Bränna ner kyrkor!!!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sedd

Inläggav Sedd » 16 apr 2007 21:47

Angelina.
Bad Hitler om förlåtelse?
Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 16 apr 2007 21:53

Algotezza.
GTs Gudsbild och NTs Gudsbild går perfekt ihop! Trevligt att du också upptäckt det efter att ha läst igenom hela Bibeln från pärm till pärm! :)
GT står ju för Gamla förbundet och NT för det Nya förbundet som Gud slöt med människan genom Kristus. Och precis som Gud hjälpte människorna i sitt folk genom hela historien, hjälper Han i NT alla människor som existerar, som någonsin har existerat och som kommer att göra det genom att ge evigt liv.
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 16 apr 2007 23:50

Anledningen till att Hitler gjorde allt det han gjorde var för att han ville uppleva förlåtelsen, så jag antar att han bett om den till att börja med, och då sade Gud: - Men Hitler lille, för att uppleva förlåtelsen, så måste du först synda.
Så Hitler gick glad i hågen ut i livet och syndade. För Gud ville det.  :)

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 17 apr 2007 18:25

Angelina skrev:Anledningen till att Hitler gjorde allt det han gjorde var för att han ville uppleva förlåtelsen, så jag antar att han bett om den till att börja med, och då sade Gud: - Men Hitler lille, för att uppleva förlåtelsen, så måste du först synda.

Detta var absurt och väldigt omoget sagt Angelina. Förstod dock inte om du var allvarlig eller om det var ett skämt.

/Skyline

Angelina

Inläggav Angelina » 17 apr 2007 19:03

Skyline skrev:
Angelina skrev:Anledningen till att Hitler gjorde allt det han gjorde var för att han ville uppleva förlåtelsen, så jag antar att han bett om den till att börja med, och då sade Gud: - Men Hitler lille, för att uppleva förlåtelsen, så måste du först synda.

Detta var absurt och väldigt omoget sagt Angelina. Förstod dock inte om du var allvarlig eller om det var ett skämt.

/Skyline

Kristendomen är ett absurt och omoget skämt, vilket jag bara återspeglade.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 28 apr 2007 01:10

Angelina skrev:Kristendomen är ett absurt och omoget skämt, vilket jag bara återspeglade.

Hm.. Det var skarpt sagt. Synd att du tycker så. Jag tror inte på Buddismen tex. men jag tycker inte att det är ett skämt för det, utan jag respekterar allas tro.

Angelina

Inläggav Angelina » 28 apr 2007 02:25

Där skiljer vi oss åt, jag respekterar inte allas tro. När jag anser att den skadar andra och de troende så ifrågasätter jag den och försöker få dem att släppa sitt grepp.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 28 apr 2007 13:35

Angelina skrev:jag respekterar inte allas tro. När jag anser att den skadar andra och de troende så ifrågasätter jag den och försöker få dem att släppa sitt grepp.

Anser du att Kristendomen skadar andra och de troende??? Och då menar jag inte den kristendomen du sätt på Jesus camp. (Jag har nu sätt trailern iallafall) Utan den kristendomen där man fredligt tror på Gud, inte vill någon ont, försöker följa buden och älskar alla för de dom är. Det är den kristendomen som finns i Sverige på kristna läger, konferanser, möten, Gudstjänster och liknande. Och jag kan inte se hur detta kan skada människor. Du har isåfall uppenbarlgen fått en skev bild av Kristendomen.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 apr 2007 13:52

Skyline, sjunker inget in i din skalle?
När en ideologi producerar mördare så måste vi ifrågasätta ideologin och inte individen.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 28 apr 2007 14:08

suchanother skrev:När en ideologi producerar mördare
Men hallå, tänk efter lite. Bibeln är Guds ord, och står det någonstans där att någon människa skall döda??? Läs på lite bättre, typ vad de 10 budorden är. Tex: "Du skall inte döda". Kristendomen producerar inte några mördare. Du kanske syftade på självmordsbombare?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 apr 2007 14:39

Rätt hopplöst att diskutera med dej Skyline när du hela tiden gör åtskillnad mellan "de" och "vi". Varför skulle du vara bättre än andra?
För mej är alla som bekänner sej till en tro religiösa och jag behandlar de likadant.
Den reella verkligheten går alltid i första hand. Ju mer outvecklade människan är desto mer mottaglig för religion och allehanda hokuspokus är min erfarenhet
Så ser verkligheten ut Skyline. Du och Sedd tillhör knappast begåvningsreserven? FF är ingen barnkammare för sagor.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 28 apr 2007 19:25

Den som förespråkar mord kan göra så med sin egenhändig valdes gudaversion, han är och förblir en mördare, hetsad av sin gud, en mördares gud.

Sluta med att förvara den versionen av kristendomen som hejar på dig när du är mördare, när du hejar på massmord.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Rafael

Inläggav Rafael » 28 apr 2007 19:43

"Men hallå, tänk efter lite. Bibeln är Guds ord, och står det någonstans där att någon människa skall döda??? Läs på lite bättre, typ vad de 10 budorden är. Tex: "Du skall inte döda". Kristendomen producerar inte några mördare. Du kanske syftade på självmordsbombare?"

Whoever strikes his father or mother shall be put to death.  (Exodus 21:15 NAB)

"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives."  (Leviticus 20:13 NAB)

The LORD then gave these further instructions to Moses: 'Tell the people of Israel to keep my Sabbath day, for the Sabbath is a sign of the covenant between me and you forever.  It helps you to remember that I am the LORD, who makes you holy.  Yes, keep the Sabbath day, for it is holy.  Anyone who desecrates it must die; anyone who works on that day will be cut off from the community.  Work six days only, but the seventh day must be a day of total rest.  I repeat: Because the LORD considers it a holy day, anyone who works on the Sabbath must be put to death.'  (Exodus 31:12-15 NLT)

Make ready to slaughter his sons for the guilt of their fathers; Lest they rise and posses the earth, and fill the breadth of the world with tyrants.  (Isaiah 14:21 NAB)

Angelina

Inläggav Angelina » 28 apr 2007 20:31

Tack Rafael.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 apr 2007 14:06

Om "mördare" betydde omtänksam och om andra vårdande person, skulle det då fördömmas?

Se att ni diskuterar olika saker, ni kan inte diskutera om X är bra eller dåligt för ni diskuterar inte samma x.

Skyline upprepar att den kyrka han talar om är den som är omtänksam och personligt utvecklande. Även om jag kan tycka att bristen på ifrågasättanden kanske motsäger det andra. Fast sen är vi på ett filosofiforum och det verkar inte vara ett frälsarideal som tagit denne hit.

Och Angelina och Jörgen ni talar om mördande religion. Dessa människor finns inte i Skyline kyrka. H*n vill inte ta ansvar för deras handlingar.

Borde inte diskutionen handla om hur kyrkan ser ut, och hur den kan se ut?
Och sedan efter det röra sig till ett bör eller icke?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Religion och andlighet"