En viktigt fråga om Buddha

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 09 dec 2006 14:57

Sofios skrev:
PseydonymHär skrev:Ja precis. De tankar jag skriver ner är ju mina efter mina värderingar :)

Mm, men fortsätter det att vara "missvisande" om man vet bakgrunden till något? För mig blir det annorlunda framförallt.

Nja, jag tycker nog fortfarande det... Jag har påstått detta med antagandet att om man är så tjock så har man inte riktigt kontroll av sina matvanor. Och det gör det ju till en tolkningsfråga, var man kommer ifrån osv.
Men att vara så tjock betyder i dåtidens tolkning att han han var "bättre" rent välfärdsmässigt. Buddhismen värdesätter ingen materiell välfärd, eller? Fast om man tolkar det som "andlig" välfärd så är det ju ok. Men palla göra statyerna av guld då :P

Sofios

Inläggav Sofios » 10 dec 2006 09:21

PseydonymHär skrev:
Sofios skrev:
PseydonymHär skrev:Ja precis. De tankar jag skriver ner är ju mina efter mina värderingar :)

Mm, men fortsätter det att vara "missvisande" om man vet bakgrunden till något? För mig blir det annorlunda framförallt.

Nja, jag tycker nog fortfarande det... Jag har påstått detta med antagandet att om man är så tjock så har man inte riktigt kontroll av sina matvanor. Och det gör det ju till en tolkningsfråga, var man kommer ifrån osv.
Men att vara så tjock betyder i dåtidens tolkning att han han var "bättre" rent välfärdsmässigt. Buddhismen värdesätter ingen materiell välfärd, eller? Fast om man tolkar det som "andlig" välfärd så är det ju ok. Men palla göra statyerna av guld då :P

Det är väl som alltid - det alltför mänskliga blandas med det gudomliga. Jag har svårare med guldet än med fetman. I den nya tidsåldern finns det överflöd till alla - ingen unik tanke i idéhistorien - just för att den som ägt guld inte sällan undanhållit de många de som de unnar sig själva. Att drömma om en annan tingens ordning är nog inte så konstigt. Där magen värker av hunger skulle man hellre se att den tyngdes av överflöd. Det är ganska mänskligt. De fattigas guld har inte sällan fästs vid buddhaskulpturer, kors eller grävts ned i kloster.

Man kan också göra en annan reflektion - inom mahayanabuddhismen anses tillvaron ytterst vara tomhet - det finns inget som existerar "slutet" - i kraft av endast sig självt - allt är föränderligt och därmed i ett beroendeförhållanden  till allt annat för att kunna finnas. Om man lever med den insikten blir det materiella ingen fara - man tar den för vad den är och binds inte vid den. Man kan leva med den och njuta av den, men inte bli beroende. Kanske skall man se det välstånd Mi lo fo skall ta med sig när han kommer ur den synvinkeln? Detta är min spekulation som buddhister antagligen kan besvara bättre än jag.
Det finner mer än ett sätt att se saker på. Det är därför jag är här.

"Järn ger skärpa åt järn, människa åt människa"
(Ordspråksboken)

Blue
Kontakt:

Inläggav Blue » 19 dec 2006 17:57

I indien och thailand så är buddhastatyer väldigt smala. I kina var tjockhet en symbol för att man var snäll och god, även en symbol för lycka. Det hade inte samma betydelse i indien och thailand.

Återgå till "Religion och andlighet"