Pho-ku skrev:Ska, bör vetenskap resp. religion mötas? Jag ser ingen anledning, varför förena tro med en metod? Vad är poängen?
De konvergerar, de är i essens samma sak.
Moderator: Moderatorgruppen
Minded skrev:Pho-ku skrev:Ska, bör vetenskap resp. religion mötas? Jag ser ingen anledning, varför förena tro med en metod? Vad är poängen?
De konvergerar, de är i essens samma sak.
Kritikern skrev:Jag ska försöka svara på dina frågor.
1. Vi kan nog vara överens om att vi alla uppfattar världen olika. Vi kommer över ens om vad som existerar och vad som är sant genom att våra världsbilder verkar stämma med varandra. Till exempel "jag ser stenen och den är grå". Min vän håller med mig och tillsammans kommer vi fram till att den faktiskt existerar. Det blir självklart vissa problem eftersom "existens" beror på subjektiva uppfattningar. Men vad ska vi lita på om inte våra sinnen?
2. Att definiera "Gud" blir svårt. Jag tror dock att man kan komma överens om vissa aspekter som den kristna guden har:
Gud
- är fadern, sonen och den helige anden.
- är mycket, mycket mäktig.
- kom till jorden som människan Jesus.
- är full av nåd.
- har kommunicerat med människor.
- etc.
Detta känns lite svagt men vi kan göra samma sak om en elektron.
En elektron:
- har laddningen cirka 1.6*10^-19 C.
- har massan cirka 9.1*10^-31 kg.
- beter sig ibland som en partikel.
- beter sig ibland som en våg.
- etc.
Sedan kan man dra slutsatser från det ovanstående. Är detta tillräckligt för att beskriva vad en elektron är? Jag tycker nog det. Jag har dock aldrig direkt lyckats förnimma en elektron (tror jag).
3. "Verkligt" är det som finns (se 1. ovan). Men allt vi förnimmer med våra sinnen och de slutsatser som passar in i vår världsbild känns verkliga. "Verkligt" blir något subjektivt hos var och en.
4. "Bevis" är självklart svårt. Ett "bevis" skulle jag kalla ett argument som är starkt nog för att övertala dig om att min tes (vad den nu är) stämmer. Ett vetenskapligt bevis vill jag minnas är ett statistiskt bevis som säger att ett samband är sant om det kan utföras i ett upprepningsbart experiment. Jag tror personligen inte att den kristna guden kan bevisas vetenskapligt. Hur skulle ett sådant upprepningsbart experiment någonsin kunna genomföras?
Sarli skrev:Hej jag undrar ifall du tror att Gud finns? och varför tror du att han finns eller om ni inte tror på han, varför finns han inte?
Framför gärna era argument.
Jag är av åsikten att han endast existerar som ett begrepp i människors egna världar.
//Sarli
dokido skrev:Basal skrev:Det är en tro. Därför kan vi inte veta.
Bör man veta om man tror?
Men vetenskap är en religion.. och därmed också en tro - en tro man "uppdaterar", när som helst människan "känner för det".
vetenskap är ingen religion
Basal skrev:Algotezza, måste säga att det var imponerande förklarat. =D> Att du fann just dom "rätta" orden!!??
Det gjorde att det hela blev plötsligt "så klart" och lättbegripligt.
Måste säga att det var en helt fantastisk upplevelse (för mig!!) att få ta del utav den texten.
(dom raderna är värda att sparas - dvs, om du inte har patent på dom förstås!?![]()
)
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster