Kommer rättvisa skipas?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Vega » 03 apr 2026 18:14

Folkmord är att döda många människor för dödandets skull, eller? På vilket sätt har Trump gjort sig skyldig till det?

Vega

Inläggav Vega » 03 apr 2026 18:24

Jag är inte så insatt, men vad jag förstår så har Iran betett sig aggressivt länge..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2026 18:27

Vega skrev:Varför tror du att Iran hade tunga vapen?

Alla stater har ett försvar. De blev faktiskt attackerade av en mångfalt överlägsen angripare som mördade ett flertal i Irans regering.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2026 18:32

Vega skrev:Folkmord är att döda många människor för dödandets skull, eller? På vilket sätt har Trump gjort sig skyldig till det?

De finansierar Israels folkmord i Gaza. Mer än 70 tusen människor, merparten kvinnor och barn. Gaza är en ruin där två miljoner människor har fösts ihop. Journalister, läkare, räddningsarbetare och FN-personal är medvetet mördade. Dessutom är israeliska fängelser fyllda med palestinier.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 03 apr 2026 18:33

Pilatus skrev:

Alla stater har ett försvar. De blev faktiskt attackerade av en mångfalt överlägsen angripare som mördade ett flertal i Irans regering.

Iran kanske borde ha arbetat mer förebyggande… Och ansvaret, det ligger främst på ledarna. Jag bara tolkar, jag kan inte säga med 100% säkerhet vad som är rätt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2026 18:35

Vega skrev:Jag är inte så insatt, men vad jag förstår så har Iran betett sig aggressivt länge..

De har såvitt känt inte avlossat ett enda skott mot Israel, de utgjorde inget omedelbart hot mot någon stat i sin omgivning. Det var faktiskt Israel som med stöd av USA som inledde kriget. USA vill säkert kontrollera oljan, Israel vill expandera, det har de gjort sedan 1948.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2026 18:37

Vega skrev:
Pilatus skrev:

Iran kanske borde ha arbetat mer förebyggande… Och ansvaret, det ligger främst på ledarna. Jag bara tolkar, jag kan inte säga med 100% säkerhet vad som är rätt.

De hade det försvar som de ansåg sig behöva. Inget land kan med framgång försvara sig mot USAs krigsmaskin.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 03 apr 2026 18:40

Pilatus skrev:
Vega skrev:Jag är inte så insatt, men vad jag förstår så har Iran betett sig aggressivt länge..

De har såvitt känt inte avlossat ett enda skott mot Israel, de utgjorde inget omedelbart hot mot någon stat i sin omgivning. Det var faktiskt Israel som med stöd av USA som inledde kriget. USA vill säkert kontrollera oljan, Israel vill expandera, det har de gjort sedan 1948.

Jag kan tycka att det är konstigt hur enkelt detta är för dig, jag är inte insatt. Men jag tvivlar starkt på ditt svart/vita-tänkande…

Vega

Inläggav Vega » 03 apr 2026 18:44

Jag menar. Du måste ju vara ett geni. Alltså om jag var du så skulle jag åka ner dit för att medla på plats. Det låter ironiskt men, så tänker jag.

Vega

Inläggav Vega » 03 apr 2026 18:52

Den som är säker på sin sak står ofta som segrare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2026 18:53

Vega skrev:
Pilatus skrev:

Jag kan tycka att det är konstigt hur enkelt detta är för dig, jag är inte insatt. Men jag tvivlar starkt på ditt svart/vita-tänkande…

Kontrollera gärna de uppgifter jag skrivit. De hot som USA tycker sig ha sett är förstås samma gamla ljug som då en anföll Irak. Man hittar på en historia som låter trovärdig om anrikning av Uran 235. Sedan bombar man civila mål och regeringsmedlemmar allt vad man förmår.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 03 apr 2026 18:58

Clinton var en dålig president,
Liksom Busch, Obama och Biden.

Trump är bättre..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2026 18:59

Vega skrev:Jag menar. Du måste ju vara ett geni. Alltså om jag var du så skulle jag åka ner dit för att medla på plats. Det låter ironiskt men, så tänker jag.

Jag tror att parterna är helt uppfyllda av sina egna berättelser. De lyssnar inte, Iran saboterar oljeflödet som svar på Israels och USAs krig mot dem. Jag vet inte vad de kan göra för att lugna situationen. Oljeflödet kommer igång i morgon om USA slutar bomba sönder landet. Iran har, väl att märka, inte avlossat ett skott på amerikansk mark om vi undantar militära installationer i arabvärlden.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2026 19:03

Vega skrev:Clinton var en dålig president, Liksom Busch, Obama och Biden.
Trump är bättre..

Nu tror jag det är få som hänger med i hur du tänker. Det enda Trump kan göra bättre är att skryta över sin förmåga att uträtta stordåd. Berätta för oss hur han åstadkom eld upphör och fred i Ukraina!
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 03 apr 2026 19:04

Detta är väldigt märkligt:

Bombningarna av Hiroshima och Nagasaki 1945 räknas generellt inte som folkmord i folkrättslig mening, utan snarare som extrema krigshandlingar. Även om över 200 000 människor dog, var syftet att tvinga Japan till kapitulering och avsluta andra världskriget, snarare än att utplåna en specifik folkgrupp.

Återgå till "Religion och andlighet"