tjabbe skrev:Hej! Jag har läst allt du skrivit och samlar här mina kommentarer, du får själv sätta in svaren i sina sammanhang.
Hejsan Tjabbe.
Jag skall göra så gott jag kan.
För mig är det ologiskt att 2006 följa bibelns budskap, utan att förstå att detta var anpassat till den tidens människor.
Först och främst vill jag klarlägga att bibeln enligt min tolkning är inspirerad av gud och nedtecknad av människor. Dvs att det inte är så att bibeln är anpassad till människor utan att bibeln är en förklaring till verkligheten. En del saker vi läser är profetiska, dvs framtida en del är historia och en del är naturligtvis även den tid vi lever i här och nu.
Bibeln har ett djupare budsak än att "bara" vara ett rättesnöre eller en grogrund för filosofi. Bibeln har ett budskap även för oss idag och det budskapet kommer att vara tills att gud uppfyller det, då blir det historia.
Den person som på den tiden ville förmedla svar på kosmiska frågor, hade inte annan möjlighet. Vi nu levande har helt andra perspektiv, och kunskaper, därför behövs verkligen ett tredje testamente, och ett sådant finns också.
Samt ett sjunde tionde ocgh femte, men det är inte antalet människor som har intressanta lösningar på saker och ting som är min tro, min tro grundar sig på bibeln (enbart). Den kunskap vi har fått inom olika områden är naturligtvis av börd även för mig. jag arbetar inom sjukvården och tackar dem människor som forskar ang olika tillstånd osv.
Att jorden inte är platt är en ganska bra och intressant upptäckt även om vissa tydligen fortfarande hävdar annorlunda. De kosmiska frågorna som du talar om kan vara individuella eller inte men frågan är är de relevanta? Och kan en annan människa ge dig svaren? Det talas ju så mycket om sekterismer och människor som vill styra andra människor, men att läsa "heliga skrifter" av hr Svensson lär vara ngt annorlunda?
Han säger själv, att han har mycket mer att berötta, men de kunde inte ta emot det.
Jag vet inte riktigt på vilket ställe du syftar men jag kom helt sonika på två ställen
När jesus talar i liknelser om såningsmannen Matt 13 så talas det om hur olika människor tar till sig sanningen på olika sätt. Han talar sedan till sina lärljungar när han säger: "Er är det förunnat att förstå himlarnas kungarikes heliga hemligheter, men dessa är det inte förunnat"
Menar du att Jesus igentiligen sa detta till oss då?
Uppenbart är att: I liknelsen så skiljer han på de människorna han undervisade med liknelsen och sina lärljungar.
Det finns flera andra tillfällen då det talas om heliga hemligheter men ingenstans vad jag kan se att det skall krävas ett komplement till bibeln för att kunna förstå dem. 2tim 3:16 förklarar tex "hela skriften är inspirerad av Gud och nyttig till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar."
Vi idag kan ta emot kunskap på ett helt annat sätt, och få svar på våra kosmiska frågor, om livet framtiden skapelsen och Gud.
Men svaren kan ju inte vara olika bara för att människorna föds och dör. Och vissa lyckas göra frmasteg. Svaret borde ju rimligtvis vara detsamma.
De människor som dog under Asa tron är de i valhall och de människor som dör i indien är de fast i reinkarnationen?
Är inte Gud UNIVERSUMS suverän??
Gt;s berättelser har man ännu större anledning att inte ta bokstavligt, av samma skäl som nyss nämnts.
Så vi skall bortse från böcker som har överlevt under miljoner år, från att brännas, vara skrivna på isolerade språk, hatade, förbjudna osv osv bara för att vi idag har datorer och kan resa fort över jorden?
Vem kan bestämma en sådann sak? Vem kan sätta sig upp mot guds ord och säga- detta är inte sant, detta är inte vad som igentligen hände-vi vet bättre nu?
Satt däremot leva enligt bergspredikan, vore något att verkligen sträva efter!
Menar du att man kan plocka ut det från bibeln som man anser vara bra och kalla sig vara troende, tex leva enligt principerna i bergspredikan osv?
Om man skall se vad jesus sa om en sådan sak så var han inte nådig.
se till exempel på fariseerna.
Och vad är det igentligen som kännetecknar en sann kristen?
Inte är det att hålla massa lagar utan läs johannes 13:35.
Det är intressant att du tycker det som jesus sa är viktigt för då borde du tänka på det här:
Johannes 5:39 "Ni undersöker skrifterna för att ni menar att med hjälp av dems skall ni ha evigt liv; och det är just dessa som vittnar om mig".
och han säger vidare i 5:46 "ja om ni trodde på Mose så skulle ni tro på mig, för han skrev om mig. Men om ni inte tror på hans skrifter, hur skall ni då kunna tro på mina uttalanden?"
Ett bevis för att hela bibeln är viktig måste ju vara just det att jesus hänvisade till olika delar av den för att undervisa.
Människorna upplever att de inte trots intensiva studier kommer svaren närmare, eftersom moderna individer har krav på kunskap och inte tillit till andra människors godtyckliga uppfattningar. Varför ska man tro på vad andra troende tror?? Bättre då att lita på vad man kan uppleva själv och se och analysera fram genom studier i naturen!
Jag håller med dig i viss del. Men du säger ju själv att jag skall läsa ett tredje testamente?
Jag antar att man kan se om det verkar logiskt det man hör eller om det verkar konstigt. Sedan är det ju viktigt att kolla upp fakta runtomkring och att vara lyhörd.
Ordspråksboken 18:1 säger.
"Den som isolerar sig söker bara tillfredställa sitt eget själviska begär, han går till storms mot all praktisk vishet."
Och visst ligger det ngt i det. Man har ju aldrig så bra svar som när man ger dem till sig själv. Det är ju sällan så att man kommer till svar som är till ens egen nackdel eller som kräver ngt speciellt ansträngande arbete/förändring.
Ords 1:5 "den vise lyssnar och tillägnar sig mera undervisning, och förståndig är den som skaffar sig skicklig vägledning, så att han förstår ordspråk och gåtfullt tal, de visas ord och gåtor."
Så det kanske handlar om vem man låter få rollen som lärare och hur man är som elev?
Märkligt att du tycker att kunskap är grund för tro, det borde väl snarare vara att kunskap är grund för vetande!
Jag menar att kunskapen om gud måste finnas om man skall tro på honom-vad tror man på annars?
Dan 12:4 "men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor."
1tim 6:20 "Timoteus, bevaka det som har anförtrotts åt dig och vänd dig bort från det tomma prat som kränker det som är heligt och från motsägelserna i den "kunskap" som med orätt kallas så. På grund av att somliga har velat lysa med sådan kunskap har de avvikit från tron."
Så vad jag menar är inte kunskap om elemäntär ting utan kunskap om gud.
Visst är gud intresserad av oss, han vill ju att alla människor småningom skall bli som sin son Jesus, vi är alla på väg att bli människosöner/döttrar, våra erfarenheter i livet lyfter oss mot målet.
Jag tror inte att gud uppsåt med människan är att vi skall vara här på jorden för att bli jesus´ar. men jag tror att vi kommer att bli fullkomliga-som jesus-fast att vi har kvar vår egen personlighet.
Vad menar du med att gud är en person, en gud som kallar sig ”Jag är” har ingen början och inget slut, så är det med hela kosmos, men hur skulle människorna på den tiden kunna uppfatta detta?
Jag menar att gud har en personlighet.
Gud är alfa och omega-han har ingen början och inget slut. (vilket är en tämligen svår tanke)
Idag kan man fråga sig vart den smala vägen finns, jag menar att denna smala väg är den som heter kunskap om kosmos, och vägen är att söka svaren på de för alla människors frågor om existens och meningsfullhet.
Men uttrycket "den smala vägen" är taget från bibeln och uttrycket kosmos är taget från new age rörelsen, är det möjligt att pussla ihop en religion lite hur man känner?
Denna syn borde förstås vara helt ålderdomlig, för gud är kärleksfull och vet väl om alla de situationer vi jordmänniskor befinner oss i. Gud hjälper oss om vi vill ha hjälp. Vill du ha hjälp, bed och längta, sök och finn svaren.
Jak 4:8 Närma er gud så skall han närma sig er."
Om trons budskap vore den enda sanningen, borde inte då också de troende människorna bli alltmer lika sin mästare, men den utvecklingen ser man ju allt mindre av, eller hur. Varför?
Det är nog faktiskt så att den smala porten inte är lätt att gå-men lätt att hitta. Och det är nog så att den kan leda till ett håll som man inte igentligen vill.
Gud har inte lämnat oss i sticket-varför skulle han göra en sådan obarmhärtig gärning?
Jo eftersom trons budskap är förlåtelse, kommer den troende att ta steg tillbaka, liksom komma till noll läget igen. Man har gett upp, eftersom tron säger att man aldrig kan bli bättre, förrän efter den
förvandling som man som troende väntar på.
Precis, så kan man känna ibland. Paulus förklarar ju detta bra när han säger att han vill göra det rätta men att synden är i hans lemmar och att han därav gör fel ändå. men han avslutar också med att gud vare tack genom jesus kristus är vi ALLA förlåtna. Jesus dog inte för fullkomliga människor som aldrig syndar utan han dog för oss!
Läs Jakobsbrev, detta med hur tron och gärningar korresponderar.
Så ofta jag kan.
Det behövs verkligen nya synsätt för att mänskligheten skall utveckla sig mer humant och kärleksfullt, jämfört med de exempel som historien visar med inkvisitioner mm.
japp
Den som finner att kristendomens budskap ger allt som behövs, ska givetvis fortsätta med detta, men de som förstår att mänskligheten har utvecklats under de senaste 2000 åren, och som inte kan tro, också behöver ett hopp för att stå ut i det mörker som alla troende med sina teser och dogmer placerar dem i.
Lustigt synsätt-är man inte troende så kan det ju inte störa dem så mycket?
Det finns ingen synd, det finns ingen ondska, alla människor är på väg att bli mer och mer fullkomliga, eftersom livet inte tar slut när man dör, utan alla kommer att åter ha tillfälle att undvika de misstag som man gjort i de tidigare liv man levt.
Är detta ditt konstaterande?
Våga öka svaren, våga läsa om Martinus och hans ödmjuka ärliga vittnesbörd om sanningen.
Tro mig! Jag har läst så mycket böcker att jag borde bli hedersutnämnd. men den enda boken som har gett mig tillfredsställelse på det andliga planet är bibeln.
Också Jesus var en människa av samma natur som vi, eller hur?