Medvetandet genereras givetvis av själen, inte hjärnan...

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Liam

Inläggav Liam » 01 aug 2009 19:08

Jiva skrev:
Liam skrev:Om själen nu fungerar oberonde av hjärnan, och hjärnan är ett "modem" mellan själen och hjärnan. Om då någon utan fungerande hjärna har en "upplevelse". Hur fick man reda på det?

Det är vi eviga själar som uupplever, oavsett om vi gör det via hjärnan eller direkt i våra själar!

Det ena är fråga om medelbara upplevelser, det senare är omedelbara upplevelser!

Om det är så, varför kan inte själen "berätta" för hjärnan vad som har hänt efteråt när jag har t.ex varit medvetslös eller sovande?

Jiva

Inläggav Jiva » 07 aug 2009 18:52

Liam skrev:
Jiva skrev:
Liam skrev:Om själen nu fungerar oberonde av hjärnan, och hjärnan är ett "modem" mellan själen och hjärnan. Om då någon utan fungerande hjärna har en "upplevelse". Hur fick man reda på det?

Det är vi eviga själar som upplever, oavsett om vi gör det via hjärnan eller direkt i våra själar!

Det ena är fråga om medelbara upplevelser, det senare är omedelbara upplevelser!

Om det är så, varför kan inte själen "berätta" för hjärnan vad som har hänt efteråt när jag har t.ex varit medvetslös eller sovande?

Därför att hjärnan inte har någon IQ att fatta någonting...

Liam

Inläggav Liam » 14 aug 2009 22:14

Jiva skrev:
Liam skrev:
Jiva skrev:

Det är vi eviga själar som upplever, oavsett om vi gör det via hjärnan eller direkt i våra själar!

Men när "hjärnan" sätter igång igen borde själen som är odödlig och medveten "berätta" vad som har hänt när hjärnan var av?

Jiva

Inläggav Jiva » 14 sep 2009 16:56

Liam skrev:
Jiva skrev:
Liam skrev:
Jiva skrev:

Men när "hjärnan" sätter igång igen borde själen som är odödlig och medveten "berätta" vad som har hänt när hjärnan var av?

Ja, om sinnet inte flängde nån annanstans!

Liam

Inläggav Liam » 16 sep 2009 21:29

Men jag vill veta vad som händer! Sticker då mitt odödliga supersinne iväg utan att jag vill det? Det första min odödliga själ skickade till min hjärna när jag har svimmat är något i stil med "huh, vad hände".

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 16 sep 2009 21:46

det finns ingen absolut vetenskap, vetenskap kan aldrig vara absolut, det var det dummaste jag hört, flytta till soptunna eller religion

jag måste säga att jag är imponerad över alla som orkar inflika kunskap i dessa religiösa doktriner, med så mycket floskler och skit för att rädda en utdöd mentalitet

tyvärr verkar det ju vara nödvändigt i dessa dagar när religionerna bara verkar växa, man får vara glad att det är många olika, så de kan slåss mot varandra...

jag tänkte idag att svenskar är dualister, men i såfall är ju troende superdualister, antingen är du med oss eller emot oss

äsch va tjatigt, sorry

Jiva

Inläggav Jiva » 07 jan 2010 04:34

Liam skrev:Men jag vill veta vad som händer! Sticker då mitt odödliga supersinne iväg utan att jag vill det? Det första min odödliga själ skickade till min hjärna när jag har svimmat är något i stil med "huh, vad hände".

Det gäller att ta kontroll över sitt sinne, för det är nämligen sinnet som styr själens fortsatta vandring efter att man kilat vidare från den fysiska kroppen...

Tankens makt är stor!

Jiva

Inläggav Jiva » 07 jan 2010 04:36

dokido skrev:det finns ingen absolut vetenskap, vetenskap kan aldrig vara absolut, det var det dummaste jag hört, flytta till soptunna eller religion

jag måste säga att jag är imponerad över alla som orkar inflika kunskap i dessa religiösa doktriner, med så mycket floskler och skit för att rädda en utdöd mentalitet

tyvärr verkar det ju vara nödvändigt i dessa dagar när religionerna bara verkar växa, man får vara glad att det är många olika, så de kan slåss mot varandra...

jag tänkte idag att svenskar är dualister, men i såfall är ju troende superdualister, antingen är du med oss eller emot oss

äsch va tjatigt, sorry

Den andliga vetenskapen är absolut!

Däremot den materiella vetenskapen är relativ, den kommer aldrig komma fram till några absoluta sanningar, enär den saknar de rätta instrumenten!  8)

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 07 jan 2010 08:53

vad är absolut vetenskap? menar du att den inte kan ifrågasättas? men då är det inte längre vetenskap utan tro.

Jiva

Inläggav Jiva » 28 jan 2011 03:40

dokido skrev:vad är absolut vetenskap? menar du att den inte kan ifrågasättas? men då är det inte längre vetenskap utan tro.

Absolut vetenskap, som beskrivs i Veda-skrifterna, är vetenskap som är sann överallt och i alla tider!

Veda = Veta = Vetenskap

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 28 jan 2011 08:52

du borde bannas jiva

Återgå till "Religion och andlighet"