Svarta moln från Island, är domedagen nära?
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag uppfattar det som Algot. Jag ser det dessutom som viktigt att förlika oss med vårt ego, inte att utplåna det som buddistiska läror förespråkar. Individualism utan omtanke ger jag inte mycket för. Vi måste förena global kollektivism med individualism. Vi börjar med att hedra våra föräldrar, iallafall förlika oss med dem, sedan den närmaste omgivningen, landet, kontinenten, världen. Måste vi vänta 250 miljoner år tills kontinenterna glider samman innan vi förstår detta?
- seekeroftruth
- Skogsälvan
- Avslutat konto
seekeroftruth skrev:algotezza
om du pratar om karma så pratar du om skuld... du pratar om arvsynd... du skuldbelläger människan... människan lider för hon har vart ond tidigare... det man ger det får man... är inte det karma?
men samtidigt pratar du om absolut ICKE ondska... ingen är egentligen ond eller god...
hur går karma ihop med detta?
Karma är inte arvsynd. Inte skuld. Inte straff. Det är kristna missuppfattningar. Karman är till för att lära oss något. Livet är en skola. Inte en straffanstalt.
Ont och gott handlar om vad vi personligen uppfattar som ont och gott.
Det enda vi kan säga bortom våra uppfattningar är att världen är. Bortom ont och gott. Ont och gott finns i våra medvetanden när vi betraktar världen. Att människor lider är något verkligt men det har en fullständigt naturlig förklaring och är inget straff. Det beror på att vi och världen är ofullkomliga. Men vi är på väg. Om vi kan lära oss något av livet och inte låser oss och skyller på "dom andra"...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Re: Svarta moln från Island, är domedagen nära?
haralddavidsson skrev:Okunnigheten kan bara upphöra genom utveckling, skriver algotezza...
den här formuleringen är ej klar, faktiskt mycket dunkel, Vad är okunnighet???? Du försöker manipulera folk.
Det är ett politiskt budskap. De sa i Indien, att ifall barnen får gå i skolan kommer de inte att bli onda, kriminella,bedrägare osv.. Genom education skulle både kriminalitet och fattigdom försvinna sade dom POLITIKERNA. Vad har hänt, naturligtvis försvinner inte ondskan av utbildning, på samma sätt som godhet skulle ha med utbildning att göra. Det handlar om att kunna
öppna det fjärde chakrat, hjärta, börja känna, för då vi känner upptäcker vi ONDSKAN, visserligen är ondskan frapperande klar ibland, då Palme mördades, men för det mesta är den väldigt svår att upptäcka, den DUBBEL-SPELAR, den har många ansikten..
Eftersom världen och människorna lider och inte vet varför är de okunniga om varför de lider. Det vet inte heller hur de skall agera för att slippa lida. Det är vad okunnighet handlar om. Då räcker det inte med att tro att en gudsvind skall svopa bort de dumma, elaka och onda.
Du kör ditt chakrasnack för att schackra bort allt vettigt samtal här. Men du får ha vilken policy du vill. Jag har mitt sätt. Oavsett vad du tillskriver mig.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Harald Davidsson
Gud bara ÄR..skriver Seeker
Din Gud, men inte min, räkna inte med mer information från mig,
Din Gud, men inte min, räkna inte med mer information från mig,
- Harald Davidsson
Eftersom världen och människorna lider och inte vet varför är de okunniga om varför de lider. skriver algotezza..
hur vet du det, har du gjort en intervjuundersökning?
- Harald Davidsson
Det vet inte heller hur de skall agera för att slippa lida. skriver Algotezza...
men alla försvars-sytem, har du inte upptäckt dem,,ondska är ett försvars-system..känner du inte till det,,,du vet inte vad ondska är..eller hur..för ego är också ett försvars-system...bland annat enot ondska och bland annat för att kunna göra andra ont..det beror på vem man är..
men alla försvars-sytem, har du inte upptäckt dem,,ondska är ett försvars-system..känner du inte till det,,,du vet inte vad ondska är..eller hur..för ego är också ett försvars-system...bland annat enot ondska och bland annat för att kunna göra andra ont..det beror på vem man är..
- Harald Davidsson
Varken du eller harald tycks fatta vad jag menar. skriver algotezza..
Det enda du gör är veva om ordet okunning, det finns inget innehåll i det du skriver, bara trams och nonsens, du uppträder som en grälsjuk pissgubbe.
Det enda du gör är veva om ordet okunning, det finns inget innehåll i det du skriver, bara trams och nonsens, du uppträder som en grälsjuk pissgubbe.
- seekeroftruth
- seekeroftruth
- Harald Davidsson
Innan jag kom hit till mitt drömland Indien hade jag haft med en ny typ av bild på några utställningar, men ingen förstod, jag hade upptäckt genom ett intensivt knullande vid 20 års åldern att en äkta kärlek kunde fördjupas och hållas vid liv endast genom att både parterna undvek att involvera sig i det abstraktas horeriet, Mohammed kom alltså till samma slutsats, jag hade bland annat en kvinna som var mogen för kärlek,vi försökte att fördjupa den, alltså att försöka känna oss in djupare och djupare i varandra, samtidigt ge varandra kärlek, så vi började då skapa en gemensamm kropp, med två medvetanden som fanns utanför vår kropp och varifrån vi upplevde vår kärlek, vi hade många helt underbara upplevelser tillsammans, men världen, denna avundsjuka kollos, en jante-fascist i kubik, det räckte att hon och jag tittade på varandra på någon offentlig plats för att svartsjuka skulle välla fram runt omkring oss, och hat och ilska,..så vi måste handskas med vibratrioner och ögonkast väldigt dolt, och sedan när hon och jag inte kunde träffas på en vecka, det är ett abtrakt tryck i atmosfären på att avnjuta känslan abstrakt överallt där den bjuds, jag märkte att det behövs inte bara ett nytt tänkande men ett helt nytt sätt att förhålla sig till kärlek,
haralddavidsson skrev:Varken du eller harald tycks fatta vad jag menar. skriver algotezza..
Här ser vi vad du går för.
Från vilket chakra strömmar dina kärleksfulla ord?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
haralddavidsson skrev:Eftersom världen och människorna lider och inte vet varför är de okunniga om varför de lider. skriver algotezza..
OK. människorna lider inte och om de gör det vet de varför. Varför fortsätter de lida? Njuter de? Vill de lida?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"