Den geniala hinduismen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 06:05

Marko

kan du säga mig hur många invånare Aten hade på Sokrates tid,
kan du säga mig hur många invånare Göteborg hade för 2000 år sedan,

men för lite mer än 1 million år sedan bodde det en ensam stackare, peking-människan,

var han kvinna eller man

vad var hans ålder,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 06:25

När de joniska grekerna i Mindre Asien gjorde uppror mot Persiska riket 499 f.Kr. gick Eretria med Aten och skickade hjälp till rebellerna. Därför gör Dareios stor affär av att straffa Eretria under denna invasion av Grekland. Staden plundras och bränns, varpå Dareios förslavar dess invånare. Han planerar att göra detsamma med Aten.
12 september – En persisk armé på över 20.000 man råds av Hippias att landstiga i Marathonbukten, där de möter atenarna, understödda av plataiaierna. Perserna besegras av 11.000 greker under Kallimachos och Miltiades ledning i slaget vid Marathon. Omkring 6.400 perser stupar, medan endast 192 greker, däribland Atens krigsarkont Kallimachos, möter samma öde. Efter slaget återvänder perserna hem.  Citat

vi kan gissa att det kanske fanns 50 000 människor högst i Aten på Sokrates tid

och alla genier, va, som Sokrates, Platon, osv..

en liten håla.

Men kan vi tro på de andra uppgifterna att 11 000 Greker krigade,

hur vet vi att de inte var 4500 eller kanske 3000
, Marko,

var inte sådär okritisk.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 sep 2011 07:33

Harald Davidsson skrev:
vi kan gissa att det kanske fanns 50 000 människor högst i Aten på Sokrates tid

och alla genier, va, som Sokrates, Platon, osv..

en liten håla.

Men kan vi tro på de andra uppgifterna att 11 000 Greker krigade,

hur vet vi att de inte var 4500 eller kanske 3000
, Marko,

var inte sådär okritisk.

När demokratin infördes i Aten av Kleisthenes 570 f.Kr.så skall de röstberättigande männen ha varit mellan 30.000-40.000 i antal, av en befolkning som skall ha varit runt 300.000. Kvinnor, barn och slavar hade ingen rösträtt.
Rösträttsåldern trädde i kraft runt 18-21 årsåldern, lite löst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antikens_Grekland

Sokrates 470 f.Kr  död 399 f.Kr föds in i ett demokratiskt Aten och befolkningen bör ju inte ha minskat från runt
trehundra tusen till bara knappt femtiotusen på mindre än några decennier, så en liten håla var det ju knappast.

Fick mig att tänka på en barnlek.
När en stad väl plundras och skövlas, så har redan de flesta satt sig i säkerhet, varvid folkförlusterna blir små.
När det är fritt fram kommer de tillbaka och det första de gör är att återuppbygga, leken kurragömma,
har säkert funnits redan då i olika varianter och jag tror att lekens syfte varit just att få barnen att snabbt
förstå vitsen med att sätta sig i säkerhet.

Under de 3 första århundrandena bestod den romerska armén kontinuerligt av mellan 125.000-200.000 soldater,
så stora arméer var inget omöjligt. Harald, du får det att verka som att siffrorna bara är tagna ur luften,
tror du inte att det fanns anteckningar på respektive stridande sidor som visade hur många de använde?

Att vinnare i efterhand kan manipulera fakta, överdriva eller underdriva är nog annars vanligt,
men jag ser det inte som orimligt att de under antiken kan ha haft väldigt stora arméer då med.

Folkmängd Romerska republiken 56.8 miljoner år 25 f.Kr

Datis och Artafernes fälttåg
År 490 f.Kr. samlade Datis och Artafernes d.y. en ny persisk här i Kilikien, med avsikt att gå mot Attika och Eretria för att straffa dem för deras stöd till jonerna. Herodotos säger att deras flotta bestod av 600 triremer, men säger inte hur många transportfartyg som deltog. Han nämner inte heller antalet perser eller greker i landstyrkorna. Bland andra antika källor skriver Simonides från Keos, som i likhet med Herodotos var nästan samtida med krigen, att fälttåget bestod av 200 000 man.
Senare författare ger andra tal; Cornelius Nepos anger 200 000 infanterister
och 10 000 kavallerister. Plutarchos och Pausanias uppger, oberoende av varandra, antalet 300 000 medan Platon och Lysias hävdar 500 000.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Persiska_krigen

Slaget vid Marathon var ett slag som stod år 490 f.Kr. vid byn Marathon i Attika i Grekland mellan greker (från Aten och Plataiai) och perserna under Hippias som en del av persiska krigen. Grekerna segrade och kunde driva tillbaka perserna.

Den grekiska hären bestod av cirka 10 000 man. Den persiska hären bestod av uppskattningsvis mellan 25 000 och 30 000 man, som landsattes vid Marathonslätten (26 000 enligt Herodotos). Den grekiska hären leddes av tio generaler. Innan slaget börjat hade dessa diskuterat huruvida de skulle retirera tillbaka till Aten eller slåss. Miltiades, en av dessa, som ville slåss, gick då till polemarchen, som också var röstberättigad. Han lyckades övertala polemarchen att de skulle strida.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Marathon

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 08:59

När demokratin infördes i Aten av Kleisthenes 570 f.Kr.så skall de röstberättigande männen ha varit mellan 30.000-40.000 i antal, av en befolkning som skall ha varit runt 300.000. Kvinnor, barn och slavar hade ingen rösträtt.
Rösträttsåldern trädde i kraft runt 18-21 årsåldern, lite löst.  skriver du..

jag kan inte hitta denna uppgiften 300000 inv. Aten,

idag säger vissa att det är 5 millioner som bor i Chennai Tamil
andra säger 10 millioner

i Kodaikanal här säger vissa källor 15 000
andra 30 000 osv.

detta är år 2011,

hur utfördes folkbokföringsräkningen i Aten 570 f.kr.???
det låter som om det varit ett samhälle som t.ex. Danmark i dag...

men för 2600 år sedan,
vi kan kolla sofokles dramer..

även om det skulle vara 100 000 till 300 000
i Aten, så lunde inte världsbefolkningen vara mer än 75 millioner

hur kunde romariket ha 50 millioner, även om man räknar in alla kollonierna.

jag tror inte ett dyft på dessa uppgifter
som de är tagna just nu, var kritisk.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 09:08

Den uppgift du gav om befolkningskurvan  sade att år 500 f.kr
fanns det 100 millioner människor på jorden,

jag gissade på 75 millioner,

men hur kunde romariket ha 50 millioner

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 sep 2011 09:21

Harald Davidsson skrev:När demokratin infördes i Aten av Kleisthenes 570 f.Kr.så skall de röstberättigande männen ha varit mellan 30.000-40.000 i antal, av en befolkning som skall ha varit runt 300.000. Kvinnor, barn och slavar hade ingen rösträtt.
Rösträttsåldern trädde i kraft runt 18-21 årsåldern, lite löst.  skriver du..

jag kan inte hitta denna uppgiften 300000 inv. Aten,

idag säger vissa att det är 5 millioner som bor i Chennai Tamil
andra säger 10 millioner

i Kodaikanal här säger vissa källor 15 000
andra 30 000 osv.

detta är år 2011,

hur utfördes folkbokföringsräkningen i Aten 570 f.kr.???
det låter som om det varit ett samhälle som t.ex. Danmark i dag...

men för 2600 år sedan,
vi kan kolla sofokles dramer..

även om det skulle vara 100 000 till 300 000
i Aten, så lunde inte världsbefolkningen vara mer än 75 millioner

hur kunde romariket ha 50 millioner, även om man räknar in alla kollonierna.

jag tror inte ett dyft på dessa uppgifter
som de är tagna just nu, var kritisk.

I Atens röstlängder från den samtiden, och även om det bara finns fragment kvar, så är det ju antalet
olika källor som pekar mot en ungefärlig uppskattning, så det är mer troligt att befolkningen låg runt
300.000 än 50.000 ändå, men kan du uppge en eller flera källor som pekar på motsatsen så varsågod,
annars handlar det ju som sagt enbart utifrån din tro att det inte stämmer.

Kunde romarriket ha en tredjedel av den tidens sammanlagda världsbefolkning? Ja.
Från åren 500 f.kr så ökar världens befolkning från 100 miljoner till cirka 170 miljoner år 1,
de flesta människor bor i den för oss mest lämpliga klimatzonen, som möjliggör dels att odla och
dels att domesticera djur, ett tämligen smalt band mao. Vi finner inga miljarder eskimåer,
ej heller några miljarder i djungeln, ej heller miljarder mitt ute i öknen, eller på polarisarna.

Att Indier och Kineser i dag kopulerat fram en överdriven stor befolkning däremot, är en större
gåta att hugga tag i, hur kunde de bli så många på knappt 1500 år?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 09:28

Här kommer mera lugna tankar, va,

citat

År 1842 fattade riksdagen beslut om en obligatorisk folkskola. Kunskaperna skulle inte vara förbehållna bönderna ensamma. Alla barn skulle lära sig läsa, kunna skriva sitt eget namn och behärska de fyra räknesätten. Senast vid nioårsåldern skulle barnen inställa sig till skolan.

En gammal sed var att potatisen skulle läggas på Potentiadagen som var den 19 maj i gamla almanackan. Julgran fanns på 1850-talet. Matilda Börjesson har berättat detta. Hennes mor hade julgran i sin barndom. Hon var född på gården Roten 1823 och flyttade därifrån i slutet av 1850-talet.

Skogen utgör en till synes outsinlig källa till kunskap om människans olika aktiviteter under de 10 000 år som förflutit sedan inlandsisen släppte sitt grepp om landet. Inte någon annanstans i landskapet finns så många spår bevarade som i skogen. Utifrån spåren i skogen kan man förstå övergripande samband mellan hur människan bodde, försörjde sig och dog. Här finns ofta kompletta förhistoriska och historiska miljöer. I södra Sverige kan dessa bestå av husgrunder, gravar, gammal odlingsmark med stenmurar och hamlade träd.
(citat hämtat ur spåren i skogen, Riksantikvarieämbetet

Fångstfolk började etablera sig uppe på Vättlefjäll för omkring 6000-7000 år sedan. Första permanenta bebyggelsen uppe på berget skedde enligt forskarna för ca 2500 år sedan. Förhistoriska lämningar saknas dock med undantag för stenåldersboplatser utmed sjöstränderna. Vättlefjäll saknar dock i stort sett en skriven historia till och med 1400-talet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 sep 2011 09:41

I Motalatrakten hittade arkeologer nyligen ett dussin skallar fastsatta på spjut, 8000 år gamla.
Vad säger det oss om det?
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2066385

På Gotland hittade de rester från stenåldersfolk som någon annan människa hade kalasat på,
vad säger det oss?

Hade vi kannibaler och huvudjägare i norden?

Vi vet inte hur det låg till, om detta var isolerade engångsföreteelser eller om det ingick i
ett större socialt och systematiskt levnadssätt, vi kan inte heller veta om dessa rester är från
folk som kommit på tillfälliga besök utifrån, eller om det skett av mer permanent boende
samlar och jägarkulturer. Vi kan bara lägga pussel och försöka reda ut gåtan allteftersom
vi hittar fler pusselbitar.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 10:15

Zokrates skrev:I Motalatrakten hittade arkeologer nyligen ett dussin skallar fastsatta på spjut, 8000 år gamla.
Vad säger det oss om det?
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2066385

På Gotland hittade de rester från stenåldersfolk som någon annan människa hade kalasat på,
vad säger det oss?

Hade vi kannibaler och huvudjägare i norden?

Vi vet inte hur det låg till, om detta var isolerade engångsföreteelser eller om det ingick i
ett större socialt och systematiskt levnadssätt, vi kan inte heller veta om dessa rester är från
folk som kommit på tillfälliga besök utifrån, eller om det skett av mer permanent boende
samlar och jägarkulturer. Vi kan bara lägga pussel och försöka reda ut gåtan allteftersom
vi hittar fler pusselbitar.

Hur vet de att dessa skallar är 8000 år gamla,
för det påstås att vattenytan var 12 meter högre för 2000 år sedan än nu idag,

jag har passerat Motala många gånger,  det ligger vid vättern och nära Vadstena
där den heliga bergitta bodde som Gösta Osvald skrev en bok om,,som om hon vore den enda andliga varelsen i sveriges historia, för vid Vadstena trakten fick jag alltid speciella vibrationer om att detta var en gammal plats,
men det kan också vara mongolida personer de dödat, handikappade,

artikeln innehåller just ingen substans..

dessa människor skulle kanske väl komma från ???

och dödade av vilka?

även om jag inte tror på 8000 år gamla,
så var inaveln vardagsmat på denna tiden, ja,
för 2000 år sedan,
och inaveln skapade en del vanskapta personer
som de kanske gjorde sig av med,

när infördes incest-tabut?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 10:18

Citat

Samma forskning har dock visat att schimpansen är närmare släkt med människan än vad den är med gorillan! – Men det brukar man inte prata högt om eftersom det inte passar in i evolutionsscenariot. Inte heller nämner man de experiment som visat att det inte är någon skillnad alls på DNA:t hos människa och schimpans! För det tredje: Det finns många flera molekylära jämförelser som man har gjort mellan olika organismer, och som ger helt andra resultat än DNA-jämförelsen ovan. Om man exempelvis jämför hemoglobin så visar det sig att en människa och ett nejonöga (en slags "primitiv" fisk) är mer släkt med varandra än vad nejonögat är med grodan – vilket går helt stick i stäv med evolutionsmodellen! Så sammanfattningsvis: Resultaten av molekylära jämförelser är inte alls så entydiga som de verkar vara i massmedia. Och ev. likheter kan lika gärna tolkas som tecken på intelligent design som på ett gemensamt (evolutionärt) ursprung

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 sep 2011 10:55

Harald Davidsson skrev:Citat

Samma forskning har dock visat att schimpansen är närmare släkt med människan än vad den är med gorillan! – Men det brukar man inte prata högt om eftersom det inte passar in i evolutionsscenariot. Inte heller nämner man de experiment som visat att det inte är någon skillnad alls på DNA:t hos människa och schimpans! För det tredje: Det finns många flera molekylära jämförelser som man har gjort mellan olika organismer, och som ger helt andra resultat än DNA-jämförelsen ovan. Om man exempelvis jämför hemoglobin så visar det sig att en människa och ett nejonöga (en slags "primitiv" fisk) är mer släkt med varandra än vad nejonögat är med grodan – vilket går helt stick i stäv med evolutionsmodellen! Så sammanfattningsvis: Resultaten av molekylära jämförelser är inte alls så entydiga som de verkar vara i massmedia. Och ev. likheter kan lika gärna tolkas som tecken på intelligent design som på ett gemensamt (evolutionärt) ursprung

Harald, anledningen till att människan har dna liknande gorillan är att vi på ett eller annat sätt har varit del av samma utvecklingsträd. Även om det är en såkallad intelligent design så finns det kopplings punkter mellan människa och nejonögat,
skillnaden är att du kallar det för smart design och jag kallar det för evolution.

Jeg ger enoks som gud scifi karaktär och hypoteser som gränsar mot det orimliga. Du säger 15000 år och orimligt.
vad som är orimligt tar du inte upp. Nej, du låter som de fanatiska kristna som för några år sedan sa att jorden är ett par tusen år gammal och evolution ska skrotas som teori... dessa har ialllafall haft förnuftet att inse att vetenskap ska gå hand i hand med religionen.

Vad är vitsen med att likheter i designen går tillbaka miljontals år ?. du får ge förklaringar som håller.
Att jorden skulle vara överbefolkad sedan tidgare ser jag inte som en vettig lösning, jag kan också dra en matematisk modell och säga, titta, människan hade varit tolvhundra biljoner medlemmar redan år 1 ifall alla fick 50 barn var och dessa överlevde i 300 år.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 sep 2011 11:01

Nä, substansen står väl din tolkning för harald.

även om jag inte tror på 8000 år gamla,
så var inaveln vardagsmat på denna tiden, ja,
för 2000 år sedan,
och inaveln skapade en del vanskapta personer
som de kanske gjorde sig av med,

För 8600 år sedan blev Skandinavien isfritt efter den senaste istiden, det troligaste är att jägar och samlarfolk
har rört sig uppåt längs med avsmältningen kontinuerligt, samt att de platser som har varit isfria också har varit bebodda.
Människor har alltid levt utmed kusterna, följt dem i dess riktningar och levt på de djur som finns där,
fisk, säl, val, hjort, svin, är basföda för dem. Jordbruket kommer in senare med andra folk, därmed uppstår
det två folkgrupper som lever på olika sätt, de konkurerrar dessutom om födan.
Stenålderskost är ju inte bara kött, utan även bär och nötter. När områdena odlas så bränner bönderna först
av ett område, hugger ned skog och avstenar det. Därefter vill de ju skydda det från vilda djur, hagar och
andra barriärer blir naturliga inslag, utöver det så bevakar de området. Vid sidan av jordbruk har de haft kvar
jakt och fiske, samt boskapshållning. Jägare kan ha setts som konkurrenter och slagits ihjäl, kvinnorna kan de
däremot ha blandat upp sig med. Under en period av 6000 år har alla tidigare kulturer assimilerats, trängts undan,
eller försvunnit naturligt.

Senare invandringar har skett från främst folkstammar som redan känt till jordbruk och inkommande
nomadstammar har blivit bofasta, som götar och svear. Ur det har Sverige senare uppstått.

Folkslagen i skandinavien har i stort föredragit att hålla det öppet när det gäller blandningar, de är exogena till sin
natur, till skillnad från folkslag som odlar myten om sig själva som förträffliga och nästan uteslutande väljer
sina partners inom det egna systemet.
Svenskarna har därför idag relativt få inavelssjukdomar, kanske minst i världen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 sep 2011 11:15

zokrates,
jag är inte ett resultat av samernas vandringar i det förflutna, Det fanns inga istider, det är lögn och historia.
människan där blev skapade av intelligent design och inget mer. Vårt språk har ingen evolution, och märken på mark efter istider är resultatet av något annat jag inte kan förklara, det var inte istdiden för den tror jag inte på.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 sep 2011 11:30

och indien är inte världens klokaste människor,
Jag har pratat med många indier på ett tech forum , är där var dag.
Dom är precis lika dumma och smarta som alla andra, förrutom att de mest ointelligenta tekniker ja träffat kommer just från indien. Men det är ett stort land, och det kommer fram stjärnskott då och då som är långt bättre än andra.

Och indien är hårt kritiserat av de med lite hjärnceller, speciellt delar av kulturen där kvinnosynen, eller människosynen är lika med noll och inget värt.

brazilienare däremot ser jag som smarta, har kontakt med verkligheten på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 sep 2011 11:31

Marko skrev:zokrates,
jag är inte ett resultat av samernas vandringar i det förflutna, Det fanns inga istider, det är lögn och historia.
människan där blev skapade av intelligent design och inget mer. Vårt språk har ingen evolution,
och märken på mark efter istider är resultatet av något annat jag inte kan förklara,
det var inte istdiden för den tror jag inte på.

he he, alltid kul med folk som verkligen är insatta och inte bara tror. Ett indianfolk i USA berättade att de själva
hade en myt från när inlandsisen drog sig tillbaka och därmed fick ett helt vattenfall att försvinna,
det måste i vilket fall som helst ha varit en så mäktig syn att det förtjänade att bli en myt?

Harald Davidsson skrev: när infördes incest-tabut?

I Sverige har det aldrig varit tillåtet med incest, med Sverige avses så länge som landet
Sverige har funnits.
Även ingifta räknades som incest, så en bror kunde inte ha sex med sin brors fru, eller
hennes syster. Harald, de visste inte så mycket om blodsband tydligen, men det fungerade.

Det var dödsstraff på incest ändå fram till 1800 talet, men förmodligen har de flesta klarat
sig med böter eller rymt hellre än låta sig tagas av daga. Att en eller annan gjort någon
syster eller något av sina barn på smällen, har säkerligen inträffat då precis som det sker
idag runt om i världen, men på grund av de hårda lagarna höll de flesta sig i skinnet, med
undantag för islolerade byar med mycket liten insyn i, vad som däremot är vanligt är att folk
tycks ha rört sig inom ett ganska litet område, kanske max 10-50 kvadratkilometer,
när det gällde att hitta någon att gifta sig med, de flesta som släktforskar kan finna
sina anfädrar inom relativt begränsade områden.

Gävlebor har sina släktingar i huvudsak kring Gävle, Malmöbor kring Malmö, etc.
I samband med industrialiseringsurbaniseringen rörde sig folk snabbare och längre bort,
varvid alltfler fått avlägsna släktförhållanden. Sedan ej att förglömma, otrohet är jäkligt vanligt
och statistiskt har ungefär vart fjärde barn en annan biologisk far än den mamman pekat ut,
handelresande, matt och äppleförsäljare, krögare, sjömän, soldater, alla sätter de sina spår
i befolkningen vare sig de vill eller vet om det.

Återgå till "Religion och andlighet"