konsten att tro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 okt 2010 05:27

Själen är oändlig, kännslan är inte oändlig,  skriver Mr M.

men är känsligheten oändlig, alltså det som i existentialism-filosofin
heter varat som är

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 okt 2010 05:32

Mr M

det är bra att du är skild, lever ensam,
för detta betyder att du i sanning verkligen söker efter din själ,
att du vägra att acceptera den begränsning som en kvinna utgör som mannens själ i fysisk form
som ditt slutmål, du har alltså nu öppnat känslan i högra hjärnhalvan och söker nu
din själ som du säger är oändlig

från att vara en vanlig materialist har du nu blivit en andlig sökare
men du vill väl kalla dig för en modern shaman

Mr.M

Inläggav Mr.M » 25 okt 2010 07:20

Harald Davidsson skrev:Mr M

det är bra att du är skild, lever ensam,
för detta betyder att du i sanning verkligen söker efter din själ,
att du vägra att acceptera den begränsning som en kvinna utgör som mannens själ i fysisk form
som ditt slutmål, du har alltså nu öppnat känslan i högra hjärnhalvan och söker nu
din själ som du säger är oändlig

från att vara en vanlig materialist har du nu blivit en andlig sökare
men du vill väl kalla dig för en modern shaman

God morgon Harald.

Det stämmer att jag föredrar att leva i ensma tysthet och ensamhet är ingen plåga.
dagarna är långt ifrån ensamma då tankarna far fram som stormvindar med tusentals frön som vill gro sig.
shaman av mordernt slag, kanske det är så, jag vill inte titulera mig till något speciellt utan bara konstaterar att en värld där man bryr sig, är en värld där jag vill bo. I hinduismen och budhismen har vi en del likartade synsätt. och jag tycker om delar från den världen med.

sökandet efter själen är en filosofisk ordlek som har hamnat i remi med evig materia i en evig resa.
oändlighet är en utnött fras med tomt innehåll..  Med ord lär jag inte hitta en själ eller rummet. så det får bli att jag känner mig fram som så brukligt brukar ske.

Kvinnor har jag inget emot, men jag har tid att vänta och känner ingen panik. det finns ingen mening att ha ett förhållande bara för att den ska fylla sin funktion. Det får bli dags när det sig så vill och jag finner den som jag tror jag kan fungera bra ihop med. Sex har aldrig varit exalterat mig, och jag tycker lite synd om dom som jagar sina lustar för att tillfredställa sina behov. inte sagt med det att jag har några problem sexuellt för det funkar bra när det så blir.

Tja, nu är det väl dags för en kopp kaffe så att man piggnar till och slutar svamla...

själen får vänta med att upptäckas, tror inte den springer iväg...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 okt 2010 08:30

Mr M.

Nu har du öppnat dörrarna, och du känner din mänskliga litenhet inför det som pågår där ute, din hybris är punkterad, du är på väg till jorden.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 12:21

Mr M.

din position är bra, men du måste gå ner ett steg djupare.
shamanen reser i fantasin.
har du rest

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 okt 2010 16:29

Man måste inte göra någonting,
Ensamhet är bra när du känner att du behöver det, och en plåga när du inte behöver det.
Att andligt mogna är en process vi inte behöver bry oss om, den mognar oavsett.

Att resa gör vi alla, vi har alla möten med våra tankar och med våra känslor. och att resa dit gör man oavsett man vill eller inte. Drömmarnas och sagornas värld...

Att en shaman använder droger är ett av hans sätt, man behöver inte använda droger eller trummor eller kaffe eller någonting.. man kan bara lära sig lyssna på vad ditt inre har att berätta... och då reser jag ofta.

hur mitt inre liv ser ut är min värld, och den delar jag inte med mig : -)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 16:34

hur mitt inre liv ser ut är min värld, och den delar jag inte med mig : -)  skriver MrM

idag verkar du lite sur, det behöver du inte vara,
jag tycker du delar med frikostligt av inre upplevelser,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 16:38

Mats Olin sjöng, jag tror, jag tror på sommaren är det nåt fel på det, förresten har han en mycket vacker syrra, Lena Olin, hon är lite till åren nu, men hon var snygg, min typ av kvinna.

att älska med en vacker kvinna gör en vis

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 okt 2010 16:56

Jag är inte idag på sämre humör än vanligt.

Det jag menar harald var att reta dig lite... Att dela med sig av sitt inre kan jag göra och kommer att göra

men... livets magiska glöd behöver nyfikenhet... och berättar jag om min egen inre värld  så är den inte min egen längre, den är delad med omgivningen.  vi ska inte tömma ut källan över en natt, det får regna lite innan floden börjar rinna..

och du får fundera om jag är shaman eller inte.. ; )

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 17:16

Det tror jag är din kris nu med skilsmässan,

att din själ trycker på inom dig
och du uppfattar det som en slags förverkligande av shamanen inom dig,

men du är en modern shaman
och din själ håller på att skapas
i din inre värld, ta det lugnt några år och fundera,
alla processer går ytterst långsamt som har med vår verkliga utveckling
att göra, men den måste gå genom själen, genom känslan

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 okt 2010 17:28

Harald,

Var mina egna problem ligger vet bara jag själv just nu. jag gick isär med mitt ex för 11-12 år sedan, och det är inte en aktuell kris, det problemet löstes redan efter ett par tre år..

Moder shaman. tja, vad är det.. det är samma regler som styr världen idag som för ett par miljoner år sedan.
kan något bli modernt ? är solen mer modern idag än den var igår ?, är känslor mer moderna idag än för ett par tuesen år sendan.. är vi mer modernt hungriga idag...
men ordet modern shaman låter mer som en new age titel för att sälja en  ört eller en bok eller för att locka besökare till en sida.. vad vet jag... kanske det finns moderna människor som har värderingar från det gamla och det gör en till modern antikvitet.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 17:32

Vad är att veta? Imorgon är det onsdag, men kanske i morgon aldrig kommer, allt är tro och spekulation, jag vet att min hustru älskar mig därför att hon sade det i går, men hon kanske ljuger, hur vet jag att hon älskar mig, jag antar att hon gör det därför att hon sade det, men jag vet att hon inte älskar mig därför att jag kan känna det. alltså den kunskap om andra man får från sina känslir speciellt från ens hjärta kan man kanske TRO PÅ.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 okt 2010 17:32

Schaman är ju varje person som sysslar med djupare andlighet inkluderande, tidsresor, besök på andra platser, världar, kan se och tolka naturen, förstå djur, bota sjukdomar. Jag tror iofs att de som ärvt ett öppet sinne med en naturlig oskadad andlighet har lättare än de som försöker lära sig till detta traditionellt, därmed är dem i det avseendet en bättre schaman än de flesta som officiellt utger sig för att vara en, då majoriteten inte vet vad de sysslar med,droger hit och dit för att komma i trans är inte bara fusk det är en lögn och resten av tiden sysslar de med hokus pokus och trollkonster.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 17:35

Var mina egna problem ligger vet bara jag själv just nu. jag gick isär med mitt ex för 11-12 år sedan, och det är inte en aktuell kris, det problemet löstes redan efter ett par tre år.. skriver Mr M

en kris kan vara 50 år

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 17:37

men ordet modern shaman låter mer som en new age titel för att sälja en  ört eller en bok eller för att locka besökare till en sida.. vad vet jag... kanske det finns moderna människor som har värderingar från det gamla och det gör en till modern antikvitet. skriver Mr M

du kanske är en omodern shaman, eller lever du utanför civilisationen,

att något är millioner år betyder att det är mer eller mindre statiskt

Återgå till "Religion och andlighet"