Mirakel i olika religioner?
Moderator: Moderatorgruppen
-
förstår mig själv
Pilatus. Har du en fru? Var det ett mirakel att du träffade henne? Är det en slump? Tur?
Beror lite på vad man menar med mirakel. Naturens ordning är mirakulös.
förstår mig själv skrev:Pilatus. Har du en fru? Var det ett mirakel att du träffade henne? Är det en slump? Tur?
Mirakel finns inte i min värld, de finns i fransk medeltidslitteratur, "Miracles de Notre-Dame". Hur man träffas? Man ingår vanligen i en gemenskap där man delar värderingar och intressen, lika barn ... I alla fall har det varit så i mitt fall. Det finns självklart inslag av slump. Hur hamnar vi i det sammanhang som ger tillfälle att träffa just den person som man bildar familj med?
PS. Jag tror mig ha fått borrelia (symptom erytemia migrans). Arbetar man i trädgården här är risken inte försumbar. Det blir att gå till doktorn och få penicillin. Utsikterna till mirakel (självläkning) är små. DS
Moderator
Fin är hon, vacker är hon, stilig är hon när hon dansar...förstår mig själv skrev:Pilatus. Har du en fru? Var det ett mirakel att du träffade henne? Är det en slump? Tur?
Okunnig skrev: ... om mina misstankar är korrekta, måste ju då liknande mirakel hända för människor som tror på andra religioner, inte sant?
Därför skulle jag gärna vilja veta om det finns påtagliga mirakler inom andra religioner, och vad de isåfall är.
Observera att jag inte är intresserad av några "debunking" svar. Jag behöver inte veta varför Noaks ark inte kunde rymma alla djur, osv osv, jag vill bara känna till berättelserna om andra religioners mirakel. Spara kritismen till någon annan forumtråd tack
Hoppas på lärorika svar!
Jag googlade på hinduism + mirakler och hittade http://hinduismen.dk, där det finns en ruta med texten Mirakler att klicka på. Jag hittade också http://paranormal.se/topic/siddharta_gautama.html, som berättar om mirakler i samband med Buddhas födelse. Du kan nog googla fram mer upplysningar i ämnet om du vill.
Plattfot skrev:Du kan nog googla fram mer upplysningar i ämnet om du vill.
Njae, är det någon som tror att något mirakel någonsin förekommit? Jag har svårt att föreställa mig att gudarna ens skulle ha helat en bruten nagel. Än mindre ett komplicerat benbrott, grå starr eller förstoppning. Hysteriska åkommor som Sigmund Freud och Josef Breuer beskriver i Studies on Hysteria (1895) har emellanåt botats på ett påfallande enkelt sätt, skulle jag kunna tro. Kanske är det sådant som religiösa helare har lyckats med. Konversionssyndrom. "Stå upp, tag din säng och gå." Joh 5:8
Moderator
-
förstår mig själv
Pilatus skrev:Plattfot skrev:Du kan nog googla fram mer upplysningar i ämnet om du vill.
Njae, är det någon som tror att något mirakel någonsin förekommit? Jag har svårt att föreställa mig att gudarna ens skulle ha helat en bruten nagel. Än mindre ett komplicerat benbrott, grå starr eller förstoppning. Hysteriska åkommor som Sigmund Freud och Josef Breuer beskriver i Studies on Hysteria (1895) har emellanåt botats på ett påfallande enkelt sätt, skulle jag kunna tro. Kanske är det sådant som religiösa helare har lyckats med. Konversionssyndrom. "Stå upp, tag din säng och gå." Joh 5:8
För mig är "mirakel", dels något gott och dels något man inte kan förklara med gängse fysik/naturvetenskap. Dock tror jag att man kan förstå orsaken(oftast/alltid).
förstår mig själv skrev:Pilatus skrev:Njae, är det någon som tror att något mirakel någonsin förekommit? Jag har svårt att föreställa mig att gudarna ens skulle ha helat en bruten nagel. Än mindre ett komplicerat benbrott, grå starr eller förstoppning. Hysteriska åkommor som Sigmund Freud och Josef Breuer beskriver i Studies on Hysteria (1895) har emellanåt botats på ett påfallande enkelt sätt, skulle jag kunna tro. Kanske är det sådant som religiösa helare har lyckats med. Konversionssyndrom. "Stå upp, tag din säng och gå." Joh 5:8
För mig är "mirakel", dels något gott och dels något man inte kan förklara med gängse fysik/naturvetenskap. Dock tror jag att man kan förstå orsaken(oftast/alltid).
Alltså finns det inte några mirakel, eftersom några sådana fenomen inte kan beskrivas eller förklaras enligt dig. Eller har du några referenser till mirakel där det finns trovärdiga vittnesbeskrivningar? Du vet kanske vad Leif GW Person anser om vittnen och deras utsagor?
Moderator
-
förstår mig själv
Du kan förstå att du orsakat något gott, du kan vara orsaken till ett mirakel. Men man vet inte vad som ska ske i rummet. Det "går" inte att förutsäga. När det sker kommer andra att försöka hitta "normala" förklaringsmodeller till det som skedde. Om du gör något som du inser var väldigt gott kommer "verkningarna" tillbaka.
På motsvarande sätt kommer onda verkningar tillbaka. Förstår man vad man gjort får man lida mer, (verkningarna blir så att säga kraftfullare). Jesus tex kunde säkert orsaka mycket kraftiga mirakel. Det är jag helt övertygad om.
På motsvarande sätt kommer onda verkningar tillbaka. Förstår man vad man gjort får man lida mer, (verkningarna blir så att säga kraftfullare). Jesus tex kunde säkert orsaka mycket kraftiga mirakel. Det är jag helt övertygad om.
En hel del påstår ju att livet på jorden är ett mirakel, nja...hur börjar planetbildning?
Westerlund 1-26 , en röd superjätte till stjärna, den största astronomer hittat, slits isär.
http://guardianlv.com/2013/10/enormous- ... formation/
Westerlund 1-26 , en röd superjätte till stjärna, den största astronomer hittat, slits isär.
http://guardianlv.com/2013/10/enormous- ... formation/
förstår mig själv skrev:Du kan förstå att du orsakat något gott, du kan vara orsaken till ett mirakel. Men man vet inte vad som ska ske i rummet. Det "går" inte att förutsäga. När det sker kommer andra att försöka hitta "normala" förklaringsmodeller till det som skedde. Om du gör något som du inser var väldigt gott kommer "verkningarna" tillbaka.
Ja, ja, men egentligen vet du inte någonting alls, inga fakta, inga referenser, inga berättelser, bara litet allmänt tyckande. Vad bevisar det om mirakel? Jag skrev om en hypotes, konversionssyndrom (tidigare benämnt konversionshysteri). Pianister som blir förlamade, blindhet och andra symptom som leder till arbetsoförmögenhet. Det är mycket omskrivet och försäkringsbolagen har förmodligen tyckt att sådant personer är en pina. Men det har funnits psykiatriker och andra personer som kunnat suggerera, ibland chocka patienten till att ta sig ur tillståndet. Kanske var det sådana personer Jesus mötte? -Sedan spottade han på marken, gjorde en deg med spottet och strök degen på mannens ögon och sade: ”Gå och tvätta dig i Siloadammen.” Joh 9:6,7
Moderator
-
förstår mig själv
Pilatus det handlar inte om tycka. Det handlar om uppleva och registrera med sina sinnen. Du med dina referenser, sitter du och läser kommer du inte att uppleva så många mirakel. Man kan inte trolla fram mirakel. Avsikten får inte vara "trolla", skapa mirakel. Då går det inte, miraklet är det biresultat/biverkning av handlandet. Det händer små mirakel hela tiden, om mycket gott uppstår omkring dig är det verkningar av vad du gjort.
Dom där små miraklerna godkänns inte av de religiösa som mirakler!förstår mig själv skrev:Pilatus det handlar inte om tycka. Det handlar om uppleva och registrera med sina sinnen. Du med dina referenser, sitter du och läser kommer du inte att uppleva så många mirakel. Man kan inte trolla fram mirakel. Avsikten får inte vara "trolla", skapa mirakel. Då går det inte, miraklet är det biresultat/biverkning av handlandet. Det händer små mirakel hela tiden, om mycket gott uppstår omkring dig är det verkningar av vad du gjort.
Så kalla dom nåt annat...
förstår mig själv skrev:Pilatus det handlar inte om tycka. Det handlar om uppleva och registrera med sina sinnen. Du med dina referenser, sitter du och läser kommer du inte att uppleva så många mirakel. Man kan inte trolla fram mirakel. Avsikten får inte vara "trolla", skapa mirakel. Då går det inte, miraklet är det biresultat/biverkning av handlandet. Det händer små mirakel hela tiden, om mycket gott uppstår omkring dig är det verkningar av vad du gjort.
Så du visste alltså ingenting?
Nej jag kommer naturligtvis aldrig att uppleva några mirakel, varför skulle jag kunna göra det? Det har ingen gjort! Jo det finns förstås tusentals människor som upplevt något extraordinärt, blivit stigmatiserade, flugit med flygande tefat och mött avlidna. Men om det är sådana upplevelser som de kan återberätta lugnt och sakligt som om det gällde att brygga litet kaffe är jag inte så säker på? Finns det på film, bandspelare, kamera?
Moderator
Mirakel är väl vad som strider mot naturlagarna. Finns det sådant som strider mot naturlagarna måste dessa revideras. Naturlagar kan inte ha undantag. Jag har dagligen fina, ibland unika, oförutsägbara och överraskande upplevelser, men alla har en naturlig förklaring.
Gud för mig är kosmos. Kosmos är något naturligt. Gud är alltså inte övernaturlig.
Att kunna skapa något, en text, en bild, en låt - känns underbart - men det är inte några mirakel som strider mot naturlagarna. Saker kan vara osannolika men är ändå inte vara mirakel.
Vem behöver mirakel? Alla som vill helgonförklaras, anses heliga... av ren egoism, för att få evigt rykte... som jag ser det...
/Algotezza
Gud för mig är kosmos. Kosmos är något naturligt. Gud är alltså inte övernaturlig.
Att kunna skapa något, en text, en bild, en låt - känns underbart - men det är inte några mirakel som strider mot naturlagarna. Saker kan vara osannolika men är ändå inte vara mirakel.
Vem behöver mirakel? Alla som vill helgonförklaras, anses heliga... av ren egoism, för att få evigt rykte... som jag ser det...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Mirakel är väl vad som strider mot naturlagarna.
Jo viss, men det handlar nog om mer påtagliga under som t ex i filmen Miraklet i Lourdes. Christine är rullstolsburen efter att ha drabbats av MS. Sjukdomen har gjort att hon blivit isolerad och för att bryta ensamheten ger hon sig av på kulturella och religiösa gruppresor. På en resa till Lourdes där det förekommit under vaknar hon en morgon upp och känner sig botad.
Det verkar lurt, säkert finns det några som lider av MS och som momentant blivit påfallande bättre och kunnat resa sig från rullstolen.
Men hur är det om någon klämt en finger och fått en blå nagel som är på väg att falla av. Har det spontant, genom ett under, läkts och en ny fin nagel kommit på plats inom loppet av något dygn. Givetvis inte!
Under har den goda egenskapen att det stärker den religiösa känslan, att känna förtröstan och lita till Guds godhet. Det kan säkert vara ett sätt att hålla modet uppe i en förtvivlad situation. Men sådana känslor skall ju alltid exploateras av kyrkan, massmedia och bedragare.
Moderator
Återgå till "Religion och andlighet"