Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 30 maj 2011 00:16

ett sånt där dum argument   8)

om gud funnits hade han säkert skrivit det i denna tråd

Kotten

Inläggav Kotten » 30 maj 2011 00:28

dokido skrev:ett sånt där dum argument   8)

om gud funnits hade han säkert skrivit det i denna tråd

haha,den var rolig! Den här då...

Gud finns eftersom han INTE har skrivit det i denna tråd. Eftersom Gud finns och är allsmäktig och vill gömma sig pga anledningar som går bortom mitt förnuft eftersom han vet så mycket mer så är det givetvis att han existerar just av den anledningen att han gör det fullt förnuftigt för oss dödliga att tro att han inte existerar trots att han tidigare skickat lite änglar och en son som förkunnade om hans existens, vilket då var undantag... därför finns gud; Är allsmäktig och en liten gnutta lömsk  *hooray*

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 30 maj 2011 00:40

om det nu verkligen var hans son  :roll:

eller
om gud hade funnits hade han hindrat mig från att skriva detta
gud finns inte

eller eller
äh skitsamma

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 30 maj 2011 09:34

Klart Gud finns, vem skulle annars kunna återuppväcka en tråd som denna från de döda?

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 30 maj 2011 10:39

kanske den som startade tråden är en förklädd gud?
en pr kupp på ff, aja...
varför gillar folk gud men inte kungen? (eller aristokratin, gilla liknelsen)
om gud fanns skulle folk inte längre gilla honom utan göra uppror mot honom eller hur
då vore han inte längre en gud
det tillhör objektet gud att inte finnas finnas
under senmedeltiden utnyttjade kungar detta faktum
pseudokungen gud
som ett förkläde
att skylla allt elände på o vice versa
va ja e klok  :wink:

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 13:52

Bara det att denna tråd innehåller till dags dato 53 sidor är bevis nog för att denna fråga inte går att besvara. Gud är vad varje individ gör honom eller henne till.

Gud är allt och inget, Gud omfattar hela universum och finns i minsta elementarpartikel, Gud är både personlig och opersonlig, Gud är ett abstrakt begrepp som inte går att definiera då han är allt och inget, början och slutet.

Är det meningen så får vi reda på vad eller vem Gud är när vi dör. Lika gärna kan det vara så att det inte finns något efter döden och att Gud inte finns. Det är inte meningen att människan ska få svar på alla sina frågor, lite mystik ska det finnas i vår korta tillvaro som materiella varelser.
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 jun 2011 15:00

Elake Karsten skrev:Bara det att denna tråd innehåller till dags dato 53 sidor är bevis nog för att denna fråga inte går att besvara. Gud är vad varje individ gör honom eller henne till.

Gud är allt och inget, Gud omfattar hela universum och finns i minsta elementarpartikel, Gud är både personlig och opersonlig, Gud är ett abstrakt begrepp som inte går att definiera då han är allt och inget, början och slutet.

Är det meningen så får vi reda på vad eller vem Gud är när vi dör. Lika gärna kan det vara så att det inte finns något efter döden och att Gud inte finns. Det är inte meningen att människan ska få svar på alla sina frågor, lite mystik ska det finnas i vår korta tillvaro som materiella varelser.

Att saker inte går att besvara gör frågan än mer intressant. Det är i det vi inte vet som kunskap tar form.
Vi lär oss att se nya mönster och får nya filosofiska frågeställningar. Frågan ger kunskaper runt människan.
I natt tittade jag på svt och deras dokumentärer. Den ena handlade om Stohe Hedge. Det visade sig vara en stenåldersgrav där sten symboliserar fortsatt liv och kontakt med de döda. Trä symboliserar livet här på jorden.
Cirkeln runt tror jag symboliserar dessa olika världar. Har människan ärvt detta betende i sju tusen år, eller finns det en naturlig inbyggd syn om liv och död i våra medvetanden ?

Vad finns det för mönster i människans beteende ?.

Efter det inslaget om StoneHedge kom en dokumentär om elefanter som dödade noshörningar,
Som kortast beskrevs hur man sett elefanter täcka över sina döda med kvistar. Varför gjorde den eller de lefanterna detta ?, tror djur på ett liv efter detta?

Just nu ser jag på en dokumentär om kosmoss, där påstås det att människan är en så komlex varelse att den börjat leva. Här är filosofin att ett komplext mönster prefekt sammansat är det samma som att man skapat liv.
Detta är jag motståndare till då mönster runt människan får denna ide att brista. Det förkalrar inte varför en människa kan välja sitt dödsögonblick mentalt trotts att ett ett mönster existerar. Det verkar som att det finns något mer.
Det förklarar inte vad liv är och det förkarar inte hur. Bara ett tomt konstaterande att det är så. Själv funderar jag på om inte materia supervenicerar med liv. Det är olika saker men är beroende av varandra liksom våra upplevelser om synkroniserad slump. Det är märkligt hur människan ser dessa mönster och att det blir så kontroversiella frågor att sidoer med tusentals meningar och tusentals ord kretsat runt detta.

Jag gillar ibland analogier som att en dator är död fram tills vi sätter på lite energi, och den börjar få nya funktioner och ett liv.
Liv verkar bara likadant, den fungerar så länge den får sin livs energi, pluggar man bort livsnätet så dör den.

alltså, frågan om existens och om den är skapad eller inte ger nya bilder, nya tankar, nya värderingar och nya kulturer.
Filosofin är att försöka hitta nya mönster, ny kunskap runt detta. Liv och död kanske är ord som inte beskriver det rätta förloppet.

Just nu testar jag en ide om hur en yttre okänd kraft kan skapa galaxernas likformiga rotation genom att påverka en hel galax samtidigt. Synen att vi är universums medelpunkt har jag släpt för länge sedan, Det finns något utanför det vi inte kan se, och detta utanför kan påverka allt i vårt rum. Jag väntar med att använda ordet gud eller livsformer tills iden har vuxit sig starkare.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 07 jun 2011 18:45

mystik tycker jag är ok, att livet är mystiskt
håller starkt med

men sagan om gud är förlegad
gammal skåpmat
och förträffligt tråkig, ja ja, benhur är väl kul att kolla på
men har ni vart i en kyrka nån gång? so booring

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 jun 2011 17:17

dokido skrev:mystik tycker jag är ok, att livet är mystiskt
håller starkt med

men sagan om gud är förlegad
gammal skåpmat
och förträffligt tråkig, ja ja, benhur är väl kul att kolla på
men har ni vart i en kyrka nån gång? so booring

sagan om gud är förlegad för dig, jag finner delar av det ytterst fascinerande i kombination med myterna och hur människan genom tid format sina kulturer. dessa frågor är superveniencerande.

Vad betyder myter för dig ?

Jag har varit i kyrkan vid begravningar och vid dop och bröllop. Kyrkan är mycket intressant, bara och titta upp i taket och se konstvrken, fundera runt dessa ärkeänglar och profeter, vad betyder dom ?, predikan kan tolkas och få ny innebörd och mening. Det är ett lugn i väggarna i många kyrkor, vissa känns mer oroliga än andra.. jag ser inte det som boooring alls.

För-nuftig

Inläggav För-nuftig » 16 jun 2011 19:58

"Jag tror att anledningen till tron på religioner är viljan till ansvarsfrihet".

Om Gud finns är det väl snarare tvärtom, då flesta religioner anser att var och en ska ställas till svars för sitt handlande under "jordelivet".

Då kan man vända på det: En ateistisk filosofi kan väljas för att slippa ansvar enligt ovanstående definition.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 jun 2011 20:19

varför folk tror är nog olika.

Kotten

Inläggav Kotten » 16 jun 2011 20:59

För-nuftig skrev:"Jag tror att anledningen till tron på religioner är viljan till ansvarsfrihet".

Om Gud finns är det väl snarare tvärtom, då flesta religioner anser att var och en ska ställas till svars för sitt handlande under "jordelivet".

Då kan man vända på det: En ateistisk filosofi kan väljas för att slippa ansvar enligt ovanstående definition.

Jag håller med Marko
Då menar du att ateister generellt sätt skulle ha en underliggande räddsla för att dömas? Det är en intressant tanke och det finns säkert folk som undermedvetet är rädda för att bli dömda. Lösningen finns dock för en bra ursäkt i kristendomen med att be om syndernas förlåtelse så är allt förlåtet om man uppriktigt menar det.. så jag har svårt att köpa att jag är ateist av den anledningen, snarare tror jag att det är tvärtom. Men jag tror helt klart att det inte appliceras på alla, eller ens en markant del av kristna eller religiösa.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 jun 2011 23:37

Elake Karsten skrev:Bara det att denna tråd innehåller till dags dato 53 sidor är bevis nog för att denna fråga inte går att besvara[...]
Hej Elake Karsten

Torde det inte finnas betydligt längre trådar (än denna tråd) i detta eller något annat forum som handlar om sådant som kan besvaras?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

För-nuftig

Re: Finns Gud?

Inläggav För-nuftig » 17 jun 2011 22:51

Sarli skrev:Hej jag undrar ifall du tror att Gud finns? och varför tror du att han finns eller om ni inte tror på han, varför finns han inte?
Framför gärna era argument.
Jag är av åsikten att han endast existerar som ett begrepp i människors egna världar.

//Sarli

ja, jag tror nog på Gud, eller så gör jag det inte. Just nu är jag vacklande där mitt emellan.

För mig finns det klart rationella skäl att tro på Gud, på samma sätt som jag finner rent känslomässiga skäl till en gudstro. Vissa vill låta påskina att gudstro = avsägande av intellekt eller eget ansvar. Det håller jag inte med om.Världen är full av skäl att rent intellektuellt tro på Gud. Allt beror på hur man tolkar den information som finns att hämta o kring oss (världen med dess komplexitet samt dess ordning mm).

lösdrivaren
Avstängd

Re: Finns Gud?

Inläggav lösdrivaren » 17 jun 2011 22:59

För-nuftig skrev:
För mig finns det klart rationella skäl att tro på Gud

Och dessa är?
maximal utdelning med minimal ansträngning

Återgå till "Religion och andlighet"