Ni som säger er vara emot Kristendomen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 27 dec 2010 17:33

ÄNGELHOC

kan du svara på FÖLJANDE:::

det här att Gud älskar oss oavsett vad vi gör har jag hört innan

det behöver inte vara falskt

men då är Musolini också lika värd som någon annan

Ganhdi och Stalin är lika värd, eller???

ELLER???

ängelhoc

Inläggav ängelhoc » 27 dec 2010 17:57

" I Guds ögon är alla lika värda, vi människor å andra sidan kanske inte ser det så men det är för att vi är människor och inte Gud"

Vi människor kanske inte tycker att alla människor är lika värda (att dom som gjort något dumt är mindre värda än dom som gör bara bra saker) men Gud tycker det, för HONOM är ALLA lika värda. Oavsett vad vi gör.
Skabb och pepparkaksbocken Sture spelar tärning i min garderob

mrsspace

Inläggav mrsspace » 27 dec 2010 18:14

Äncheelhooc:

Så även fast någon hatar honom, så älskar han den personen ändå? Eller om de tror på någon annan gud eller ingen alls? Älskar han de ändå?
Och de som "gör" sådant som enligt bibeln är fel, som att vara  homosexuell, älskar han de ändå? [Han den kristna ansåg att homosexuella inte är "Guds barn". Tycker/tror du att de är det?]

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 27 dec 2010 18:46

ängelhoc skrev:" I Guds ögon är alla lika värda, vi människor å andra sidan kanske inte ser det så men det är för att vi är människor och inte Gud"

Vi människor kanske inte tycker att alla människor är lika värda (att dom som gjort något dumt är mindre värda än dom som gör bara bra saker) men Gud tycker det, för HONOM är ALLA lika värda. Oavsett vad vi gör.

ok tack för svaret

finns det INGA SOM HELST fördelar med att vara snäll inför Gud???????????????

Lufier

Inläggav Lufier » 27 dec 2010 19:38

.

ängelhoc

Inläggav ängelhoc » 27 dec 2010 22:13

mrsspace skrev:Äncheelhooc:

Så även fast någon hatar honom, så älskar han den personen ändå? Eller om de tror på någon annan gud eller ingen alls? Älskar han de ändå?
Och de som "gör" sådant som enligt bibeln är fel, som att vara  homosexuell, älskar han de ändå? [Han den kristna ansåg att homosexuella inte är "Guds barn". Tycker/tror du att de är det?]

Som jag sa förut, Gud älskar ALLA OAVSETT vad dom gör. Det spelar ingen roll i fall personen i fråga hatar honom, vill att Gud ska dra dit pepparn växer eller om personen i fråga är homosexuell.

(Han den kristna verkar inte se saker och ting på samma sätt som jag gör. Klart att homosexuella fortfarande är Guds barn :O det är ju inte själva grejen att man tycker om/älskar någon som råkar vara av samma kön utan att sedan "handla" efter vad man känner som är en "synd")
Skabb och pepparkaksbocken Sture spelar tärning i min garderob

scirocco

Inläggav scirocco » 28 dec 2010 08:39

Kristendomen liksom all typ av religion har i alla dar haft en förödande inverkan . Den har fördrivit o förföljt torterat oliktänkande. Religion har bedrivit krig,krig har bedrivits i religions namn. Förtryck av människor. ockupation av land. Går hand i hand med staten,staterna . Staterna använder religion som ursäkt för att förtrycka. Enorm miljöförstöring i form av krig. Detta har varit så, är så idag, kommer att vara så.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 29 dec 2010 10:04

Religionen och kyrkan har hjälpt människor också, innan staten tog över den sociala omsorgen sköttes det av kyrkan.
hur bra eller dåligt det var vet jag inte. Många som är troende är inte fundamentalister. Känner mängder av personer som har en tro och även tillhör kyrkan, ett par av dessa jobbar med vetenskap och dom har inga konflikter med deras tro mot verkligheten, tvärtom har dom ofta bra svar på frågor på verkligheten och hur den ser ut.

Dock betvivlar jag att vi kan påstå ATT gud älskar alla mäniskor, det kräver att man kan bevisa när man påstår saker.
Om gud låter de troende få en bättre platts i livet än icke troende, det som kallas himlen och helvetet, så är han inte lika kärleksfull mot ALLA människor utan gynnar vissa.

Själv kommer jag vid en situation där ev de jag älskar mest, dvs mina barn, och om dessa inte blir troende och hamnar på det där dåliga stället och jag kommer till himlen, ja då kommer jag att välja helvetet i sympati med dom som hamnar där, och framförallt mina barn.

M.L

Re: Ni som säger er vara emot Kristendomen

Inläggav M.L » 06 jan 2011 14:50

Sceptisk skrev:Ni som säger er vara emot Kristendomen, vad har ni för skäl till era påståenden?

Bibelns budskap, både övergripande och i detalj, räcker gott och väl till att vara emot kristendomen. Vetenskapfientlighet och påtvingad sadomasochism, där herre-slav-relationen görs önskvärd, patriarkat, konstant tankeövervakning, traditionsgörande av brutalitet o.s.v. är ingenting för frihetseftersträvande människor.

Att inte tro att någon gud existerar beror på att det inte finns några bevis, eller ens antydningar till, att någon sådan skulle existera. I det avseendet gäller samma sak för kristendomens gud som för samtliga andra religioners gudar. Att kristna både har hjälpt och stjälpt människor säger inte mer om kristendomens värderingar än vad faktumet att andra totalitarianister har hjälpt och stjälpt människor säger om sanningshalten eller moralen i deras respektive idéer.

Återgå till "Religion och andlighet"