Jag tror inte på upplysning

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 26 okt 2010 17:33

Harald Davidsson skrev: Budha var filosof, ej en andlig eller religös människa, han var också vetenskapsman men han har ej bidragit till något nytt, även begreppet nirvana som ingen vet vad det är kommer från jainismen.

Buddha var en filosof och en andlig vandrarare. Religion hade han inte mycket till övers för. Detta är min tolkning efter en del amatörmassigt studerande och funderande.
Sedan finns det antal grenar av Budhismen som vördar Buddha nästan som en Gudom...på en glidande skala från att se Buddha som en förebilld till att rent dyrka....Det verkar vara ett mänskligt behov detta med att dyrka. Se alla olika typer av Buddha statyer..Jag har inte sett så många vilande "Kantor"

Hinduismen har vist ett otal antal inriktningar Gudar symboler arketyper..Buddhas lära och filosofie (sanning) är/var väll en reaktion på detta.

Harald Davidsson skrev: därför har Buddha felaktigt förståtts som religonstiftare av västvärlden, men han har ej stiftat nån ny religion, Biddhismen är en ren filosofi.

Ja en sanningsökande sådan!
Och felet i detta till motsats mot tusentals bygudar är?

Harald Davidsson skrev:I Indien har vi allt i hinduismen manu-shastras är sociologi, upanishads är mystik purana är frågor och svar, men mest om Vishnu, Bagadvagita är poesi osv...
men allt går under beteckningen RELIGION.

Och detta skall vi hurra för...Varför i herrans namn skall vi ha religinen som ett täcke, då vi som du säger redan har alla delar i den sekulära värden? Borde vi inte sätta in kampen där och förbättra förfina våra metoder utifrån Kärlekens norm.
Sjävklart, självklart skall vi ta med oss det från religionen och de urgamla filisofierna som vi funnit som fungerande delar

Harald Davidsson skrev:Buddha är som aristoteles eller kant,det mesta bara spekulationer.

Till skillnad mot religionerna då?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 17:55

Du har vaknat. Jag propagerar inte, jag ger fakta. Människorna i östern valda sex före våld,  alltså öst är fusion, medan väst är fission, därför bygger allt i öst på helhet, medan allt i väst på delen, man delar upp i väst, medan man i öst sätter ihop..

de är konservativa också alltså en aning statiska..
så religionen står för allt som har med människan och samhället att göra i öst,
ifall något par ej kan få barn går de till Brahminska prästen,, alltså till religionen

det är inget att bli ilsken på, detta är bara ett faktum.

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 26 okt 2010 19:36

HD,
Du vill säkert väl, men jag kan i alla fall inte bortse från att du förmedlar många åsikter som du själv tycks ha misstagit för "fakta" och som du här ska dela med dig av - till [alla] andras nytta, tydligen. Hmmm...

Tack nuddle, jag trodde att HD talade om för oss att [andlig] upplysning var en lögn och att bl.a. Buddha var en dålig andlig förebild; jag missförstår saker ibland.
Själv vet jag just ingenting om Buddha eller hans lära, men jag är skeptisk till individer [HD] som verkar utgå ifrån att alla människor fungerar på precis samma vis och att något endast kan uppnås på ett bestämt sätt.
Vidare, blir jag automatiskt på min vakt när någon ägnar sig så åt att tala om för andra hur saker egentligen ligger till. I don't know why...

Hermit

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 okt 2010 19:57

Hermit,
Vi alla uttrycker oss på olika vis, en del är mer bestämda i sin uppfattning
andra är mer försiktigare.

jag läser det mesta med en egen tolkning,
Harald har sitt bestämda sätt, men jag brukar lägga in orden som inte syns emellan raderna.
dvs, att Harald tycker som han gör och att det inte är min åsikt.

Det är roligt att bråka med personer som Harald, då han har sin bestämda uppfattning.
Men jag uppskattar samtidigt att han har sin syn. Vi är som sagt olika.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 23:05

HD,
Du vill säkert väl, men jag kan i alla fall inte bortse från att du förmedlar många åsikter som du själv tycks ha misstagit för "fakta" och som du här ska dela med dig av - till [alla] andras nytta, tydligen. Hmmm... skriver Hermit

Hermit
Du vill säkert väl, men om du också vill väl med mig, och om du vill vi ska ta dig på allvar som måste du exemplifiera dig angångde vad som inte  är fakta...det kallas att ha en heder i kroppen, för du har väl det.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 23:10

och heremit, jag kan ge dig en bild av det andliga som ingen kunnat gett de senaste 7000 åren, det är en kort text, men den texten skulle då visa, alltså min, att även Hinduismen inte fattat andligheten riktigt rätt. Jag kan alltså ge en sann bild av människan. Men du har fördommar om mig, förutfattade meningar, hur vet du att jag inte är den visaste människan någonsin.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 23:28

Den tredje bilden som är en buddhistisk mandala som visar en man och en kvinna i samlags-ställning, det är Buddhismens centrala essens, buddha gjorde uppror emot de hinduistiska ritualerna, han trodde ej på att nå fred i hjärtat genom olika tekniker, mentalt menade han att vägen ut ur lidandet kunde gå genom att utföra sitt karma RÄTT.
Men det skulle vara rätt ifall han kallade det för icke-vålds-vägen, precis som Mahaveera kallade det, för båda har likartad filosofi, alltså jainism och Buddism,

Men icke-vålds-vägen leder det till befrielse, nirvana, Mahaveera vägrade att äta kokad mat därför att då dödades bakteria. Men blir inte icke-vålds-vägen bara en väg ut ur dödsdriften eller aggressionen, alltså ut ur mortido bara, i bästa fall,  alltså för att komma bort från sin destruktivitet måste man stoppa den omedelbart maximalt, men då får man naturligtvis de andras destruktivitet på sig, det blir då som att vända andra kinden till, men inte samma syfte, Jesus hade kärleken som syfte, Mahaveera har icke-våldet som syfte, det är två olika mål.

Men ironiskt nog blev Buddhas uppdelning på munkar och nunnor till en mental sexualitet mellan de båda könen, varför,  därför att östern alltid vara intresserad av sexualiteten, kinesernas centrrala filosofi var tidigare the tao of love, som handlade om att fördröja orgasmen, samlag efter samlag, för att bygga upp energi i kroppen, som kunde användas på annat än sex.

Denna bild av en man och kvinna i sexställning, vi skulle inte kunna tänka oss att Sokrates hade i tankarna

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 23:41

Men i Grekland på Sokrates tid talas det om att på festivalerna i templen inleddes dessa med att prästen offentligt hade sex med en av dessa tempel-kvinnor, sedan startades ett stort grupp-sex på den öppna platsen där alla låg med alla, syftet var väl kanske att öppna upp lite grnd på sin sociala moral.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 23:56

Följer Martin Luther King mahatma Gandhi eller Mahaveera eller Buddha? För då vi talar om icke-vålds-vägen som ju praktiseras av mjuka människor ser vi att det bara är människor från asien och afrika som går den vägen, de svarta är också inriktade på sex, icke på våld, de vill älska, icke slåss, men Martin Luther King var en kristen person, som då kallade sin metod för passivt motstånd som ett begrepp från Mahatma Gandhi.

Faktiskt hade Sigmund Freud rätt om sublimering av sexualiteten, ifall vi ej har sex tar den ANDRA vägar, den blir mental, och då blir den till nittionio procent rent black magic, för då börjar den fungera som en uppslukningsdrift, Och det är vad som hänt i Östern, fast de ej förtränger sin sexualitet, de har istället utarbetat olika metoder att mentalt våldta sin nästa. Det blir då till en abstrakt kannibalism. Och då kommer destruktiviteten ut mentalt. Rent logiskt skulle Mahatma Gandhi ha haft en extrem mental aggressivitet.

Men Mohammed fattade denna mentala sexualitet som en realitet genom sin stora känslighet. Och det är därför han vill att de muslimska kvinnorna ska skydda sin sexualitet från intrång mentalt från sin omgivning.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 okt 2010 00:29

Harald Davidsson skrev:Men i Grekland på Sokrates tid talas det om att på festivalerna i templen inleddes dessa med att prästen offentligt hade sex med en av dessa tempel-kvinnor, sedan startades ett stort grupp-sex på den öppna platsen där alla låg med alla, syftet var väl kanske att öppna upp lite grnd på sin sociala moral.

Ja du alltid lär du oss något nytt, själv levde jag i den enfaldiga tron att sex i antikens Grekland mest var av privat karaktär, precis som i och under romarriket. Visst förekom det annars orgier, grekerna hade ungefär 3 till 4 om året, romarna åtminstonde 1, men i romarnas fall var den oftast rent symbolisk och hade någon sex på riktigt så blev denne levande begravd, men en annan lustig grej är ju homosexualiteten och i grekernas fall var det rätt så vanligt bland de lärda att de hade sex med en utvald ung student, men detta var inget som visades öppet och oftast var de ju även gifta med en kvinna vid sidan av, men pojken som valdes ut fick kompensation rent ekonomiskt.

Egypterna däremot, hade en slags midsommarfest som gick ut på att supa sig redlös men helst innan dess skulle man ha sex med någon, vem det var kvittade, undrar om inte vår tradition att fira midsommar har sina rötter just därifrån?

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 27 okt 2010 01:04

Tack Mr. M, jag tror jag förstår hur du menar.

Harald Davidsson skrev:och heremit, jag kan ge dig en bild av det andliga som ingen kunnat gett de senaste 7000 åren, /.../ Jag kan alltså ge en sann bild av människan. Men du har fördommar om mig, förutfattade meningar, hur vet du att jag inte är den visaste människan någonsin.

:lol: Klart jag inte vet det HD, jag känner ju dig inte ens.
Men, under mitt liv har jag haft glädjen att ha lärt känna ganska många fantastiska och mycket visa själar och; jag konstaterar bara att -av hur du brukar uttrycka dig här på filosofiforum- jag personligen inte upplever att du är så vis som du själv verkar tro. Du saknar liksom den där naturliga ödmjukheten som gör att visheten blir vacker och till allas glädje, om du förstår vad jag menar?
Egentligen har inte jag med det här att göra men jag tänker, att om du nu verkligen önskar fortsätta att växa andligt, kanske din arrogans riskerar sätta käppar i vägen för dig - och visst vore det väl ändå ganska synd...

Harald Davidsson skrev:.../ om du vill vi ska ta dig på allvar som måste du exemplifiera dig angångde vad som inte  är fakta...det kallas att ha en heder i kroppen, för du har väl det.

"Heder" associerar jag till stolthet och stolthet har att göra med ett ego som jag inte längre ägnar något intresse åt, så nej; heder har jag nog inte [varken i kroppen eller annanstans]  :D

Bör jag exemplifiera sådant som du klassat som fakta, men jag anar vara dina åsikter, menar du? Verkligen?
Okej, titta här:
Harald Davidsson skrev:Det första som västern ej förstår om östern är att filosofi, psykologi, sociologi ingår som olika aspekter av religionen i österlandet, Budha var filosof, ej en andlig eller religös människa, han var också vetenskapsman /.../ I väst delas allt upp /....

Om ovansagda, tillägger du något senare:
Harald Davidsson skrev:Jag propagerar inte, jag ger fakta.

1. "Västern"/"östern" som två stora, homogena motpoler till varandra; fakta eller en av jättemånga möjliga tolkningar? Den du uppfattar vara "sann" [vs. något annat, som isf vore "falskt"] kanske?
2. Den där stora klumpen [likadana?] människor i väst som du tänker dig, har allesammans missat att man i öst har en mera holististisk verklighetssyn; fakta eller, ja, kanske din generalisering bara?

Måste jag fortsätta med exempel? Det finns ju en del att välja på!
Men, är det så viktigt? Du förstår väl ungefär vad jag syftar på nu ändå?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 okt 2010 02:02

Måste jag fortsätta med exempel? Det finns ju en del att välja på!
Men, är det så viktigt? Du förstår väl ungefär vad jag syftar på nu ändå? skriver Gerimit

Nej jag förstår inte vad du menar, jag tror inte ens du förstår själv vad du menar, mer än att du försöker dig på ett personangrepp på mig,

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 27 okt 2010 10:23

Harald Davidsson skrev:Nej jag förstår inte vad du menar, jag tror inte ens du förstår själv vad du menar, mer än att du försöker dig på ett personangrepp på mig,

Okej HD,
Ta det som du vill och lycka till med din vandring.

Önskar dig insikt, harmoni och ödmjukhet,
Hermit

Användarvisningsbild
acer2010

Upplysning

Inläggav acer2010 » 27 okt 2010 20:51

Jag tycker man först ska fråga sig vad upplysning är och frågasätta hur "att vara upplyst" beskrivs.
Jag tror att ALLA människor kan nå upplysning, alla människor har samma förutsättningar att nå dit, vi har i våran natur alla verktyg som vi behöver för att nå dit. Det gäller bara att använda verktyget, intellektet, på rätt sätt tillsammans med HELA sitt JAG och sin natur.
Upplysning som jag ser det är att tränga igenom alla illusioner man har om sig själv, andra och verkligheten.
Man måste bli en andlig krigare, i krig med intellektet som otyglat bara skapar kaos och lidande.
För varje lager man tränger igenom blir man mer och mer upplyst, man får nya nivåer av medvetande.
Den stora svårigheten är att bibehålla tillståndet, allt i samhäller, relationer och det egna intellektet motsträvar hela tiden tillståndet.
Toltec warrior and naugal

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 okt 2010 05:45

Ha ej en massa fördommar om vad äkta andlighet är,
att man i Sverige förlorat sig i KICKEN, från knark och psykofarmaka och sprit innebär
inte att det finns en andlig kick.
för det är myrans väg som gäller,
inte bara inom andlighet men också i alla processer i universum,

visst finns det kvalitativa växlingar,
som t.ex. mellan sömn och vaka

men det är bara ett tecken på att vi består av sammanfogningar,
som att t.ex. då vi dör så lossnar en sammanfogning
med helheten och den fysiska kroppen rasar av oss
och en ny helhet bildas.

men kvar hela tiden
är vår gamla priori identitet

Återgå till "Religion och andlighet"