Hejsan, hoppas att du mår bra.
tjabbe skrev:om detta nu handlade om något budskap från Gud.
Jag antar att du och jag är på den nivån att vi anser bibeln vara guds inspirerade ord till människan. Det som möjligen har gett oss olika synsätt må vara att jag ser det som möjligt att leva i enligheten med bibeln moralnormer/principer och det är mycket viktigt för mig att göra det. Min tro bygger på att bibeln är tidlös och skapad som ett svar på vårat andliga behov, därav inte sagt att vi inte har andra (skapade) behov i vår vardagsmiljö som även de, kräver sin beskärda del av kakan. (dvs har ett tillfredställelse-behov)
Uppenbarelseboken är för mig precis lika mycket guds ord som resten av bibeln, men som även hesekiel (tex) mycket svårtolkad. Upp kräver arbete för att bli förstådd och för att inte glömma: Guds andes vägledning.
Jesus lärljungar var precis som vi "vanliga människor" som valde att följa Jesus, leva i enlighet med hans principer och predika om hans kungarike för nationerna.
vill du verkligen utestänga dig själv från att kunna höra guds mening, och förmedla det till andra syskon bland människorna?
Käre broder :wink:
Jag predikar ordet. Precis som lärljungarna gjorde.
Jag kan aldrig bli som jesus men som du säkert har läst så är han mönstret och jag försöker att efterlikna det givna mönstret så gott jag kan.
Det är ett absolut fel att heligförklara somliga, som kanske begripit lite mer än andra. Den kristna kyrkans intolerans är skitäcklig, rövslickare finns det gott om tyvärr.
Jag tror att många människor verkligen vill gott och försöker att göra det som är rätt och riktigt, så även präster. Önskan finns där, men inte förmågan. För mig finns det två olika förklaringar till detta. Den första och största är att de inte har guds välsignelse i det dom gör-allt sker av mänsklig kraft och bygger på mänskliga läror, önskningar och handlingar.
Gud kan inte välsigna ett arbete som strider mot hans principer.
Vilket osökt leder till det andra: goda människor hamnar i händerna på korrumperade makthavare, de blir gamla och dör, eller så används makten för att skrämma folket osv.
Det där med att helgonförklara en person eller upphöja sig själv som ngt bättre/mer kunnande är naturligtvis fruktansvärt. Det är helt i strid med vad bibeln säger.
Men det finns i människan en önskan att vilja veta/kunna mer än alla andra. Om jag samtalar med olika människor så har de alltid läst en bok som är så bra! och om jag bara läser den så kommer jag att tycka likadant som dem. (inget ont om att läsa) Det måste någonstans finnas en insikt hos människorna? En gräns.
Jag kan fortsätta att läsa tills ögonen går i kors utan att en endaste gång i livet känna att jag har hittat sann kunskap/vishet. Utan bara fortsätta att leta vidare och vidare.
Det är utveckling på utvecklingen och kurs på kurs, antingen för att hitta sin andlighet eller lära sig att vara smart nog att förstå att man inte har ngn.Antingen kan man välja att uppodla en sådan egenskap eller så kan man ha en ödmjuk inställning till världslig kunskap.
Absolut, du kan säkert hitta orden om du har bibeln på CD rom eller något annat sökprogram. Tyvärr har jag inte min skiva tillgänglig just nu.
Jag har ingen dator hemma, sitter på jobbet med bibeln uppslagen på bordet-old fashion way.
Gudsbegreppet är inte så enkelt som kristendomen vill göra gällande.
Kristendomen känner inte sin egen gud?
Men Mr Aug, var precis som alla andra människor här på jorden idag-vilse, sökande, (kanske ngt mer hoppfull än allmänhetens stress-maffia).
Ang guds namn-Jag är=Jag skall visa mig vara det som jag skall visa mig vara=Jahve, så finns det spaltmeter.
Du som gillar att läsa böcker :)
Kolla bara in skriftstället i 1914års översättning (Svenska kyrkan) så har du redan en tråd. Du behöver inte fråga Aug. :)
(2mos 3:---)
Jag hittade en berättelse en gång som jag relaterade i ett samtal med min dåvarande pastor, han varnade mig för att läsa vidare??
Vilket säkerligen berodde på rädsla, antingen att du skulle rucka på hans grund, eller att du skulle ifrågasätta hans hopp.
Eller kanske var det av ren omtanke. Det är svårt att veta varför människor reagerar som de gör, jag antar att de inte vet själva heller alltid.
Jag samtalade med min arb.kamrat som är katolik och hon sa mig: jag har uppfattat att det är ngt speciellt med dig.
När jag förklarade för henne om vad jag tror på så sa hon.
-Onej vad som helst men inte det!!
För det första, finns det ingen verklig trygghet att kalla sig kristen, men om du tror det, så kommer du inte att kunna hitta sanningen.
Om jag kallar mig kristen så kommer jag att få kämpa mot kristenhetens falska historia, mord och grymt tyranneri-så att det skulle vara en trygghet är för mig ett mycket stort mysterium.
Det sägs ju att den som går i jesu fotspår kommer att bli hatad men jag anser inte att hatet ligger i det att de följde jesus utan i att de faktiskt lät bli. det hatet som finns mot kristenheten bygger inte på att de följt bibelns normer och moral, det bygger inte på människornas irritation över att "de är så tråkiga" eller "de stör med sin tro" det bygger ju faktiskt på kristenhetens bittra/mörka historia=verkligheten.
Det första jag förstod om gud när jag läste att han är kärlek är att han inte vill att någon skall dö. Därav sållade jag bort ALLA religioner som beblandar sig i krig och politik. Det var enkelt och det blev inte många kvar. :D
För det andra, så säger Jesus själv vad som är lagen och profeterna, nämligen, älska gud över allting och din nästa som dig själv. Tycker du att kristenheten försöker göra det?
Nej!
Att kristenheten bygger sina grunpelare på kärlek=ett ekumenskt sammarbete genom trosgrunder. Det är fint och det låter vackert, men verkligheten ser annorlunda ut genom mina ögon.
Det är flummigt för mig-det håller inte.
Hur många kristna vågar säga att Anden har lett den till hela sanningen?
En hel del skulle jag tro, det är ju pinsamt att säga sig tillhöra en grupp som utövar tro på något men att samtidigt säga att det inte är sanningen.
Men frågan kvarstår: Leder alla vägar till gud?
Det tredje Testamentet är det budskap som kan ge människorna hela sanningen, därför kallas också innehållet ”den helige ande”.
De människor som inte bor i Sverige då? som inte kan bli upplysta genom det tredje evangeliet? det måste ju vara en värlsdvidd organisation, gud är ju inte partisk.
Jag säger inte att detta är din väg, men så som jag upplever det nu, så är det min väg till kunskap i de frågeställningar som jag haft sedan jag blev ”en kristen” för sådär 45 år sedan. Numera är jag glad att jag ”slipper kalla mig kristen”, jag är, räcker för mig.
För tre år sedan var jag totalt oförstående till allt som hade med religion att göra, jag läste allt från nostradamus till gilgamesh eposet och hade t.o.m en egen "liten tro" för att hanka mig fram och hålla mig när det blåste. Förutom att jag var totalt besatt av att göra karriär förstås. Nuförtiden så är jag lycklig.
Här är du för negativ tycker jag. Jag har faktiskt ägnat åtskilliga timmar åt att förstå det jag tar del av, och att undersöka riktigheten i det budskap jag läser.
Jag ber om ursäkt om jag skriver saker som får dig att känna upprördhet, det är svårt för en person som jag (som bygger hela min identitet kring humor/ironi) att skriva som jag menar/tänker. Det är av hela mitt hjärta jag ber dig att läsa med urskiljning, jag har ingen som helst nytta av att få dig att tro som jag eller få dig att läsa det jag läst eller något annat som har med din person att göra. Jag har ingen som helst vinst i det-jag känner ju inte ens dig, vet ju inte ens om du existerar. För mig är det så overkligt det kan bli-små svarta på en skärm.
Absolut rätt, här kan man ju komma ganska långt genom att ta reda på vart källan till kunskapen kommer från.
Precis, som jag tror att jag skrev sist: Källan till all kunskap är gud.
Men det betyder inte att all kunskap är
om gud.
(För övrigt kom jag att tänka på att gud sa: summan av mitt ord är sanninng. Det va la bra sagt?)
Dan 12:4 "men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor."
Daniel ger stöd för det jag skriver!
Du menar att vi inte har nått till ändens tid?
vem du är och vart du kommer ifrån. Inget kan komma till av inget, allt är av evighet, men ett sådant påstående kan vare sig de troende eller ventenskap ivrarna ta till sig? Det finns saker som är för eteriska!
Pred 3:11 "Också oöverskådlig tid har han lagt i deras hjärta"
Evighet-den finns enligt bibeln nedlagt i vårt hjärta.
En ännu svårare tanke är att Gud är kärlek, all kärlek som existerar här och nu samtidigt överallt.
Hur menar du? Jag vet inte riktigt hur du tänker då. Jag ser gud som skild från oss.
Snälla, uttrycket kosmos är absolut inte newage, det är ett grekiskt ord för universum.
Okej, förlåt det var dumt uttryckt av mig.
Jo visst dog Jesus för oss, men inte av den anledningen som kyrkan påstår, utan för att visa att människorna inte behöver frukta döden,
Igentligen så har jag inte riktigt klart för mig hur det är kyrkan säger. Jag har varit i så många olika kyrkor och de har sagt olika allihopa tycker jag.
men jag har iaf kunnat konstatera att det lät konstigt.
för döden existerar inte (egentligen) utan för att visa att om man lever för kärleken till nästan, är man alldeles rätt inför skaparens kärleksfulle Fader som kallar sig JAG ÄR !
Jo det stämmer. Men vi dör fortfarande. Och det var det som gud sa till Adam
-Ni kommer med visshet att dö.Och likaså sa
ormen -Ni kommer visst inte att dö, ni kommer att bli lika gud. Och är det inte den gamla ormens lögn som hänger kvar?
-Nejdå, när du dör så dör du inte, du kommer till gud, du blir lik gud (eller jesus i vissa tappningar, vissa säger ju till och med att man blir gud)
Men poängen är att gud sa:
-Du kommer att dö.
Men satan sa:
-Nej du kommer inte att dö.Och vad lärs det över
HELA världen idag?
När du dör så kommer du till ngt karma, eller ngt transcendentalt universum, eller blir ängel. osv osv.
INGEN religion/tro/filosofi bygger ju på att man dör och är död när man dör.
Men bibeln lär faktiskt:" av stoft är du kommen och till stoft blir du". Du dör och (pred 9:10)"ty det finns ingen verksamhet eller planläggning eller kunskap i sheol. Den plats dit du går".
Pred 9:5 De levande vet nämligen att de skall dö, men de döda vet inget alls, och de har inte längre någon lön, ty minnet av dem är glömt."
Psalm 146:4 "hans ande går ut och han vänder åter till jord, på den dagen förgås hans tankar".
Jag menar inte att alla människor är satan eller att han är
i alla människor eller ngt sådant. men om det finns en gud och hans motståndare vill att vi skall vända bort ögonen från honom så¨är ju detta det bästa sättet av allt. Lura oss med samma lögn som han lurade Eva. Så enkelt. hur är det man säger "det säljer sig självt". Sedan är det ju bara att ligga på lur och håva in vinsten...
Skulle detta vara fel på något sätt? Att de som vill och kan tro, skall fortsätta med det, och de som inte kan, kan söka kunskap och vara lyckliga trots fördömanden av de troende?
Man får inte döma den ena eller den andre tycker jag, alla har sitt eget val att göra. Och har rättigheten att göra det utan att ngn tittar snett.
Med det mått du dömmer andra så skall även gud dömma dig, sägs det ju.
Så här säger bibeln om skillnaden mellan olika människor.
1kor 2:13
Och detta talar vi om, inte med ord inlärda av mänsklig vishet, utan med ord inlärda av ande, i det att vi förbinder andliga ämnen med andliga ord. Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från guds ande, ty det är dårskap för henne; och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömmas på ett andligt sätt. Den andliga människan bedömer verkligen allt, men själv bedöms hon inte av någon.
att de måste tro för att bli frälsta, är totalt fel i vår tid
Jag har personligen aldrig förstått mig på frälsningsgrejjen.
Låter skumt att en känsla kan hänga kvar resten av livet. Det är ju svårt att hålla ihop ett äktenskap, hur skall jag då kunna bygga en tro på en stund av djup (innerlig) känsla?
Många av forntidens store män, har samma berättelse återgiven, att de är födda direkt av Gud, så detta är inte särskilt originellt, faktiskt.
Orginal kan vi hitta många, vi har en kille på avenyn tex, men det är ju inte människornas förmåga att övertyga andra människor som har betydelse i grund och botten. Möjligen när det handlar om politk men inte när det kommer till att tala om "sanningen om gud". Eller?
Tack Tanja för din förhoppning, men jag menar nog att min nuvarande syn är mer trygg än den gamla ”slitna invanda”.
Det är bra att du känner tillfredställelse med din tro. Det är huvudsaken tycker jag,
Många kramar Tanja.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....