Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

tjabbe

Om Gud finns

Inläggav tjabbe » 11 okt 2006 20:35

jojoba skrev:Jag var inte troende förr. Dumheter och flum. Det är vetenskapens tid och supersträngar kommer ersätta all gudomlighet.  :lol:

Men nu tror jag. Det sägs att man får kontakt med sitt högre jag (Gud kanske?) om man behåller medvetandet när kroppen somnar. Hjärnvågorna förändras och man kanske likt en radio blir mottaglig för andra kanaler? Dröm Yoga praktiseras i Tibetansk Buddhism bla.

Varför söka i Asien efter svaret när detta finns på närmre håll? :roll:

Det finns ett bokverk som heter tredje testamentet, och detta är faktiskt en fortsättning och ett klarläggande av det budskap som boken det nya testamentet talar om.

En vetenskaplig analys av detta, finns alltså för dem som är intresserade. Läs alltså Martinus. :P

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Kiifen

Inläggav Kiifen » 25 okt 2006 23:35

amy

Inläggav amy » 26 okt 2006 00:52

Gud är kärlek.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Om Gud finns

Inläggav Algotezza » 26 okt 2006 15:13

tjabbe skrev:
jojoba skrev:Jag var inte troende förr. Dumheter och flum. Det är vetenskapens tid och supersträngar kommer ersätta all gudomlighet.  :lol:

Men nu tror jag. Det sägs att man får kontakt med sitt högre jag (Gud kanske?) om man behåller medvetandet när kroppen somnar. Hjärnvågorna förändras och man kanske likt en radio blir mottaglig för andra kanaler? Dröm Yoga praktiseras i Tibetansk Buddhism bla.

Varför söka i Asien efter svaret när detta finns på närmre håll? :roll:

Det finns ett bokverk som heter tredje testamentet, och detta är faktiskt en fortsättning och ett klarläggande av det budskap som boken det nya testamentet talar om.

En vetenskaplig analys av detta, finns alltså för dem som är intresserade. Läs alltså Martinus. :P

Tjabbe

kolla gärna även www.tredjetestamentet.se - på forumet där har jag härjat sedan 2004...

Eller läs Livets bog 1 - 7 (Martinus huvudverk) gratis på www.varldsbild.se!

A
Algotezza aka Algotezza

Tatjana

Inläggav Tatjana » 28 okt 2006 05:13

Hej.
För mig låter det ganska logiskt att man följer bibelns budskap om man skall kalla sig kristen. Om man följer andra människors nyheter och infall så är det ju vanlig filosofi vi talar om. (Kol 2:8)

Men ATT kalla sig kristen eller att tillhöra benämningen kristenheten kan ju inte vara det centrala i att tro för då utesluter vi ju alla de människor som levde innan den första församlingen skapades. Detta är enligt bibeln helt felaktigt då gud uttrycker sin vänskap med enskilda individer samt folkslag. Läs Tex hebr 11, även kallat trons kapitel.
Det finns något annat som är centralt bibeln igenom och som man bör ta på ett större allvar om man skall kalla sig "allvarligt kristen". En sak är att det vid flera tillfällen upprepas (i bibeln) om exakt kunskap. Läs bla Rom 10:2+3, ef 4:13, Det talas i bibeln om människor som ständigt blir undervisade i bibeln men bara har massa bekymmer för att de nästlar sig in i synder som de inte vill släppa och pga detta, inte kommer komma till insikt om den exakta kunskapen om sanningen. (2tim 3:7)  
Exaxt kunskap anser jag vara en stark grund för tro. En tro bör bygga på kunskap och inte bara på känslor. Jesus  talar själv om detta i flera olika liknelser, te.x om en såningsman. Matt 13 Och om en omdömmesgill man som byggde hus som skulle hålla för oväder. Matt 7:24.
En annan sak som är centralt i bibeln är guds syn på odelad hängivenhet (2mos 20:5, 5mos 4:24, hes 39:25, nah 1:2, HV8:6, hes 5:3) även om bibelns gud tillåter att människor syndar (att missa målet) så är det en svartsjuk gud som kräver odelad hängivenhet och trohet, dvs vi har vårt fria val men den gud som bibeln beskriver är intresserad av oss.
Olika förbund sluts med olika parter för att kunna nå fram till ett mål.
Bibelns gud löser alla problem som uppstår under historiens gång och han säger själv -Jag är. (vadhelst problemet är så skall jag visa mig vara lösningen). 2 mos 3:14 (I 1914 års översättning 3:15)

Personligen tycker jag att det är svårt att identifiera mig med nyskapade religionsutövare som blandar in olika läror och kallar saker som är svåra för tolkningsfrågor. Eller "herrens vägar är outgrundliga" sägare som inte kan förklara för mig varför saker är som de är.  Jag har även svårt att se mig en gud som skapade människorna och sedan lät dem irra omkring som får utan herde för att sedan se på när hela jorden förstörs i ett kaos.
För mig är gud verklig, personlig och kärleksfull. Jag känner honom på grundval av den person som var hans egenskaper personifierade här på jorden (jesus) samt genom det ord han har gett till oss människor: bibeln. på så vis behövs inga nutida profeter eller mediala vägledare. det enda som behövs är bön och biblisk undervisning.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Kiifen

Inläggav Kiifen » 28 okt 2006 16:51

Tatjana

Sâ ifall man inte är Kristen sâ är man inte religiös? Och menar du att religion inte skulle kunna vara filosofisk?

Tatjana

Inläggav Tatjana » 29 okt 2006 02:01

Kiifen skrev:Tatjana

Sâ ifall man inte är Kristen sâ är man inte religiös? Och menar du att religion inte skulle kunna vara filosofisk?

Tjenare.

Att vara religiös är för mig ett diffust uttryck, antar att jag inte kan def. 100%. Men man kan kalla sig religiös utan att vara kristen antar jag.
Att man tror på religion bör väl vara ett mått av religiositet?
Religion kan vara filosofisk och är idag helt uppenbart på det sättet.
De flesta religioner idag är ett hopkop och den utövas olika beroende på person eller lokalisation.
Jag tror däremot att filosofi är mänsklig lära och religion är lära från gud, därav så tycker jag inte att man kan kalla den ena för den andre.
Båda finns men bör inte blandas.

Ett exempel är själens odödlighet som har sin grund i filosofin men som många kyrkor har satt som en trosgrund. Om det finns en gud och han har gett oss en kunskap så bör vi inte byta ut den kunskapen mot mänskliga läror och kalla oss troende. Vad vi då är=filosofer.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 29 okt 2006 13:57

Tatjana

Men skulle inte filosofi kunna vara inspirerad fran det gudomliga precis som religionen och konst och poesi? Denna starka uppdelning mellan gudomligt och materiellt är nagot som mâste stâ för dig och Din uppfattning om hur Du tänker verkligheten är uppbyggd.

mariamk

------------------------------------------------------------

Inläggav mariamk » 29 okt 2006 17:38

:roll: Om gud existerar och är gudomlig, hur ska då människan kunna förstå hanshennes väsen, ens till den grad att vi vet att honhan existerar?

tjabbe

Inläggav tjabbe » 29 okt 2006 21:30

Tatjana skrev:Hej.
För mig låter det ganska logiskt att man följer bibelns budskap om man skall kalla sig kristen. Om man följer andra människors nyheter och infall så är det ju vanlig filosofi vi talar om. (Kol 2:8)

Men ATT kalla sig kristen eller att tillhöra benämningen kristenheten kan ju inte vara det centrala i att tro för då utesluter vi ju alla de människor som levde innan den första församlingen skapades. Detta är enligt bibeln helt felaktigt då gud uttrycker sin vänskap med enskilda individer samt folkslag. Läs Tex hebr 11, även kallat trons kapitel.
Det finns något annat som är centralt bibeln igenom och som man bör ta på ett större allvar om man skall kalla sig "allvarligt kristen". En sak är att det vid flera tillfällen upprepas (i bibeln) om exakt kunskap. Läs bla Rom 10:2+3, ef 4:13, Det talas i bibeln om människor som ständigt blir undervisade i bibeln men bara har massa bekymmer för att de nästlar sig in i synder som de inte vill släppa och pga detta, inte kommer komma till insikt om den exakta kunskapen om sanningen. (2tim 3:7)  
Exaxt kunskap anser jag vara en stark grund för tro. En tro bör bygga på kunskap och inte bara på känslor. Jesus  talar själv om detta i flera olika liknelser, te.x om en såningsman. Matt 13 Och om en omdömmesgill man som byggde hus som skulle hålla för oväder. Matt 7:24.
En annan sak som är centralt i bibeln är guds syn på odelad hängivenhet (2mos 20:5, 5mos 4:24, hes 39:25, nah 1:2, HV8:6, hes 5:3) även om bibelns gud tillåter att människor syndar (att missa målet) så är det en svartsjuk gud som kräver odelad hängivenhet och trohet, dvs vi har vårt fria val men den gud som bibeln beskriver är intresserad av oss.
Olika förbund sluts med olika parter för att kunna nå fram till ett mål.
Bibelns gud löser alla problem som uppstår under historiens gång och han säger själv -Jag är. (vadhelst problemet är så skall jag visa mig vara lösningen). 2 mos 3:14 (I 1914 års översättning 3:15)

Personligen tycker jag att det är svårt att identifiera mig med nyskapade religionsutövare som blandar in olika läror och kallar saker som är svåra för tolkningsfrågor. Eller "herrens vägar är outgrundliga" sägare som inte kan förklara för mig varför saker är som de är.  Jag har även svårt att se mig en gud som skapade människorna och sedan lät dem irra omkring som får utan herde för att sedan se på när hela jorden förstörs i ett kaos.
För mig är gud verklig, personlig och kärleksfull. Jag känner honom på grundval av den person som var hans egenskaper personifierade här på jorden (jesus) samt genom det ord han har gett till oss människor: bibeln. på så vis behövs inga nutida profeter eller mediala vägledare. det enda som behövs är bön och biblisk undervisning.

Hej! Jag har läst allt du skrivit och samlar här mina kommentarer, du får själv sätta in svaren i sina sammanhang.

För mig är det ologiskt att 2006 följa bibelns budskap, utan att förstå att detta var anpassat till den tidens människor. Den person som på den tiden ville förmedla svar på kosmiska frågor, hade inte annan möjlighet. Vi nu levande har helt andra perspektiv, och kunskaper, därför behövs verkligen ett tredje testamente, och ett sådant finns också.

Att kalla sug kristen, till vilken nytta, måste jag fråga mig? Jag kan absolut lita på att Människosonen, för det var just det som Jesus kallade sig själv, visste vad han sa och varför han berättade alla dessa liknelser. Han säger själv, att han har mycket mer att berötta, men de kunde inte ta emot det. Vi idag kan ta emot kunskap på ett helt annat sätt, och få svar på våra kosmiska frågor, om livet framtiden skapelsen och Gud.

Gt;s berättelser har man ännu större anledning att inte ta bokstavligt, av samma skäl som nyss nämnts.

Varför kalla sig allvarligt kristen, jag begriper inte varför detta skulle vara meningsfullt. Satt däremot leva enligt bergspredikan, vore något att verkligen sträva efter!

Människorna upplever att de inte trots intensiva studier kommer svaren närmare, eftersom moderna individer har krav på kunskap och inte tillit till andra människors godtyckliga uppfattningar. Varför ska man tro på vad andra troende tror?? Bättre då att lita på vad man kan uppleva själv och se och analysera fram genom studier i naturen!

Märkligt att du tycker att kunskap är grund för tro, det borde väl snarare vara att kunskap är grund för vetande!

Vetande som bygger på intuition, och vetande som bygger på analyser, kan ju vara också känsloladdat, och det är ju inte mindre rätt att erkänna.

Lagen om sådd och skörd är en grundpelare i kosmos, så i naturen och så också i djurvärlden samt bland oss ofärdiga människodjur. Karma lagen kommer ingen ifrån, frälst som ofrälst kommer vi alla att småningom få nödgas erkänna denna lag.

Visst är gud intresserad av oss, han vill ju att alla människor småningom skall bli som sin son Jesus, vi är alla på väg att bli människosöner/döttrar, våra erfarenheter i livet lyfter oss mot målet.

Vad menar du med att gud är en person, en gud som kallar sig ”Jag är” har ingen början och inget slut, så är det med hela kosmos, men hur skulle människorna på den tiden kunna uppfatta detta?

Jag förstår att det är svårt, själv är jag i den båten också, men om man vill vara en ärlig sökare, och vill lämna den naiva tron, mot att söka kunskap, och vågar stå upp mot den stora massan så kommer man fram.
Idag kan man fråga sig vart den smala vägen finns, jag menar att denna smala väg är den som heter kunskap om kosmos, och vägen är att söka svaren på de för alla människors frågor om existens och meningsfullhet.

Detta svar är typiskt för alla dem som inte törs utan fruktar inte bara sina medtroende, utan också att deras gud är en straffande, hämnade, ytterst långsint personlighet, som inte låter någon bli ostraffad. Denna syn borde förstås vara helt ålderdomlig, för gud är kärleksfull och vet väl om alla de situationer vi jordmänniskor befinner oss i. Gud hjälper oss om vi vill ha hjälp. Vill du ha hjälp, bed och längta, sök och finn svaren.

Gud har inte lämnat oss i sticket, men vi lämnar oss ofta i sticket, genom att tro när vi kunde veta och uppleva tryggheten i detta istället för otryggheten i tron.

För mig är gud absolut verklig, dessutom har gud genom skapelsen och utvecklingen visat oss att allt som finns är mycket gott, och att synd och ondska i den tappning som de kristna tror på, är helt förlegat.

Jag förstår din berättelse, men samtidigt tycker jag mig ana en längtan efter visshet istället för denna tro.
Om trons budskap vore den enda sanningen, borde inte då också de troende människorna bli alltmer lika sin mästare, men den utvecklingen ser man ju allt mindre av, eller hur. Varför? Jo eftersom trons budskap är förlåtelse, kommer den troende att ta steg tillbaka, liksom komma till noll läget igen. Man har gett upp, eftersom tron säger att man aldrig kan bli bättre, förrän efter den förvandling som man som troende väntar på.

Läs Jakobsbrev, detta med hur tron och gärningar korresponderar.

Vetande som livsväg, och erfarenheter av misstag, som man söker rätta till, kallas föraktfullt för gärningslära, men vad ville Jesus egentligen med sina åhörare? Jo, synda inte i fortsättningen, är inte detta en gärningslära? Detta är Jesu egna ord!

Det behövs verkligen nya synsätt för att mänskligheten skall utveckla sig mer humant och kärleksfullt, jämfört med de exempel som historien visar med inkvisitioner mm.

Den som finner att kristendomens budskap ger allt som behövs, ska givetvis fortsätta med detta, men de som förstår att mänskligheten har utvecklats under de senaste 2000 åren, och som inte kan tro, också behöver ett hopp för att stå ut i det mörker som alla troende med sina teser och dogmer placerar dem i.

Det finns ingen synd, det finns ingen ondska, alla människor är på väg att bli mer och mer fullkomliga, eftersom livet inte tar slut när man dör, utan alla kommer att åter ha tillfälle att undvika de misstag som man gjort i de tidigare liv man levt.

Våga öka svaren, våga läsa om Martinus och hans ödmjuka ärliga vittnesbörd om sanningen.

Också Jesus var en människa av samma natur som vi, eller hur? :roll:

Hälsningar i sökandet  Tjabbe  :wink:

Tatjana

Inläggav Tatjana » 02 nov 2006 03:41

tjabbe skrev:
Hej! Jag har läst allt du skrivit och samlar här mina kommentarer, du får själv sätta in svaren i sina sammanhang.

Hejsan Tjabbe.
Jag skall göra så gott jag kan.

För mig är det ologiskt att 2006 följa bibelns budskap, utan att förstå att detta var anpassat till den tidens människor.

Först och främst vill jag klarlägga att bibeln enligt min tolkning är inspirerad av gud och nedtecknad av människor. Dvs att det inte är så att bibeln är anpassad till människor utan att bibeln är en förklaring till verkligheten. En del saker vi läser är profetiska, dvs framtida en del är historia och en del är naturligtvis även den tid vi lever i här och nu.
Bibeln har ett djupare budsak än att "bara" vara ett rättesnöre eller en grogrund för filosofi. Bibeln har ett budskap även för oss idag och det budskapet kommer att vara tills att gud uppfyller det, då blir det historia.

Den person som på den tiden ville förmedla svar på kosmiska frågor, hade inte annan möjlighet. Vi nu levande har helt andra perspektiv, och kunskaper, därför behövs verkligen ett tredje testamente, och ett sådant finns också.

Samt ett sjunde tionde ocgh femte, men det är inte antalet människor som har intressanta lösningar på saker och ting som är min tro, min tro grundar sig på bibeln (enbart). Den kunskap vi har fått inom olika områden är naturligtvis av börd även för mig. jag arbetar inom sjukvården och tackar dem människor som forskar ang olika tillstånd osv.
Att jorden inte är platt är en ganska bra och intressant upptäckt även om vissa tydligen fortfarande hävdar annorlunda. De kosmiska frågorna som du talar om kan vara individuella eller inte men frågan är är de relevanta? Och kan en annan människa ge dig svaren? Det talas ju så mycket om sekterismer och människor som vill styra andra människor, men att läsa "heliga skrifter" av hr Svensson lär vara ngt annorlunda?

Han säger själv, att han har mycket mer att berötta, men de kunde inte ta emot det.

Jag vet inte riktigt på vilket ställe du syftar men jag kom helt sonika på två ställen
När jesus talar i liknelser om såningsmannen Matt 13 så talas det om hur olika människor tar till sig sanningen på olika sätt. Han talar sedan till sina lärljungar när han säger: "Er är det förunnat att förstå himlarnas kungarikes heliga hemligheter, men dessa är det inte förunnat"

Menar du att Jesus igentiligen sa detta till oss då?
Uppenbart är att: I liknelsen så skiljer han på de människorna han undervisade med liknelsen och sina lärljungar.

Det finns flera andra tillfällen då det talas om heliga hemligheter men ingenstans vad jag kan se att det skall krävas ett komplement till bibeln för att kunna förstå dem. 2tim 3:16 förklarar tex  "hela skriften är inspirerad av Gud och nyttig till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar."

Vi idag kan ta emot kunskap på ett helt annat sätt, och få svar på våra kosmiska frågor, om livet framtiden skapelsen och Gud.

Men svaren kan ju inte vara olika bara för att människorna föds och dör. Och vissa lyckas göra frmasteg. Svaret borde ju rimligtvis vara detsamma.
De människor som dog under Asa tron är de i valhall och de människor som dör i indien är de fast i reinkarnationen?
Är inte Gud UNIVERSUMS suverän??

Gt;s berättelser har man ännu större anledning att inte ta bokstavligt, av samma skäl som nyss nämnts.

Så vi skall bortse från böcker som har överlevt under miljoner år, från att brännas, vara skrivna på isolerade språk, hatade, förbjudna osv osv bara för att vi idag har datorer och kan resa fort över jorden?
Vem kan bestämma en sådann sak? Vem kan sätta sig upp mot guds ord och säga- detta är inte sant, detta är inte vad som igentligen hände-vi vet bättre nu?

Satt däremot leva enligt bergspredikan, vore något att verkligen sträva efter!

Menar du att man kan plocka ut det från bibeln som man anser vara bra och kalla sig vara troende, tex leva enligt principerna i bergspredikan osv?
Om man skall se vad jesus sa om en sådan sak så var han inte nådig.
se till exempel på fariseerna.  
Och vad är det igentligen som kännetecknar en sann kristen?
Inte är det att hålla massa lagar utan läs johannes 13:35.

Det är intressant att du tycker det som jesus sa är viktigt för då borde du tänka på det här:
Johannes 5:39 "Ni undersöker skrifterna för att ni menar att med hjälp av dems skall ni ha evigt liv; och  det är just dessa som vittnar om mig".
och han säger vidare i 5:46 "ja om ni trodde på Mose så skulle ni tro på mig, för han skrev om mig. Men om ni inte tror på hans skrifter, hur skall ni då kunna tro på mina uttalanden?"

Ett bevis för att hela bibeln är viktig måste ju vara just det att jesus hänvisade till olika delar av den för att undervisa.

Människorna upplever att de inte trots intensiva studier kommer svaren närmare, eftersom moderna individer har krav på kunskap och inte tillit till andra människors godtyckliga uppfattningar. Varför ska man tro på vad andra troende tror?? Bättre då att lita på vad man kan uppleva själv och se och analysera fram genom studier i naturen!

Jag håller med dig i viss del. Men du säger ju själv att jag skall läsa ett tredje testamente?

Jag antar att man kan se om det verkar logiskt det man hör eller om det verkar konstigt. Sedan är det ju viktigt att kolla upp fakta runtomkring och att vara lyhörd.
Ordspråksboken 18:1 säger.
"Den som isolerar sig söker bara tillfredställa sitt eget själviska begär, han går till storms mot all praktisk vishet."
Och visst ligger det ngt i det. Man har ju aldrig så bra svar som när man ger dem till sig själv. Det är ju sällan så att man kommer till svar som är till ens egen nackdel eller som kräver ngt speciellt ansträngande arbete/förändring.

Ords 1:5 "den vise lyssnar och tillägnar sig mera undervisning, och förståndig är den som skaffar sig skicklig vägledning, så att han förstår ordspråk och gåtfullt tal, de visas ord och gåtor."

Så det kanske handlar om vem man låter få rollen som lärare och hur man är som elev?

Märkligt att du tycker att kunskap är grund för tro, det borde väl snarare vara att kunskap är grund för vetande!

Jag menar att kunskapen om gud måste finnas om man skall tro på honom-vad tror man på annars?

Dan 12:4 "men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor."

1tim 6:20 "Timoteus, bevaka det som har anförtrotts åt dig och vänd dig bort från det tomma prat som kränker det som är heligt och från motsägelserna i den "kunskap" som med orätt kallas så. På grund av att somliga har velat lysa med sådan kunskap har de avvikit från tron."

Så vad jag menar är inte kunskap om elemäntär ting utan kunskap om gud.

Visst är gud intresserad av oss, han vill ju att alla människor småningom skall bli som sin son Jesus, vi är alla på väg att bli människosöner/döttrar, våra erfarenheter i livet lyfter oss mot målet.

Jag tror inte att gud uppsåt med människan är att vi skall vara här på jorden för att bli jesus´ar.  men jag tror att vi kommer att bli fullkomliga-som jesus-fast att vi har kvar vår egen personlighet.

Vad menar du med att gud är en person, en gud som kallar sig ”Jag är” har ingen början och inget slut, så är det med hela kosmos, men hur skulle människorna på den tiden kunna uppfatta detta?

Jag menar att gud har en personlighet.
Gud är alfa och omega-han har ingen början och inget slut. (vilket är en tämligen svår tanke)

Idag kan man fråga sig vart den smala vägen finns, jag menar att denna smala väg är den som heter kunskap om kosmos, och vägen är att söka svaren på de för alla människors frågor om existens och meningsfullhet.

Men uttrycket "den smala vägen" är taget från bibeln och uttrycket kosmos är taget från new age rörelsen, är det möjligt att pussla ihop en religion lite hur man känner?

Denna syn borde förstås vara helt ålderdomlig, för gud är kärleksfull och vet väl om alla de situationer vi jordmänniskor befinner oss i. Gud hjälper oss om vi vill ha hjälp. Vill du ha hjälp, bed och längta, sök och finn svaren.

Jak 4:8 Närma er gud så skall han närma sig er."

Om trons budskap vore den enda sanningen, borde inte då också de troende människorna bli alltmer lika sin mästare, men den utvecklingen ser man ju allt mindre av, eller hur. Varför?

Det är nog faktiskt så att den smala porten inte är lätt att gå-men lätt att hitta. Och det är nog så att den kan leda till ett håll som man inte igentligen vill.
Gud har inte lämnat oss i sticket-varför skulle han göra en sådan obarmhärtig gärning?

Jo eftersom trons budskap är förlåtelse, kommer den troende att ta steg tillbaka, liksom komma till noll läget igen. Man har gett upp, eftersom tron säger att man aldrig kan bli bättre, förrän efter den
förvandling som man som troende väntar på.

Precis, så kan man känna ibland. Paulus förklarar ju detta bra när han säger att han vill göra det rätta men att synden är i hans lemmar och att han därav gör fel ändå. men han avslutar också med att gud vare tack genom jesus kristus är vi ALLA förlåtna. Jesus dog inte för fullkomliga människor som aldrig syndar utan han dog för oss!

Läs Jakobsbrev, detta med hur tron och gärningar korresponderar.

Så ofta jag kan.

Det behövs verkligen nya synsätt för att mänskligheten skall utveckla sig mer humant och kärleksfullt, jämfört med de exempel som historien visar med inkvisitioner mm.

japp

Den som finner att kristendomens budskap ger allt som behövs, ska givetvis fortsätta med detta, men de som förstår att mänskligheten har utvecklats under de senaste 2000 åren, och som inte kan tro, också behöver ett hopp för att stå ut i det mörker som alla troende med sina teser och dogmer placerar dem i.

Lustigt synsätt-är man inte troende så kan det ju inte störa dem så mycket?

Det finns ingen synd, det finns ingen ondska, alla människor är på väg att bli mer och mer fullkomliga, eftersom livet inte tar slut när man dör, utan alla kommer att åter ha tillfälle att undvika de misstag som man gjort i de tidigare liv man levt.

Är detta ditt konstaterande?

Våga öka svaren, våga läsa om Martinus och hans ödmjuka ärliga vittnesbörd om sanningen.

Tro mig! Jag har  läst så mycket böcker att jag borde bli hedersutnämnd. men den enda boken som har gett mig tillfredsställelse på det andliga planet är bibeln.

Också Jesus var en människa av samma natur som vi, eller hur? :roll:

Inte riktigt, hans var född direkt av gud, han hade ingen mänsklig far. Vi har Adam som mänsklig far dvs vi är inte fullkomliga som han är.

1kor 15:22,

1kor 15:45Och så står det skrivet: "Den förste människan, Adam, blev en levande själ. Den siste Adam blev en livgivande ande."

Ge inte upp sökandet Tjabbe/Många hälsningar Tanja

Tatjana

Inläggav Tatjana » 02 nov 2006 03:58

Kiifen skrev:Tatjana

Men skulle inte filosofi kunna vara inspirerad fran det gudomliga precis som religionen och konst och poesi? Denna starka uppdelning mellan gudomligt och materiellt är nagot som mâste stâ för dig och Din uppfattning om hur Du tänker verkligheten är uppbyggd.

Jag kan ju tyvärr inte stå för någon annans åsikt än min simpla enmansröst så det är ju givet att det är min åsikt om det hela.

Vad jag däremot kan säga är att enligt bibeln så är inte filosofi ett elternativt tänkesätt för en kristen.
Skillnaden på filosofi, konst och poesi är stor.
En poet säger sig inte ha svaret på frågor som rör gud i sina målningar (så till vida att de inte är tämligen lokala eller idividiuella) En kristen poet skriver inte nya evangelier.
Filosofer skapar ismer- som helt klart motsäger sig bibeln grundläggande trosgrunder. Tex själens odödlighet. Som är taget från filosofin och har blandats in i religionen.

Jag tror ju att gud existerar-för mig är han verklig och har en verklig vilja. För mig är inte gud bara en kraft eller ngt onåbart väsen. Det gud vill är viktigt för mig och mitt liv bygger på hans läror, om jag då blandar in filosofiska aspekter i min tillbedjan av gud så kommer jag inte längre att göra hans vilja utan människornas.

Däremot tror jag att gud har skapat oss med ett andligt behov-och en fri vilja. Det vill säga att vi kan använda tankarna för eller emot hans önskan.
För att kunna veta vad han vill så har vi bibeln, hade vi inte haft den så hade jag inte trott att han hade någon anledning att bry sig om vad jag tyckte och tänkte om andliga frågor, men nu har jag den och med den även den kunskap som behövs.

Om jag börjar anta ismer som är tidsbundna istället för att följa gud som är skaparen av visheten så skulle jag bli som världen och det är inte min önskan.
Se hur världen ser ut, tycker du att filosofer har löst problemen? En ny ism säger att vi skall godta ondska och anse den som kognitivt betingad, en annan förespråkar kärlek. Det är ett virrvarr...

Hur hade världen sett ut idag, om ALLA följde bibelns moralnormer tex.?
Inga krig, ingen svält, inga ofrivilliga gravidteter, inga skillsmässor med krossade hjärtan.

(Något som är direkt taget från filosofin är ju bland annat elitism.)

Kiifen

Inläggav Kiifen » 02 nov 2006 13:40

Tatjana

Varför skulle inte en Kristen poet kunna skriva evangelier? Var inte det precis det som Paulus gjorde? Sedan är inte alla filosofer motstândare till själens odödlighet, tvärtom, bâde Platon, Aristotles, nyplatonikerna och mânga medeltida filosofer samt även nutida argumenterar för själens odödlighet pâ olika sätt. Det är inget konstigt med det. Sedan finns det ju filosofer som intar annorlunda hâllningar och det är väl det som är till viss del meningen med filosofi, att man har utrymme för olika tankesätt och perspektiv.

Jag skulle vilja föreslâ att du läser "Ismael" av Daniel Quinn innan vi fortsätter denna diskussion.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 02 nov 2006 16:35

Hejsan igen!  Jag har läst din kommentar, men eftersom det är så mycke text, gkjorde jag som förra gången, drog ut mina kommentarer i tur och ordning uppifrån, du får sätta in dem som du känner!

Eftersom det kan vara så, måste alltså nuvarande läsare omtolka, eller söka förklaring till vad författaren menade när han lät nedskriva budskapet ursprungligen, om detta nu handlade om något budskap från Gud.
Visst kan man vara ironisk, men Människosonen lovade ju faktiskt en fortsättning, trots kyrkofädernas halsstarriga uppfattning, att de sista orden i Joh.Uppenbarelsebok. Märkligt förresten att dessa ord blev ett så oöverkomligt fundament??
Visst, jag förstår vad du menar, men var inte alla Jesu lärjungar också ”Hr Svennson”?? Var inte självaste Kristus en människa?  Du min vän är också människa, vill du verkligen utestänga dig själv från att kunna höra guds mening, och förmedla det till andra syskon bland människorna?
Det är ett absolut fel att heligförklara somliga, som kanske begripit lite mer än andra. Den kristna kyrkans intolerans är skitäcklig, rövslickare finns det gott om tyvärr.

Jo jag vet att Kyrkans gamla farbröder, menade att Gud är tre, men detta trams (ursäkta min uppfattning) är ju totalt oförenligt med just bibelns budskap!
Krystat, är ett bra ord i sammanhanget!
Absolut, du kan säkert hitta orden om du har bibeln på CD rom eller något annat sökprogram. Tyvärr har jag inte min skiva tillgänglig just nu.
Knappast, men att svara såhär kort är inte möjligt, men det finns en sanning, absolut!
Är inte Gud UNIVERSUMS suverän?? Gudsbegreppet är inte så enkelt som kristendomen vill göra gällande. Gud säger till Mose, jag ÄR har sänt Dig..
Hur förklara JAG ÄR, Augustinus kunde nog inte det heller, av vad jag känner till om hans naiva tolkning av skapelseberättelsen och den storyn.
det tycker jag inte man ska, utan läs dem gärna och försök förstå vad de innehåller, men eftersom det vimlar av uppfattningar, kan det säkert visa sig vara en bra metod, att med intuitionens hjälp och bön, hitta det du vill veta mer om, tex sanningen.
Jag hittade en berättelse en gång som jag relaterade i ett samtal med min dåvarande pastor, han varnade mig för att läsa vidare?? Jag var ju vuxen nog, och läste boken med stor behållning. Författaren hette Viktor Rydberg, och boken Bibelns lära om Kristus. Skriv hans namn, så finner du boken på nätet.
För det första, finns det ingen verklig trygghet att kalla sig kristen, men om du tror det, så kommer du inte att kunna hitta sanningen.
För det andra, så säger Jesus själv vad som är lagen och profeterna, nämligen, älska gud över allting och din nästa som dig själv. Tycker du att kristenheten försöker göra det?
Och vad är det igentligen som kännetecknar en sann kristen? Någon annan i detta forum har försökt få svar på detta, utan att lyckas, för frågeställningen är helt o-relevant, om man inte har okult läggning.
Jag vet inte något bibelställe som säger att Jesus ”bara ville” att människorna skulle tro, nej han bad dem att göra saker med kärlekens kraft.
Ett bevis för att hela bibeln är viktig måste ju vara just det att jesus hänvisade till olika delar av den för att undervisa.Jo jag vet att det står så som du säger, men faktum kvarstår också, att jag inte är en farise, jag lever i en annan tid, och vet att förstå att Jesus var oerhört mer upplyst än sina samtida, men att dessa inte kunde förstå ett mer detaljerat budskap än det han gav dem.
Hans egna lärjungar förstod heller inte vad han menade i många stycken, men han skulle sända ”helig ande” som skulle leda dem till HELA SANNINGEN!
Hur många kristna vågar säga att Anden har lett den till hela sanningen?
Det tredje Testamentet är det budskap som kan ge människorna hela sanningen, därför kallas också innehållet ”den helige ande”.
Jag säger inte att detta är din väg, men så som jag upplever det nu, så är det min väg till kunskap i de frågeställningar som jag haft sedan jag blev ”en kristen” för sådär 45 år sedan. Numera är jag glad att jag ”slipper kalla mig kristen”, jag är, räcker för mig.

Här är du för negativ tycker jag. Jag har faktiskt ägnat åtskilliga timmar åt att förstå det jag tar del av, och att undersöka riktigheten i det budskap jag läser.

Jag har under åren som gått haft många djupa samtal med ledare inom frikyrkan, utan att ha fått svar på mina frågor, men dina frågor är ju din sökta väg ditt liv, du har ansvar för ditt!
Så det kanske handlar om vem man låter få rollen som lärare och hur man är som elev?
Absolut rätt, här kan man ju komma ganska långt genom att ta reda på vart källan till kunskapen kommer från.
Jag menar att kunskapen om gud måste finnas om man skall tro på honom-vad tror man på annars?
Kunskap handlar om vetande, men visst kan somliga tro så att de tror att de vet!!

Dan 12:4 "men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor."
Daniel ger stöd för det jag skriver!
Jag tror inte att gud uppsåt med människan är att vi skall vara här på jorden för att bli jesus´ar.  men jag tror att vi kommer att bli fullkomliga-som jesus-fast att vi har kvar vår egen personlighet.
Det du skriver är inte alls så långt bort från min uppfattning heller, men fråga dig själv vem du är och vart du kommer ifrån. Inget kan komma till av inget, allt är av evighet, men ett sådant påstående kan vare sig de troende eller ventenskap ivrarna ta till sig? Det finns saker som är för eteriska!
Gud är alfa och omega -han har ingen början och inget slut. (vilket är en tämligen svår tanke)
En ännu svårare tanke är att Gud är kärlek, all kärlek som existerar här och nu samtidigt överallt.
Snälla, uttrycket kosmos är absolut inte newage, det är ett grekiskt ord för universum.

Men uttrycket "den smala vägen" är taget från bibeln och uttrycket kosmos är taget från new age rörelsen, är det möjligt att pussla ihop en religion lite hur man känner?
Man pusslar inte ihop en religion som du säger, religion blir det om man lever på ett idealiskt sätt. Karmalagen (inte att förväxla med Indiens karma) är den lag Jesus talade om, faktiskt!
Jak 4:8 Närma er gud så skall han närma sig er." Fint och sant !
Jo visst dog Jesus för oss, men inte av den anledningen som kyrkan påstår, utan för att visa att människorna inte behöver frukta döden, för döden existerar inte (egentligen) utan för att visa att om man lever för kärleken till nästan, är man alldeles rätt inför skaparens kärleksfulle Fader som kallar sig JAG ÄR !
Lustigt synsätt - är man inte troende så kan det ju inte störa dem så mycket?
Skulle detta vara fel på något sätt? Att de som vill och kan tro, skall fortsätta med det, och de som inte kan, kan söka kunskap och vara lyckliga trots fördömanden av de troende?
Är detta ditt konstaterande? Detta har blivit min övertygelse, att de troendes krav på mänskligheten, att de måste tro för att bli frälsta, är totalt fel i vår tid.
Har Du läst Martinus bok, Logik?  Om inte gör det!

Tro mig! Jag har läst så mycket böcker att jag borde bli hedersutnämnd. men den enda boken som har gett mig tillfredsställelse på det andliga planet är bibeln.
Vi har Adam som mänsklig far dvs. vi är inte fullkomliga som han är.

Många av forntidens store män, har samma berättelse återgiven, att de är födda direkt av Gud, så detta är inte särskilt originellt, faktiskt.

Att den förste Adan blev skapad av mylla, behöver inte förstås så ordagrant som många av de troende gör (som jag har gjort också) och fortsättningen av berättelsen ligger till grund för många andra uppfattningar än den som kristenheten utgjutit blod för att hålla för sanning.

Tack Tanja för din förhoppning, men jag menar nog att min nuvarande syn är mer trygg än den gamla ”slitna invanda”.  :lol:

Tjabbe

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 03 nov 2006 00:56

hej!

jag ska berätta en berättelse som hände mig en gång...en gång när jag var på ett fartyg. då drunkade fartyget o jag kunde simma till en ö.. i denna ö fanns det ingen som kunde hjlp mig o segla tillbaka till sverige o då satt jag på stranden o väntade på en mirakel. då såg jag ett träd som ramlade i vattnet o sedan ett till o sedan ett till tills det blev en riktigt fartyg som kunde segla tillbaka till Sverige o då hoppade jag på det o seglade till Sverige.

vad f¨r ni för funderingar o tankar angående denna berättelse?

Återgå till "Religion och andlighet"