Vilken plats har det materiella i andligheten?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 mar 2008 14:33

Sceptisk skrev:J R Auk

Jo, jag menar att vi inte kan veta vad världen är men de verktyg vi har för att kunna förstå den är bl a logik, men såklart inte bara logik det vore ju att famla i totalt mörker. Jag är faktiskt lite osäker på om tänkande är ett sinne, jag kan inte svara på vad det är. Jag experimenterar iallafall med tanken om att förståelse kan vara ett sinne.

Sinnena tar endast emot, de emanerar ingenting utan är som radiomottagare. Medan vi är barn så har vi extremt känsliga sinnen och vi upprepar handlingar för att få en tydligare känsla för verkligheten "där ute". Vi måste gå igenom den fasen för att vi har ingen annan möjlighet att kunna utveckla en förståelse för verkligheten. När den fasen är genomgådd så sänks sinnenas känslighet för att då och då vakna till extra känslighet igen. Vissa, som jag, är extremt känsliga hela tiden vilket bara är obehagligt. Det ger en upplevelse av att vara "hudlös".

Den rimliga ordningen är enligt mig: verklighet ~~~> [sinne/membran] ~~~> mottagare.

På sätt och vis så existerar världen inom mottagaren, men den hamnade inte där för att mottagaren skapade den, utan för att mottagaren var förprogrammerad att upptäcka och lära känna den. För att ha förståelse för världen så måste man lära känna dess lagar. Ett barn testar naturlagarna enligt dess förmåga och när man blir äldre utmanar man dom allt mer tills dess man slår sig till ro med det man vet. Vi män kanske i större utsträckning är mer intresserade av att testa naturlagarna än vad kvinnor är. Kanske därför vi också är mer intresserade av vetenskap eftersom vetenskapen bygger på att upptäcka hur saker fungerar. Därför så är logiken med dess regelsystem användbart för våra intressen. Vissa kanske tycker det är mer intressant att förstå världen på ett poetiskt och sensuellt sätt men jag tycker att det är minst lika intressant att upptäcka naturens tekniska aspekt.

Då håller vi en liknande syn.

Dock undrar jag, när du sätter sinnet före mottagaren, följer det då inte att mottagaren uppstår, alltså jag, först i sinnets erfarelser?

Jag upplever då att det blir problematiskt, jag antar att du håller en idé om att vad som konstituerar oss är en själ eller ett cartianskt ego, med att förklara hur vi, jag, kommer att bli medveten om min upplevelse.

Är själen, det som konstituerar vårt jag, tomt? Är det egenskapsfritt?

Angående hur vi uppfattar världen så är jag av uppfattningen att vi inte inte kan uppfatta världen logiskt, jag ser alltså logiken som praktiskt fenomen som något subjektivt, men att detta logiska system vi använder i vår förståelse för världen kan vara mer eller mindre "logiskt". Vi kan ifrågasätta varandras logiska system och göra anspråk på att ha idealbilden av logik. Och jag antar det vidare ofrånkomligt att det på något sätt uppstår ett ideal i allt som är så fundamentalt att vi alla delar det. Oavsett vad det metafysiskt har för substans så menar jag att det måste finnas ideella entiteter som utgör "ren" logik och rena fundamentalbegrepp som bra, skönt osv. Men i detta så menar jag att vi är skaparna, eller vem som än må använda sig av "logiken" eller det som är "skönt" eller "bra".
Det är dock problematiskt med detta att skapa, eftrersom vi inte här tillför det fundamentala, det i-sig, som vi utgår från. Men givet vår addition, vi har ett ömsesidigt beroende av dessa entiteter, så tillför vi något som gör något som inte skulle ha funnits där tidigare, de tu görs relevanta, det kan tänkas att de har en vilande existens, av varandra.

Så detta gör att jag kan lätt acceptera en stipulation av förståelse som ett sinne. Det är väldigt abstrakt att utesluta "upptäckandet" från insikten vad det verkar.

Men förståelse i sig är väl något som då läggs ut, utvecklas och avtäcks, som det som förståelsen når förståelse för lagts ut? Har du inte bara förflyttat problemet, ditt skäl att experimentera med detta antagande?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 26 mar 2008 22:57

J R Auk

Angående hur vi uppfattar världen så är jag av uppfattningen att vi inte inte kan uppfatta världen logiskt...

Det är helt riktigt. Logiken är bara ett verktyg för förståelse, men även där stöter man på problem för att logiskt tänkande är en alltigenom intellektuell förmåga och den kan bara förstå sådant som är "sant". Man kan inte förstå egenskaper och kvalitéer som ödmjukhet, kärlek, givmildhet, självuppoffring osv genom att bara tänka logiskt. Logik är den minst verkliga av alla sätt att förstå verkligheten på. Men den är nyttig till genom att den är teknisk och kan ge en ryggrad och en förklaringsmodell för något som annars skulle bli rena abstraktioner. Vi har ju både en vänster och höger hjärnhalva.

Är själen, det som konstituerar vårt jag, tomt? Är det egenskapsfritt?

Den grundläggande principen är att själen är heltigenom i en beroendeställning. Gud är alla kvalitéer och egenskaper och själen är den skapade förmågan att kunna ta emot dessa egenskaper och kvalitéer. Den första och djupaste kvalitén som Gud ger till själen är just förmågan att kunna ta emot Guds egenskaper; existens. Därefter liv, därefter förmåga att röra sig, därefter förmåga att känna, därefter en grov förmåga till tänkande, därefter självmedvetenhet - förmågan att kunna veta att den existerar och vidare mot mer och mer kvalitéer. I naturen ser vi denna utveckling genom evolutionen, först materia, därefter växtliv, därefter djurliv och därefter människoliv osv. (Det behöver ju inte sluta med människan)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 mar 2008 17:41

Även om jag verkligen kan tänka mig en sådan möjlighet, och sympatisera med den på flera olika sätt, så undrar jag vad som gör att du känner att du kan uttala dig så säkert om det?

För du anger att du är väldigt fast i begreppen. Och det är för mig just lösheten den utelämnade definitionen som gör att jag kan uttala mig om sanningsvärde i sådana här sammanhang.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 mar 2008 17:47

För övrigt Sceptisk, det jag har uttryckt i att jag ser på logik estetiskt, är nog liknande det du här anger som att logiken inte är allt, att det är den minst verkliga av alla sätt att förstå verkligheten på. Alltså ett sätt att intuitivt kombinera logik som är en process, med känsla som är en mera direkt erfarelse. Kan säga att jag har en idé om intuition som den process som inte sparar sin väg till resultatet, snarare än något som dyker upp från ingenstans, eller "från ovan". Det skulle alltså vara fråga om en process som inte löper temporalt utan spatialt i det temporala rummet. Alltså inte diakront, utan synkront över det som relaterar i den stunden.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 mar 2008 21:26

Vad fan, Auk! Är det en omsmältning av Bergson jag ser här, som du applicerat strukturellt tänkande på, intressant som fan! Det är ju inte alls alltid det mest förnuftiga att tänka logiskt heller, ibland påbjuder situationen att man handlar på intuition. Logiken är ju blott ett utav alla redskap som finns för att strukturera tänkandet (som är vårt redskap) att erhålla (eller tillägna oss) något som vi känner en avsaknad av (ett behov). Om det brinner i knutarna och arbetsmomenten är många så innebär kalkylerande att man öder tid istället för att handla.

Gillar dock verkligen att du, Auk, öppnar upp nuflödet på bredden, så att säga. Det är härför du vill tänka i "koncept", som du säger, antar jag. Jag ser egentligen ingen motsättning mellan våra synsätt här då, annat än att jag tänker mig dina "koncept" såsom små figurer av sammansatta begrepp, händelseförlopp, i enlighet med det faktum att tänkandet i sig är tidsligt, ungefär som att foten är i rätt läge redan innan den tar mark vid varje steg. Vi kan anticipera/föregripa något innan det anlänt. Protention och retention. Men jag ska fortsätta fundera, och dra det tills in spets. :wink:

Instämmer i övrigt i vad Sceptisk säger på denna punkt, om behovstillfredsställan och individens beroende av omgivningen. I Bröderna Karamazov så surras det en hel del om det där med kristen kärlek i detta avseende. Nånting om att alla är personligt skyldiga till allting, och om alla insåg detta så skulle världen bli ett paradis. Det är som ett litet musikaliskt tema som återkommer i munnen på flera olika karaktärer.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Luther

Förslag på svar, till frågorna.

Inläggav Luther » 31 mar 2008 13:15

"Varför föds vi in i kroppar?"
Vi är i det evolutionsskedet nu.

"Varför är vi gjorda av materia?"
Man tager vad man haver, sa Cajsa Warg.

"Hur kommer det sig då att vi befinner oss här i en till synes oandlig värld där vi varken kan se eller uppfatta vårt egentliga ursprung eller den andliga världen?"
Det beror på att vi inte kan förstå vår litenhet varken i tid eller rum. Vårat allt i tid, är ungefär vår egen livslängd.
Vårat allt i rum är ungefär vad vi kan se, eller har sett.

Och det duger inte, om man ska bli andlig, men vi är oskyldiga, det behövs mer tid.

I väntan på det, så kan vi hedra våra anfäder långt in i framtiden, med att njuta lite av våra primitiva sidor. För det kommer dom bara att kunna läsa om......hehehe

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Förslag på svar, till frågorna.

Inläggav Algotezza » 02 apr 2008 08:05

Luther skrev:"Varför föds vi in i kroppar?"
Vi är i det evolutionsskedet nu.

"Varför är vi gjorda av materia?"
Man tager vad man haver, sa Cajsa Warg.

"Hur kommer det sig då att vi befinner oss här i en till synes oandlig värld där vi varken kan se eller uppfatta vårt egentliga ursprung eller den andliga världen?"
Det beror på att vi inte kan förstå vår litenhet varken i tid eller rum. Vårat allt i tid, är ungefär vår egen livslängd.
Vårat allt i rum är ungefär vad vi kan se, eller har sett.

Och det duger inte, om man ska bli andlig, men vi är oskyldiga, det behövs mer tid.

I väntan på det, så kan vi hedra våra anfäder långt in i framtiden, med att njuta lite av våra primitiva sidor. För det kommer dom bara att kunna läsa om......hehehe

Vi upplever att vi har fysiska kroppar av materia, att omvälden är mateeill, men vad är det annat än slutsatser grundade på immateriella  upplevelser? Kan man inte dra helt andra slutsatser om våra s.k. fysiska kroppars resp.  världens karaktär och egenskaper?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 02 apr 2008 13:12

J R Auk skrev:Även om jag verkligen kan tänka mig en sådan möjlighet, och sympatisera med den på flera olika sätt, så undrar jag vad som gör att du känner att du kan uttala dig så säkert om det?.

Din fråga har många bottnar. Den får fungera som ett sammandrag av det senare inlägget också där du tar upp ditt estetiska förhållningssätt men samtidigt visar också du upp din djupa förvirring angående kunskapsteori.

Det din fråga avslöjar är att du ställer dig tvivlande inför är om något går att veta överhuvudtaget. Vem som ska vara en auktoritet i fråga om vetande och slutligen utgår den ifrån att bara dom som vet något har rätt att uttala sig.

Det är skillnad på att tro, tänka och veta. Hela detta resonemang som jag lagt fram här är en tankekonstruktion. Det är fullständigt irrelevant ifall jag vet om det är såhär. Det enda som är relevant för dig är vad du själv tycker. I slutändan är det du som är din egen auktoritet för vad som är förnuftigt och inte.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 02 apr 2008 14:46

Algotezza skrev:Vi upplever att vi har fysiska kroppar av materia, att omvälden är mateeill, men vad är det annat än slutsatser grundade på immateriella  upplevelser? Kan man inte dra helt andra slutsatser om våra s.k. fysiska kroppars resp.  världens karaktär och egenskaper?

MVH

Algotezza

Slutsatser grundade på materiella upplevelser?
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 02 apr 2008 15:02

Håller med Miles Davis. Om inte upplevelserna kan kallas materiella så har man gjort begreppet meningslöst.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 apr 2008 16:32

miles davis skrev:
Algotezza skrev:Vi upplever att vi har fysiska kroppar av materia, att omvälden är mateeill, men vad är det annat än slutsatser grundade på immateriella  upplevelser? Kan man inte dra helt andra slutsatser om våra s.k. fysiska kroppars resp.  världens karaktär och egenskaper?

MVH

Algotezza

Slutsatser grundade på materiella upplevelser?

Vad är det för materiellt med dina upplevelser? Vilken materia består din upplevelse av datorn framför dig av?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 03 apr 2008 01:58

Mina förnimmelser kan trots allt inte uppstå ur tomma intet; någonting måste föregå dem - nämligen det materiella.

Och om du nu är intresserad av de biologiska och fysiologiska mekaniserna bakom våra kognitiva förmågor - vilka våra upplevelser inte skulle kunna vara utan - så finns det säkerligen många böcker i ämnet att tillgå. Själv anser jag mig ha ytterst bristfälliga kunskaper i området för att yttra mig om det.

Sedan ligger det givetvis ett logiskt problem i påståendet att någonting i grunden immateriellt skulle kunna uppfattas av någonting i grunden materiellt.

Huruvida upplevelserna i sig är materiella eller ej spelar egentligen ingen roll i detta sammanhang - det jag menar är blott att de samtliga har sin grund i det materiella.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.

Logos är Djävulskap.

Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 apr 2008 07:18

miles davis skrev: Mina förnimmelser kan trots allt inte uppstå ur tomma intet; någonting måste föregå dem - nämligen det materiella.

Ja, du upplever att så måste vara fallet, pga vad du hittills upplevt och via din analys av vad du upplevt.

miles davis skrev:Och om du nu är intresserad av de biologiska och fysiologiska mekaniserna bakom våra kognitiva förmågor - vilka våra upplevelser inte skulle kunna vara utan - så finns det säkerligen många böcker i ämnet att tillgå. Själv anser jag mig ha ytterst bristfälliga kunskaper i området för att yttra mig om det.

Ja, och det vi kallar biologiska och fysiologiska mekanismer, kallar vi så därför att vi upplever dem som sådana, till exempel via mätningar och experiment, som vi alltså registrerar och därmed upplever och drar slutsatser från.

miles davis skrev:Sedan ligger det givetvis ett logiskt problem i påståendet att någonting i grunden immateriellt skulle kunna uppfattas av någonting i grunden materiellt.

Vad är i grunden materiellt,  menar du? Det som vi upplever som i grunden materiellt, eller? Hur bevisar du att detta något "i grunden" är materiellt annat än via din upplevelse att så är fallet? Mätningar via "objektiva mätetal" handlar ju om att du själv avläser mätinstrumenten som du själv väljer att kalla objektiva, vilekt väl innebär att de är obeorende av vem som avläser mätinstrumenten, och då upplever du dessa mätetal, och drar dina slutsatser. Mätmöjligheter vilar på mänskliga överenskommelser om olika storheters definition. De är intersubjektivt giltiga snarare än objektiva storheter och innebär att man jämför en mätskala med det man mäter. Mätskalan har vi kommit överens om inbördes. Den är intersubjektiv och därmed relativ.

Tid definieras inom fysiken på ett sådant sät att den blir mätbar, men man mäter inte tiden som sådan utan man räknar en jämn rytm, vilket är en process utsträckt i tiden. En jämn rytm är mätbar och upplevbar men tid som upplevelse  är inte mätbar. Men hur vet man intialt att den är jämn om man inte har någon klocka då? Man antar helt enkelt att cesium-isotopen svänger jämnt. Det är ett metafysiskt, obevisbart antagande. Man kan ju inte bevisa det med mätningar innan man har tillgång den klocka vars mätande av tid definieras via denna isotops svängningar.

miles davis skrev:Huruvida upplevelserna i sig är materiella eller ej spelar egentligen ingen roll i detta sammanhang - det jag menar är blott att de samtliga har sin grund i det materiella.

Ja, de har sin grund i något du upplever som materiellt och därför kallar du det så. Men låt oss antaga då att tinget i sig (för det är ju det som det handlar om här, grunden för våra upplevelser) är något materiellt och att grunden för ditt och mitt upplevande är materiella processer som vi kan mäta och studera utifrån, via experiment och/eller iakttagelser. Att dessa materiella processer ligger till grund för vårt upplevande innebär ju inte att ditt upplevande så att säga inifrån sett skulle vara materiella. De kan i så fall bara kallas inre immateriella speglingar av yttre materiella  processer, inget annat. Och det är ett fullt möjligt synsätt utifrån vissa metafysiska axiom, t.ex. världen är i grunden materiell.

Men att antaga att tinget i sig (det som finns bortom våra upplevelser men ligger till grund för dessa) är något materiellt är alltså ett metafysiskt antagande eller axiom som vi inte kan bevisa. Inte heller kan vi bevisa att tinget i sig skulle vara immateriellt. Vad vi däremot kan säga med säkerhet är att det är något som existerar, utan att ange några egenskaper, vare sig materiella eller immateriella.

Att något är immateriellt behöver inte innebära att det skulle vara något nyckfullt och subjektivt beroende, något som blir vad vi gör det till eller att det inte skulle följa naturlagaran o.d. Oavsett om vi menar att den yttersta verkligheten är materiell eller immateriell måste den vara lagbunden och möjlig att indirekt undersöka (via vårt upplevande) för att därmed tilldelas preliminära egenskaper grundade i vårt eget upplevande och begrundan över vad vi upplever, ty någon annan grund för att tala om verklighetens natur än vårt eget upplevande samt inte minst vår egen logiska reflektion utifrån detta upplevande,  har vi ju inte, för om vi antar att denna verklighet inte skulle vara lagbunden och ej skulle följa några övergripande principer, så kan vi ju lägga ner detta forum och det mesta av mänsklig verksamhet på direkten.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 apr 2008 11:01

Sceptisk skrev:
J R Auk skrev:Även om jag verkligen kan tänka mig en sådan möjlighet, och sympatisera med den på flera olika sätt, så undrar jag vad som gör att du känner att du kan uttala dig så säkert om det?.

Din fråga har många bottnar. Den får fungera som ett sammandrag av det senare inlägget också där du tar upp ditt estetiska förhållningssätt men samtidigt visar också du upp din djupa förvirring angående kunskapsteori.

Det din fråga avslöjar är att du ställer dig tvivlande inför är om något går att veta överhuvudtaget. Vem som ska vara en auktoritet i fråga om vetande och slutligen utgår den ifrån att bara dom som vet något har rätt att uttala sig.

Det är skillnad på att tro, tänka och veta. Hela detta resonemang som jag lagt fram här är en tankekonstruktion. Det är fullständigt irrelevant ifall jag vet om det är såhär. Det enda som är relevant för dig är vad du själv tycker. I slutändan är det du som är din egen auktoritet för vad som är förnuftigt och inte.

Stating the obvious?

Ok jag antar att man måste vara lite övertydlig.

Var har du fått känslan som ger dig erkännande för denna konstruktion?

För övrigt, kan du skingra förvirringen inom kunskapsteorin? Kan du inte dela med dig?

Kanske är det bara jag som är för petig med övergången från angivelse av tro till att uttalanden om vad som är. Då kan du väl bortse från frågan, det kanske var ett språkligt grepp från din sida, eller omedvetet. Men skit i den frågan då.

Dock ser jag gärna att du utvecklar vart du menar att jag gör fel i min syn på kunskapsteori. Jag menar då vill jag veta det. Annars får jag känslan att jag har irriterat dig och att detta är att "blow of some steam".

Hur kan du intolka att jag menar att bara den som vet har rätt att uttala sig? Är inte min aktivitet här verkligen ett bevis på motsatsen, eller tror du om mig att jag har kunskap så vitt och brett?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 apr 2008 11:03

Avantgardet skrev:Vad fan, Auk! Är det en omsmältning av Bergson jag ser här, som du applicerat strukturellt tänkande på, intressant som fan! Det är ju inte alls alltid det mest förnuftiga att tänka logiskt heller, ibland påbjuder situationen att man handlar på intuition. Logiken är ju blott ett utav alla redskap som finns för att strukturera tänkandet (som är vårt redskap) att erhålla (eller tillägna oss) något som vi känner en avsaknad av (ett behov). Om det brinner i knutarna och arbetsmomenten är många så innebär kalkylerande att man öder tid istället för att handla.

Gillar dock verkligen att du, Auk, öppnar upp nuflödet på bredden, så att säga. Det är härför du vill tänka i "koncept", som du säger, antar jag. Jag ser egentligen ingen motsättning mellan våra synsätt här då, annat än att jag tänker mig dina "koncept" såsom små figurer av sammansatta begrepp, händelseförlopp, i enlighet med det faktum att tänkandet i sig är tidsligt, ungefär som att foten är i rätt läge redan innan den tar mark vid varje steg. Vi kan anticipera/föregripa något innan det anlänt. Protention och retention. Men jag ska fortsätta fundera, och dra det tills in spets. :wink:

Instämmer i övrigt i vad Sceptisk säger på denna punkt, om behovstillfredsställan och individens beroende av omgivningen. I Bröderna Karamazov så surras det en hel del om det där med kristen kärlek i detta avseende. Nånting om att alla är personligt skyldiga till allting, och om alla insåg detta så skulle världen bli ett paradis. Det är som ett litet musikaliskt tema som återkommer i munnen på flera olika karaktärer.

Det intressanta är i min mening att fråga sig om slutsatsen av aktiviteten tänkande måste vara tidslig. Temporalt utsträckt.

Sen skall man ju inte i den frågan lyfta in att man måste tänka på slutsatsen (kan det argumenteras för) för att vara medveten den.

Återgå till "Religion och andlighet"