Svarta moln från Island, är domedagen nära?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jun 2010 11:58

Tvärtom, jag tycker att det är fullkomligt logiskt, paradoxalt att tusentals gudar mynnar ut i en. Men då tar vi det på ditt sätt då - vad menar du är Lögnen?

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 10 jun 2010 12:15

till Skogsälvan...

Sokrates sa... det enda jag vet att jag inte vet något... hur kunde han komma fram till detta??

/gudsfrid

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jun 2010 12:27

På vilket sätt relaterar det till ditt påstående (det finns bara EN sanning) och min följdfråga?

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 10 jun 2010 12:33

till skogsälvan..

du måste förstå det jag skrev för att kunna förstå sanningen...

tänk nu... hur kom sokrates fram till att han inte kunde veta något... hur...

/gudsfrid

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jun 2010 12:38

Det behöver jag inte fundera på mer än jag redan har gjort. Du gör ju tvärtom genom att slänga ur dig ett fundamentalistiskt påstående och det är det som jag är intresserad av. Peace & Love. Nu ska jag ta en duggregnspromenix. På återseende!

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 10 jun 2010 12:43

till skogsälvan...

jag tar det som ett tecken till att du inte vet hur han kom fram till denna slutsats...

men jag kan ge dig ett svar... saker i universum är sanna för att vi säger att de är sanna... men sanningen är oberoende utav subjektet!! den är bortom egot...

/gudsfrid

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 10 jun 2010 20:31

sanningen är väl ingen sanning eftersom den är av människa skapad och därigenom relativ dvs en lögn

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 10 jun 2010 20:48

dokido...

precis... men det finns en sanning som är bortom egot...

du kan inse det du nu sa... alltså insåg du lögnen... men med samma metakognition kan du då också automatiskt inse sanningen...

det du säger betyder att all upplevelse i denna värld är en lögn... eller mörker... så då har du redan sett ljuset... det är motsatsen till mörkret...

/gudsfrid

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 10 jun 2010 20:54

aha, nån logisk kullerbytta, jag får tänka lite mer tror jag  :wink:

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 16:08

sanningen är väl ingen sanning eftersom den är av människa skapad och därigenom relativ dvs en lögn, skriver dokido

haraldsvarar

det dokido skriver är faktiskt det enda klyftiga som skrivts här på FF om sanningen,, det är inte logiskt, och det är inte rätt, men intuitivt har han sett någonting som är helt hans eget, inte direkt kopierat från nån annan.....

han har en egen uppfattning om sanningen som att den är S T A T I S K, och det är min uppfattning också att sanningen är orubblig.

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Svarta moln från Island, är domedagen nära?

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 16:54

haralddavidsson skrev:sanningen är väl ingen sanning eftersom den är av människa skapad och därigenom relativ dvs en lögn, skriver dokido

haraldsvarar

det dokido skriver är faktiskt det enda klyftiga som skrivts här på FF om sanningen,, det är inte logiskt, och det är inte rätt, men intuitivt har han sett någonting som är helt hans eget, inte direkt kopierat från nån annan.....

han har en egen uppfattning om sanningen som att den är S T A T I S K, och det är min uppfattning också att sanningen är orubblig.

Genuint har ju för helvete inte heller jag kopierat från någon annan det jag säger mig ha sett. Det är dags att avslöja dig som den bluff du är.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 18:05

Till Sokratez

vad du kommer med är ej nytt, du är bara en djävla papegoja, som till råga på allt fantiserar för sig själv.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 18:18

haralddavidsson skrev:Till Sokratez

vad du kommer med är ej nytt, du är bara en djävla papegoja, som till råga på allt fantiserar för sig själv.

Regel nummer ett när man har med psykopater att göra är att dra därifrån så fort det går, tyvärr är detta ett forum, vilket skulle innebära att jag helt enkelt slutar skriva, du jagar ju folk helt manisk harald.

Hur långt är du beredd för att gå för att bevisa dina egna vantolkningar, du har missuppfattat nästan allt jag skrivit, alternativt valt att vantolka medvetet. Hur som helst är du otrevlig mot de flesta så jag känner mig ju inte heller unik i det avseendet. Du efterfrågar sanningar och jag ger dig dem, försök svälja lite emellanåt.

Du anklagar mig för att ljuga, så det innebär alltså att du VET att jag ljuger, är du synsk eller är det också en känsla, därefter anklagar du mig för att vara en papegoja, ja men då ber jag dig visa vad det är jag upprepar, kan du inte det så tig, svälj förtreten över att du haft fel som en man och för guds skull, väx upp!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 18:52

till Zokrates..

hur mycket skit har du inte kastat på Israel, men hur som helst, det dokido skrev var mera en abstrakt målning och jag kan fylla i hans bild, hur många gånger har jag inte sagt att allt handlar om newtons andra sats, världen är DIALEKTISK, men SANNINGEN är bortom dialektiken, och då målar jag på......försök att se det som att sanningen är som ett ljussken från den icke-dialektiska världen som strålar in i den dialektiska världen och skapar då en SKEN-SANNING och en SKENLÖGN, fast lögnen kommer från skensanningen, men skensanningen har sin  tillblivelse alltså från ett sken som kommer bortom det relativa och dialektiska,

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 12 jun 2010 19:19

haralddavidsson skrev:sanningen är väl ingen sanning eftersom den är av människa skapad och därigenom relativ dvs en lögn, skriver dokido

haraldsvarar

alladin svarar...

har jag inte sagt detta för länge länge sedan själv... harald... vad gör du...

"saker är sanna för att vi säger att dom är sanna... "
"om jag håller med dig i det du säger är det mer sant då?"

vad gör du harald????

och har jag inte sagt att SANNINGEN är bortom EGOT... alltså bortom det som skapat EGOT... alltså bortom denna värld... bortom universum... har jag inte sagt det???? detta skrev jag för länge länge sedan...

jag behövde ingen brahmin präst för att inse sånt... jag kunde inse det med min lilla hjärna... helt själv... utan några filosofi böcker... bara genom att ställa frågor... fråga på fråga... inte mycket mer avancerat än vad ett barn är...

och skrev jag inte att porten till denna SANNING som är bortom denna värld... var genom vårt hjärta... skrev jag inte det????

LÄSER DU INTE MINA TEXTER?

Återgå till "Religion och andlighet"