Vad, vem är Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 aug 2007 14:16

Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:En fråga: kan det inte ses som en religiös dygd att som religiös (och med detta menar vi en som är viss om Guds existens) likväl förutsätta (och leva som om det förhöll sig på så sätt) en värld där Gud inte existerar? Det kanske finns en anledning till att Gud inte står och hänger i varje gathörn?

Usch ja, tänk om han hade gjort det! Som en enmansorkester från Frälsis!

Hade jag skapat denna värld hade jag hållit mig undan tills den "gått ur barnskorna"... och börjat fatta vad rubbet går ut på... Innan dess får väl mänskobarnen gägga i sin sandlåda...

A

Värst vad du vad i högform då! Fast jag tänkte mig nu detta mer ur det religiösa subjektets än ur det religiösa objektets perspektiv. Det dygdiga i att förutsätta en gudlös värld - även i fullkomlig visshet om motsatsen.

I en värld bortom denna (min fantasi) sammanfaller det religiösa objektet och det religiösa  subjektet. Gud älskar bara sig själv och tror bara på sig själv - som människa!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 aug 2007 14:24

Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:En fråga: kan det inte ses som en religiös dygd att som religiös (och med detta menar vi en som är viss om Guds existens) likväl förutsätta (och leva som om det förhöll sig på så sätt) en värld där Gud inte existerar? Det kanske finns en anledning till att Gud inte står och hänger i varje gathörn?

Hade jag skapat denna värld hade jag hållit mig undan tills den "gått ur barnskorna"... och börjat fatta vad rubbet går ut på... Innan dess får väl mänskobarnen gägga i sin sandlåda...

A

Värst vad du vad i högform då! Fast jag tänkte mig nu detta mer ur det religiösa subjektets än ur det religiösa objektets perspektiv. Det dygdiga i att förutsätta en gudlös värld - även i fullkomlig visshet om motsatsen.

I en värld bortom denna (min fantasi) sammanfaller det religiösa objektet och det religiösa  subjektet. Gud älskar bara sig själv och tror bara på sig själv - som människa!

A

Bra svar. För bra.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 aug 2007 14:40

Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:

A

A

Bra svar. För bra.

Du vet, vad gör man när flow-et drabbar en??? De e bar' och flyt'!

A
Algotezza aka Algotezza

Asaja

Inläggav Asaja » 29 aug 2007 14:45

Avantgardet skrev:Intressant Asaja! Visste inte att det fanns folk som fortfarande höll av den gamle gode professor Boströms panenteistiska lära! Dock kan man fråga sig om argument - ellet något annat av metafysisk art - automatiskt kan tillskrivas en ontologisk existens? Eller gör man sig inte skyldig till ett litet tankefel när man konkretiserar (reifierar), gör kött av, en tanke?

Jag vet inte vem Boström är.
Men det handlar inte om argumentet i sig utan argument och metafysik
är verktygen.
Genom varje differentieringsgrad övervinner du dig själv
och endast genom att förlora identiteten eller nå absolut identitet
uppfyller du Gud eller apopteia; Nirvana; insikt.

Genom differentieringen förlorar du ditt kött.
Nästa sak är att det är inte språket eller metafysik eller andra verktyg som bär dig i din resa utan det är ditt sinne.
Därför att sinnet har inga attribut och kan därför inte manipuleras
däremot manipuleras språket hela tiden.

Det är inte en linjär differentiering utan fraktal,
det sinnet skall inse är att den inte färdas, när den slutar att färdas
är den sanningen.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 aug 2007 15:09

Algotezza,

flyt på du där i din lilla optimistjolle. Kanske dyker man upp i strömmen och ger dig lite stötar, vattenpussar och elkyssar på samma gång.

Asaja,

Asaja skrev:Jag vet inte vem Boström är.

Hör till allmänbildningen! Professor Boström är den enskilt största influensen på svenskt tänkande under 1800-talet! (namedroppar dels för att han hade en del intressanta tankar, men i synnerhet för att han var ursprungligen Pitebo, han gick sedermera gymnasium i Härnösand för att sedan sluta sin karriär som just professor i Uppsala - därefter rörde han sig nästan inte en tum, var aldrig utanför landets gränser och dog av hjärtinfarkt när en brand bröt ut i ett angränsande kvarter; man vet också att berätta att den gode gamle Boström spenderade veckor i sängen efter att ha företagit en kortare färd med båt, sjösjuk som det kallas; en hypokondriker av rang!)

Asaja skrev:Genom varje differentieringsgrad övervinner du dig själv

Men är inte också reflexionen något tämligen mänskligt? Upplever vi inte alltid redan betydelser? Kan Gud nås genom eget förvärv?

Asaja skrev:Genom differentieringen förlorar du ditt kött.

Hur ska jag förstå det?

Asaja skrev:Nästa sak är att det är inte språket eller metafysik eller andra verktyg som bär dig i din resa utan det är ditt sinne.

Språket och metafysiken finns alltid redan implicit i våra sinnen. Men inte som något för alltid fastställt, utan något som förändras hela tiden - när nya upplevelser adderas till de förra och andra faller bort.

Asaja skrev:Det är inte en linjär differentiering utan fraktal,
är den sanningen.

Har svårt att begripa de matematiska begreppen i det här sammanhanget. Hur sker en fraktal differentiering? Jag får en intrikat och spännande sinnebild men kan inte riktigt sätta den i sitt sammanhang, hjälp mig gärna!

Men det du talar om som sinnets uppstannande, vad är det? Är det ett slags "ren" matematisk punkt? Frigjord? Förlåt min oförmåga.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 aug 2007 16:24

Asaja skrev:
Avantgardet skrev:Intressant Asaja! Visste inte att det fanns folk som fortfarande höll av den gamle gode professor Boströms panenteistiska lära! Dock kan man fråga sig om argument - ellet något annat av metafysisk art - automatiskt kan tillskrivas en ontologisk existens? Eller gör man sig inte skyldig till ett litet tankefel när man konkretiserar (reifierar), gör kött av, en tanke?

Jag vet inte vem Boström är.
Men det handlar inte om argumentet i sig utan argument och metafysik
är verktygen.
Genom varje differentieringsgrad övervinner du dig själv

Något absolut är inte nåbart/uppnåeligt så länge vi vill fortsätta leva - ty liv är förändring. För mig i alla fall. Det enda absoluta är förändringens ständighet (obs! ej evighet - om den vet jag intet verbaliserbart). Man kan ha andra definitioner på livet.

Asaja skrev:Genom differentieringen förlorar du ditt kött.
Nästa sak är att det är inte språket eller metafysik eller andra verktyg som bär dig i din resa utan det är ditt sinne.

Tvärtom, det är sinnet som hela tiden manipuleras - och manipulerar. Via språket. Och manipulerar sig själv och känslorna via sin tanke och vilja.

Asaja skrev:Det är inte en linjär differentiering utan fraktal,
är den sanningen.

När färden tar slut är sinnet/medvetandet dött. Färden upprätthåller liv och medvetande. Det absoluta är levande och levandegörande så länge det inte verbaliseras, fästes på pränt, blir dlöda och dödande yttre  ordformer. Verklgis vishetslärare ägnar sig inte åt det skrivna ordet. Så snart man verbaliseraa det absoluta - är det  livs- och medvetandedödande.

A
Algotezza aka Algotezza

Asaja

Inläggav Asaja » 30 aug 2007 09:28

Men är inte också reflexionen något tämligen mänskligt? Upplever vi inte alltid redan betydelser? Kan Gud nås genom eget förvärv?

En reflektion är en rörelse i språket, en förändring eller övergång från A till B.
Hur ska jag förstå det?

Om övergången från det materiella/köttsliga till anden/sublima övergår trappstegsvis.
Språket och metafysiken finns alltid redan implicit i våra sinnen. Men inte som något för alltid fastställt, utan något som förändras hela tiden - när nya upplevelser adderas till de förra och andra faller bort.

Javisst språket finns inpräntat i vårt arvsanlag som en grund, sedan utvecklas den mot ett andligt språk eller om detta nu sker parallellt.
Samtidigt härstammar arvsanlaget trappstegsvis ifrån det anden.
Men det är rörelsen i språket som skapar förändring och denna rörelse är sinnet.
Jag syftar på ett universiellt sinna, en människa i sin helhet är ett sinne därför att den använder sig av språkets grammatik och struktur för att förflytta sig.
Ett sinne kan ses som en spindel i ett nät, där nätet är språket.

Har svårt att begripa de matematiska begreppen i det här sammanhanget. Hur sker en fraktal differentiering? Jag får en intrikat och spännande sinnebild men kan inte riktigt sätta den i sitt sammanhang, hjälp mig gärna![/quote
Fraktal differentiering är en paradox därför att fraktalen kan omöjligt differentieras då den innefattar all geometri och alla rörelser samtidigt som den är statisk.
Det åligger därför hos observeraren att bestämma vad den skall se.
Men den är en bild av ett inre väsen hos universum så frågan är hur vi isåfall kan differentiera över huvud taget.
I ett universum som är fraktal har vi redan uppnått Nirvana.
Men det du talar om som sinnets uppstannande, vad är det? Är det ett slags "ren" matematisk punkt? Frigjord? Förlåt min oförmåga.

Sinnet som stannar innebär att den varken befinner sig i tillståndet existens eller ickeexistens, den är fri ifrån dualism.
Den upplöses, detta är ett sätt att nå Nirvana.
Anledningen till att vi oundvikligt ser den som en punkt fastän den inte är det beror på att vi inte kan föreställa oss någonting som inte finns eller någonting som är enat.
Därför symboliserar vi den som en punkt, en potentiel rumsplacering.
Samtidigt i ett överliggande plan är inte sinnet en punkt utan när den upplöses så är den en produkt av en modifiering av språket, den framställs genom differentiering av språket.
Den verkar parallellt med språket oberoende av den, samtidigt som att den är en produkt av språket,

detta område har jag inte gått in på så mycket, så du får ursäkta om det är skrivet lite konstigt.

Men i helhet så kan man säga att ett objekt kan vara i rörelse, statisk och ickeexistens samtidigt.
Ser man detta så har man sett fraktalen och man blir varse att
det ligger helt enkelt i ögonen på den som observerar.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 aug 2007 01:58

Asaja skrev:

En reflektion är en rörelse i språket, en förändring eller övergång från A till B.

"I den mån du med 'språket' menar betydelse, som det vilket framträder när vi rycks ut ur den rörelse (förtrollning) vi redan är innefattade i med vårt medvetande. Reflexion som i att vi blir varse pennan först när stiftet gått av, som avbrott i tanken (meningen vi skre...", skrev jon och tänkte: Damn! Måste vässa! Nå. I den mån kan jag gå med på att "reflektion är en rörelse i språket". Eller hur tänker du dig reflexionen som fenomen?

Asaja skrev:
Hur ska jag förstå det?

Om övergången från det materiella/köttsliga till anden/sublima övergår trappstegsvis.

Men vad är skillnaden mellan andligt och materiellt? Jag förstår inte vad det är man söker undkomma. Är anden/sublima ett slags modus av varat? En typ av sinnesstämning?

Asaja skrev:

Javisst språket finns inpräntat i vårt arvsanlag som en grund, sedan utvecklas den mot ett andligt språk eller om detta nu sker parallellt.

Jag tänkte snarare att vi redan upplever betydelser i världen där ute. Vi ser alltid redan världen i betydelser. Vi förstår den inte i en icke-terminologi/ett kaos av intryck. Språket utvecklas väl inte i någon på-förhand-given riktning?

Asaja skrev:...en människa i sin helhet är ett sinne därför att den använder sig av språkets grammatik och struktur för att förflytta sig.
Ett sinne kan ses som en spindel i ett nät, där nätet är språket.

Mycket bra liknelse. Dock hävdar jag fortfarande att detta du kallar "språk" är synonymt med "verkligheten" (såsom vi uppfattar den - vi förstår väl alltid våra sinnesintryck, utom under sinnesförvirring? och det är väl väsentligen vad vi menar med att vara människa? Den mänskliga tillvaron).

Asaja skrev:
Har svårt att begripa de matematiska begreppen i det här sammanhanget. Hur sker en fraktal differentiering? Jag får en intrikat och spännande sinnebild men kan inte riktigt sätta den i sitt sammanhang, hjälp mig gärna!

Fraktal differentiering är en paradox därför att fraktalen kan omöjligt differentieras då den innefattar all geometri och alla rörelser samtidigt som den är statisk.
Det åligger därför hos observeraren att bestämma vad den skall se.
Men den är en bild av ett inre väsen hos universum så frågan är hur vi isåfall kan differentiera över huvud taget.
I ett universum som är fraktal har vi redan uppnått Nirvana.

Vad ska man kalla detta? Det är besläktat med Nietzsches eternal recurrance, bara det att hos honom slipper man fraktalbegreppet och vad det här konnoterar av parallella universum.

Asaja skrev:

Sinnet som stannar innebär att den varken befinner sig i tillståndet existens eller ickeexistens, den är fri ifrån dualism.

Eller varför inte "sinnet är köttet upplevande" (inte köttets upplevelse)? då slipper man väl också dualism? Är inte dualismen kvar om sinnet måste stanna inför världen - ställa sig utanför floden?

Asaja skrev:Den upplöses, detta är ett sätt att nå Nirvana.

Sensory deprevation tank. Man kan lägga sig i en sån, men är det Nirvana? Kan ju lika gärna droga ned sig istället. Roligare - mer action. Samtidigt kan jag inte riktigt gå med på att den upplöses. Den riktar sig mot något, även om detta något är intet självt. Sinnet är riktandet.

Asaja skrev:Anledningen till att vi oundvikligt ser den som en punkt fastän den inte är det beror på att vi inte kan föreställa oss någonting som inte finns eller någonting som är enat.

Har inte betraktat sinnet som en punkt. Det låter knepigt. Visst finns vi väl till ändå? Allvarligt talat, jag tror vi har olika föreställningar om sinnet. Ta mig sakta genom det här partiet. Visa lite tålamod med mig. Jag kan vara hemskt kryptisk själv men du är ju tamejtusan hejdlös. :lol: Jag läser om, och om, och begriper bara mindre.

Asaja skrev:Därför symboliserar vi den som en punkt, en potentiel rumsplacering.
Samtidigt i ett överliggande plan är inte sinnet en punkt utan när den upplöses så är den en produkt av en modifiering av språket, den framställs genom differentiering av språket.
Den verkar parallellt med språket oberoende av den, samtidigt som att den är en produkt av språket,

detta område har jag inte gått in på så mycket, så du får ursäkta om det är skrivet lite konstigt.

Vi framträder ju för oss själva på något sätt. Du kallar detta en "differentiering av språket", jag kallar det reflexion. Talar du om ett slags icke-tänkande. Är det en sådan sinnesstämning du redogör för? Känslan av "ingenting".

Asaja skrev:Men i helhet så kan man säga att ett objekt kan vara i rörelse, statisk och ickeexistens samtidigt.
Ser man detta så har man sett fraktalen och man blir varse att
det ligger helt enkelt i ögonen på den som observerar.

Då är du ju inte kvitt dualismen! Det är väl egentligen den helt ordinära distinktionen mellan objekt och subjekt. Jag föreslår Heideggers försök att komma under det begreppsliga. Den fenomenologiska studien av varat - såsom det framträder för oss som till-varo, hur världen ges människan, utkastad som hon är i tillvaron utan egen förskyllan, bara där helt enkelt, hon finner sig alltid redan där. Sen att vi gör oss föreställningar om tillvarons-vara, vilka vi ingalunda skulle kunna göra oss om vi inte redan från början var en föreställningsgörande varelse (när vi begynte färden, frågandet).

Asaja

Resan har bara börjat...

Inläggav Asaja » 31 aug 2007 21:46

"I den mån du med 'språket' menar betydelse, som det vilket framträder när vi rycks ut ur den rörelse (förtrollning) vi redan är innefattade i med vårt medvetande. Reflexion som i att vi blir varse pennan först när stiftet gått av, som avbrott i tanken (meningen vi skre...", skrev jon och tänkte: Damn! Måste vässa! Nå. I den mån kan jag gå med på att "reflektion är en rörelse i språket". Eller hur tänker du dig reflexionen som fenomen?

Du har en poäng där dina svar kräver hjärnarbete så du får ursäkta mig
om du ser brister i det jag skriver och rätta till det.
Jag särskiljer här språket ifrån betydelse, med språket menar jag lagar, regler och grammatik som är sammanbundna av observeraren själv till ett system.
Detta system använder vi oss sedan av för att förklara inkomna företeelser.
Reflexionen i detta fall innebär den verksamhet som krävs för att förklara företeelserna, det är som att språket/ systemet är lera som vi smetar över objektet men eftersom att vi inte kan innefatta objektet; eller inte kan begripa den till helhet då den är oändlig och tidlös så delar vi upp språket i delsystem.
Så att vi för att förklara en funktion hos objektet måste övergå från ett system till ett underliggande system; delsystem efter delsystem i oändlighet, bilden av objektet framträds då som en fraktal.
För att genomgripa denna fraktal så måste observerarens sinne upplös,
dvs att identiteten upplöses.
Vid dessa områden vid utkanten av vårt (...) jag finner inget ord som passar därför att vid utkanten så är där ingen skillnad mellan sinne och språk.
Antikens filosofi om urämnet är här passande, vi är i origon.
Men eftersom att det inte nu existerar någon tid i origon så är vi inte heller medvetna.
Detta innebär att varje sekund är en evighet, eller tiden är helt enkelt relativ observeraren själv väljer.
Men det blir ett meningslöst resonemang därför att då behöver fler observerare i fallande skala.
Hursomhelst origon/sanningen går inte att förklara i ett medvetet tillstånd.
I origon har du egentligen inget medvetande överhuvudtaget eftersom att språket och sinnet då är ett.
Du existerar helt enkelt inte, eller så har du helt enkelt inte hunnit byta till ett passande system för att förklara företeelsen; men nu är inte origon någon företeelse, den är dessutom odelbar, omanifesterbar.

Nej du får hjälpa mig ur denna cirkel, det går bara runt och runt.

Men vad är skillnaden mellan andligt och materiellt? Jag förstår inte vad det är man söker undkomma. Är anden/sublima ett slags modus av varat? En typ av sinnesstämning?

Man kan antingen se det linjärt eller dualistiskt.
Om man menar att det som manifesteras genom origon/sanningen
också har en tendens till att fördärvas, på samma sätt som en isbit smälter.
Ett objekt kan endast upprätthållas av sin funktion, uppfylls inte funktionen är den inte heller nödvändig och bryts ner.
Ju längre objektet är ifrån sin utgångspunkt/födsel/manifestation destå mer fördärvad blir den, eller att den helt enkelt tar form som ett nytt objekt dvs den förflyttar sig.
Den materiella kroppen har alltså förflyttat sig ifrån sanningen ned emot kaos, frågan är ifall det finns oordnade system om det finns så skulle du kunna förklara dessa ovanstående sammanhang genom att rita en cirkel i en annan cirkel, det vi inte kan rita är de båda cirklarna är ritade i varandra.
Men så ser bilden ut, den yttersta cirkeln är även inom den innersta cirkeln.
Denna modell av kropp och själ använder jag, den kan utökas mer.

En annan syn är dualistisk där kroppen och själen är varandras motsats.
De olika modellerna kan användas beroende på vad man ska förklara och för vem.
Men som du kanske märker så är dina två ovanstående frågor egentligen samma fråga.
Jag tänkte snarare att vi redan upplever betydelser i världen där ute. Vi ser alltid redan världen i betydelser. Vi förstår den inte i en icke-terminologi/ett kaos av intryck. Språket utvecklas väl inte i någon på-förhand-given riktning?

Språket skulle kunna göras dualistisk om man ser ordning och oordning som motsatser eller olika änder av ett rep.
Språkets mur som upprätthåller den har en nackdel och det är att språket inte kan bli fri ifrån sig själv, detta hindrar den ifrån att nå komplexitet.
Samtidigt som att den skadas utan en mur.
När språket blir fri ifrån sig själv så utvecklas den, denna utveckling följs genom kausala förlopp.
Återigen har vi en fraktal, språket är en temporär plats där de olika mikropartiklarna infaller i en form, denna tendens kan förklaras som ett fält samtidigt är också språket bunden till formen.
Ju längre in mot kärnan av språket destå svårare blir det att fördärva den, mellan språkets kärna och mur sker förändringen, detta beror på att språket växlar ifrån att vara ett fält och att vara statisk.
Kanske du redan har märkt att det även är ljuset jag skriver om, det märkte inte jag förrän nu.
Allt är allt.

Vad ska man kalla detta? Det är besläktat med Nietzsches eternal recurrance, bara det att hos honom slipper man fraktalbegreppet och vad det här konnoterar av parallella universum.

Jag har inte läst så mycket av Nietzche, anledningen till att jag använder mig av fraktalen beror på att jag fick en vision av den och sedan dess har jag blivit besatt av den.
Jag tänker mig den som en daggpärla, inom den är fraktalen, där är oändligheten.
Hinnan är det tidlösa, tillsammans är de universum.
Den som har tänkt att åka ut ur universum måste åka oändligt fort om man nu kan använda sig här av begreppet hastighet.
Då tillfaller ju ljusets hastighet närmast om den är den högsta hastigheten.
Men problemet är att universum sprängs invärtes om vi når ljusets hastighet eller oändlig hastighet.
Så vi måste åka snabbare än oändligheten.
Men då kan vi inte åka med materiella skepp utan vi måste åka med
skepp utan massa.
Där kommer ljuset in, vi måste bestå av ljus för att kunna befria oss ifrån universum, och där kommer den andliga kroppen in, den andliga kroppen är finare än ljuset anledningen till det är att den är abstrakt, den är skapad av vårt medvetande och bor inom vårt medvetande.
Så du kan helt enkelt nå det paralella universum här och nu genom din tanke.

Asaja skrev:

Eller varför inte "sinnet är köttet upplevande" (inte köttets upplevelse)? då slipper man väl också dualism? Är inte dualismen kvar om sinnet måste stanna inför världen - ställa sig utanför floden?

Asaja skrev:Den upplöses, detta är ett sätt att nå Nirvana.

Sensory deprevation tank. Man kan lägga sig i en sån, men är det Nirvana? Kan ju lika gärna droga ned sig istället. Roligare - mer action. Samtidigt kan jag inte riktigt gå med på att den upplöses. Den riktar sig mot något, även om detta något är intet självt. Sinnet är riktandet.

;) Droger är användbara medel om man vet hur man ska använda dem,
schamanerna använder ju dem till själsliga resor.
Du får ursäkta mig men, jag har svårt med engelskan.
Den starkaste drogen är skit gämfört med Nirvana, döden är skit gämfört med Nirvana, för att vid Nirvana frigör du dig ifrån "eternal recurrance".
Har inte betraktat sinnet som en punkt. Det låter knepigt. Visst finns vi väl till ändå? Allvarligt talat, jag tror vi har olika föreställningar om sinnet. Ta mig sakta genom det här partiet. Visa lite tålamod med mig. Jag kan vara hemskt kryptisk själv men du är ju tamejtusan hejdlös. :lol: Jag läser om, och om, och begriper bara mindre.

Du är verkligen inte lätt med dina tankar heller, jag blir tvungen att
lära mig mycket nya saker genom dessa inlägg här.
Det jag menar med sinnet som en punkt är rörelsen i språket, den kan beskrivas som en punkt därför att den egentligen inte är någonting.
Sinnet är som bäst när den själv inte fördärvar den information som den ska behandla, den renaste informationen återges när sinnet upplöses.
Men om sinnet upplöses så förlorar värden sin fria vilja
Sinnet vacklar mellan värdens behov av att kunna reflektera och sin egen upplösning.
En kompromiss är att den då är en punkt precis vid gränsen till upplösningen, den återger informationen principuellt i original och värden har kvar sin "fria vilja", men jag måste här tillägga att den fria viljen är många gånger ett hinder.

Då är du ju inte kvitt dualismen! Det är väl egentligen den helt ordinära distinktionen mellan objekt och subjekt. Jag föreslår Heideggers försök att komma under det begreppsliga. Den fenomenologiska studien av varat - såsom det framträder för oss som till-varo, hur världen ges människan, utkastad som hon är i tillvaron utan egen förskyllan, bara där helt enkelt, hon finner sig alltid redan där. Sen att vi gör oss föreställningar om tillvarons-vara, vilka vi ingalunda skulle kunna göra oss om vi inte redan från början var en föreställningsgörande varelse (när vi begynte färden, frågandet).

Intressant! nu väckte du mig ur mitt skal.
Vi måste frigöra oss ifrån vår identitet för att uppfylla det omanifesterade.
Vi blir omanifesterade.
För att få svar på frågan måste vi inse att den redan är besvarad.

Nej jag är kanske helt ute o cyklar nu, så du får nog förklara för mig vad han menar.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 31 aug 2007 22:44

De Kristna ser gud som allsmäktig, ateisterna ser honom som en tyrann. En fantasityrann visserligen men ändock en tyrann. Ateisterna hatar denna fantasi.

Angelina

Inläggav Angelina » 01 sep 2007 00:34

Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:

A

A

Bra svar. För bra.

Jag vet inte vad som var så bra med det? Bara som människa? Som allt menar du väl? Nu låter ni kristna. Människan som kronan på verket etc.
Som den enda självreflekterande och kärleksmedvetna varelsen, eller vafalls? Är ni helt geggiga i hjärnan?
:lol:

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 sep 2007 13:38

Asaja,

Jag tror inte vi kan tillskriva sinnet riktat mot det inre någon större säkerhet än när det är riktat mot yttre ”ting”. Sinnet är inte bara perceptuellt, det fantiserar också – fyller i, och allt mer med tiden. Anden är kött i den bemärkelsen. Vi föråldras - är det samma som att vårt kött bryts ned - och i takt med denna våra sinnen. Jag gör ingen distinktion mellan kött och sinne. Premissen för de föreställningar vi gör oss om oss själva, såsom upplevande, är ju alltid redan upplevelsen. Det finns heller inget ”förspråkligt” medvetande i någon egentlig bemärkelse. Vi tänker alltid redan i begrepp, jag skulle våga påstå att allt tänkande är i ”begrepp”, och allt det andra blott oreflekterade sinnesintryck. Men allt som förs upp på medvetandets scen är ju redan i någon mån reflekterat, eller åtminstone pre-reflekterad som ett slags kroppslig reflex (”av sig självt”). Vi ser ett bord och varseblir inte en massa trä som är sammanfogat i vissa punkter, utan vi varseblir just ett ”bord” (av lathet kanske?). Samma sak med fraktalen. Men hur härleder man världens ”egentliga” inre konstruktion ur ett abstrakt begrepp? Den kan förklara, men hur kan man empiriskt pröva tesen?

När det gäller buddhism/gnosticism eller ”what have you” så menar jag att de alla gör det fundamentala misstaget att de föraktar livet i sig, som därigenom blir ett ”problem” som måste övervinnas. Finns det någon grund att förakta existensen om man inte redan a priori föraktat den. Den är en statisk storhet som bara är, på gott och ont (för allt vad det nu må betyda). Vad vi sedan tillskriver den i form av värden är för egen räkning, existensen själv har inget med det att göra. Och skall man nu tycka illa om den så kan man väl lägga ned lite möda på att förbättra den? Inte fly in i självömkelsen, och söka lindring däri. Man måste ut i livet igen, bära med sig sina insikter och snygga upp här. Om man menar sig fullständigt ha ”frigjort sig” från denna, den materiella världen, så kan det ju omöjligt innebära ett problem att vistas i den – man är ju fri i förhållande till den, och borde väl tekniskt sett kunna njuta av den som en film?

Jag ser heller inte varför vi skulle vilja tänka oss bortom ett språkligt sinne? Även om så skulle vara möjligt så är ett sånt tillstånd obegripligt för mig (i ordets rätta bemärkelse). Vad skall vi med ett sånt sinne till? Vad är nyttan i det? Är valfriheterna obegränsade kan vi ingenting göra alls. Ingen musik går att spela på ett piano med oändligt antal tangenter. Bara genom begränsningar kan vi avgränsa något, skönja en början till kontur, och med våra kroppar ge form åt våra idéer. Utslocknandet är en djävligt egoistisk tanke av mig betraktat. Som såna här som pundar akupunktur. :lol:

Nej, jag fattar bara inte, vad ska jag med Nirvana till? Finns inget skäl att undfly eternal recurrance när man trivs med skite. Även sett som bara fantasi så är det en angenäm sådan.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 sep 2007 13:40

Angelina,

Det var en ledande ställd fråga, men retorikhajen Algotezza slank ur gapet på den här krokodilen.

Asaja

Avantgardet...

Inläggav Asaja » 02 sep 2007 20:01

Det är sant att ingenting stödjer sinnena riktade innåt
rent empiriskt.
Och jag har också undrat hur en bevisföring skall ske som stödjer
tex att universum är fraktal.
Vetenskapsmännen använder sig av ren matematik och logik.
Personligen använder jag mig av mitt poetiserade bildspråk.

Pythagoras beskrivning av världen: vi har punkten, ur punkten föds linjen ur linjerna de plana figurerna och ur de plana figurerna de tre-dimmensionella figurerna.
Och vidare föds tiden och ur tiden börjar allting om från början igen.
De förklarade den fjärde dimmensionen som tetraden, och symboliserade den med en kvadrat, detta var "skådeplatsen" för människan.
Vidare till den femte som var människan och symboliserades med en pentagon eller pentagram.

Det vi har här är människan och tillvaron, dessa två som spegelbilder.
När människan ser tillvaron blickar hon även in i sig själv.
Men det är som du säger att vi har "fantasier", men jag skulle hellre vilja kalla det för fluktation och denna fluktation kommer av när människan vill dra egna slutsatser och besitter den "egna viljan";
Men jag skiljer här mellan den fria viljan och den verkliga fria viljan.
Den fria viljan som vi vanligtvis tillgriper i språket är i själva verket
egot eller "jaget".
Detta ego är den verkliga boven för det är den som fantiserar, det är den
som skapar fluktuationer vid sinnesförnimning.
För den förklarar den yttre sinnesförnimningen som någonting skapat av den själv därmed menar den att tillvaron inte existerar, och försvårar för sig själv att uppleva tillvaron dvs upplösas i den.
Denna upplösning innebär att den blir ett med tillvaron, kan även förklaras genom det Kristus sa: "Ni skall göra det inre likt det yttre."

Om vi återgår till Pythagoras beskrivning av världens manifestationer genom de olika etaperna.
De geometriska förändringarna som får utlopp genom den koncentrerade punkten kan även förklaras som tankens förlopp.
Det är som att tanken nu när den följer denna geometriska förändring vill uppfylla evigheten och bli tidlös dvs medveten.
Musiken följer detta mönster.
Vår tendens att begränsa evigheten ligger i intellektualiseringen och intelligensen.
Med dessa två redskap kan vi bli självmedvetna (det är skillnad på självmedvetande och medvetande).
När vi intellektualiserar så begränsar vi, och denna begränsning är en mur som sluts och inom denna mur föds individen.
Individen blir en spegelbild till tillvaron eftersom att den är uppsamlad ur den, detta pågår dock under de första åren av vår levnadstid, när vi är barn.
Sedan genom intellektet och intelligensen formar vi en mall av vår inre orörda bild i försök att återskapa den, denna mall är personligheten.
Personligheten blir aldrig tidlös, det är som att försöka att bygga ett nytt tillvaro med händerna.

Anledningen till att vi sluter oss med viljan att skapa ett eget universum är pga mångfalden.
Tidlösheten gånger 25 är fortfarande tidlöst.
Detta är en paradox: hur skall vi kunna återskapa universum?
Men det roliga med paradoxen är att den inte kan lösas på logisk väg
därför att logiken är endast stommen av universums struktur.
Även om vi med lera formar bilden av en människa kan vi inte få lermodellen levande.
Detta är paradoxen.
Vi måste göra oss fria från intellektet och intelligensen för att kunna
återge och skapa universum.

Asaja

Avantgardet...

Inläggav Asaja » 02 sep 2007 20:03

Det är sant att ingenting stödjer sinnena riktade innåt
rent empiriskt.
Och jag har också undrat hur en bevisföring skall ske som stödjer
tex att universum är fraktal.
Vetenskapsmännen använder sig av ren matematik och logik.
Personligen använder jag mig av mitt poetiserade bildspråk.

Pythagoras beskrivning av världen: vi har punkten, ur punkten föds linjen ur linjerna de plana figurerna och ur de plana figurerna de tre-dimmensionella figurerna.
Och vidare föds tiden och ur tiden börjar allting om från början igen.
De förklarade den fjärde dimmensionen som tetraden, och symboliserade den med en kvadrat, detta var "skådeplatsen" för människan.
Vidare till den femte som var människan och symboliserades med en pentagon eller pentagram.

Det vi har här är människan och tillvaron, dessa två som spegelbilder.
När människan ser tillvaron blickar hon även in i sig själv.
Men det är som du säger att vi har "fantasier", men jag skulle hellre vilja kalla det för fluktation och denna fluktation kommer av när människan vill dra egna slutsatser och besitter den "egna viljan";
Men jag skiljer här mellan den fria viljan och den verkliga fria viljan.
Den fria viljan som vi vanligtvis tillgriper i språket är i själva verket
egot eller "jaget".
Detta ego är den verkliga boven för det är den som fantiserar, det är den
som skapar fluktuationer vid sinnesförnimning.
För den förklarar den yttre sinnesförnimningen som någonting skapat av den själv därmed menar den att tillvaron inte existerar, och försvårar för sig själv att uppleva tillvaron dvs upplösas i den.
Denna upplösning innebär att den blir ett med tillvaron, kan även förklaras genom det Kristus sa: "Ni skall göra det inre likt det yttre."

Om vi återgår till Pythagoras beskrivning av världens manifestationer genom de olika etaperna.
De geometriska förändringarna som får utlopp genom den koncentrerade punkten kan även förklaras som tankens förlopp.
Det är som att tanken nu när den följer denna geometriska förändring vill uppfylla evigheten och bli tidlös dvs medveten.
Musiken följer detta mönster.
Vår tendens att begränsa evigheten ligger i intellektualiseringen och intelligensen.
Med dessa två redskap kan vi bli självmedvetna (det är skillnad på självmedvetande och medvetande).
När vi intellektualiserar så begränsar vi, och denna begränsning är en mur som sluts och inom denna mur föds individen.
Individen blir en spegelbild till tillvaron eftersom att den är uppsamlad ur den, detta pågår dock under de första åren av vår levnadstid, när vi är barn.
Sedan genom intellektet och intelligensen formar vi en mall av vår inre orörda bild i försök att återskapa den, denna mall är personligheten.
Personligheten blir aldrig tidlös, det är som att försöka att bygga ett nytt tillvaro med händerna.

Anledningen till att vi sluter oss med viljan att skapa ett eget universum är pga mångfalden.
Tidlösheten gånger 25 är fortfarande tidlöst.
Detta är en paradox: hur skall vi kunna återskapa universum?
Men det roliga med paradoxen är att den inte kan lösas på logisk väg
därför att logiken är endast stommen av universums struktur.
Även om vi med lera formar bilden av en människa kan vi inte få lermodellen levande.
Detta är paradoxen.
Vi måste göra oss fria från intellektet och intelligensen för att kunna
återge och skapa universum.

Återgå till "Religion och andlighet"