Skogsälvan skrev:Jag tänkte att det fanns en hel del öppningsalternativ via det tv-programmet. Vad säger du om Narcenons agerande, dels behandlingsmässigt (bota narkomaner genom svettning och vitaminer) och dels etiskt (ta emot bidrag och 10 procent av detta går till licenspengar, vilket betalarna inte känner till). Vad tycker du om det här med licensen?
Narconons program fungerar utmärkt. Tror faktiskt inte att det finns program för drogavvänjning som fungerar bättre. Uppgifter om detta kommer dock sällan fram till allmänheten. Huvudsaken är dock att det fungerar oavsett om det godkänns av andra eller ej. Ser inget problem med att 10% av pengarna går till de som tillhandahåller teknologin. Inget är gratis i dagens samhälle.
Jämför med vad etablerade försök till drogavvänjning som finns. Betydligt dyrare och dessutom sämre resultat.
Tror du att avhopparna ljuger? Är det möjligt att bota homosexualitet genom auditering? Är det önskvärt? Osv.
Tror oftast inte att avhoppare ljuger men jag tror att det finns en stark drivkraft hos vissa att inför sig själv visa att de gör rätt som hoppar av.
Varför inte bara konstatera att detta var inget för mig och låta det vara med det.
Vet inte om det går att bota homosexualitet, men om personen i fråga trivs med det så kan jag inte se att det heller är önskvärt.
Jodå, självklart har jag kollat en massa videos på scientologernas hemsida. (Man ska ju helst kolla både positiva, negativa och objektiva källor) Mest en massa smågulligt och mycket som är lätt att ta till sig, ja om man nu inte redan ser det som sunt förnuft. Det är nog där de flesta menar att den eventuella farligheten ligger. Ofta riktar sig ju scientologin till människor som har problem, eller ja, alla har ju problem, men då pekar scientologerna ut problem man bör arbeta med. Erbjuder en kurs. Och en till. Och en till. De ger hopp. Det börjar med att man vill förbättra sig och bidra till en vänligare värld. Vips har man betalat flera hundratusen och tror på thetaner. Förstår du att folk kan känna sig lite skeptiska till det här, metodiken samt budskapet (som man inte är mottaglig för från start)?
Att man skulle vända sig till svaga som har problem vill jag påstå är en myt. Kan inte se något som styrker ett sånt påstående. Såvida man inte betraktar andligt medvetna som per definition svaga då.
mvh