Kunskapstest kring evolutionsmyten...Vem ska bort?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Kunskapstest kring evolutionsmyten...vem ska bort?

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 16:56

Ryck upp dig nu Algotezza, jag vill,  för att kunna diskutera det absoluta höra
ifall du håller med mig, ....att finna Gud....att det är en skapande process...och vi måste då definiera...vad är en skapande process... och här vill jag då föra in lite socialantropologi..de indiska kvinnorna upplever den sexuella känslan som en verklig kontakt med Gud, och de är alltid trogna den känslan till Gud, inte trogna sin make.. och då har vi en viss definition på skapande process..på ett vis kan den upplevas som sexuell lust..och det betyder att sexuell lust är en verklig kontakt med Gud.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Kunskapstest kring evolutionsmyten....vem ska bort?

Inläggav Harald Davidsson » 16 feb 2010 17:50

Algotezza

Ja, det är livskonst det handlar om.

Här alltid skrivit och tecknat och nu har jag skaffat ett musikprogram för att skapa lite ljudverk också. Har alltid spelat instrument, m enkla som mungiga och munspel, mer avancerade som trombon. AUM. Ljudet som skapat och rymmer världen.

Utan kreativtitet och skapande skrumpnar jag ihop mentalt. Jag är den förmedlande länken mellan den telepatiska gudomliga dimensionen jag ibland har medveten,  ibland omedveten kontakt med, och min yttre omvärld. Jag är en dimensionstransformator som genom skapande gör det inre, den inre dimensionen, till något yttre, den yttre dimensionen, och genom upplevande gör det yttre till något inre.

Harald

Det du säger här är mycket bra, det är en beskrivning av en ursprunglig religion som förlorade sig i den prästliga dekadansen, som blev en pseudo-religion  som tog ifrån konstnären facklan, stal elden från honom, men det du säger...Jag är den förmedlande länken mellan den telepatiska gudomliga dimensionen jag ibland har medveten,  ibland omedveten kontakt med, och min yttre omvärld. Jag är en dimensionstransformator som genom skapande gör det inre, den inre dimensionen, till något yttre, den yttre dimensionen, och genom upplevande gör det yttre till något inre...det är som om hermes trismigistos  pratade...fast för att kunna skapa måste vi få fram mera KÄNSLA i mänskligheten...för ju mer känsla desto mera Gud kan varje människa förmedla.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Kunskapstest kring evolutionsmyten....vem ska bort?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2010 09:30

haralddavidsson skrev:Algotezza

Ja, det är livskonst det handlar om.

Här alltid skrivit och tecknat och nu har jag skaffat ett musikprogram för att skapa lite ljudverk också. Har alltid spelat instrument, m enkla som mungiga och munspel, mer avancerade som trombon. AUM. Ljudet som skapat och rymmer världen.

Utan kreativtitet och skapande skrumpnar jag ihop mentalt. Jag är den förmedlande länken mellan den telepatiska gudomliga dimensionen jag ibland har medveten,  ibland omedveten kontakt med, och min yttre omvärld. Jag är en dimensionstransformator som genom skapande gör det inre, den inre dimensionen, till något yttre, den yttre dimensionen, och genom upplevande gör det yttre till något inre.

Harald

Det du säger här är mycket bra, det är en beskrivning av en ursprunglig religion som förlorade sig i den prästliga dekadansen, som blev en pseudo-religion  som tog ifrån konstnären facklan, stal elden från honom, men det du säger...Jag är den förmedlande länken mellan den telepatiska gudomliga dimensionen jag ibland har medveten,  ibland omedveten kontakt med, och min yttre omvärld. Jag är en dimensionstransformator som genom skapande gör det inre, den inre dimensionen, till något yttre, den yttre dimensionen, och genom upplevande gör det yttre till något inre...det är som om hermes trismigistos  pratade...fast för att kunna skapa måste vi få fram mera KÄNSLA i mänskligheten...för ju mer känsla desto mera Gud kan varje människa förmedla.

Hav tröst. lidandet gör människan känslig, övar upp hennes känsla. Mycket lidande återstår. Vi är bara i början.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Jiva

Inläggav Jiva » 28 jan 2011 04:17

Potatis Gratäng skrev:Jiva: Du måste förstå att du inte kan förstå tiden. Det är den som sätter griller i huvudet på oss. Det är omöjligt att se framför sig miljoner år av utveckling och naturligt urval. Det är det vetenskapsmännen visar genom sina olika metoder.

Saga: Groda + Prinsessans kyss = Prins

Lögn: Bakterie + Miljarder av år = Människa

Jiva

Inläggav Jiva » 28 jan 2011 04:19

Algotezza skrev:
Gud älskar en glad ateist - men tycker illa om en religiös, ogin och intolerant gnet.

/Algotezza

Gud tror inte på ateister... :D

Jiva

Re: Kunskapstest kring evolutionsmyten....vem ska bort?

Inläggav Jiva » 28 jan 2011 04:22

Algotezza skrev:
haralddavidsson skrev:Man kan också säga att allt är gudomligt, säger du.

Det finns ju ett förtryck, också, menar du att Gud är en förtryckare?
Enligt Herakleit, allt flyter, det menas att allt är dialektiskt, därför blir din utsaga att allt är Gudomligt fullständig om också allt inte är gudomligt, det menas att ditt påstående inte är direkt upplysande, bokstavligt.

är du rädd för att se de verkliga frågorna i ögonen

I den mån Gud skapat allt står han också för mörkret. Har han inte skapat även mörkret är han inte allsmäktig och då är han inte Gud. En andemakt med inskränkt makt bara. Som du och jag. Och då finns det många sådana makter som konkurrerar. Som du och jag.

/Algotezza

Mörkret är något som vi själar väljer att befinna oss i (den relativa världen), genom att ha vänt Gud ryggen, precis som man skapar sitt eget mörker genom att vända sig från Solen...

Återgå till "Religion och andlighet"