Kommer rättvisa skipas?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Vega » 20 apr 2026 18:37

Hubert skrev:Kommer rättvisa skipas?
Ja, om det finns ett fungerande rättssystem.
Nej, om frågeställningen rör en gudomlig rättvisa.

Rättvisa är ett begrepp som alla andra, det definieras si och det definieras så.
Begrepp får sin innebörd av kontext.

Att de "andliga" här på ff är så vaga gläder mig - de har inget definitivt att erbjuda, ingen djupare mening.

När det kommer till rättvisa, så tror jag att allt som tidigare hänt och skett på fel sätt, skulle glömmas omedelbart, ifall alla började göra rätt. Därför att det är rätt.

Men har vi alltid valmöjligheten att göra rätt? Jag tvivlar på det. Vi är så ofullkomliga. Så länge vi är ofullkomliga finns det förbättringspotential..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 apr 2026 18:47

Vega skrev:När det kommer till rättvisa, så tror jag att allt som tidigare hänt och skett på fel sätt, skulle glömmas omedelbart, ifall alla började göra rätt. Därför att det är rätt. Men har vi alltid valmöjligheten att göra rätt? Jag tvivlar på det. Vi är så ofullkomliga. Så länge vi är ofullkomliga finns det förbättringspotential..

Men när vi gör fel ibland, vad är det då enligt dig vi bryter mot för regler. Finns det några riktiga regler som alltid gäller? Eller är rätt och fel något som den lagstiftande församlingen sätter ord på och ger ut som Sveriges Lag? Det finns förstås oskrivna lagar. Vad finns mer?
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 21 apr 2026 09:01

Hubert skrev:Det är lite trist att frågan Kommer rättvisa skipas? reduceras till en fråga om äganderätt ...

Du verkar missuppfatta poängen som istället handlade om rättvisans natur och pluralismens förhållande till den.

Vega

Inläggav Vega » 21 apr 2026 15:32

Pilatus skrev:
Vega skrev:När det kommer till rättvisa, så tror jag att allt som tidigare hänt och skett på fel sätt, skulle glömmas omedelbart, ifall alla började göra rätt. Därför att det är rätt. Men har vi alltid valmöjligheten att göra rätt? Jag tvivlar på det. Vi är så ofullkomliga. Så länge vi är ofullkomliga finns det förbättringspotential..

Men när vi gör fel ibland, vad är det då enligt dig vi bryter mot för regler. Finns det några riktiga regler som alltid gäller? Eller är rätt och fel något som den lagstiftande församlingen sätter ord på och ger ut som Sveriges Lag? Det finns förstås oskrivna lagar. Vad finns mer?

Ofta kan man på ett väldigt lättvindigt vis förenkla tillvaron för andra, man kan göra så att de slipper lida och så att de gläds. Men man kanske inte prioriterar det för man har egna ambitioner och fixa idéer. Trots att det handlar om folk man känner.

Återgå till "Religion och andlighet"