Scientologi

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 01 jan 2009 19:24

Pho-ku skrev:
CTID skrev:
Pho-ku skrev:
CTID skrev:
Pho-ku skrev:Jag är nyfiken på varför har du valt att gå med i denna sekt? Och, vad har det gett dig?


Sekt?

Det är ju bara ett löjligt skällsord som är menad att innebära en liten sluten grupp som har ett ont syfte (eller något dylikt).
Jag köper alltså inte den beteckningen.


Visst. Känner du för att svara på de frågor jag ställde?


Nej, om inte frågan är relevant så avböjer jag också att svara på den.


Kom igen nu, frågorna är väl inte helt irrelevanta?  Vaför du valde att gå med i Scientologin och vad det har gett dig kan väl inte vara så farligt att svara på?


OK då, kan svara samma som i mitt svar på förra frågan;
"Om man är intresserad av livet och livsfrågor vilket jag är så känns det som man hittat rätt.

Sen tycker jag att det är viktigt att vi tar till vara de landvinningar som faktiskt har uppnåtts när det gäller att förklara irrationellt beteende och psykosomatiska sjukdomar och åtgärda dessa."

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 02 jan 2009 02:50

Efter att ha läst lite på era dynamiker är mitt första intryck att inget nytt tillförs vetenskapen egentligen , mest bara omnämningar/omorganisering  av redan befintlig information och att just den strukturen skulle göra mer nytta än skada , har jag svårt att föreställa mig   :roll:
Problemet med att acceptera den indelning som scientologerna presenterar är att man blir som en främling sedan , isolerad , från flertalet när man i sjäva verket har samma kunskaper som de har  :roll:
Så småningom blir man beroende av andra som använder samma typ av uttryck eller isolerad.Det blir lite som ett hemligt barnspråk som bara tvillingarna förstår.
Ingenting för mig , tack ändå.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 02 jan 2009 11:42

LJUSUPPLEVELSE skrev:Efter att ha läst lite på era dynamiker är mitt första intryck att inget nytt tillförs vetenskapen egentligen , mest bara omnämningar/omorganisering  av redan befintlig information och att just den strukturen skulle göra mer nytta än skada , har jag svårt att föreställa mig   :roll:
Problemet med att acceptera den indelning som scientologerna presenterar är att man blir som en främling sedan , isolerad , från flertalet när man i sjäva verket har samma kunskaper som de har  :roll:
Så småningom blir man beroende av andra som använder samma typ av uttryck eller isolerad.Det blir lite som ett hemligt barnspråk som bara tvillingarna förstår.
Ingenting för mig , tack ändå.

mvh


God Morgon,

visst det är ju samma liv som vi observerar och det kanske inte är så lätt att se någon fördel med den uppdelningen direkt.
Men är det inte så att filosofier genom historien värderat olika dynamiker eller områden som viktigare än andra om det nu handlat om individen själv, gruppen eller mänskligheten i stort.
Här säger man att ingen dynamik är viktigare än någon annan. Skulle någon av dem ställas på undantag så går det illa. Något att tänka på när allt fler har kärnvapen och miljön ställs på undantag.
Man brukar säga att ett etiskt beslut är ett beslut som gynnar flest antal dynamiker och då bör man alltså titta på konsekvenserna i stort när ett land t ex funderar på att trycka på kärnvapenknappen.
Som du nu nog förstår så är inte detta synsätt att isolera sig utan snarare ta ansvar för större områden än vad vi normalt tänker på.
mvh

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 02 jan 2009 13:25

Som du nu nog förstår så är inte detta synsätt att isolera sig utan snarare ta ansvar för större områden än vad vi normalt tänker på.


...på ett dikterat sätt , ja ...och inom ramarna för just den organisationen , ja.

Man brukar säga att ett etiskt beslut är ett beslut som gynnar flest antal dynamiker och då bör man alltså titta på konsekvenserna i stort när ett land t ex funderar på att trycka på kärnvapenknappen.


Alla saker är inte lika viktiga och man kan inte ta hänsyn till allt.Det fysiska universum skiter förmodligen i om du smäller av några atombomber  :P det klarar sig ändå  :wink:
Det kanske vill tom att du ska göra det , om det har en intelligens ,för att det behöver lite mer strålning just där , det kan vi inte veta .
Byt religion!Skippa religion alltogether.
Bli en agnostiker som jag är :wink:
Det går ut på att du inte vet , inte kan veta om det finns någon Gud och du är inte någon rörelses egendom , utan tar reda på saker o ting på egen hand , och därför lär du dig sådant som är mer aktuellt för just dig :wink:
Bli muslim!de känner ännu starkare samhörighet än vad ni gör och det finns meningsfulla saker att kämpa om i muslimvärlden.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 02 jan 2009 15:03

LJUSUPPLEVELSE skrev:
Som du nu nog förstår så är inte detta synsätt att isolera sig utan snarare ta ansvar för större områden än vad vi normalt tänker på.


...på ett dikterat sätt , ja ...och inom ramarna för just den organisationen , ja.


Nej, inte alls på något dikterat sätt. Vem som helst kan göra dessa överväganden efter eget förstånd.

Man brukar säga att ett etiskt beslut är ett beslut som gynnar flest antal dynamiker och då bör man alltså titta på konsekvenserna i stort när ett land t ex funderar på att trycka på kärnvapenknappen.


Alla saker är inte lika viktiga och man kan inte ta hänsyn till allt.Det fysiska universum skiter förmodligen i om du smäller av några atombomber  :P det klarar sig ändå  :wink:
Det kanske vill tom att du ska göra det , om det har en intelligens ,för att det behöver lite mer strålning just där , det kan vi inte veta .


Nej, alla saker är inte lika viktiga. Vad jag skrev var att det inte går att hävda allmänt att någon dynamik är viktigare än någon annan. Tror inte fysiska universum har någon åsikt om avfyrade atombomber men naturligtvis påverkar det överlevandet på olika dynamiker väldigt mycket. Fundera på det själv.

Byt religion!Skippa religion alltogether.
Bli en agnostiker som jag är :wink:
Det går ut på att du inte vet , inte kan veta om det finns någon Gud och du är inte någon rörelses egendom , utan tar reda på saker o ting på egen hand , och därför lär du dig sådant som är mer aktuellt för just dig :wink:
Bli muslim!de känner ännu starkare samhörighet än vad ni gör och det finns meningsfulla saker att kämpa om i muslimvärlden.

mvh


Tycker ditt inlägg blir rätt stökigt där i slutet. Sympatiserar med personer som är agnostiker och har absolut inga problem med det. Jag är ingens egendom och tror att frihet uppnår bl a med att öka sina kunskaper.

mvh[quote]

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 02 jan 2009 16:48

För att fördriva tiden och göra något så där halvvettigt brukar jag försöka gå in för att lära mig lite mer om olika ämnen. För några veckor sedan kikade jag faktiskt in scientologerna lite närmare. Jag la ner ganska många timmar på det. Jag har även pluggat religionsvetenskap just eftersom jag är lite facinerad av tro, en eventuellt andlig dimension och av vilken anledning folk söker sig till religiösa samfund, eller i det här fallet tycker jag, precis som du säger själv, att man pratar om en organisation, och när man pratar om organisationer ligger inte epitet "sekt" långt borta.

Jag undrar om du såg Uppdrag granskrning 1/10 om scientologerna http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... p?&d=37591

Jag skulle gärna höra din respons om du har lust. Välkomnar ett öppenhjärtligt samtal, men vill du inte kommentera eventuell kritik av den organisation du är anhängare av så ser jag ingen större mening att vi fortsätter prata. Hur som helst - lycka till  :)

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 02 jan 2009 18:09

Skogsälvan skrev:För att fördriva tiden och göra något så där halvvettigt brukar jag försöka gå in för att lära mig lite mer om olika ämnen. För några veckor sedan kikade jag faktiskt in scientologerna lite närmare. Jag la ner ganska många timmar på det. Jag har även pluggat religionsvetenskap just eftersom jag är lite facinerad av tro, en eventuellt andlig dimension och av vilken anledning folk söker sig till religiösa samfund, eller i det här fallet tycker jag, precis som du säger själv, att man pratar om en organisation, och när man pratar om organisationer ligger inte epitet "sekt" långt borta.

Jag undrar om du såg Uppdrag granskrning 1/10 om scientologerna http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... p?&d=37591

Jag skulle gärna höra din respons om du har lust. Välkomnar ett öppenhjärtligt samtal, men vill du inte kommentera eventuell kritik av den organisation du är anhängare av så ser jag ingen större mening att vi fortsätter prata. Hur som helst - lycka till  :)


Hej,
jag diskuterar gärna med dig om vad som helst så länge jag märker att det finns ett seriöst intresse.
När det gäller Uppdrag granskning så visst såg jag det. Har man varit med några år så upplever man det som ett ständigt omtuggande av samma saker som jag inte upplever direkt som något intressant. Här kan man verkligen inte se något seriöst intresse utan här är det är det bara ett intresse av att svartmåla som jag ser det.
Tycker att det går en skiljelinje mellan personer som verkligen vill veta något. Då är ju det naturliga att man läser kanske en bok utgiven av kyrkans grundare eller går in på hemsidan och läser.
Så finns de det de som är kritiska och som ofta inte läst ett ord om vad scientologi är utan bara läst material som skrivits av kritiker till kyrkan. Tycker det borde vara så att man skaffar sig en egen åsikt först innan man börjar med andras åsikter.
Var det något speciellt i programmet som du undrade över?

mvh

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 02 jan 2009 22:40

Jag tänkte att det fanns en hel del öppningsalternativ via det tv-programmet. Vad säger du om Narcenons agerande, dels behandlingsmässigt (bota narkomaner genom svettning och vitaminer) och dels etiskt (ta emot bidrag och 10 procent av detta går till licenspengar, vilket betalarna inte känner till). Vad tycker du om det här med licensen? Tror du att avhopparna ljuger? Är det möjligt att bota homosexualitet genom auditering? Är det önskvärt? Osv.

Jodå, självklart har jag kollat en massa videos på scientologernas hemsida. (Man ska ju helst kolla både positiva, negativa och objektiva källor) Mest en massa smågulligt och mycket som är lätt att ta till sig, ja om man nu inte redan ser det som sunt förnuft. Det är nog där de flesta menar att den eventuella farligheten ligger. Ofta riktar sig ju scientologin till människor som har problem, eller ja, alla har ju problem, men då pekar scientologerna ut problem man bör arbeta med. Erbjuder en kurs. Och en till. Och en till. De ger hopp. Det börjar med att man vill förbättra sig och bidra till en vänligare värld. Vips har man betalat flera hundratusen och tror på thetaner. Förstår du att folk kan känna sig lite skeptiska till det här, metodiken samt budskapet (som man inte är mottaglig för från start)?

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 03 jan 2009 00:03

Skogsälvan skrev:Jag tänkte att det fanns en hel del öppningsalternativ via det tv-programmet. Vad säger du om Narcenons agerande, dels behandlingsmässigt (bota narkomaner genom svettning och vitaminer) och dels etiskt (ta emot bidrag och 10 procent av detta går till licenspengar, vilket betalarna inte känner till). Vad tycker du om det här med licensen?


Narconons program fungerar utmärkt. Tror faktiskt inte att det finns program för drogavvänjning som fungerar bättre. Uppgifter om detta kommer dock sällan fram till allmänheten. Huvudsaken är dock att det fungerar oavsett om det godkänns av andra eller ej. Ser inget problem med att 10% av pengarna går till de som tillhandahåller teknologin. Inget är gratis i dagens samhälle.
Jämför med vad etablerade försök till drogavvänjning som finns. Betydligt dyrare och dessutom sämre resultat.
Tror du att avhopparna ljuger? Är det möjligt att bota homosexualitet genom auditering? Är det önskvärt? Osv.


Tror oftast inte att avhoppare ljuger men jag tror att det finns en stark drivkraft hos vissa att inför sig själv visa att de gör rätt som hoppar av.
Varför inte bara konstatera att detta var inget för mig och låta det vara med det.
Vet inte om det går att bota homosexualitet, men om personen i fråga trivs med det så kan jag inte se att det heller är önskvärt.
Jodå, självklart har jag kollat en massa videos på scientologernas hemsida. (Man ska ju helst kolla både positiva, negativa och objektiva källor) Mest en massa smågulligt och mycket som är lätt att ta till sig, ja om man nu inte redan ser det som sunt förnuft. Det är nog där de flesta menar att den eventuella farligheten ligger. Ofta riktar sig ju scientologin till människor som har problem, eller ja, alla har ju problem, men då pekar scientologerna ut problem man bör arbeta med. Erbjuder en kurs. Och en till. Och en till. De ger hopp. Det börjar med att man vill förbättra sig och bidra till en vänligare värld. Vips har man betalat flera hundratusen och tror på thetaner. Förstår du att folk kan känna sig lite skeptiska till det här, metodiken samt budskapet (som man inte är mottaglig för från start)?

Att man skulle vända sig till svaga som har problem vill jag påstå är en myt. Kan inte se något som styrker ett sånt påstående. Såvida man inte betraktar andligt medvetna som per definition svaga då.
mvh

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 03 jan 2009 14:17

Är du öppen för andra kosmoteorier / religioner ?
Skulle du kunna tänka dig att bli muslim eller kristen ortodox/katolik tex ?
Undviker du influenser från andra religioner ?
Är det som hos Jehovas vittnen , att man inte får gå in i vanliga kyrkor ?
Skulle du kunna tänka dig att bli muslim ?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 03 jan 2009 15:07

LJUSUPPLEVELSE skrev:Är du öppen för andra kosmoteorier / religioner ?
Skulle du kunna tänka dig att bli muslim eller kristen ortodox/katolik tex ?
Undviker du influenser från andra religioner ?
Är det som hos Jehovas vittnen , att man inte får gå in i vanliga kyrkor ?
Skulle du kunna tänka dig att bli muslim ?

mvh


Känns inte aktuellt med att söka efter andra religioner. Men jag tycker det är viktigt att vi har religionsfrihet och tror att religioner i huvudsak gör mycket gott. Jag har även kontakter med representanter från andra religioner.
För övrigt skulle en kristen eller muslim mycket väl kunna komma till Scientologi-kyrkan för att ta del av verksamheten.

mvh

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 03 jan 2009 18:08

Är det som hos Jehovas vittnen , att du inte får gå in i vanliga kyrkor och moskeer ?
Har ni klara riktlinjer för hur ni ska prata med "representanter" från andra religioner ?
Kommer de hem till dig och bor där några dagar för att de ska kolla om du lever på rätt sätt ?
Har ni samma principer som jehovas vittnen , kan man säga ?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 03 jan 2009 20:47

LJUSUPPLEVELSE skrev:Är det som hos Jehovas vittnen , att du inte får gå in i vanliga kyrkor och moskeer ?
Har ni klara riktlinjer för hur ni ska prata med "representanter" från andra religioner ?
Kommer de hem till dig och bor där några dagar för att de ska kolla om du lever på rätt sätt ?
Har ni samma principer som jehovas vittnen , kan man säga ?

mvh


Oj, har de såna regler i Jehovas vittnen.
Nej, känner inte igen något av detta.

mvh

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 04 jan 2009 15:31

En sak som skiljer sig mycket från andra religiösa rörelser är att inom scientologin lär man sig tro på vägen allt eftersom man har joinat organisationen, gått kurser och auditeringar. Vanligtvis ansluter man sig till en grupp eftersom man redan tror på samma sak (tex Gud inom kristendomen). Det är lite bakvänt mot hur det vanligtvis går till. Vissa kallar det hjärntvätt. Hur ser du på det?

Får jag fråga hur du själv blev medlem och hur länge du har varit det? På vilket vis har det förändrat dig?

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 04 jan 2009 15:45

Skogsälvan skrev:En sak som skiljer sig mycket från andra religiösa rörelser är att inom scientologin lär man sig tro på vägen allt eftersom man har joinat organisationen, gått kurser och auditeringar. Vanligtvis ansluter man sig till en grupp eftersom man redan tror på samma sak (tex Gud inom kristendomen). Det är lite bakvänt mot hur det vanligtvis går till. Vissa kallar det hjärntvätt. Hur ser du på det?

Får jag fråga hur du själv blev medlem och hur länge du har varit det? På vilket vis har det förändrat dig?


Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar. Man lär sig inte tro som du uttrycker det. En viktig princip är; Är det inte sant för dig så är det inte sant. Kan väl inte liknas vid hjärntvätt. Likaså uppmanas medlemmar; Tänk själv! vilket även det tyder på raka motsatsen till hjärntvätt.
Jag blev medlem för många år sen och har nu varit scientolog i över halva mitt liv. Kände på mig att det fanns något i livet förutom det rent materiella och även om det också är viktigt så kände jag tidigt att här fanns många av de svar jag sökte.
mvh


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster