Postmodern spirituality

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 maj 2007 15:04

PopJimmy skrev:
J R Auk skrev:Jimmy du är en smula självupptagen.
Haha, skojar du eller? Inser du inte att klimatet är sådant att man måste ta plats? Jag har inte vagit en person som gillat att ta plats, jag kanske gillar det till och från. Men det ideal jag ser upp till är harmlösa österländska buddhister som håller sig till sitt och som ger plats utan att missionera, och som då samtdigit ger lekmännen och lokalbefolkningen mening och motivation genom sin närvaro genom sin intensiva strävan och dedikation för sin livsstil, före kristna västerlänningar som kommer och missionerar och ska konveretera allt och alla - och som tvingar lekmännen att underkasta sig deras livsstil/hierarki - detta har buddhisterna aldrig gjort, eller västerländska entreprenörer som kommer och "fixar" "problem" runt om i världen - dvs skapar mer problem och exploaterar kulturer. Det är ju västerlänningen som är självupptagen, och det är ju precis denna självupptagenhet jag är här för att kritisera! Du är ju väldigt självupptagen själv, som ska komma här och kritisera mig, för att jag tar plats. Du försöker ju i belåtenhet konservera saker, eller det blir resultatet av intrycket iaf, eftersom du inte erbjuder något som ens är i närheten av att vara någon lösning. (Inte vad jag har sett iaf, men jag är ju lite otålig också)

Jag håller med dig i detta, lite därav jag är motsträvig till att använda institutioner, som iv talade om i andra tråden, för att pracka på förändringar. Jag vill helst leva som ett föredöme och låta andra bestämma om det är ett omdömme som jag uppvisar som är värt att följa. Om min idé inte går fram, vem skall jag skylla på? Mig, dig? Spelar det någon roll? Kan du inte förutsätta en gemensam strävan?

PopJimmy skrev:Problemet med västerlänningens självupptagenhet är att han vill inte blir störd, han vill ha sitt lilla isolerade space, då han delat upp hela världen i ett fyrkantigt rutnät, där alla, eller alla som har råd "äger" varsin ruta, Han är vidare inte alls speciellt bra på att rätta sig i leden (om det inte är något som på något sätt avviker från hans etnocentrism, dvs, då är det bara att köra fram pansarvagnarna). Jag får intrycket av att du inte vill att jag ska komma och lägga mig i västerlänningens vardag, eftersom västerlänningen redan, som du säger, är "under så stort tryck". Men vafan vakna upp, vem fan är det som skapat detta samhällstryck egentligen? Är det österlänningarna eller afrikanerna? Det västerländska samhället gör ju inte ens västerlänningen lycklig, även fast han drar ner resten av planeten på köpet med sitt projekt att frälsa världen.

Jag fattar inte vad du försvarar egentligen. Kan du vara lite mer konkret? Du kritiserar alltså att JAG är här och försöker frälsa människor? Jag är ju inte här för att frälsa människor, jag är här för att slå bort förtrollningen ur ansiktet på västerlänningen.

Jag fattar ju inte varför du tror att jag försvarar något :)

Jag ville ge dig min synpunkt på varför man inte bör fly ut i en grotta och ägna sig åt sig själv och sin introspektion. Jag ville visa varför jag tycker att man skall göra det i samhället i gemenskapen.

PopJimmy skrev:Jag har ju flera gånger påpekat att jag funderar på att åka in i en grotta om meditera bort all min samhällsavesion, eftersom, ÄR det så, som DU SÄGER, att JAG, "BARA" är "en smula självupptagen" och vi annars lever i ett så SUNT klimat, där människor, INTE, på något sätt, skulle vara i närheten av att vara så självupptagna som mig - eller att de, om de är lika självupptagna som mig - i alla fall har något RELEVANT att säga, ja, då håller jag väll med dig, antar jag, att problemet bara finns HOS mig.

Att andra är långt mer självupptagna, vad spelar det för roll? Om jag i min blindhet är mer självupptagen vad spelar det för roll? Det var en anmärkning i välmening.

PopJimmy skrev:Postmodernister, primitivister, skapare av alternativsamhällen, etc, Fin kritik, men ingen konstruktiv substans. Men flytta bort härifrån då säger jag. Jag har ju funderat på det själv säger jag, antaligen mycket mer seriöst än postmodernisten, hans livsstil är trots allt totalt beroende och parasiterar trots allt på modernismen. Jag är oberoende. Jag är redo att ta mitt liv eller flytta ut i en grotta.

Jag försökte ju påpeka för dig att jag har liknande tankar och gav min syn på varför jag inte såg det som en lösning. Även om jag förlade förklaringen extrovert min person.[/quote]

PopJimmy skrev:
J R Auk skrev:
PopJimmy skrev:Nej, jag håller inte alls med er. Människor behöver kultur, det är precis vad detta samhälle behöver. Problemet med er är att ni har det för bra. Ni vill inte bli störda i er bekvämlighet. Ni vill inte att människor kommer och rör om. Ni hatar kultur, ni vill isolera er.

Vem talar du med? Vem riktar du dig till?
Allihop på det här skitforumet (inkluderat fem av mina andra personligheter). HAHA!  :D

Nej, jag borde ta mitt pick och pack och dra till någon kyrka, och sen komma tillbaka om ett par år och vara så Überpositiv gospelgay som det bara går. Då ska jag blir säljare, glida runt med naivt pepsodentsmile och erbjuda "snälla" och snabba lösningar samtidigt som jag verkligen är  övertygad om att mina lösningar inte, på något sätt, exploaterar människor.

Placera fan inte mig i den gruppen tack. Och om du har så svårt att uppmärksamma andras mening så förstår jag varför du tycker det är ett skitforum!!!!!!

Integral vad Jimmy?

Vad integrerar du egentligen i ditt tänkande? På det stora planet mycket det vet jag, har sett och uppskattar jag. Ger mig vidgad vy.
Men på det personliga planet, såhär personligt som det nu blir över ett forum.

Ganska dövt öra. Ganska mycket förutfattade meningar.

Som sagt, om du förväntar dig att inget finna så kommer du ju inte ens leta. Var inte just det uppe på tapeten i diskussionen?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 maj 2007 16:39

J R Auk skrev:Om min idé inte går fram, vem skall jag skylla på? Mig, dig? Spelar det någon roll? Kan du inte förutsätta en gemensam strävan?
Börja att berätta om din idé då. Kanske har du redan formulerat något sådant, men antagligen inte i termer jag förstått annars skulle jag nog ha snappat upp det.

Sen kan jag visst förutsätta en gemen strävan, det är därför jag, efter mycket om och men, tycker att den integrala rörelsen och vissa delar av buddhismen (bland mycket annat), erbjuder något nyttigt. Jag håller naturligtvis inte med om allt som föresgår här, men jag kan tänka mig att gå in i dessa institutioner och diskutera det där istället.

Jag fattar ju inte varför du tror att jag försvarar något :)
Det verkarde som du gav ett uttryck av att det är nog så jobbigt att få maten på bordet, och att jag inte ska kritisera människor som har fullt upp med att få maten på bordet. Har jag missuppfattat något om jag säger att det var så jag upplevde det du skrev?

Jag ville ge dig min synpunkt på varför man inte bör fly ut i en grotta och ägna sig åt sig själv och sin introspektion. Jag ville visa varför jag tycker att man skall göra det i samhället i gemenskapen.
Men problemet med de flesta är att de VILL vara med och röra om i grytan, vilket gör att de stoppar fingrarna i den innan den kokat klart - eller snarare - innan de gått klart sin kockutbildning - eftersom vi inte ens erkänt att en sådan ens behövs. De som sköter matlagningen bäst, är de som vill mata hungriga barn, och själva inte är utsvulltna. Man måste kunna stå utanför det sociala maktspelet innan man borde bli insläppt, det är allt jag tycker, vidare vet jag inte ens om jag pratat något som relaterar till detta.

Vidare förstår jag inte om du tycker att jag argumenterat för att man ska fly ut i en grotta? Har du upplevt det så?

Det jag har sagt är viljan är så stark hos mig, att den kommer bryta ner mig om jag inte kan kanalisera den. Vilka är mina alternativ? Jag åker ner på stan och slår ihjäl människor som inte tycker likadant? Vidare handlar inte att åka ut i en grotta om att syssla med "introspektion" i bemärkelsen av att "grubbla", utan det handlar om självdisciplin, mental träning, självförädling, jag förstår inte varför detta på något sätt skulle vara ett problem. Att man tränar hemma innan man går ut i matchen ser jag inte som problematiskt alls. Problemet är snarare att människor vill doppa fingrarna i grytan, de är för giriga, och är de inte för giriga, så har de övergått till att ha för mycket avesioner.

Att andra är långt mer självupptagna, vad spelar det för roll? Om jag i min blindhet är mer självupptagen vad spelar det för roll? Det var en anmärkning i välmening.
För att återgå till det du skrev:
Jimmy du är en smula självupptagen. Kanske där problemet ligger, dina roller blir mer än bara antagna, att se in i en annan kultursfär gör man hela tiden, att bli erkänd där är att förstå dess mekanismer. Jag har inga problem med sådant, jag kan relatera till uteliggaren såväl som borgarbrackan, aristokraten och marxisten. Men jag har mig kvar i allt det, jag har mina åsikter mina värderingar för det. Jag trycker inte upp dom i fejjan på folk bara, införliva mottagandet och ansvaret över reaktionen på uttrycken och inte bara uttrycken i sig.
Vem är det som är självgod här egentligen? Du påpekar att jag är självupptagen, är det inte så att DU i själva verket är en självgod idiot som tycker att du är mycket bättre än mig, eftersom du inte "trycker upp saker i ansiktet på folk"? Jag är rakt igenom ärlig och rak. Jag sitter inte och håller uppe ett sken. Jag stryker inte människor medhårs, det gör människor som vill konservera. Men det innebär inte att jag är såhär våldsam hela tiden, men detta är väll ett forum?

Är personerna man diskuterar med mogna, så är det inget problem, eftersom de inte tar det man skriver på för stort allvar, är de inte mogna, ja, då kanske de behöver saker klargjorda.

Det är för mesig stämning här, folk vågar ju inte erkänna sina egna brister själva, då måste någon annan göra det, eftersom det är alltid en tredje part som tar skada - p.g.a. medelmåttlighet/naivitet/ignorans/fördomsfullhet/eller-nått-annat. Skulle människor vara lite mer ömdjuka i förhållande till sig själva och börja med att dela med sig lite mer av sina brister, är det klart att det första jag inte skulle göra, att gå runt och peta dem i såren. Men folk vågar ju inte vädra saker själva, och då blir det väldigt unket och stelt tillslut.

Kultur handlar om inte bara om att behålla ett recept. Har man ett bra recept handlar det naturligtvis om att behålla receptet, men vårat recept är ju långt ifrån bra. Därför handlar kultur om progression, kultivering, utveckling, och här hatar vi kultur som på något sätt utmanar den västerländska, den förmoderna, moderna, eller postmoderna.

Den integrala rörelsen tar allt som är relevant från de förmoderna, moderna och postmoderna strömningarna och vidare från förmoderna kulturer som inte är västerländksa, det är därför det är så få människor som förstår sig på den integrala rörelsen. Antingen är man konservativt fundementalistisk: religiös eller höger-/vänsterextrem, eller så är man en socialliberal eller liberalt social modern vetenskapskramande materialist eller så har man mer postmoderna dragningar och hit kan vi räkna in feminism/ekologi/etc. Alla dessa positioner är tyvärr begränsade, samtidigt som alla upplever att de har svaret på "problemet", nu är det så att ingen av dessa strömningar ens har förstått PROBLEMET, eftersom PROBLEMET utgörs av att "problemet", "problemet" och "problemet" krockar och inte går ihop. PROBLEMET är alltså på en högre nivå, och PROBLEMET är/utgörs-av att dessa grupper alla försöker komma med varsin lösning som i grund och botten motiveras och upprätthålls av extremt sofistiskerade "motivationssystem" eller value-memes, som alla, utifrån sina egna standards går att legitimeras. "problemet" löser alltså "problemet" men inte "problemet" och "problemet", och vice versa.

Det är dock PROBLEMET vi vill lösa, eftersom PROBLEMET utgörs av konflikten som bottnar i friktionen som uppstår i försöken att lösa "problemet", "problemet" och "problemet" - det är fullständigt omöjigt, eftersom alla tre "problem" säger något extremt viktigt om människan. Men som jag säger, så är det ingen som greppar PROBLEMET, eftersom då måste man vara villig att gå genom alla tre dörrar och det vill ingen, eftersom deras egna position ger en vy över "problemet".

Kort sagt, det större PROBLEMET går inte att lösa från de olika små världarnas "problem".

Därför behöver vi en integral lösning på PROBLEMET, som definierar upp skillnaderna mellan "problemen". Och det har vi redan. PROBLEMET är bara att ingen vill ta PROBLEMET på allvar, människor är HELT övertygande om att det är "problemet" som är det problematiska.

Vi behöver alltså en bättre definierad problemrymd, som ger plats åt alla tre "problem" och sammanfattar detta i något nytt, något större, nämligen PROBLEMET.

Det är allt jag försöker säga.

Jag försökte ju påpeka för dig att jag har liknande tankar och gav min syn på varför jag inte såg det som en lösning. Även om jag förlade förklaringen extrovert min person.
Ja, du menar alltså att du inte är tillräckligt seriös för att ta tag i något själv?

Placera fan inte mig i den gruppen tack. Och om du har så svårt att uppmärksamma andras mening så förstår jag varför du tycker det är ett skitforum!!!!!!
Haha, så du menar att du ska vara ett undantag? Nej, serrö, det går inte, alla under samma kam här, och detta inkluderar mig.

Vad integrerar du egentligen i ditt tänkande? På det stora planet mycket  det vet jag, har sett och uppskattar jag. Ger mig vidgad vy.
Ja, vad menar du? Ska jag räkna upp allt jag studerat?

Men på det personliga planet, såhär personligt som det nu blir över ett forum.

Ganska dövt öra. Ganska mycket förutfattade meningar.
Men vad menar du? Menar du att jag har förutfattade meningar? Är du säker på att du inte bara blandar ihop det med att jag är bestämd? Vad har jag fördomar/förutfattade-meningar om, om jag får fråga?

Som sagt, om du förväntar dig att inget finna så kommer du ju inte ens leta. Var inte just det uppe på tapeten i diskussionen?
Haha, jag vet inte ens vad vi diskuterar längre.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 maj 2007 17:47

Jimmy: Tänk dig ett pekfinger i luften och Gösta Ekmans röst som smyger ut ett "Jag har en plan!".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 maj 2007 17:51

PopJimmy skrev:Det är för mesig stämning här, folk vågar ju inte erkänna sina egna brister själva, då måste någon annan göra det, eftersom det är alltid en tredje part som tar skada - p.g.a. medelmåttlighet/naivitet/ignorans/fördomsfullhet/eller-nått-annat. Skulle människor vara lite mer ömdjuka i förhållande till sig själva och börja med att dela med sig lite mer av sina brister, är det klart att det första jag inte skulle göra, att gå runt och peta dem i såren. Men folk vågar ju inte vädra saker själva, och då blir det väldigt unket och stelt tillslut.

Förövrigt så sätter du fingret på PROBLEMET här. Det är därför handlingen är så viktig. Men icket att förglömma så finnes också språkliga handlingar, vilket nödvändigtvis inte är detsamma som innehållet i satsen (som jag annars överlåter åt de perverterade djävlarna att analysera).

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 05 maj 2007 09:12

PopJimmy skrev:Det är för tidigt att säga om "integral" rörelsen är en "hype" utan vidare substans.

Jag tror att det hänger på om man lyckas använda den, tillämpa den på verkligheten och visa att det är en användbar modell. Om den gör världen begripligare.

Jag har alltså en ganska instrumentell syn på världbilder.

Angelina

Inläggav Angelina » 08 maj 2007 23:34

Jag tror jag lider av filosofisk utbrändhet. Ibland vill man lägga till något i ett ämne, men är helt enkelt för lat. Tanken blir större än viljan att skriva ner den, och ibland, som nu, tvärtom. Nu känner jag för att kommunicera, men har inget vettigt att komma med.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 09 maj 2007 01:33

Angelina:
Text är ibland en överskattad kommunikationsform. Det finns andra sätt att relatera på, tråkigt nog så är vi över internet ganska begränsade. Men ibland önskar man att man kunde hopp in skärmen och landa hemma hos någon annan.

Angelina

Inläggav Angelina » 09 maj 2007 17:11

Ja, men snart kan vi projicera hologram, så det blir nästan samma sak.

Återgå till "Religion och andlighet"