Den geniala hinduismen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 11:45

Marko skrev:
Harald Davidsson skrev:Citat

Samma forskning har dock visat att schimpansen är närmare släkt med människan än vad den är med gorillan! – Men det brukar man inte prata högt om eftersom det inte passar in i evolutionsscenariot. Inte heller nämner man de experiment som visat att det inte är någon skillnad alls på DNA:t hos människa och schimpans! För det tredje: Det finns många flera molekylära jämförelser som man har gjort mellan olika organismer, och som ger helt andra resultat än DNA-jämförelsen ovan. Om man exempelvis jämför hemoglobin så visar det sig att en människa och ett nejonöga (en slags "primitiv" fisk) är mer släkt med varandra än vad nejonögat är med grodan – vilket går helt stick i stäv med evolutionsmodellen! Så sammanfattningsvis: Resultaten av molekylära jämförelser är inte alls så entydiga som de verkar vara i massmedia. Och ev. likheter kan lika gärna tolkas som tecken på intelligent design som på ett gemensamt (evolutionärt) ursprung


Harald, anledningen till att människan har dna liknande gorillan är att vi på ett eller annat sätt har varit del av samma utvecklingsträd. Även om det är en såkallad intelligent design så finns det kopplings punkter mellan människa och nejonögat,
skillnaden är att du kallar det för smart design och jag kallar det för evolution.

Jeg ger enoks som gud scifi karaktär och hypoteser som gränsar mot det orimliga. Du säger 15000 år och orimligt.
vad som är orimligt tar du inte upp. Nej, du låter som de fanatiska kristna som för några år sedan sa att jorden är ett par tusen år gammal och evolution ska skrotas som teori... dessa har ialllafall haft förnuftet att inse att vetenskap ska gå hand i hand med religionen.

Vad är vitsen med att likheter i designen går tillbaka miljontals år ?. du får ge förklaringar som håller.
Att jorden skulle vara överbefolkad sedan tidgare ser jag inte som en vettig lösning, jag kan också dra en matematisk modell och säga, titta, människan hade varit tolvhundra biljoner medlemmar redan år 1 ifall alla fick 50 barn var och dessa överlevde i 300 år.


När jag öppnar dörren till lägenheten och går nerför trapporna och plötsligt står på trottoaren till en livligt trafikerad gata, -vad är det då för nytta med alla teorier, några bilar tutar häftigt, en gående råkar stÖta emot min västra axel och jag kan inte bara stå där i oväsendet och titta hit och dit, JAG MÅSTE HANDLA,  och jag tänker efter vad jag gör här ute på stan egentligen, jo, jag skulle till posten och betala några räkningar och om jag kände för det kolla en ny skjorta som jag såg en kväll i ett skyltfönster..och jag försöker ta mig till posten, för det är en aning trängsel på trottoaren och bussar tutar, jag tror vi ska vara lite mer försIktiga med att entydigt slafsa i oss vad vetenskapen slänger till oss på tallrikarna, vara mera kritiska, det är en listig design för då de påstår att de funnit nåt slags människoliknande skelett så fixar dom en bra tecknare att göra en färgbild av den dom tror bar skelettet och ansiktet ser lite överdimensionerat ut åt hakan och oannan underdimensionerad, och ögonen i all fall intre helt omänskliga,

jag älskar alla djur, jag umgås helst med djur, hundar, katter och fåglar och markattor som jag mater nästan varje dag, så jag känner kärlek till alla djur,

och jag har frågat många visa männ här i INDEN...varför djuren finns,,men  de säger alltid, ingen vet.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 23 sep 2011 11:49

Länder med laglig incest, ja det finns sådana med harald...

Incest är lagligt i Frankrike sedan 1810 när Napoleon i kölvattnet efter den franska revolutionen upphävde förbudet under åberopande av de mänskliga rättigheterna.
Code civil förbjuder dock äktenskap mellan släktingar i rakt nedstigande led (artikel 161), bror och syster (artikel 162), farbror och brorsdotter och brorson och moster (artikel 163).Den innehåller även ett förbud mot adoption av ett barn som fötts genom incest av sin biologiske far om fadern är bror eller morbror (artikel 334-10).

Flera länder med det franska rättssystemet som modell har legaliserat incest, däribland
Belgien,
Nederländerna,
Luxemburg,
Portugal,
Turkiet,
Japan,
Argentina
Brasilien.
I Israel är incest också lagligt, men åldergränsen för samlag med en dotter, styvdotter eller någon som man har uppsikt över är 21 år.

Saxat wiki.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 sep 2011 11:50

Jag känner också glädje för djur.
Vet du vad jag kommit fram till att det beror på ?
Makt och lojalitet. Jag är makten för djuret och trivs med att ha en sådan lojal medlem.
Biter dom mig i fingret blir jag urilsk och kan nästan lappa till dom. Så jag är ingen god kärlek för djur.
Jag njuter bara av makten.

Varför älskar du djur ?

harald, det är väl tämligen omöjligt att svara på varför saker exiseterar. här får vi antingen tro eller bara acceptera.
jag accepterar och leker med tanken om varför. (men igår fanns nog den där spindeln på min balkong)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 11:52

Zokrates skrev:Nä, substansen står väl din tolkning för harald.

även om jag inte tror på 8000 år gamla,
så var inaveln vardagsmat på denna tiden, ja,
för 2000 år sedan,
och inaveln skapade en del vanskapta personer
som de kanske gjorde sig av med,


För 8600 år sedan blev Skandinavien isfritt efter den senaste istiden, det troligaste är att jägar och samlarfolk
har rört sig uppåt längs med avsmältningen kontinuerligt, samt att de platser som har varit isfria också har varit bebodda.
Människor har alltid levt utmed kusterna, följt dem i dess riktningar och levt på de djur som finns där,
fisk, säl, val, hjort, svin, är basföda för dem. Jordbruket kommer in senare med andra folk, därmed uppstår
det två folkgrupper som lever på olika sätt, de konkurerrar dessutom om födan.
Stenålderskost är ju inte bara kött, utan även bär och nötter. När områdena odlas så bränner bönderna först
av ett område, hugger ned skog och avstenar det. Därefter vill de ju skydda det från vilda djur, hagar och
andra barriärer blir naturliga inslag, utöver det så bevakar de området. Vid sidan av jordbruk har de haft kvar
jakt och fiske, samt boskapshållning. Jägare kan ha setts som konkurrenter och slagits ihjäl, kvinnorna kan de
däremot ha blandat upp sig med. Under en period av 6000 år har alla tidigare kulturer assimilerats, trängts undan,
eller försvunnit naturligt.

Senare invandringar har skett från främst folkstammar som redan känt till jordbruk och inkommande
nomadstammar har blivit bofasta, som götar och svear. Ur det har Sverige senare uppstått.

Folkslagen i skandinavien har i stort föredragit att hålla det öppet när det gäller blandningar, de är exogena till sin
natur, till skillnad från folkslag som odlar myten om sig själva som förträffliga och nästan uteslutande väljer
sina partners inom det egna systemet.
Svenskarna har därför idag relativt få inavelssjukdomar, kanske minst i världen.


detta du skriver flyter bra, men verkar alldeles för mekaniskt, precis som om du bara fyller i tomma små rutor med kryss eller ringar, vi har hört och läst denna typen av utveckling till vår leda,

kom med nåt nytt,

jag tror du måste ge dig ut i världen och se med egna ögon, inte bara med nätets ögon,

detta du skriver är fantastiskt reaktionärt och konservativt, var  lite mera radikal

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 11:57

Marko skrev:Jag känner också glädje för djur.
Vet du vad jag kommit fram till att det beror på ?
Makt och lojalitet. Jag är makten för djuret och trivs med att ha en sådan lojal medlem.
Biter dom mig i fingret blir jag urilsk och kan nästan lappa till dom. Så jag är ingen god kärlek för djur.
Jag njuter bara av makten.

Varför älskar du djur ?

harald, det är väl tämligen omöjligt att svara på varför saker exiseterar. här får vi antingen tro eller bara acceptera.
jag accepterar och leker med tanken om varför. (men igår fanns nog den där spindeln på min balkong)


varför jag älskar djur?

de gör mig inget illa

men jag vill inte skuldbelasta dig för att en hamster bet dig,
vissa djur är en aning galna,
speciellt vissa hästar

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 sep 2011 11:59

harald,
Jag har inget emot och accepterar en abstrakt verklighet som inte flyter på hela tiden medans mina sinnen vilar eller inte har någon kontakt.

japp, jag brukar och vara ute och gå, kan studera ett träd i flera minuter bara för att andas in dess atomosfär och fundera på vad den upplevde för 100 år sedan, grät nästan när dom sågade ner flera hundra år gamla björkar och ekar utanför mitt fönster.. vart vill du komma, att jag inte ser verkligheten och att det är en av dina barnsliga speglade attacker ?

Jag har inget behov av att vara radikal, jag är precis så nöjd jag är med min personlighet och uppfattning,
har en hygglig ballans mellan omvärlden och mitt inre.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 sep 2011 12:03

Harald Davidsson skrev:
Marko skrev:Jag känner också glädje för djur.
Vet du vad jag kommit fram till att det beror på ?
Makt och lojalitet. Jag är makten för djuret och trivs med att ha en sådan lojal medlem.
Biter dom mig i fingret blir jag urilsk och kan nästan lappa till dom. Så jag är ingen god kärlek för djur.
Jag njuter bara av makten.

Varför älskar du djur ?

harald, det är väl tämligen omöjligt att svara på varför saker exiseterar. här får vi antingen tro eller bara acceptera.
jag accepterar och leker med tanken om varför. (men igår fanns nog den där spindeln på min balkong)


varför jag älskar djur?

de gör mig inget illa

men jag vill inte skuldbelasta dig för att en hamster bet dig,
vissa djur är en aning galna,
speciellt vissa hästar


En sak kan man inte beskylla dig för, du har bra minne !

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 12:03

Zokrates skrev:Länder med laglig incest, ja det finns sådana med harald...

Incest är lagligt i Frankrike sedan 1810 när Napoleon i kölvattnet efter den franska revolutionen upphävde förbudet under åberopande av de mänskliga rättigheterna.
Code civil förbjuder dock äktenskap mellan släktingar i rakt nedstigande led (artikel 161), bror och syster (artikel 162), farbror och brorsdotter och brorson och moster (artikel 163).Den innehåller även ett förbud mot adoption av ett barn som fötts genom incest av sin biologiske far om fadern är bror eller morbror (artikel 334-10).

Flera länder med det franska rättssystemet som modell har legaliserat incest, däribland
Belgien,
Nederländerna,
Luxemburg,
Portugal,
Turkiet,
Japan,
Argentina
Brasilien.
I Israel är incest också lagligt, men åldergränsen för samlag med en dotter, styvdotter eller någon som man har uppsikt över är 21 år.

Saxat wiki.


detta är faktiskt  mycket viktiga uppgifter, fast samtidigt som det är fritt med incest är det också vissa hinder lagligt för äkten skap osv, så helt fritt är det inte,
men då ska vi tro att incest är normalt beteende i dessa länder uppräknade här

men vad säger Vatikanen????
Och vad säger genetikerna i Frankrike, om det nu föds ganska många barn genom incest.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 12:11

I Sverige har det aldrig varit tillåtet med incest, med Sverige avses så länge som landet
Sverige har funnits. skriver Zokrates

Varför infördes en sådan restriktion,

vad baserar sig ett sådant förbud på
då det tydligen ej var förbjudet i mellan Europa,

skulle svenskarna vara högre stående?
kanske kom förbudet från tyskland,
inte från ryssland, finland eller estland i alla fall.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 23 sep 2011 12:17

Marko skrev:harald,
Jag har inget emot och accepterar en abstrakt verklighet som inte flyter på hela tiden medans mina sinnen vilar eller inte har någon kontakt.

japp, jag brukar och vara ute och gå, kan studera ett träd i flera minuter bara för att andas in dess atomosfär och fundera på vad den upplevde för 100 år sedan, grät nästan när dom sågade ner flera hundra år gamla björkar och ekar utanför mitt fönster.. vart vill du komma, att jag inte ser verkligheten och att det är en av dina barnsliga speglade attacker ?

Jag har inget behov av att vara radikal, jag är precis så nöjd jag är med min personlighet och uppfattning,
har en hygglig ballans mellan omvärlden och mitt inre.


vad jag vill säga är att då verkligheten griper oss
faller våra teorier platt till marken

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 sep 2011 12:21

Sist jag kollade om incest (enligt mig inte helt neutrala siffror) så var det runt 0.01% som begick incest i usa.
Det är en relativt hög siffra tycker jag. I en miljonstad skulle det innebära att 10 000 har incest.
så helt ovanligt är det ju inte, men vetenskapen har siffror om dödligheten av att få barn i incest, och den är väldigt hög.

incest begicks även av ekonomiska orsaker i makteliten förr. så det är inte bara biologiska orsaker till varför incest existerar.

men människor har blandat sig friskt, tror inte att man kan isolera någon grupp idag till en genkod som är 'ren'

vad jag vill säga är att då verkligheten griper oss
faller våra teorier platt till marken


Tvärtom, när vi får reda på saker så är det oftast ett bra tillskott till att förstå hur världen ser ut,
och det mesta är deterministiskt och existerar i sin kontext.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 sep 2011 13:09

Harald Davidsson skrev:
Marko skrev:Jag känner också glädje för djur.
Vet du vad jag kommit fram till att det beror på ?
Makt och lojalitet. Jag är makten för djuret och trivs med att ha en sådan lojal medlem.
Biter dom mig i fingret blir jag urilsk och kan nästan lappa till dom. Så jag är ingen god kärlek för djur.
Jag njuter bara av makten.

Varför älskar du djur ?

harald, det är väl tämligen omöjligt att svara på varför saker exiseterar. här får vi antingen tro eller bara acceptera.
jag accepterar och leker med tanken om varför. (men igår fanns nog den där spindeln på min balkong)


varför jag älskar djur?

de gör mig inget illa

men jag vill inte skuldbelasta dig för att en hamster bet dig,
vissa djur är en aning galna,
speciellt vissa hästar


Jag har kommit fram till att djur väljer utefter deras egna värderingar.

Min son har en katt som heter gustav, det är ingen som kan komma nära den utan att få en klo eller aggresiv varnings fräsning (inte av rädsla som han ger den signalen). (kommer du nära han så lär han göra dig illa)
Förutom att han godkänt min son som en person som passar honom och dom kommer bra överens med varandra.
Djur är som vi människor, ibland funkar kemin, ibland inte..

själv håller/höll jag mig fem meter bort från den katten, det var så han ville ha det.
En mer bestämd katt får man leta efter, och ja, han gillar lasagne :) (men han låter sig inte mutas) och är rödpällsig och fet.(stark), och han dödar rivaliserande katter i hans område utan minsta tvekan.

snäll ?, ja min son tycker han e världens bästa.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 23 sep 2011 14:16

Harald Davidsson skrev:I Sverige har det aldrig varit tillåtet med incest, med Sverige avses så länge som landet
Sverige har funnits. skriver Zokrates

Varför infördes en sådan restriktion,

vad baserar sig ett sådant förbud på
då det tydligen ej var förbjudet i mellan Europa,

skulle svenskarna vara högre stående?
kanske kom förbudet från tyskland,
inte från ryssland, finland eller estland i alla fall.


Vadå infördes? Det är mer som så att de skrev ner på pränt de regler folk hade
än att de skulle ha skapat en lag helt ur det blå, för tydligen så var de som styrde
inte särskilt pigga på att hålla sig till dessa lagar alla gånger, vilket går igen bland
de flesta adels och kungasläkten, de är ju mer "inavlade" än vanligt folk.
http://runeberg.org/natvetkas2/0149.html

Värre är det även med så kallade hederskulturer, de är inte längre mänskliga.


Marko skrev:...och han dödar rivaliserande katter i hans område utan minsta tvekan.

snäll ?, ja min son tycker han e världens bästa.


En killerkatt, hoppas inte din son blir en "copycat". :?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 sep 2011 15:13

"En killerkatt, hoppas inte din son blir en "copycat". "

Alla är killers, kolla bara när ungarna spelar spel,
men jag tror inte min son identifierar sig med en katt och har han som föredöme i hur människor beter sig mot varandra.
Men visst, jag uppskattar den kattens karraktär och stil, mer robust mentalitet får man leta efter, inte ens människor har denna katts vilja och styrka.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 24 sep 2011 06:26

Och då kommer nästa fråga, Zokrates, för år 95 e.k. landsförvisades  aposteln Johannes
som ansees ha skrivit det mest filosofiska evangeliumet
till den grekiska ön Patmos

och vi får förmoda att det var han som stod vid korset tillsammans med Maria och Magdalena
och då måste man undra, för Johannes var också en slags Platon,
för Platon skrev om Sokrates och Johannes om Jesus
och vi måste då förmoda att både Johannes kunskap och Platons kunskap
kom ursprungligen från Hermes i Gamla Egyptien,

och dessa två författare har kanske mest av alla influerat västerlänningarnas tankar och ideer,
men eftersom Romarna hade ockuperat Patmos denna tiden
så lanseerades Johannes uppenbarelse tillsammans med sitt evangelium
som den nya filosofin och religionen i väst,
medan Platons skrifter då hämmades av Romarna.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster