Luipa skrev:Jag vet inte heller mycket om dem, surfade runt först efter det att tävlingarna nämndes i denna tråd. Mitt intryck är också att upplägget utformas i samråd med båda parter. Det påverkar däremot inte det faktum att jag själv skulle bli mer övertygad av resultat som byggde på en serie undersökningar av samma medie.
Ja det är förstås så att ett mer omfattande test i allmänhet tillåter säkrare slutsatser och/eller kan påvisa svagare samband. I just det här fallet verkar det handla om ett preliminärt test, och man kan väl gissa att ett eventuellt "skarpt" test kan komma att göras något mer omfattande.
Sedan kan man förstås ifrågasätta om det här att sätta en miljon dollar på spel överhuvudtaget är ett bra sätt att undersöka paranormala fenomen, eller om mer traditionell forskning är att föredra. Priset är naturligtvis något av en provokation och ett sätt att ställa frågan på sin spets. Om man, som Johan, tror att ens förmåga påverkas negativt av att man vill vinna pengarna så söker man sig lämpligen till andra sammanhang, medan för andra kanske priset kan ha en mer positivt sporrande effekt. Människor är olika - även medier förmodar jag.