531bts skrev:Definitionen av medvetandet som förmågan att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov täcker alla levande varelser från minsta amöba till helheten Gud. Det som begränsar vad som faller in på medvetandet är den kroppsliga instrumenteringen, DNA. För människans del begränsas medvetandet av vad sinneserfarenheten , det abstrakta tänkandet och språket tillåter.
Du ger bara en definition som bygger på den principiella formen inte innehållet som sankolikt an variera komplexitet och djup. Det är något organiskt och levande och föränderligt och består av exempelvis kognitiva och emotionella, perceptionella och volativa processer, så det är ingen substans. Det finns inget "rent medvetande, som jag ser det, ett slags tomt och rent medvetande. Utan det står och faller med de processer som det består av. Upphör processerna upplöses medvetandet eftersom det är den synergetiska summan av dessa som det består av. Jag ser medvetande som ett holistiskt fenomen som är mer än den mekaniska summan av delarna. Det kan inte reduceras till det du beskriver.
För att ditt sätt att se skall gå ihop logiskt, måste man ha en världsbild som liknar Berkeley, tycks det.
För mig är mitt medvetande det mest konkreta och nära för det är jag. Inget jag äger utan är. Det är inte en konkretisering av en andlig princip utan medvetandets principiella sida utgår från det konkreta och har konstruerats fram via vår abstraktionsförmåga och logiska analysförmåga.