tvungen att tro på Gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 29 mar 2006 17:29

Ok, Gud skapade världen. Vem skapade Gud? Ingen alls, han skapade sig själv eller har alltid funnits. Så låt oss skippa den omvägen kring Gud och nöja oss med att världen skapade sig själv eller alltid har funnits.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 mar 2006 09:12

Där sa archaxe ett sant ord. Att införa Gud som Det Oskapade ger kanske inte någon ytterligare förklaring än att ha "världen" (i vid mening, förutsätter jag - allt som är till) som Det Oskapade. Själv ser jag Gud som den evigt pågående skapelseprocessen, integralen av allt som är till, rumtiden, singulariteten "före" och "bortom" rumtiden, pricken över i, grädden på moses, Gud Ultra Djinn.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 31 mar 2006 16:23

Makterna skrev:
Guds tjänare skrev:
Makterna skrev:
Guds tjänare skrev:hej!
mina kära vänner och blivande filosofer

skrev makterna:
Vadå "blivande"?

Du får hänga med skämten :)

Jo ATT det var ett skämt förstod jag, men jag förstod inte skämtets POÄNG. När vi skämtar i den västerländska livsstilen så brukar det röra sig om t.ex. satir, ironi, vitsighet e dyl. Vad budskapet i det aktuella skämtet var förstod jag inte, men det vore intressant om du ville förklara, så att jag lär mig med om vad ni i den muslimska livsstilen skrattar åt, samt förstår vad du egentligen menade. Var det meningen att man skulle skratta åt att du nedvärderade oss? *gissar i väntan på förklaringen*

:-) tar det lungt :-) du verkar vara lite berörd av skämtet...jag mins när jag gick i skolan så sa läraren " ni är väl alla blivande ekonomer" det sa han som ett skämt trots att vi läste gym. samh. ekon. programmet....han nedvärderade inte oss....dessutom så bör du istället förkalra hur du kan uppfatta det som nedvärdering när jag ocksp skrivit min kära vänner! finns det ngn annan som har skrivit liknande fras?
sedan så säger du muslimer och vi i väst...många västläningar är ju muslimer också :-)
skämtet var heler ingen somavsåg att folk skulle gärva ihjäl sig..utan det skrev man med ett leende...
hälsningar
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 31 mar 2006 16:26

archaxe skrev:Ok, Gud skapade världen. Vem skapade Gud? Ingen alls, han skapade sig själv eller har alltid funnits. Så låt oss skippa den omvägen kring Gud och nöja oss med att världen skapade sig själv eller alltid har funnits.

fin och kort skrivet men nu ber jag díg se upp när du kommenterar följande svar:
Gud är skapad REXA
hoppas du är nöjd nu och tror på REXA den stora Guden
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Filiokus

Hur människan kan uppfatta gud.

Inläggav Filiokus » 17 dec 2006 00:42

Rafael skrev:Men om Gud är evig, hur kan då människan som lever (=ändligt) uppfatta gud? Det där är något jag aldrig fattat, skulle du vilja förklara det för mig? =)

Detta kan förklaras på fäljande sätt:

Människan uppfattar verkligheten i tre dimensioner, den fjärde dimensionen som vi antar är tid, ser vi bara genom förändringar i den 3 dimensionella världen.

Om vi skulle se allt i 4 dimensioner skulle vi se oss själva från födsel som barn -- fram till vår död, som en enda lång mask i tid och rum.

Vi kan bara se ett snitt/ögonblick åt gången, medans en varelse i 4:de dimensionen ser allt på samma gång. Och om den varelsen är oändlig så vet den vad som har hänt och vad som kommer att hända inom all framtid. Vilket kan underlätta om man vill profetera.

Människan uppfattar världen efter sin förmåga (3 dimensioner). På samma sätt som en 2 dimensionell varelse som till exempel en seriefigur (ponera att de lever), bara kan uppfatta saker i två dimensioner. Vi 3 dimensionella skulle framstå som 2-dimensionella snitt ur den 3:de dimensionen. Men det betyder inte att vi 3 dimensionella inte existerar.

Jag hoppas att jag inte varit för otydlig och att jag inspirerat någon att tänka.

Ett tips till alla som är intresserade av dimensioner och vill ha lättfattade förklaringar kan gå till följande sida som förklarar dimension 1 till 10. http://www.tenthdimension.com/flash2.php

Återgå till "Religion och andlighet"