Guds motbevis!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 29 apr 2007 14:19

Auk, vitsen är den att Algotezza, ordbajsaren, är efter en pussy att kramas. Annars är diskussionen skit och utan mening

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 29 apr 2007 19:48

J R Auk skrev:Det är intressant att det har gått 6 sidors debatt här utan att ursprungsposten har kommenterats. Rubriken talade ett påtagligare språk kanske?
Filosofiforum i ett nötskal  :D

Sceptisk

Re: Guds motbevis!

Inläggav Sceptisk » 30 apr 2007 14:46

J R Auk skrev:Jag fördömer allt av vad helighet innebär. Allt större än mig skall förgås i eld. Intet saknas mig i hat gentemot överheten, intet tvingar mig till dess hägn. Förbannad vare allt upphöjts namn. Förbannat vare allt som aspirerar på det som likt benämns.

Spott och spe och ett syndernas avfall till den som ställer sig över mig. Meningens mästare i evigheten jag förlustar mig på dess kropp.
Om inte döden fanns jag skulle bringa den till dig. Om den fanns skulle jag bringa dig till den.

I din motsats eldar jag skall nedkasta dig för evig förintelse, i din motsats skapelse skall jag se din död.

I allt som hålls gott utav dig skall jag prisa din motsats, i allt som fördöms utav dig skall jag söka mitt kall.

Av allt som återstår efter ditt fall skall jag skända ditt minne och i evighet påkalla ditt narr. Av allt som du temporärt manifesterat dig i skall jag bygga ditt eviga fängsel, intet som du påbjuder skall jag hålla för sant, intet som du fördömer skall jag spara mitt handlande.

Nå räcker det? Är det nonsens, har det någon poäng?
Är jag sämre för att jag dess ord nedtecknat, är jag bättre för att jag gjort så?

Låt heligheten och dess antites flöda och fördöm eller beröm!!!!

Stora ord. Men hur stora är dom egentligen?

Varför så stora ord mot nåt som författaren anser inte finns? Är det ett manifesto? Det liknar ett manifesto. Vad är meningen? Absolut egoism?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 maj 2007 00:39

Meningen var ju att se om det fanns någon mening i det.

Klart att det blir bombastiskt när man inte när övertygelsen. Orden söker så att säga väga upp.

Poängen för mig var att testa om det upprörde, fanns omoget, idiotiskt, vanärande och liknande.

Men det blev en blek reaktion. Kanske det ett tydligt svar?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Akryon

Inläggav Akryon » 22 maj 2007 04:05

J R Auk skrev:Jag fördömer allt av vad helighet innebär. Allt större än mig skall förgås i eld. Intet saknas mig i hat gentemot överheten, intet tvingar mig till dess hägn. Förbannad vare allt upphöjts namn. Förbannat vare allt som aspirerar på det som likt benämns.

Spott och spe och ett syndernas avfall till den som ställer sig över mig. Meningens mästare i evigheten jag förlustar mig på dess kropp.
Om inte döden fanns jag skulle bringa den till dig. Om den fanns skulle jag bringa dig till den.

I din motsats eldar jag skall nedkasta dig för evig förintelse, i din motsats skapelse skall jag se din död.

I allt som hålls gott utav dig skall jag prisa din motsats, i allt som fördöms utav dig skall jag söka mitt kall.

Av allt som återstår efter ditt fall skall jag skända ditt minne och i evighet påkalla ditt narr. Av allt som du temporärt manifesterat dig i skall jag bygga ditt eviga fängsel, intet som du påbjuder skall jag hålla för sant, intet som du fördömer skall jag spara mitt handlande.

Nå räcker det? Är det nonsens, har det någon poäng?
Är jag sämre för att jag dess ord nedtecknat, är jag bättre för att jag gjort så?

Låt heligheten och dess antites flöda och fördöm eller beröm!!!!

hm...
nåja let me try XD
hur kommer vi in på Gud frågan, jo enligt Darwin kommer allt liv från vattnet, vi har alla varit en "varelse" som sedan utvecklats bla bla...
men detta kan inte vara sant, hur i hela världen komm det första livet till, det första cellen?
det kan inte komma från intete.
Dessutom varför finns hästar och zebror de är typ lika dan, enligt darwin så utvecklas vi för att kunna överleva anpassa oss, whatever Darwin!
då skulle ju inte antilopen ha existerat, varför skulle det finnas så många lika dana djur på samma område?
Varifrån fick reptilerna fjädrar ifrån? gav en alien fjädrar till de, lol XD
Hur kan ett djur veta vad som skulle bort och vad som skulle utvecklas
de går ju bara efter instinkt XD
ex det finns en fisk som har svarta fläckar på baken för att andra fiskar ska bli förvirade, och på ögonen finns samma sorts fläck, hur i hela världen skulle en fisk veta om att djuren skulle bli förvirrade om den hade fläckar som såg ut som ögon på baken?

så, djuren kan inte ha utvecklats från samma cell, med andra ord så måste de ha kommit till på samma gång, och så är vi innne på Gud frågan XD Finally!
du är 19, aha det betyder att du kan fatta egna beslut, fatta right and wrong alltså XD
synd för dig...
varför? jo, för att om du inte tror på gud efter att du har fyllt 13-15 tror jag så kommer du till HELL...men du har hela livet kvar XD
ja livet är hårt, just joking Gud delen är lätt tro på Gud helt enkelt, resten, jobb, familj osv de är det svåra biten XD
om ett barn under 13 dör så kommer barnet garanterat till paradiset om det nu inte är ett underbarn som fattar vad god och ont och Gud är osv, då om man är ond så kommer man till helveter, det är vad "jag" tror på XD
det finns fullt med tecken i naturen, Gud finns, öppna ögonen XD
Ops glömde nästan du kan ju inte följa vilken religion som helst du måste tro på en religion XD
One GOD, One Religion XD!!
Du kommer säckert på vilken om du letar:)
Alla religioner innehåller fel utom den jag tror på, den är den rätta XD
Jag säger inte vilket så därför kan ni inte säga att jag har fel om ni tror på Gud XD
När ni har letat och hittat fel i alla religioner utom ett förstås så vet ni att det är den religion jag tror på XD
tips: det är en av de 5 världsreligionerna XD( Hinduism, Buddhism, Judendomen, Kristendomen & Islam) XD
om ni inte vet Buddhismen är en ateistiskt religion, så nu är det fyra kvar XD
Lycka till, kommentera om ni vill...i dont really care XD

amy

Inläggav amy » 22 maj 2007 15:58

Akryon skrev:men detta kan inte vara sant, hur i hela världen komm det första livet till, det första cellen?
det kan inte komma från intete.

de gjorde de inte heller. livet uppstod för att vatten och jord blandades ihop.

ex det finns en fisk som har svarta fläckar på baken för att andra fiskar ska bli förvirade, och på ögonen finns samma sorts fläck, hur i hela världen skulle en fisk veta om att djuren skulle bli förvirrade om den hade fläckar som såg ut som ögon på baken?

de behöver inte veta för att de går på instinkt. de tänker hela tiden att någon är bakom dom tills dom utvecklar såna där fläckar som ser ut som ögon.

Akryon

Inläggav Akryon » 23 maj 2007 03:58

Amy, lyssna då, he heXD
jag vet jag vet allt komm till från lera osv, men hur vatten är inget levande, liv fnns i vattnet men själva vattnet är inget levande, hur komm de där små liven in i vattnet från början?

ser ut som fisken behöver fläckarna för att överleva så hur överlevde den utan fläckarna, den fick inte timeout från domaren, eller?

amy

Inläggav amy » 23 maj 2007 20:20

Akryon skrev:jag vet jag vet allt komm till från lera osv, men hur vatten är inget levande, liv fnns i vattnet men själva vattnet är inget levande,

jo, vatten är levande. vatten består av massa små levande molekyler.

(om molekyler inte var levande skulle vi inte heller vara det... för att vi består av molekyler)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 maj 2007 20:33

amy skrev:(om molekyler inte var levande skulle vi inte heller vara det... för att vi består av molekyler)

Enligt den logiken så skulle vi kunna bo i en sten, eftersom hus är byggda av sten.

Nej, vi kan inte bo i en sten, så därför finns inget argument som gör gällande att molekyler är levande.

Dessutom består i alla fall jag inte av molekyler, utan enbart av subatomara partiklar, med världigt mycket (visserligen multidimensionell) tomrum emellan de, som andra subatomara partikler som färdats i miljarder år med lätthet kan passera igenom, utan att jag märker så mycket av det.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

amy

Inläggav amy » 24 maj 2007 00:25

Jörgen skrev:Enligt den logiken så skulle vi kunna bo i en sten, eftersom hus är byggda av sten.

molekyler måste vara levande för att de rör sig. om de inte hade nån vilja skulle de inte göra något.

dessutom kan vi bo i en sten bara den har rätt form.

Dessutom består i alla fall jag inte av molekyler, utan enbart av subatomara partiklar, med världigt mycket (visserligen multidimensionell) tomrum emellan de,

dina subatomära partiklar består också av något, och det måste det finnas tomrum mellan sakerna som de består av. och för att allt består av något måste allting bestå enbart av tomrum/inget.

Akryon

Inläggav Akryon » 24 maj 2007 02:32

amy skrev:
Akryon skrev:jag vet jag vet allt komm till från lera osv, men hur vatten är inget levande, liv fnns i vattnet men själva vattnet är inget levande,

jo, vatten är levande. vatten består av massa små levande molekyler.

(om molekyler inte var levande skulle vi inte heller vara det... för att vi består av molekyler)

men vad behöver molelyler för att överleva?
så om molekyler lever hur komm de till?
allt levande har ett ursprung, eller?

Återgå till "Religion och andlighet"