Kunskapstest kring evolutionsmyten...Vem ska bort?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Kunskapstest kring evolutionsmyten....vem ska bort?

Inläggav Harald Davidsson » 15 feb 2010 16:16

Tala om för mig vad den genetiska skillnaden består i mellan kataton schizofreni och meditation, och den ontogenetiska skillnaden mellan en kataton schizofren som sittier i stupor,med armar och ben i samma ställning i flera timmar och stirrar oavbrutet på samma punkt på väggen mitt emot  timme efter timme,. och en som sitter i så kallad meditations-ställning utan att röra sig i flera timmar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Kunskapstest kring evolutionsmyten....vem ska bort?

Inläggav Algotezza » 15 feb 2010 16:50

haralddavidsson skrev:Man kan också säga att allt är gudomligt, säger du.

Det finns ju ett förtryck, också, menar du att Gud är en förtryckare?
Enligt Herakleit, allt flyter, det menas att allt är dialektiskt, därför blir din utsaga att allt är Gudomligt fullständig om också allt inte är gudomligt, det menas att ditt påstående inte är direkt upplysande, bokstavligt.

är du rädd för att se de verkliga frågorna i ögonen

I den mån Gud skapat allt står han också för mörkret. Har han inte skapat även mörkret är han inte allsmäktig och då är han inte Gud. En andemakt med inskränkt makt bara. Som du och jag. Och då finns det många sådana makter som konkurrerar. Som du och jag.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 feb 2010 16:52

haralddavidsson skrev:Tala om för mig vad den genetiska skillnaden består i mellan kataton schizofreni och meditation, och den ontogenetiska skillnaden mellan en kataton schizofren som sittier i stupor,med armar och ben i samma ställning i flera timmar och stirrar oavbrutet på samma punkt på väggen mitt emot  timme efter timme,. och en som sitter i så kallad meditations-ställning utan att röra sig i flera timmar.

Den som mediterar mår i regel  bättre än den schizofrene.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 feb 2010 16:53

haralddavidsson skrev:
Konsekvenserna av att stå på fylogenesens sida,...jag firar aldrig min födelse dag, jag firar aldrig några helgdagar, jag avböjer alltid inbjudningar till bröllop, partyn, fester osv.

alla dagar är likadana för mig. Jag är alltså en fullblods-asocial varelse, och jag är glad för att slippa alla fester osv, sitta där och göra sig till.

Det här forumet är väl ditt party. Där du slipper göra dig till. Eller det kanske du gör.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 feb 2010 02:46

haralddavidsson skrev:Det är lite svårt att förstå vad du skriver, det är ologiskt och grötigt, med arv menar du kanske pengar som ärvs och arvsmassa alltså en massa pengar.

Nej jag menar något så simpelt som att brahminerna väl inte blir det genom födsel?

Och om de nu har rätt gener för att de blir brahminer varför är då judarna av rätt gener för att de föds till det?

Det verkar som vi är två som har problem med logiken, och snurrar massa med förståelsen inför vad vi skriver.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 05:48

J R Auk

Nej jag menar något så simpelt som att brahminerna väl inte blir det genom födsel?

Och om de nu har rätt gener för att de blir brahminer varför är då judarna av rätt gener för att de föds till det?

Det verkar som vi är två som har problem med logiken, och snurrar massa med förståelsen inför vad vi skriver.

harald
Det är tvist om vad gener och genetik egentligen är,, inte molekylärt, men vad är arv och vad är miljö, men det är mera komplicerat än så, de som tror på arv, framför miljö, de tror att schizofreni är ärftligt, lligger latent i generna och  plötsligt en dag bryter ut, och de behandlar schizofreni med psykofarmaka, docent Lars Mårtensson skrev mycket om detta i tidningar och magasin, t.ex. läkartidningen, en stor del av världen tror att Carl Gustav Jungs, det kollektivt omedvetna är nedärvt i allas gener, Leopold Szondi, säger att det finns ett familjärt omedvetet, och att vi kan testa det, Sigmund Freud säger, att det finns någonting som han kallar för id som är medfött, instinkter, reflexer osv..det råder total förvirring, när det gäller gener, ...det är klart de blir Brahmins genom att ha brahminska föräldrar, men en annan sak är individuella variationer inom den brahminska kasten, det kallade jag för gen-modul, men det är också variationer mellan brahmins och de övriga på jorden, dessa variationer är större än de inom kasten,  t.ex. vem är du, du är din gen-modul, där finns allt det som är specifikt nedärv för just dig, det är ju en unik kombination, genom egna experiment upptäcker du vad du är bra på , du behöver inte gå och anlags-testa dig, men du är mer än dina gener, fast vi kan också säga att Guds allsmäktighet är nedärvt i alla människor, men den talangen att vara en allsmäktig Gud är ganska outvecklad i människans personlighet, fast vi kunde kanske ana den i Jesus gestalt, Sokrates, Appolonius, Krishna osv,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 11:47

Varför har inte Gud fixat så att alla tror på honom? skriver du, Algotezza, ifall du kollar matrisen jag designa..du måste ha ett rum där du kan vara ensam och ostörd, och viljan är INTEGRERANDE..du vill alltså integrera, uppleva, en perception av det absoluta,  och viljan är abstrakt, och ditt subjekt..och objektet här är alltså det absoluta..och kan då integreras genom INTUITIONEN.. och nu vill du uppleva Gud...här spelar det faktiskt ingen roll vilken Gud du upplever..alla gudar är en och samma, ...du kan även uppleva Gud som KAMA..eller som Brahma, alltså skapare...på den konkreta integrerande nivån har du ÖNSKNINGAR..som är en slags konkretisering av viljan..och önskningar är alltså subjektet...och objektet här är känslan..du kan genom känslan integrera en perception av det  absoluta...att tänka och att handla är alltså desintegrerande..och löser upp det absoluta...meditera inte, säg inget mantra eller något namn..du behöver inte be...det handlar om perception av det absoluta...ensam, koncentrerad och tålamod..genom din känsla kan du få reda på om något händer...och genom intuition...denna formlösa form..det handlar om att vara sensitiv...idag är det onda mycket försvagat kosmiskt..så det är lättare att kunna TONA IN ..det absoluta..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2010 12:15

haralddavidsson skrev:Varför har inte Gud fixat så att alla tror på honom? skriver du, Algotezza, ifall du kollar matrisen jag designa..du måste ha ett rum där du kan vara ensam och ostörd, och viljan är INTEGRERANDE..du vill alltså integrera, uppleva, en perception av det absoluta,  och viljan är abstrakt, och ditt subjekt..och objektet här är alltså det absoluta..och kan då integreras genom INTUITIONEN.. och nu vill du uppleva Gud...här spelar det faktiskt ingen roll vilken Gud du upplever..alla gudar är en och samma, ...du kan även uppleva Gud som KAMA..eller som Brahma, alltså skapare...på den konkreta integrerande nivån har du ÖNSKNINGAR..som är en slags konkretisering av viljan..och önskningar är alltså subjektet...och objektet här är känslan..du kan genom känslan integrera en perception av det  absoluta...att tänka och att handla är alltså desintegrerande..och löser upp det absoluta...meditera inte, säg inget mantra eller något namn..du behöver inte be...det handlar om perception av det absoluta...ensam, koncentrerad och tålamod..genom din känsla kan du få reda på om något händer...och genom intuition...denna formlösa form..det handlar om att vara sensitiv...idag är det onda mycket försvagat kosmiskt..så det är lättare att kunna TONA IN ..det absoluta..

Du kan uppleva det absoluta - på ditt relativa sätt.  Men du kan inte uppleva det absoluta absolut då allt upplevande som sådant är relativt. Och subjektivt.

Du är själv det absoluta som skapar och upplever det relativa och subjektiva och det absoluta i relativ och subjektiv form.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 13:35

Algotezza

Du kan uppleva det absoluta - på ditt relativa sätt.  Men du kan inte uppleva det absoluta absolut då allt upplevande som sådant är relativt. Och subjektivt.

Du är själv det absoluta som skapar och upplever det relativa och subjektiva och det absoluta i relativ och subjektiv form.

Harald
Du har ej förstått det kvalitativa tänkandet rätt, du tänker kvantitativt...är färgen blå absolut? Ja. Mitt pekfinger är absolut, inte relativt.Mitt namn harald är absolut. Jag försökte visa dig att genom intuition och känsla kan du komma i kontakt med Gud. Men det finns också en transformering mellan absolut och relativt, den transformeringen är inte riktigt beskriven än i litteraturen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2010 13:43

haralddavidsson skrev:Algotezza

Harald
Du har ej förstått det kvalitativa tänkandet rätt, du tänker kvantitativt...är färgen blå absolut? Ja. Mitt pekfinger är absolut, inte relativt.Mitt namn harald är absolut. Jag försökte visa dig att genom intuition och känsla kan du komma i kontakt med Gud. Men det finns också en transformering mellan absolut och relativt, den transformeringen är inte riktigt beskriven än i litteraturen.

Jag har redan kontakt med Gud (den faktor som för mig främst gestaltar Gud i mitt liv)  så jag betackar dig för dina råd och dåd i den frågan.

Du verkar inte ha någon som helst koll på vad som är absolut och vad som är relativt.

Är det lönt att diskutera med dig? Där jag försöker ha något slags dialog fortsätter du med dina evinnerliga monologer.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 14:21

Du verkar inte ha någon som helst koll på vad som är absolut och vad som är relativt..säger du

Kan du ge något exempel??????

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2010 14:25

haralddavidsson skrev:Du verkar inte ha någon som helst koll på vad som är absolut och vad som är relativt..säger du

Kan du ge något exempel??????

Läs dina egna inlägg.

Vari består det absoluta i ditt finger och i att du heter Harald?

Svammel.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 15:00

Algotezza

Okej harald svarar en andra gång

Det är ej klart vad du menar. Ifall Gud, det absoluta skapar skapelsen, det realativa. Då är SKAPAR länken mellan det absoluta och det relativa. Det betyder för att gå från det relativa till det absoluta...det är en skapande process..och Brahma, det nionde chakrat är länken mellan Gud och världen,..så ifall du väcker upp det nionde chakrat då går du obehindrat mellan Shiva, som är det åttonde chakrat och den dialektiska kroppen och det tionde chakrat, som är Vishnu och den statiska kroppen.Alltså för att kunna uppleva Gud,,det är en skapande process...en intiitivt, emotionellt skapande process..och Brahma är SKAPAREN..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 15:31

Algotezza

Det är därför mekaniska processer, logiska, kvantitativa processer aldrig kan nå Gud, endast skapandet når Gud, så den hemska rituella prästerliga eran som nu pågått mer än 4000 år och varit en anti-kreativ process som totalt hindrade mänskligheten  från att få en verklig kontakt med Gud är på väg att brytas ner, så att återigen KONSTNÄREN blir förmedlaren mellan Gud och världen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2010 16:52

haralddavidsson skrev:Algotezza

Det är därför mekaniska processer, logiska, kvantitativa processer aldrig kan nå Gud, endast skapandet når Gud, så den hemska rituella prästerliga eran som nu pågått mer än 4000 år och varit en anti-kreativ process som totalt hindrade mänskligheten  från att få en verklig kontakt med Gud är på väg att brytas ner, så att återigen KONSTNÄREN blir förmedlaren mellan Gud och världen.

Ja, det är livskonst det handlar om.

Här alltid skrivit och tecknat och nu har jag skaffat ett musikprogram för att skapa lite ljudverk också. Har alltid spelat instrument, m enkla som mungiga och munspel, mer avancerade som trombon. AUM. Ljudet som skapat och rymmer världen.

Utan kreativtitet och skapande skrumpnar jag ihop mentalt. Jag är den förmedlande länken mellan den telepatiska gudomliga dimensionen jag ibland har medveten,  ibland omedveten kontakt med, och min yttre omvärld. Jag är en dimensionstransformator som genom skapande gör det inre, den inre dimensionen, till något yttre, den yttre dimensionen, och genom upplevande gör det yttre till något inre.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"