Pilatus skrev:SigurdV skrev:Pilatus skrev:Vi vet numera att då livet är slut så dör hjärnans celler och vårt medvetande går förlorat.
Vad vi kan vara rätt säkra på är att vårt medvetande efter döden inte längre agerar i nuet...
Ja, eftersom vår klocka har stannat, något ytterligare tillkommer inte vårt medvetande.Det finns ju kvar i det förflutna, som vi TROR inte är verkligt eftersom vi inte finner det i nuet.
Om det vore tekniskt möjligt skulle en betraktare från en relativt närbelägen stjärna (ca 10 parsec), utrustad med ett optiskt instrument med en extremt liten vinkel (< mikrobågsekund ?), under gynnsamma omständigheter t ex kunna se oss köra bil till arbetet.Det är mycket vi inte förstår om verkligheten, man kanske inte ska vara för säker på sina slutsatser.
Vårt medvetande är i alla fall inte aktivt, och det som eventuellt kan uppfångas utifrån är de uttunnade och spridda resterna av vårt vara.
Ja vårt medvetande är inte aktivt i nuet ... där är vi överens, men hur bevisar vi att det inte finns ett nu vinkelrätt mot vårt?
Sätt en tidsaxel vinkelrätt mot vår och tiderna bildar en yta! Då kan hela vårt universums uppkomst och död ske på två på varandra följande tidsögonblick på tidsaxel nummer två! Vad jag menar är att den som uppfattar ett nuflöde normalt inte förstår att hans förflutna inte MÅSTE vara förintat eller inaktivt... Från ett vinkelrätt tidsperspektiv kan det förflutna vara som en cd som kan redigeras om hur många gånger som helst!
Fysiker tänker sig gärna att vår tidsaxel bildar ett sammanhängande helt där ingen tidpunkt utmärker sig på något sätt...
alltså att alla tidpunkter existerar så att säga SAMTIDIGT! Det måste i så fall vara en samtidighet som inte har med vårt nuflöde att göra.
Jag tycker man får nöja sig med att det som är bestämt är det förflutna inklusive den just nu avslutade nupunkten,
framtiden är inte bestämd...från nuet sett, och nuet är inte beständigt (kan inte stannas och granskas i vår tidsriktning och vårt nu) utan transformeras genast till ett bestämt förflutet om och när det inträffar.
Så det verkliga, tvärt emot common sense, är det förflutna!
Så vad är det förflutna bra för?
Tja... bortsett från att vara grund för det kommande i alla riktningar har jag inte den blekaste aning
Sammanfattning: Det kan finnas "framtid" som ej kan nås via vår tidsriktning!