Den geniala hinduismen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Oblivion

Inläggav Oblivion » 12 aug 2011 20:08

Harald Davidsson skrev:
Oblivion skrev:Nu tror jag iofs att de flesta människorna i Indien i stort har ungefär lika skeva bilder av verkligheten som vi svenskar har.
Vem kan lura sig själv till skönast orgasm liksom? I min mening behöver det nödvändigtvis inte innebära något positivt att kunna lura sig själv bättre än vad andra kan.

Fast nånting säger mig ändå att du har en poäng och att folk i allmänhet faktiskt är lyckligare i Indien, om vi nu bortser från de mest fattiga. Känns som att de har "förstått" lite mer vad livet bör gå ut på.. eller rättare sagt, de har blivit uppfostrade att tänka på ett sätt som faktiskt är lite mer "right on track" jämfört med det allmänt rådande synsättet bland svenskar.
Är man bland svenskar och råkar säga att oj vad molnen är vackra idag, eller om man vid NÅGOT enstaka tillfälle försöker smita in med en kommentar om att det är ganska fantastiskt att leva ändå efter förutsättningarna... så är man ju UTAN TVEKAN en fullfjädrad galning som bör låsas sin asap. DET tycker jag är det galna, och där har jag en känsla av att indier är mer öppna till sinnet för det som faktiskt är det värdefulla i livet.

Har du plats för en till i ditt ashram? Jag tror vi skulle bli en rolig duo du och jag. Demonen och Hanuman. :)

det var nog lättare att kunna träffa Greta Garbo på den tiden det begav sig,
än att kunna få träffa mig här i Indien,
men för mer än 10 år sen kom det hit två kvinnliga jornalister en dag
och nåt år tidigare var det en svensk kvinna här 2 dar,
det är all kontakt jag haft med svenskar på 20 år,

jag har en liten glugg på FF, det är nog för mig, men den kanske stängs i dag eller i morgon,
det beror på hur jag känner det, se mig som en sagofigur och mitt liv som jag berättat om ett och ett halvt år på FF som en saga, och då jag stänger gluggen kommer ingen någonsin mer att kunna kontakta mig,

i den största öppenheten finns också den största slutenheten,

Det låter värdeladdat för dig. Kanske med all anledning.
Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle vara att komma i kontakt med svenskar "ordentligt" efter 20 år. Börjar själv misstänka att jag hade haft ganska svårt för dem precis som du, även om jag gillar "det svenska" på många sätt. Framförallt kan jag sympatisera med det "rena" tänkandet utan inblandning av religion, "övernaturligheter"/skrock och andra konstigheter. Det är oftast lite mer raka rör, mycket "normalt" och väl genomarbetade tankegångar man har att göra med. Tyvärr ofta stulna tankar och bakom dem finns inte så mycket mer att hurra för men man vet ju vart man har dem, sen om det är mer en fördel än en nackdel låter jag vara osagt.

Fast det gäller väl kanske vilken nationalitet som helst när man hunnit lära känna dem kan jag tänka mig. Det skulle inte förvåna mig. Vi är alla samma skrot och korn. We are all made of shit. Vi har alla våra inbillningar.

Låter kanske burdust, men det råkar ju stämma.
"A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?" - Albert Einstein

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 aug 2011 08:56

Oblivion

För mig är frihet högre än kärlek, därför kan jag bara dela mitt liv med Gud,
allenast Honom,
jag har därför valt bort gruppen, valt bort familjen, valt bort Kvinnan,

men jag har inte valt bort skönheten, därför tycker jag om att beskåda sköna Indiska kvinnor,
precis som jag gillar röda rosor eller ett grönt träd osv.

och det finns ett fåtal kvinnor här på jorden som har en enormt stark utstrålning av lust, fröjd, samadhi,
de har några sådana kvinnor här i närheten,

men i svedala finns det bara blockeringar.

Oblivion

Inläggav Oblivion » 13 aug 2011 13:57

Frihet står också högre hos mig än kärlek, men jag har plats för kärlek i mitt liv ändå. Varför behöva välja bort något så nödvändigt för människan? Är det det som är kravet för att nå hela vägen? Vem var det som satte det omänskliga kravet?

Nu tvekar jag inte på att det finns blockeringar i Svedala, men vilka blockeringar är det du tänker på? Tror du inte det finns undantag?
"A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?" - Albert Einstein

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 aug 2011 06:28

Oblivion skrev:Frihet står också högre hos mig än kärlek, men jag har plats för kärlek i mitt liv ändå. Varför behöva välja bort något så nödvändigt för människan? Är det det som är kravet för att nå hela vägen? Vem var det som satte det omänskliga kravet?

Nu tvekar jag inte på att det finns blockeringar i Svedala, men vilka blockeringar är det du tänker på? Tror du inte det finns undantag?

nu börjar du använda din hjärna lite mera självständigt, jag har inte valt bort kärleken, men jag väljer alltid friheten före kärleken då det verkligen gäller.

Personligheten är inte tvåfaldig, men fyrfaldig,
då den SKAPAS, för varje äkta förvandlig av personligheten är en skapande process, långt bortom den fjuttiga intellektuella kunskapen som västern-filosofin erbjuder, som knappt är mat till ankor.

först kärlek, som Patanjali kallar för absorbtion, assimillering av världens karma,
sen friheten, som är aggressons-kraften, förstörelse-kraften som Patanali kallar för KONCENTRATION
sen skönheten som är den ursprungliga formen som gjordes full av glädje,lust, lycka fröjd
för allt levande och som binder ihop allt.
sen Nirguna Brahman som ju är ingenting, men som jag ska berätta om senare kanske.

Vem var det som satte det omänskliga kravet? skriver du oblivion..

ja, det är ett omänskligt krav, men det betyder att det inte är så lätt att komma upp till
det goda, det sanna och få smaka friheten av att kunna förstöra allt som är emot Guds ide om livet.

vilka blockeringar jag tänker på/

vetenskapen är ju okej, men den moralism som blåst upp sig som en modern häxprocess  i vetenskapens kölvatten
och som helt chockartat för mig här i Inden tydligen brett ut sig över hela Sverige

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 aug 2011 07:12

Oblivion.

för att förenkla vad jag menar,
för då vi segrat över ondskan, över den onda aggressionen,
ser vi plötsligt hela den underbara världen som består av ren skönhet,
som då Jung skulle ha kunnat kallat för princessan man får efter att ha dödat draken,
men det är ingen porr-film man då ser,

men man emottager då en vibration från livet
som känns i varenda cell i kroppen som fröjd och härlighet,
och man går då omkring i ett skimmer av lycka och en total känsla av att vara ett med varje levande väsen,
en total identifikation med livet själv.

detta är att uppleva saguna Brahman elfte chakrat,

alltså en kärlek som är totalt opersonlig

psykiatrin blockerar möjligheten till denna upplevelse av skönhet,
men också Vatikanen, Kadafi, torrorism, mantraism, och
alla hundra millioner politiska lögner som sockras över maten varje dag för jordens folk
osv.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 aug 2011 05:39

Idag ska jag berätta om Nirguna Brahman,

han är den som ser genom tredje ögat,
han ser allt, men är ingenting,

detta är det rena objektiva medvetandet som  aldrig kan förstöras,
och detta medvetande är den högsta
kraften som existerar,

Nirguna Brahman symboliserar det manliga,
Saguna Brahman det kvinnliga, skönheten

Men det hela börjar med Shiva, att kunna förtränga sin aggression
alltså ge kärlek,

och nästa steg som saknas i de andra religionerna och djuppsykologierna
är alltså den destruktiva kraften, som kan vara antingen god eller ond,

Vishnu-processen,
men denna process menas att en inkarnering sker av Gud i en människa,
så den rår vi själva inte över, vi kan bara förbereda oss för en sådan inkarnering,
så det är omöjligt att komma över åttonde chakrat utan att Gud inkarnerar.
den processen kan vi läsa om i Ramajana och Bagavadgita.

men högra är saguna brahman, skönheten,
och sedan Nirguna Brahman skådaren i tredje ögat

Oblivion

Inläggav Oblivion » 15 aug 2011 18:35

Harald Davidsson skrev:Oblivion.

som då Jung skulle ha kunnat kallat för princessan man får efter att ha dödat draken,

och man går då omkring i ett skimmer av lycka och en total känsla av att vara ett med varje levande väsen,

alla hundra millioner politiska lögner som sockras över maten varje dag för jordens folk
osv.

Tack för inblicken.
Då får man väl säga att du hamnat rätt där i Indien där folks sinnesstämning stämmer så väl överens med din.

Om det inte är för personligt och jag får fråga, vad är det du huvudsakligen söker och vill uppnå i kontakten med människor, och i din egna utveckling? Jag har inte riktigt fått grepp om det bland alla trådarna här utan det har mer varit att jag fått en viss inblick i dina drivkrafter och önskningar om förändring i vissa situationer, eller när det handlat om särskilda sakfrågor. Du kanske redan har berättat det tidigare men då har jag missat det.
För en ej insatt som mig så får jag ibland intrycket av att själva huvudmålet är att klättra i "chakra-stegen", men jag förstår ju att det måste handla om något mer.

Jag ser ofta att du pratar om människor i andra kulturer och om deras tankegångar och ignorans, eller deras brist på förståelse och "kontakt" (brist på "vibrationer"). Men i det stora hela, med all den kunskap och själva "nivån" du är på så kan ju inte det vara mer än bagateller i ditt liv. Det känns som att det finns en större vision där bakom som inte är helt tydlig för mig.

Är det så att du har en vision som du känner är uppnåbar, eller ser framtiden mer ut att bli ett enda långt fortsatt skakande på huvudet och konstateranden över hur illa ställt det är med människorna i andra kulturer?

Är det här en period som behöver gås igenom eller är det här vardagen för resten av livet? Känns det som att du nånsin kan nå frid?

Om du har lust att berätta lite närmare så hade det varit intressant att höra. Om du redan har berättat om det så får du gärna hänvisa till någon tråd där jag kan läsa mer, så slipper du dra allt igen.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 aug 2011 18:54

Oblivion skrev:
Harald Davidsson skrev:Oblivion.

osv.

Tack för inblicken.
Då får man väl säga att du hamnat rätt där i Indien där folks sinnesstämning stämmer så väl överens med din.

Om det inte är för personligt och jag får fråga, vad är det du huvudsakligen söker och vill uppnå i kontakten med människor, och i din egna utveckling? Jag har inte riktigt fått grepp om det bland alla trådarna här utan det har mer varit att jag fått en viss inblick i dina drivkrafter och önskningar om förändring i vissa situationer, eller när det handlat om särskilda sakfrågor. Du kanske redan har berättat det tidigare men då har jag missat det.
För en ej insatt som mig så får jag ibland intrycket av att själva huvudmålet är att klättra i "chakra-stegen", men jag förstår ju att det måste handla om något mer.

Jag ser ofta att du pratar om människor i andra kulturer och om deras tankegångar och ignorans, eller deras brist på förståelse och "kontakt" (brist på "vibrationer"). Men i det stora hela, med all den kunskap och själva "nivån" du är på så kan ju inte det vara mer än bagateller i ditt liv. Det känns som att det finns en större vision där bakom som inte är helt tydlig för mig.

Är det så att du har en vision som du känner är uppnåbar, eller ser framtiden mer ut att bli ett enda långt fortsatt skakande på huvudet och konstateranden över hur illa ställt det är med människorna i andra kulturer?

Är det här en period som behöver gås igenom eller är det här vardagen för resten av livet? Känns det som att du nånsin kan nå frid?

Om du har lust att berätta lite närmare så hade det varit intressant att höra. Om du redan har berättat om det så får du gärna hänvisa till någon tråd där jag kan läsa mer, så slipper du dra allt igen.

1. vad jag vill uppnå i kontakten med människor?

tidigt i mitt liv upptäckte jag att jag mådde bättre ensam än tillsammans med folk, så jag började undvika människor och grupper, så gott det gick, promenerade ofta ut ensam i skogen, för då kände jag att huvudet öppnade sig och jag kunde liksom tänka fritt och spontant, det här var verkligen starka upplevelser och hemska paradoxer för jag gick ju i skolan och bodde tillsammans med föräldrarna, och skolan hatade jag verkligen och alla skollärare avskydde jag som pesten för jag tyckte inte de var riktigt intresserade av att lära ut, men mera gillade att manipulera ungarna,

och när jag var 19 hade jag bestämt mig för att bli filmregissör, jag kontakta bland annat Kjell Grede och fråga om jag kunde få vara med som assistent under nästa inspelning, vi snacka ganska ingående, han var fin, men han sa att jag saknade det grova draget, att jag var alltför förfinad och skulle därför aldrig klara av att genomföra inspelning av en hel film, detsamma sa de då jag skulle börja utbildningen till psykoanalytiker, att jag behövde mera grovhet för att kunna jobba med folk, jag saknar det robusta och grova draget, detta kanske också har puffat mig in på vägen emot ensamhet,
så kanske är jag för sensitiv och förfinad för att ha kontakt med folk, att jag ska egentligen sitta ensam i en grotta och sända ut eventuellt budskap telepatiskt

Oblivion

Inläggav Oblivion » 16 aug 2011 20:51

Tack Harald! Det är intressant att höra mer om din bakgrund. Jag uppskattar att du svarar överhuvudtaget, men jag förstod ditt svar mer som vad du inte vill uppnå i kontakten med människor och vad konsekvenserna har varit i dina tidigare kontakter. Inte så mycket om vad du vill uppnå nu i din kommunikation med människor, både online och i verkliga livet.

Vad är det för driv du har inom dig som gör att du vill förbättra människor och världen hela tiden? Jag menar det inte som en anklagelse utan undrar ärligt vad det är som gör att du aldrig ger upp. Du verkar inte ha ha gett upp hoppet än och jag undrar vart det begäret kommer ifrån eller vad det beror på. Vad är det du vill uppnå? Det känns som att du lägger väldigt mycket tid på att förbättra människor, mänskligheten, eller världen i sin helhet.. jag vet inte vad det är.. men till vilken nytta? Vad är målet? Spelar det någon roll i det stora hela? Var det värt att "slösa bort" livet på något som hade så liten inverkan i det stora hela? Eller har det inte så liten inverkan som jag tror?

Jag vet att många, kanske t om. de flesta, har en helt annan syn på det här än mig, men jag kan bara utgå ifrån hur jag själv känner och jag är ärligt intresserad av att få svar på de här frågorna.
Det här handlar inte bara om dina begär och ditt synsätt, utan jag ser samma driv, eller tendenser, hos en massa andra människor, och jag förstår sällan vad det är som driver dem framåt. Vad det är som gör att dem kan viga sitt enda liv till något som troligen har färgat av sig väldigt lite på omgivningen efter låt oss säga 50 eller 100 år.
Jag själv har mer tjuren-Ferdinand-inställning och vill bara sitta och lukta på mina blommor och njuta av skådespelet, och slösa så lite tid på "onödiga" saker som möjligt. Menar självklart inte att det är det enda rätta, men jag kan ändå inte sluta förundras över människor som har helt andra drivkrafter än mig själv.
Jag undrar verkligen, vad har du för vision?

Nu menar jag inte att tjata fram ett svar om du inte är intresserad av att gå in djupare i ämnet. Jag vet bara inte om du missade själva grundfrågeställningen i mitt förra inlägg eller om du helt enkelt svarat på den nivå du kände var rimligt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 17 aug 2011 07:41

Oblivion

I botten på varje människas identitet finns de viktiga frågorna,
varifrån kommer jag,
vem är jag
och vart är jag på väg,,

vi kan titta på världs-dramat innifrån denna botten av oss själva,,och
då kanske vi säger,

vad ska jag göra i den här jävla bråten,
jag fattar inte ett jävla piss av vad de egentligen håller på med,

är det där jävla fitt-hålet målet på allt sökande

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 17 aug 2011 07:49

Och vad ville han, som sa vi skulle vända andra kinden till Jesus från Nasaret,
men till den som slog, sa han ingenting,
till Pontus Pilatus, höll han munnen,
men till oss, sa han att vi skulle bli slagna,
och mer och mer slagna på båda kinderna och flera gånger,

men till den som slog, sa han ingenting,
vad är det för jävla filosofi du kom med Jesus,
varför höll du tyst om han som slog,
varför stoppade du honom inte,
varför fördömde du inte bödeln, domaren, yxmördaren, soldaten som skjuter,
misshandelsmannen, varför höll du tyst om detta,
om det verkligt onda,
vågade du inte se detta i ögonen,
var du rädd för ondskan,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 17 aug 2011 09:48

Oblivion

Igår åkte Raja och jag till Madurai och mötte den högste polischefen
för detta distriktet, kanske för 10 millioner människor,
jag hade två fin-fina orders från high court att polisen ska ge mig extra polis-skydd
som att jag vore en V.I.P. jag har varit här 20 år, men det finns inte en enda complaint emot mig,
jag ansees av polisen var en människa utan dåliga vanor, så därför kan jag var lite extra aggressiv,
lite extra rak och öppen emot polisen, för först skulle vi inte bli insläppta, för vi kom dit för sent, mottagningstiden var över, men då hotade jag polisen, jag är sådan, jag sa att om vi inte släpps in kan jag ta en contempt of court emot polisen. och då öppnade de dörrarna, för ingen snackar så rakt till polisen, och jag frågade polis-chefen ifall han kunde ta en video-film på mitt ashram och visa detta för auktoriteterna, för professor Narayana sade att han aldrig hört talas om en sådan skadegörelse tidigare emot ett ashram.

Jag befinner mig i en objektiv process som inte styrs av mig, men av Gud,
jag är JOB,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 17 aug 2011 11:54

Harald Davidsson skrev:Oblivion

Igår åkte Raja och jag till Madurai och mötte den högste polischefen
för detta distriktet, kanske för 10 millioner människor,
jag hade två fin-fina orders från high court att polisen ska ge mig extra polis-skydd
som att jag vore en V.I.P. jag har varit här 20 år, men det finns inte en enda complaint emot mig,
jag ansees av polisen var en människa utan dåliga vanor, så därför kan jag var lite extra aggressiv,
lite extra rak och öppen emot polisen, för först skulle vi inte bli insläppta, för vi kom dit för sent, mottagningstiden var över, men då hotade jag polisen, jag är sådan, jag sa att om vi inte släpps in kan jag ta en contempt of court emot polisen. och då öppnade de dörrarna, för ingen snackar så rakt till polisen, och jag frågade polis-chefen ifall han kunde ta en video-film på mitt ashram och visa detta för auktoriteterna, för professor Narayana sade att han aldrig hört talas om en sådan skadegörelse tidigare emot ett ashram.

Jag befinner mig i en objektiv process som inte styrs av mig, men av Gud,
jag är JOB,

Job säger: ” Han vet ju vilken väg jag har vandrat; han har prövat mig, och jag har befunnits lik guld. Vid hans spår har min fot hållit fast, hans väg har jag följt, utan att vika av.”

Job är verkligen en man som prövades av Gud,
men Job var en man som fick fullständig upprättelse och nåd från Gud.

Oblivion

Inläggav Oblivion » 17 aug 2011 18:55

Harald Davidsson skrev:Jag befinner mig i en objektiv process som inte styrs av mig, men av Gud,

Då får jag tacka för svaret!
Hoppas det löser sig med ditt ashram.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 18 aug 2011 07:11

Oblivion skrev:
Harald Davidsson skrev:Jag befinner mig i en objektiv process som inte styrs av mig, men av Gud,

Då får jag tacka för svaret!
Hoppas det löser sig med ditt ashram.

Vad är det för driv du har inom dig som gör att du vill förbättra människor och världen hela tiden? Jag menar det inte som en anklagelse utan undrar ärligt vad det är som gör att du aldrig ger upp. Du verkar inte ha ha gett upp hoppet än och jag undrar vart det begäret kommer ifrån eller vad det beror på.  skriver du Oblivion, Och du tycker inte jag svarar direkt på dina frågor

dessa frågor, om jag tar dig allvarligt, måste ju betyda att du uppfattar mig som en hjälpande kraft till mänskligheten och vad det beror på att jag , som du skriver...kämpar vidare..

jag känner hela tiden inom mig att jag fylls på med en god kraft, den sinar aldrig, även om jag känner mig kraftös en eller tyå dagar, vet jag att jag strax, vilken minut som helst kommer att fyllas på med god kraft igen, den är så påtaglig att jag tydligt känner den fylla upp fötterna benen och bröstet och huvudet, en integrerande kraft som sätter ihop mig, syr ihop min riktiga personlighet igen på 30 minuter, och eftersom jag haft tillgång till denna goda kraft i så många år
och även kan prata med den,  vet jag att ibland är denna kraft Nirguna Brahman, för den goda kraft han ger är så fantastiskt eteriskt och ljusaktig och omfattar direkt varje cell i kroppen, ibland fyller han på en timme och ibland 2 till 3 timmar, pch då Vishnu fyller på, det är i princip samma kraft, men Vishnus kraft är oerhört koncentrerande för denna kraft är ursprungligen till för att hålla världen ren från de värsta demonerna, och när Siva fyller upp mig, det är en ren kärlekskraft som kanske är 1000 gånger starkare än jag någonsin kan känna till en kvinna, men denna kraft fylls på då och då, och dessa krafter gör att ....som du skriver..jag orkar kämpa vidare, aldrig ger upp hoppet, men denna kraften ges ej till mig för det estetiskas skull, men för att jag ska kunna gå en fajt emot det onda, och det onda idag är så extremt starkt och bestaliskt på ett mera osynligt blod-drickande plan och folk är totalt bortdribllade från vad som verkligen sker, alla tror till exempel på en nidartikel om mig i Aftonbladet, men ingen tror då jag säger att i går kväll i flera omgångar kom det total 5 millioner kristna mantra-people och alla dog, då Vishnu returnerade deras onda vibration tillbaka emot dem själva, så folk lever totalt manipulerader i mörkret, men normalt är vanligt folk ganska hyggligt, fast totalt inlåsta, idoktrinerade i nya fantastiska lögner som trummas ut av de onda,,så min kraft används emot ondskan i världen, jag reagerar spontant omedelbart och rakt i varje situation ondskan skjuter fram sin grymhet, jag reagerar då tvärsemot ondskans avsikt, för Vishnus sudarsanachakra är det samma som att kunna direkt få rotationen att gå medsols tvärsemot den onda rotationen som går motsols då de onda attackerar, så Vishnu endast vände på dessa 5 millioners chakra rotation, så deras kraft som var på väg ut ur deras huvud vände tillbak ner i deras fötter och de dog.

Jag är alltså en god kraft i kriget emot ondskan, men även om jag inte är kraften själv, men Vishnu, Nirguna, Shiva osv,så är jag till hundra procent på den goda kraftens sida i min kropp, jag är alltså följsam i förhållande till dessa krafter, samarbetar trots att jag måste lida ibland bortom mänsklig kapacitet, men varje lidande är tillfälligt kan vara högst 2 dagar, sen vänder det igen, men Brahman har jobbat intensivt med mig i snart 20 år, dagligen, ja dygnet runt, och jag vet inte målet, jag lever spontant, jag vet ej vad nästa tanke ska bli då jag skriver denna text, jag lever helt utan system och mekanik och förflutet, men i nuet, fast det finns några Brahminska präster här som kan göra en slags kosmogram, jag får reda på deras åsikter varje dag, så jag kan jämföra med vad som händer i mig i förhållande till vad de säger, men jag litar ej helt på dessa Brahminer, för de försöker kanske dölja vissa positiva sidor av det som händer, men de är bergsäkra att 2012 kommer bli ett år av kvalitativt skifte i mänsklighetens uppenbarelse, att bara kanske 2 millioner människor kommer att övervela detta skifte och att nya mål kommer att skapas för dessa människor

Återgå till "Religion och andlighet"