Det ultimata beviset för att Gud är universums Orsak!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vem hade kompetensen och IQ:n att skapa universum?

Givetvis någon med Super-IQ...
4
20%
Stendöda stenflisor...
12
60%
Något annat än Big Bang...
4
20%

Antal röster: 20

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 okt 2008 22:26

Anders H skrev:
J R Auk skrev:Vetenskapen talar inte om vad som har skapat universum, och du anger vetenskapen som ditt stöd. Så varför anser du dig kunna göra en utsaga om att den som tror att universum skapats av en intelligens lider av vanföreställningar?

Alla intelligenser vi någonsin känt till finns i universum. Till råga på det så går påståendet om att det finns en skapande intelligens som skapat universum eller livet eller vad vi nu diskuterar går tvärt emot allt vi vet, allt vi kan, hela våran uppfattning. Men om din poäng är att någon av alla tusentals förklaringar som verkar totalt felaktiga, inte är motbevisade, så visst. Men ju mer kunskap man har om naturen och ju mer motbevisad och långsökt skapelsemyten är, desto svårare är det att inte utesluta den i väntan på att det inkommer någon data som på något vis talar för att något stämmer. Man kan inte ta hänsyn till hundratals olika grundlösa föreställningar, för att tillgodose personer som inte ens har forskat i frågan. Jag tycker att du har en helt absurd världsbild.

Min poäng är att om du är din föresats sann så avhåller du dig från omdöme.

Vetenskapen, eller normen i vetenskap, säger att universum går att följa bakåt till sin "skapelse" vilket är en singularitet, och vilket sätter punkt för vetenskapligheten. Eftersom singulariteten anger att fysikens lagar inte längre gäller.

Så ironiskt nog, kan man säga att det är något onaturligt som skapade universum även enligt den vetenskapliga normen. Även om det inte borde kallas övernaturligt, utan förnaturligt.

Fast jag är ingen expert på normer inom vetenskap, och kan bara redogöra för vad jag har fått lära är normer. Kanske majoriteten tror annat.

Hur kan du uttala dig om värdet, absurditeten, i min världsbild när jag inte har redogjort för något av den? Har du läst om den i andra trådar kan du väl säga mer specifikt vad du avser. Här eller i den andra tråden vi talat i har jag bara sysselsatt mig med en kritik av det du påstår. Inget positivt har jag uttalat, utan negativa har mina påståenden varit.

Om alla kakor du sett har funnits i mormors kakburk, ger det dig skäl att tro att enbart mormor har kakor i sin burk, och att ingen annan burk, eller annat kärl för den delen, kan rymma kakor? Eller avhåller du dig från omdöme annat än för vad som är möjligt, och det baserat på språkbruk?
(Jag syftar här på ditt tafatta argument om att all intelligens vi har sett har funnits i universum.)

Vad det gäller att skapande intelligens ligger bakom "vad vi nu diskuterar" och att det går emot allt vi vet får stå för dig. Jag tycker inte att det går emot något som jag vet, men jag är också försiktig med att fastlägga vad jag vet. Simpelt filosofiskt intresserad, och inte klart vetenskapligt intresserad. (Det går lätt att stipulera en teori om intelligens utan deism, eller teism. Livet själv kan vara dess bärare, precis som universum självt kan tänkas skapa sig självt, samt utveckla sig självt.)

Du kanske känner det som att jag jävlas med dig, men missta dig inte, jag gör dig en tjänst.

Och betänk vad det är jag kritiserar här, det är din utsaga om hur universum skapades.

Visst menar du väl inte att säga något om det? Precis som du sa att du inte vill tala om vad som skapade liv, utan bara om vad som utvecklar liv.

Men du talar om det och detta påpekar jag. Men du behöver inte tacka mig för att jag gör dig uppmärksam på detta. Jag gör det med välvilja. ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 23 okt 2008 22:30

Visst är det välvilja, men man ska inte debattera med kreationister. Vad är vitsen när en kreationist per definition bygger sina uppfattningar på dogmer istället för fakta?

Jiva

Inläggav Jiva » 30 jan 2009 16:08

Anders H skrev:Visst är det välvilja, men man ska inte debattera med kreationister. Vad är vitsen när en kreationist per definition bygger sina uppfattningar på dogmer istället för fakta?

Och Big Bluff och emolutionen byggs på fakta?  :roll:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jan 2009 17:07

Jiva skrev:
Anders H skrev:Visst är det välvilja, men man ska inte debattera med kreationister. Vad är vitsen när en kreationist per definition bygger sina uppfattningar på dogmer istället för fakta?

Och Big Bluff och emolutionen byggs på fakta?  :roll:

Vad är Big Bluff och emolutionen? Skojigheter från The Kristet Utseende?

Var och en bygger sin övertygelse på det man utifrån egen erfarenhet finner relevant. Vissa teorier kan prövas, andra inte. Via empirisk eller logisk prövning.

Om Gud finns eller ej är väl mest en semantisk fråga. Med lämplig definition följer hans existens.

Det gäller att inse att man själv är Gud och centrum i sitt personliga upplevelseuniversum. Att var och en är det. Från bananfluga till blåval.

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Clouds flashback
Kontakt:

Inläggav Clouds flashback » 31 jan 2009 19:02

Var det gud eller Big Bang som skapade universum?  

Skapade gud Big Bang?

Om naturlagarna är skapade av naturligt (alltså inte skapade alls existera på automatik) eller gud/något annat?

Man kan inte komma fram till något seriöst svar genom att bara ställa dess frågor.
Utan att tänka med öppet sinne på de eventuella svaren genom annat perspektiv än sin personliga tro eller inte tro. Kanske använda andra frågor för det två första kan buntas ihop till en och den tredje finns ett stort problem som ni märker själva.

Och varför måste det just Gud Den eviga,
Den Allsmäktiga(problem med den synen på ordet hittar till och med jag tänka ut se [u][i]Man får hålla isär "oändligt mäktig" och "all [/i][/u] på forumet)
Som åter finna i många monoteistiska religionerna (det finns ett samling namn för dessa som jag inte kommer ihåg).

Då kommer det frågor kan det inte var något annat,  måste det var evigt, hur måste det var om det lyckades skapa allt det här?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 02 feb 2009 22:55

Vilket är det logiska svaret på frågan om Guds existens?

P v -P

längre än så kommer man nog inte.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Clouds flashback
Kontakt:

Inläggav Clouds flashback » 10 feb 2009 04:38

Citat:
Vilket är det logiska svaret på frågan om Guds existens?

Själv har kommit fram till en del logiska teorier än så länge men bara i huvudet. och jag är inte färdig än. (färdig bil man aldrig)
Och när jag tagit upp ett spår måste jag fullfölja det till slutet.
Sen blir det utvärdering hur logiska de var även de nya som kommer upp.
Även vad som säger emot, så gott jag kan.
Sen får jag vänta till kanske vänta tills jag blir bättre ock kan tänka,koncentrera mig bättre. Eller helst frisk
i fall jag någonsin blir det. och ut värdera det åter igen.

Visst jag försöker tänka agnostisk.
Men sen är jag sån som jag är att jag måst projicera mycket av det här i bilder.
Så jag fick till slut än personlig tro.
men jag försöker.

"Och varför måste det just Gud Den eviga,
Den Allsmäktiga(problem med den synen på ordet hittar till och med jag tänka ut se "Man får hålla isär "oändligt mäktig" och "all" på forumet)
Som åter finna i många monoteistiska religionerna (det finns ett samling namn för dessa som jag inte kommer ihåg).

Då kommer det frågor kan det inte var något annat,  måste det vara evigt, hur måste det var om det lyckades skapa allt det här?"

Det jag menar med det här är egentligen att vi kanske måste hitta på något annat namn. För mig betyder ordet Gud ett/flera väsen som är ganska lika människan. Goda(det ser nog en del människor olika inkludera mig)gud kan inte vara något annat för mig.
Tänk er tyfon i den grekiska mytologin väldigt mäktig kallar någon honom för gud?
Är jag helt ensam att tycka så?

scirocco

Inläggav scirocco » 10 feb 2009 07:52

God´,Hinn allsmäktige. Han finns inte

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 feb 2009 12:19

scirocco skrev:God´,Hinn allsmäktige. Han finns inte

Gud dog för att skapelsen skulle leva,

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 10 feb 2009 14:45

Ge dig

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 feb 2009 15:11

scirocco skrev:Ge dig

Dö för min skapelse, för mina ord, så att de skall leva? Eller...?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 10 feb 2009 15:42

Ja

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 feb 2009 15:45

scirocco skrev:Ja

Det kommer,

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Justin Case

Re: Det ultimata beviset för att Gud är universums Orsak!

Inläggav Justin Case » 21 feb 2009 04:01

Jiva skrev:Vem hade kompetensen och IQ:n att skapa universum?
 Givetvis någon med Super-IQ...
 Stendöda stenflisor...
 Något annat än Big Bang...

Vem hade kompentensen att skapa alla buggarna i det ursprungliga Windows Vista?
Givetvis någon med Super-IQ! Hur skulle det annars kunna komma sig att just 7193 användare av Windows Vista blev så irriterade över det ursprungliga Windows Vista att de klagade?

Vad får dig att se på universum som något mer speciellt eller mer fantastiskt eller mer osannolikt eller mer självklart eller mer enhetligt eller mer perfekt eller bättre (etc.) än något vad som helst annat, än t.ex. mängden buggar i det ursprungliga Windows Vista?

Det troliga är väl att om - jag säger om - universum är skapat avsiktligt av någon, så är den del av universum som vi kan observera (det så kallade "observerbara universum") säkert bara en av många buggar i ett system som var tänkt till något helt annat än vad någon människa idag kan tänka ut. Vi är nog bara ett misstag. De flesta tangentnedtryckningar som en programmerare på ett stort företag gör är misstag, i den bemärkelsen att de kommer att raderas förr eller senare, eftersom endast en minoritet av den kod som skrivs brukar anses tillräckligt bra för att finnas med i den slutgiltiga versionen. Så förmodligen kommer vi att raderas förr eller senare, eftersom vi bara är ett misstag. Tro inte att det finns någon Gud som bryr sig om oss!

GEOrgij
Kontakt:

Inläggav GEOrgij » 22 feb 2009 04:50

Som sagt ''GUD EXISTERAR''!  :lol:
Jag håller på att skratta ihjäl!  :mrgreen:
Jag är ganska dåligt i grammatik. :/

Återgå till "Religion och andlighet"