Är bönen ren vidskepelse?
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Mr.M skrev:Lufier skrev:God fortsättning!
samma !
betyder fortsättning att man sätter ett fort fort ?
Nej, bara att man sätter grunden till fortet på ett bra sätt. Ordet "fort" kommer ifrån att det ofta vara brottom att färdigställa befästningar för att fienden var på väg. Så från början så var det faktiskt som du säger, men sedan så utvecklades ordet etymologiskt mot att man grundlägger något på ett bra sätt. Då det visade sig att det lönade sig att vara ordentlig snarare än snabb. Detta låg vidare till grund för sagan om de tre små grisarna, och också varför de funderade på varför Fredde Vadling inte skulle få vara med i fläskkvartetten längre. Det slutade hur som helst med att ett företag tog fram den här tandkrämen:
Och detta kan i sin tur ha något att göra med att jag nyss borstade tänderna för första gången på tre dagar, fast jag är inte riktigt säker. Men det var hur som helst en ganska bra början på dagen, så det ligger mycket i det.
- Johan Ågren
- Administratör
Angående bönen, så använde jag den på ett uttalat sätt för väldigt länge sedan, men sedan så blev orden mindre uttalade, och blev till tankar och känslor, för att sedan helt försvinna in i mig. Skulle jag börja uttala ord och meningar igen så skulle det kännas klumpigt. Men det kan också vara så att jag har kommit till en punkt då jag måste börja uttala detta högt igen, jag vet inte riktigt. Försöker klura ut.
Re: Är bönen ren vidskepelse?
Cosmic philosopher skrev:1)Tycker du bönen är ren vidskepelse?
Tycker? Den är inte vidskepelse. Bön är meditation, är varande, är existens.
Cosmic philosopher skrev:Anser du bönen har precis samma effekt som en hästsko?
Ah, en hästsko som ska bringa tur menar du? Nja, inte riktigt. Gud och bön är mer fundamentalt. En hästsko är mindre, ca ett redskap jämfört med alltings varande. Förutsatt att man inte (relevant) benämner hästskon för gud.
- Cosmic philosopher
Cosmic philosopher skrev:
1)Tycker du bönen är ren vidskepelse? Anser du bönen har precis samma effekt som en hästsko?
Nej, jag tycker inte bönen är någon vidskepelse. Man kan använda bönen i situationer och få hjälp - något som inte en hästsko mäktar med.
Om man t ex är skadad ute i ödesmarken ,där ingen bor eller brukar gå/köra förbi, så kan man använda bönen. Genom Guds "lyssnarorgan" via de telepatiskt andliga väsendena kan Gud uppfatta bönen och påverka fysiska människor så att dessa ger sig ut i denna ödesmarken och därmed hjälpa den skadade. Dessa människor kände bara en impuls av att ge sig ut i denna ödesmark. Gud sände denna impuls till dem... Så ser dessa människor den skadade och kan hjälpa denne.
Om man känner sig deppig/ledsen/bitter/ fruktansvärt nere kan man be. Då kan ens livsglädje börjar cirkulera igång igen. Man kan få svaret på vad som är meningen med sitt lidande/situation. Då kan man ta denna situationen så mycket bättre. Man kan få inspiration att göra motdragen till det som gjorde att man hamnade i denna situation.
Man kan få vägledning hur man rent praktiskt ska göra i en viss situation. Vad som är bäst för helheten helt enkelt. Ibland är det något som t o m kan vara lite obekvämt,lite obehagligt för en - men om det gagnar helheten gör man detta hellre ändå. Då tänker man inte på bara personliga fördelar. Det är detta som menas med bönen som Jesu bad: "Ske inte min vilja, utan Din!" "Jag vill X, men om det är bättre för helheten gör jag hellre Y - även om det skulle vara lite obekvämt/obehagligt för mig". Då har man den rätta inställningen.
Cosmic philosopher skrev:2)Har du bett till "Något" (Gud) någon gång? (T ex om du varit riktigt på "botten" och inte fått någon förståelse eller hjälp från någon annan människa.)
Ja det har jag.
4)Anser du att bönen är något som människan hittat på? Varför har hon i så fall hittat på det?
Bönen är en organisk funktion knutet till Gudomen. Människan har således inte hittat på det.
5)Är bön till Gud något omoget,något barnsligt -som att man inte riktigt klarar sig på egen hand, självständigt utan att man har ett behov en imaginär storebror eller far som låter en leva litet som i en "skyddad verkstad"?
Nej, att använda bönen är inte något omoget eller barnsligt. Sedan beror det ju på hur hon ber naturligtvis.
Men som sagt, jag är en "periodare" i användandet av bönen...
Cosmic philosopher skrev:"Ske inte min vilja, utan Din!"
Samuraj betyder tydligen 'tjänare'..
jag tror bönen fungerar som en slags AUTOSUGGESTION
Muhammed försökte förbättra bönen genom olika sätt,
han verkade ha varit mycket medveten om PÅVERKAN,
både individens och gruppens, en intressant människa.
Han märkte att känslor påverkade bönen, och han försökte
ivolvera mer o mer känslor i bönen för att förbättra den, samt
märkte att bönen blev effektivare då flera utförde den.
om vi antar att Vi är alla sammankopplade
så kan BÖNEN liknas vid en liten STEN som släpps i en damm
ringarna som stenens fall genom vattnet orsakar påverkar dammen
denna damm reflekterar sedan tillbaks stenens påverkan....
så när vi BER framkallar vi en viss reaktion hos vår damm
och vi kan således påverka verkligheten, som vi alla är en del utav....
är vi FLERA som ber en och samma sak, kan detta liknas vid
en STÖRRE sten som faller i vattnet, det blir större vågor, och
påverkan på VERKLIGHETEN blir större också....
det som är STENENS tyngd är KÄNSLORNA, alltså graden av
intensitet som vi känslo-mässigt är engagerade utav.... en stark vilja
Muhammed försökte förbättra bönen genom olika sätt,
han verkade ha varit mycket medveten om PÅVERKAN,
både individens och gruppens, en intressant människa.
Han märkte att känslor påverkade bönen, och han försökte
ivolvera mer o mer känslor i bönen för att förbättra den, samt
märkte att bönen blev effektivare då flera utförde den.
om vi antar att Vi är alla sammankopplade
så kan BÖNEN liknas vid en liten STEN som släpps i en damm
ringarna som stenens fall genom vattnet orsakar påverkar dammen
denna damm reflekterar sedan tillbaks stenens påverkan....
så när vi BER framkallar vi en viss reaktion hos vår damm
och vi kan således påverka verkligheten, som vi alla är en del utav....
är vi FLERA som ber en och samma sak, kan detta liknas vid
en STÖRRE sten som faller i vattnet, det blir större vågor, och
påverkan på VERKLIGHETEN blir större också....
det som är STENENS tyngd är KÄNSLORNA, alltså graden av
intensitet som vi känslo-mässigt är engagerade utav.... en stark vilja
Återgå till "Religion och andlighet"