säga, När jag läste texten första gången uppfattade jag dig som en Amazon-kvinna, som vars egentliga syfte alltså var att skära halsen av varje orginell tänkare, alltså att du var en riktig häxa, det är så det fungerar i Sverige idag tänkte jag, och då var jag glad för att jag bor här i Indien, för den typen av Amazon-kvinna finns inte i Indien, och ingen har attackerat mitt mentala VARA på 17 år här, så jag är totalt fri med mina egna tankar, och då läste jag nu för andra gången din text, och då tänkte jag, att hon är två individer, och då kände jag att den oskadliga människan i dig pratade till mig, och då måste jag svara.

Mystiker, jag har aldrig använt det ordet tidigare, men mystikern har bara en ide, att smälta samman med Gud.

Med skenbart kluven menar jag att det bara ser ut som att allt är dualistiskt, alltså att allt har en motpol. För egentligen finns det bara ett absolut varande, endast frid och harmoni - sanningen. Men i och med att vi befinner oss i en fysisk värld har vi lurats att tro att allt som finns är allt vi ser. Det är självvald förvirring och nu är utmaningen att hitta hem.

Känslan av attack ligger hos mottagaren. Du kan själv välja att ta det som en attack eller inte. Oavsett vilket, så var det inte menat som en attack. Jag frågar för att jag vill veta mer, för att jag tycker det är intressant.

Det där med att jag är 2 individer får du utveckla, för så upplever inte jag mig som. Det är alltid den oskadliggörande människan som talar hos mig!
Jag har inte känt mig provocerad av något inlägg här på detta forum än så länge och skulle jag det så är det bara en känsla - jag skulle inte vilja skada någon även om jag skulle vara jättearg. Då utagerar jag det på något annat istället.

Mvh

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 dec 2009 08:31

haralddavidsson skrev: TekheeTaiteilijan skrev:  
Algotezza skrev:  

Man kan inte direkt säga att du avslöjar något i det du skriver. För mig är det mesta du skriver mystifierande, speciellt när du försöker förklara. Jag får inga aha-upplevelser av det. Blir mest bara snurrig av det.

Vänligen

Algotezza

Äsch då, vi kan väl fortsätta skriva här, tror inte det är någon som tänker tillägga något mer om varför vi har religioner. Blir så rent naturligt att man kommer in på något som ändå härrör grundämnet.

Harald svarar

Du försöker ge en form av skydd för mitt vara, tack för det,  men Alotezza ska vi inte ta på allvar, han är kontrollerad av sina känslor, inte av sina tankar, han är en kvinna i en mans kropp, hermes-mystiker eller Horus präster, det känns som om kosmiska vibrationer har kommit till ditt hjärta.

:lol:

Harald, du  å din sida verkar ha drabbats av kastrationsångest, när du skriver om och till sign. TekheeTaiteilijan :

haralddavidsson skrev:Vad vill du säga, När jag läste texten första gången uppfattade jag dig som en Amazon-kvinna, som vars egentliga syfte alltså var att skära halsen av varje orginell tänkare, alltså att du var en riktig häxa, det är så det fungerar i Sverige idag tänkte jag, och då var jag glad för att jag bor här i Indien, för den typen av Amazon-kvinna finns inte i Indien, och ingen har attackerat mitt mentala VARA på 17 år här, så jag är totalt fri med mina egna tankar, och då läste jag nu för andra gången din text, och då tänkte jag, att hon är två individer, och då kände jag att den oskadliga människan i dig pratade till mig, och då måste jag svara.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 14 dec 2009 09:08

TekheeTaiteilijan skriver

Med skenbart kluven menar jag att det bara ser ut som att allt är dualistiskt, alltså att allt har en motpol. För egentligen finns det bara ett absolut varande, endast frid och harmoni - sanningen. Men i och med att vi befinner oss i en fysisk värld har vi lurats att tro att allt som finns är allt vi ser. Det är självvald förvirring och nu är utmaningen att hitta hem.

Känslan av attack ligger hos mottagaren. Du kan själv välja att ta det som en attack eller inte. Oavsett vilket, så var det inte menat som en attack. Jag frågar för att jag vill veta mer, för att jag tycker det är intressant.

Det där med att jag är 2 individer får du utveckla, för så upplever inte jag mig som. Det är alltid den oskadliggörande människan som talar hos mig!
Jag har inte känt mig provocerad av något inlägg här på detta forum än så länge och skulle jag det så är det bara en känsla - jag skulle inte vilja skada någon även om jag skulle vara jättearg. Då utagerar jag det på något annat istället.

Harald svarar
Varför ska Gud hjälpa oss, ifall allt redan är absolut, Och OSS, vad är det, något skenbart bara, nu gömmer du dig igen bakom ett schizofren-liknande tänkande.
Kärleken till Gud är lidandet. Men du tar bort lidandet och då tar du också bort motsatsen, alltså KÄRLEKEN. Vad är då kvar? Gud, men inte vi.
Att bli provocerad är inte en känsla, men en HANDLING. Vi har varat, vetandet och handlingen.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 14 dec 2009 09:28

Algotezza

Harald, du å din sida verkar ha drabbats av kastrationsångest, när du skriver om och till sign. TekheeTaiteilijan :

HARALD SVARAR
Känslighet och känsla är inte samma sak, för känslighet är du och känsla är världen, och när jag säger att du är en kvinna i en mans kropp betyder det att ditt vara-i-världen är viktigare än ditt vetande,..det var därför du skulle hoppa från stupet..för att visa att du kan ignorera din självbevarelse-instinkt..och säga att jag är mitt vetande och världen är mina känslor, jag är ej rädd för att dö från världen. alltså börja skapa ingenting, alltså börja bli en mystiker..

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 14 dec 2009 14:53

haralddavidsson skrev:Varför ska Gud hjälpa oss, ifall allt redan är absolut, Och OSS, vad är det, något skenbart bara, nu gömmer du dig igen bakom ett schizofren-liknande tänkande.

Jag är verkligen inte schizofren. Det handlar om vilket tankesystem man använder sig av i vardagen. Antingen är det egot, alltså att tron om att man är skild från allt. Jag har svårt att tänka mig att alla kommer från samma enhet, men jag är villig att försöka ändra mig så att jag slipper hamna i en roll där jag känner mig som ett offer inför världen.
Självklart irriterar man sig på sin omgivning eftersom man inte kan tänka sig att det faktiskt är den inre reflektionen man varseblir. Världen visar dig vad du har för perspektiv. Vissa tycks bara få allt gott i livet medan andra råkar ut för skit hela tiden. Symbolerna ute i världen är en hint om vad du har för föreställningar, både medvetet som omedvetet.

Kärleken till Gud är lidandet.

På vilket sätt? Hur menar du?

Men du tar bort lidandet och då tar du också bort motsatsen, alltså KÄRLEKEN.

Vi lever i den relativa världen, illusionernas värld, allt här är falskt men det är svårt att förstå och ta till sig. För att uppleva falsk kärlek måste det också finnas lidande. Det man gör när man tar bort lidandet är att man avsäger sig världen, förstår att det inte är allt som finns - då kommer allt bli genast mycket trevligare, inga krav, ingen prestationsångest, behöver inte jaga kärleksrelationer för att fylla det tomma hålet, behöver överhuvudtaget inte jaga efter någonting för att uppnå tillfällig lycka.
Saker är roliga men inte viktigt. Du leker med dem för att du mår bra, inte för att de ska få dig att må bra.

Vad är då kvar? Gud, men inte vi.

Exakt! Det du menar med "vi" är våra kroppar, vad vi gör, vad vi säger.
Det är det här som är roten till alla missförstånd - vi är inte våra kroppar men vi tror det!
Så när allt försvinner (symbolerna/illusionen) blir "Gud" kvar, alltså vi, vårat riktiga jag. Det är DU som bestämmer allt i DITT LIV.
Det är därför vi reinkarnerar gång på gång tills vi inser att vi är fångade i drömmen, vaknar upp och tar oss ur den.

Att bli provocerad är inte en känsla, men en HANDLING.
En handling är bara en handling, det är vad du lägger för värderingar om handlingen som gör det till vad den blir.

En del tar allt som negativ kritik medan andra inte alls tar åt sig. Det är ett val och har man problem med att ta åt sig mycket får man titta på vad det är som gör att man upplever allt som attacker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 dec 2009 15:28

haralddavidsson skrev:Algotezza

Harald, du å din sida verkar ha drabbats av kastrationsångest, när du skriver om och till sign. TekheeTaiteilijan :

HARALD SVARAR
Känslighet och känsla är inte samma sak, för känslighet är du och känsla är världen, och när jag säger att du är en kvinna i en mans kropp betyder det att ditt vara-i-världen är viktigare än ditt vetande,..det var därför du skulle hoppa från stupet..för att visa att du kan ignorera din självbevarelse-instinkt..och säga att jag är mitt vetande och världen är mina känslor, jag är ej rädd för att dö från världen. alltså börja skapa ingenting, alltså börja bli en mystiker..

Jag har insett att jag ingenting vet. Vara-i-världen kan jag inte göra så mycket åt om jag vill vara kvar i världen.

Hoppa från stupet... Lite Kierkegaard kan ju alltid piffa upp den fadda  anrättningen...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 15 dec 2009 09:28

TekheeTaiteilijan skrev

haralddavidsson skrev:  

Varför ska Gud hjälpa oss, ifall allt redan är absolut, Och OSS, vad är det, något skenbart bara, nu gömmer du dig igen bakom ett schizofren-liknande tänkande.

Jag är verkligen inte schizofren. Det handlar om vilket tankesystem man använder sig av i vardagen. Antingen är det egot, alltså att tron om att man är skild från allt. Jag har svårt att tänka mig att alla kommer från samma enhet, men jag är villig att försöka ändra mig så att jag slipper hamna i en roll där jag känner mig som ett offer inför världen.
Självklart irriterar man sig på sin omgivning eftersom man inte kan tänka sig att det faktiskt är den inre reflektionen man varseblir. Världen visar dig vad du har för perspektiv. Vissa tycks bara få allt gott i livet medan andra råkar ut för skit hela tiden. Symbolerna ute i världen är en hint om vad du har för föreställningar, både medvetet som omedvetet.

Citat:  
Kärleken till Gud är lidandet.

På vilket sätt? Hur menar du?

Harald svarar,

Jag måste iväg om 15 minuter, men kort svar, varför var inte Eva den första människan, det skulle alla tänkande kvinnor fråga sig, men kanske hon var den första människan. Jag säger att bästa sättet att komma ut ur pseudo-värderingarna som styr världen är att förälska sig, men det gäller för männen, kvinnan kan ej bli förälskad, för hon är redan förälskad, för förälskelse är kvinnans egentliga väsen, mina nio ondskans huvuden är de som hindrar förälskelsen att bli en realitet i världen, dessa grymma och hemska huvuden äter upp kvinnas förälskelse, gör henne rädd och kall, och kvinnan fattar inte varför hon finns till, hon känner sig underlägsen, hon vill också bli en man,bli uppskattad, tjäna pengar osv, samhället är alltså ytterst kontrollerat av Sai BABA, Brahmins präster och Dalai lamas mantra utformare, för omkring 4000 år sedan i Egypten splittrades prästerskapet, därför att en liten grupp experimenterat med mantra, syftet var att kunna kontrollera elektronen som snurrar runt atomen, för hela känslo-systemet i kroppen bygger på elekronens väsen, Judar, Brahmins,greker osv.. de utgör samma grupp. Brahmins lyckades kunna manipulera elektronen genom mantra och olika pulver, kemiskt osv..de kom till Indien och tog över kontrollen, det elektriska ljuset kommer också från manipulation och förstörelse av elektronen, mantra är djävulens språk, alltså Brahmins är de sanna naturvetenskaparna, de verkliga materialisterna, vad världen behöver är en kvinna som kan känna, för det är grunden för att kunna utveckla en ny kärlek på jorden, känslan är världen, alltså kvinnan är världen, men vilken fruktansvärd värld hon skapat, ett genomruttet helvete, varför ? Mannen är vetandet, icke-varat, som befinner sig bortom världen, och handlingen är kroppen, och idag är människans kropp utan huvud och utan hjärta, snurrande runt i samhälls-maskiniriets mekaniska smattrande. lullande, sövande, Den olyckligaste kärleken som någonsin existerat på jorden är kärleken till Gud.

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 15 dec 2009 17:28

Ok, vi gör så här i stället...

Vad tror du att livet är? Vad är syftet med en existens?
Vad strävar du efter? (Du behöver inte vara specifik, inte meningen att det ska bli personligt)

*Frågorna är neutralt ställda, jag är nyfiken på folks tankesätt och vad dom tror om livet.*

Mvh Tekhee

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 27 dec 2009 06:44

Harald svarar    TekheeTaiteilijan

Gud  är konung för de asociala.
Jag lever alltså lyckligt befriad från samhällets kletamoja i Hans asociala värld som inte är ett himmelrike, men mycket mera rike, ett absolut rike.
Jag har en kontinuerlig dialog med mig själv, men ibland händer det att jag pratar med andra än mig själv.
Jag är beredd att dö i varje ny sekund. Jag har ingenting som binder mig till  min omgivning, Det skulle i så fall vara skönheten i naturen  och kontakten  med djuren,

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 27 dec 2009 13:46

Ok. Känner du dig tillfreds med allt? Ingen känsla av att det saknas något?
Du vägleds av din intuition/kanal med Gud?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 27 dec 2009 14:48

svar till TekheeTaiteilijan

Då vi möter den totala ensamheten försvinner världen, försvinner den andre,  och då upplever vi att den symboliska verkligheten är mera verklig än den biologiska, att VARAT är en slags strålnings-energi som kan absorberas symboliskt, men  det förutsätter att vi har kontakt med en integrerad IDENTITET som är  bortom världen i vårt medvetande.

För att kunna möta  ensamheten, det är ej lätt att bli ensam,  måste vi först våga  öppna oss totalt för det onda, ha det som vår granne, utan att själv vara ond.

Återgå till "Religion och andlighet"