sydman skrev:Okunnig skrev:Så utifrån den kunskapen, hur ska du kunna försvara etnisk rensning, eller artutrotning? Idag är mänskligheten ett stort hot mot naturen, men imorgon kan samma medvetenhet och teknologi som hotar livet, vara den enda förmågan som kan omdirigera en dödligt stor astroid från att träffa vår planet. Visst, än så länge är vi bara en belastning för naturen, men om du sträcker dig till framtida möjligheter kanske du kan hålla med mig om att vår unika medvetenhet, oavsett hur plågsam den var för naturen att föda, kan vara den enda som står emellan en planetkrossande asteroid och jorden. Och den individ som kläcker den nödvändiga lösningen kan mycket väl vara....en bög.
Det du gjort här är att visa att din "mening med livet" kan användas för att försvara artutrotning. Du beskriver detta med ett fint litet dilemma.
Vi har två alternativ.
1. Låta människan fortsätta utrota arter i hopp om att människans teknologi kommer rädda fler arter i framtiden.
resultat: människan utrotar arter men det kan förbises.
2. Vi utrotar människan för att rädda arter som den utrotar
resultat: människan utrotas men det kan förbises.
Vi står alltså i ett val om vilka arter som ska utrotas och både 1 och 2 kan försvaras med din "mening med livet". Förstår du mitt problem?
Angående en eller flera meningar med livet, skulle det inte kunna vara så att det inte finns någon mening med livet?
Jag vet inte om du är någon expert på evolution. Jag vet ungefär det jag lärde mig på naturinriktning på gymnasiet, men jag har för mig att evolution i allra högsta grad förklarar livets mångfald. Darwins bok hette ju Arternas uppkomst trots allt och beskriver väl stegen från en encellig organism till dagens mångfald av liv.
Det är sant att evolutionen svarar på frågan, hur kom dagens livsformer till existens ( förutom, märk väl, den första livsformen ). Men mig veterligen svarar det inte på frågan varför livet (som fenomen) verkar eftersträva sådan stor mångfald, och så snabbt. Detta kan naturligtvis vara pga min egen begränsade förståelse av evolutionsteori, men jag tvivlar på det. Om du dock finner ett logiskt bevis för hur evolutionen påtvingar en sådan snabb mångfalds utveckling, så är jag mycket angelägen att höra dina tankar!
Angående möjligheten att en mening med livet inte existerar: Det är helt klart en möjlighet. Inte enbart en möjlighet, utan en trolighet. Men som den enda resonerande arten på denna jord finner vi möjligheten att utforska vad en mening av livet skulle kunna innebära ( även om den inte finns ännu ). Inte bara vad som är av nytta för oss, utan vad som är av nytta för allt liv. Vi har möjligheten att bestämma en mening med livet, och då föreslår jag att "livet ska fortsätta existera" är ett ypperligt bra förslag till meningen med livet, som gynnar allt liv, även om vi så måste "skapa" en mening med livet. Inte en perfekt fantasi, det erkänner jag, men påminner dig om att detta scenario utgår ifrån att en mening med livet inte ännu existerar. Och med det som utgångspunkt anser jag att mitt teoretiska svar vore mycket gynnsamt för allt liv.
Angående dilemmat:
Idag har vi inte den mentala kapaciteten för att ens förstå de fulla konsekvenserna av vårt eget beteende. Därmed vore det orättvist att begära av mänskligheten att den skulle förstå sig på konsekvenserna av sin egen existens. Men märk att detta enbart görs gällande idag, och att vår kunskap, och även våra egenskaper, är inte statiska, utan förändras. Därmed öppnas möjligheten upp för att vi någon gång i framtiden blir så pass medvetna om konsekvenserna av vårt handlande, att vi kan förutspå, men någorlunda säkerhet, hur vi påverkar framtiden. Om vi utvecklas till en sådan art, så kommer vi finna möjligheten att förutspå framtiden, men rimlig noggrannhet, och därmed kunna förutspå vilket beteende som är gott, och vilket som är dåligt.
För att förtydliga:
Ja, idag är vi människor för korkade för att fatta vår egen påverkan på omgivningen fullt ut. Men det är idag. Då inget djur, inte ens människan, kan helt isolera sig från de evulotionerade krafterna, kan vi ej heller påstå hur vi kommer tänka 100 år från nu. Kanske vi har en större uppfattningsförmåga av de konsekvenser våra handlingar för med sig. Kanske inte. Framtiden är ( än så länge ) för svår att förutspå. Kanske vi kommer nyttja livet på jorden, kanske vi kommer oavsiktligt utrota allt liv på jorden....
Medvetandet är en risk, helt klart. Speciellt då medvetande inte är en on/off switch, utan utvecklas gradvis. Med andra ord är alla livsformer som har som mål att utveckla medvetenhet dömda till att genomgå en gråzon, där medvetandet är tillräckligt för att skapa destruktiva maskiner, men ändå inte tillräckligt utvecklad för att fullt ut förstå alla konsekvenser av dessa maskiner som det skapar. Men trots detta är det en oundviklig del ( såvida du inte tror på gudomligt ingripande ) av medvetandes utveckling. Det positiva är dock att i slutet av denna medvetna utveckling så *kan* det resultera i en naturvänlig och tom existensberoende närvaro av medvetande.
Är det mänskligheten som kommer bli denna livsgynnade närvaro? Eller någon annan livsform som utvecklats långt nog, miljoner år efter att vi har dödat varandra? Vem vet?
Det skulle kunna vara vi...eller nån annan livsform efter miljoner år. Valet är egentligen upp till oss, för oavsett vad framtiden bär sig, lever vi idag, och idag har vi den största makten över världen. Frågan är dock....hur använder vi den makten?
Kommer vi lyckas inse hur den makten ska styras för att vi, människor, ska kunna bli framtidens hjältar? Eller kommer vi bli historiens största monster? Ingen vet....och det är väl det som är min huvudpoäng: Människan kan tyckas vara nedrig idag, men framtiden kan tydas annorlunda. Och om vi inte vet vad konsekvenserna av en livsform blir, är det bättre att låta leva, än att utrota för säkerhets skull. För en sådan utrotning skulle då innebära en minskning av mångfald,.
Only time will tell....
Men för att verkligen tydliggöra kopplingen till din fråga:
Hur vet vi att mänskligheten kommer bli livets räddare, eller livets bödel?
Den trista sanningen är att vi inte kan veta detta, då det är omöjligt att se in i framtiden. Vi kan troligtvis se att mänskligheten som grupp inte MEDVETET kommer orsaka livets utrotning, men det betyder inte speciellt mycket. Många goda människor har råkat åsamka stora skador, trots att de "ville så väl". På samma sätt kan mänskligheten visa sig vara en bödel, även om vi inte medvetet antog den rollen.
Det är helt enkelt upp till oss med eget medvetande. Är vi mer intresserad av personlig tidsfördriv, som att skriva inlägg på ett filosofiforum? Eller är vi mer intresserade av att ändra oss själva för att bli bättre förebilder?
Idag tror jag tyvärr att majoriteten av människor inte ens når upp till någon av dessa två alternativ.
Men framtiden kan förvåna, och det är därför jag fortfarande har hopp.