Bränna ner kyrkor!!!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Inläggav Angelina » 14 apr 2007 02:27

Ja, vad är en verkligt kristen?  
Alla som kallar sig kristna verkar inte uppfylla kraven, som Hitler, Bush, Påven mfl.

amy

Inläggav amy » 14 apr 2007 03:03

Angelina skrev:Ja, vad är en verkligt kristen?

nån som följer kristus. men bara gud kan veta vem som verkligen gör det.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 14 apr 2007 04:17

Är inte du gud?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 apr 2007 05:09

Rent tekniskt så borde väl amy mena att amy är Gud, ett slags semimanifestation av en kollektiv världssjäl som projicerar det materiella för att lura sig själv. Frågan kvarstår: anser vi, eller Gud för en del, att det är rätt att bränna kyrkor?

Personligen skulle jag påstå att det är varken mer rätt eller fel att bränna kyrkor än att bränna ett vedträ, vilket som helst, eller något annat brännbart (judar till exempel). Utifrån vilken grund hävdas rätt och fel i frågan?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Sedd

Inläggav Sedd » 14 apr 2007 21:16

Skyline förklarade bra tycker jag.. Och det är ju absolut inte meningen att man skall "synda på nåden" som det kallas, att göra fel för man vet att man blir förlåten. För i så fall ångrar man ju sig inte på riktigt.

Jag gör fel jämt och ständigt, och tvingas be om förlåtelse ofta, men jag mår så mycket bättre då jag vet att förlåtelse finns för alla. :)

Ni har rätt i att bara Gud vet vem som är kristen, men jag säger ändå att handlande som Hitlers och såna  människors inte verkade ett dugg som om de skulle följt Jesus, utan de använde Guds namn till att mörda flera tusen, mest av Israels folk dessutom. Jag brukar nog ändå säga att jag vet att mina kompisar är kristna, för det märker jag ju nog.. Och jag tror tyvärr inte att alla präster är kristna! Det är ju helt sjukt, men man kan ju inte hindra dem från att bli präster ändå, för de kan verka vara kristna. Jag vill nog att präster skall vara passande för sitt yrke, och det finns många bra sådana, men många dåliga också... :( Men Gud förändras ju inte, lyckligtvis:)
Lyssna och se.

amy

Inläggav amy » 15 apr 2007 02:25

Avantgardet skrev:Rent tekniskt så borde väl amy mena att amy är Gud,

amy är inte gud men JAG ÄR.

ett slags semimanifestation av en kollektiv världssjäl som projicerar det materiella för att lura sig själv.

vad meningslöst.

Utifrån vilken grund hävdas rätt och fel i frågan?

saker som skadar andra är fel.

Sedd skrev:För i så fall ångrar man ju sig inte på riktigt.

människor gör dåliga saker som de egentligen inte vill göra. vi styrs av våra känslor. det är inte vårt FEL att vi gör fel. så varför skulle man behöva ångra något?

Men Gud förändras ju inte, lyckligtvis:)

jo, i gamla testamentet var han värsta mördaren och i NT är han snäll.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 apr 2007 03:11

amy skrev:
Avantgardet skrev:Rent tekniskt så borde väl amy mena att amy är Gud,

amy är inte gud men JAG ÄR.

Vilket inte är samma? Samma ingenting med olika uttryck?

amy skrev:
ett slags semimanifestation av en kollektiv världssjäl som projicerar det materiella för att lura sig själv.

vad meningslöst.

Ja det är vad många här på forumet hävdat, men det är din egen föreställning - gör som du vill med den! Jag instämmer i kritiken.

amy skrev:
Utifrån vilken grund hävdas rätt och fel i frågan?

saker som skadar andra är fel.

Vad är "andra"? Får vi andas syret?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 15 apr 2007 10:45

Kan Jörgen ... hålla med om att kyrkor är bra institutioner om dom låter individen söka efter mening i samförstånd med andra och ger en plats för andakt och eftertanke i en annars kall miljö?

Det blir extra varmt om man tänder på dem.

Om institutioner låter människor söka efter mening i samförstånd med andra låter i och för sig bra, det är bara det att kyrkan dikterar hur samförståndet ska se ut.

Gängmentaliteten där utesluter de med avvikande tankar, och gudadyrkarna med sina heliga skrifter ser till att inget förändras.

Somliga människor är sådana att de trivs med likriktning, andra har personligheter som inte kräver denne så uppenbare förnedning för att känna trygghet.

Kyrkor är inte speciella på detta, de är bra en föråldrad form av centra för spridning av psykoser.

Jag som inte är så entusiastiskt över religion ska därför inte uttala mig om det?

Ursäkta, men där ursäktar jag inte.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 apr 2007 17:04

Aboo! att det ska vara så svårt. Allt jag menade var att ni inte pratar om samma kyrka, så ni sitter här och diskuterar huruvida pizza är godare än pasta.

Om man inte vill ha något negativt i ordet kristet så har man inget negativt i ordet kristet och om någon vill nå det med sin mening så måste dom använda sig av andra begrepp än kristen, när dom talar till dessa. Fast det e klart inte alla ord vill nå fram med sin mening.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Angelina

Inläggav Angelina » 15 apr 2007 22:59

Sedd, tror du att Gud har förlåtit Hitler?

amy

Inläggav amy » 16 apr 2007 02:22

Avantgardet skrev:Ja det är vad många här på forumet hävdat, men det är din egen föreställning - gör som du vill med den! Jag instämmer i kritiken.

Jag menar inte att Föreställningen är meningslös, jag menar att det är meningslöst att Gud lurar sig själv.

Vad är "andra"? Får vi andas syret?

judar och kyrkor (kristna) till exempel. när man andas så skadar man ingen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 apr 2007 08:59

Sedd skrev:Men Gud förändras ju inte, lyckligtvis:)

Gud som verklighet (oändligheten/evigheten) förändras inte. Bilden av Gud förändras och eftersom människor är så ofullkomliga  att de ofta förväxlar bilden med verkligheten och menar att bilden av Gud är detsamma som Gud, förändras även Gud, med ty åtföljande religiöst grundade stridigheter.

Jfr GT:s Gudsbild med NT:s!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 16 apr 2007 14:39

Angelina skrev:Sedd, tror du att Gud har förlåtit Hitler?

Detta kanske låter konstigt men OM Hitler hade bett om förlåtelse så hade Gud faktiskt förlåtit honom, eftersom alla har rätt till förlåtelse. Det handlar om Guds nåd. Om Hitler någon gång bad om förlåtelse vet vi ju inte. Därför kan inte din fråga besvaras.

/Skyline

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 16 apr 2007 18:11

Frågan handlade inte om Gud faktiskt har förlåtit Hitler, utan om Sedd tror att Gud har förlåtit Hitler. Frågan kan visst besvaras, jag väntar bara på ett svar från Sedd (eller Gud; han lär väl också veta vad Sedd tror, men jag tror jag har större chans att hoppas på ett svar från Sedd).
Vad innebär förresten förlåtelse? Vilka konsekvenser får det?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 apr 2007 19:30

archaxe skrev:Frågan handlade inte om Gud faktiskt har förlåtit Hitler, utan om Sedd tror att Gud har förlåtit Hitler. Frågan kan visst besvaras, jag väntar bara på ett svar från Sedd (eller Gud; han lär väl också veta vad Sedd tror, men jag tror jag har större chans att hoppas på ett svar från Sedd).
Vad innebär förresten förlåtelse? Vilka konsekvenser får det?

Frågan är väl också om vi tror att Sedd tror att Gud förlåtit Hitler.

Har Hitler förlåtit Gud?

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"