Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Algotezza » 04 okt 2018 09:33

Via karmalagen skapar vi vårt eget öde - ansvar till hundra procent. Önskar vi det? Ingen att skylla på, t.ex. när det gäller sjukdiomar och olyskor. Allt vi upplever är resultatet, karmaskörden, av tidigare karmasådd. Din nästa i vid bemärkelse förmedlar din skörd. Envar sin lyckas och olyckas smed. Existentialismens ideal?

Vad blir det av Gud? Behövs Gud? Gud so ett oändligt karmamaskineri som inte ens behöver vara medvetet?

Reinkarnation - är snarast en förbannelse för hinduismen (sanatana dharma) och buddhismen. Något man vill bli fri från så snabbt det bara går genom att försöka "rena sin karma" exempelvis.

Reinkarnation för västerlänningen är en våt dröm som kan dämpa dödsångesten. Tänk att bli ung och tonåring på nytt i en framtida värld med ännu häftigare teknik!

Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Anders » 04 okt 2018 14:52

Vet inte hur just den här iden om återfödelse kom till. Det blir vad det blir.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 05 okt 2018 06:07

Algotezza skrev:
Reinkarnation för västerlänningen är en våt dröm som kan dämpa dödsångesten. Tänk att bli ung och tonåring på nytt i en framtida värld med ännu häftigare teknik!


Det tragiska med allt är att verkligheten inte brukar vara som vill vill att den ska vara - den är som den är även utan vad vi vill.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 05 okt 2018 21:25

Sanskrit karma, pali kamma är idén om universums lagbundenhet av orsak-verkan. Att allt i detta universum (kanske flera) är betingat av orsaker med efterföljande verkan som i sin tur blir orsak osv ad infinitum. Begreppet slump är därmed uteslutet. De genom historien två idéer som stått o står mot varandra, är om denna lagbundenhet har en orsak o om denna orsak är levande, medveten. Den andra tolkningen är att universum är orsak till sig själv. Det finns inte en orsak till alla orsaker, det finns bara orsaker med dess verkan i ständig förändring i lagbundenhet.
Jag ser Buddhans lära, Dhamma, som ett av de mest genomarbetade förslagen på den senare av de två tolkningarna. Jag kommer därför hålla mig till o försöka belysa Kamma, Karma från egen erfarenhet o förståelse av Dhamma. Inleder med att kort sammanfatta Dhammans grunder.
Buddhan menade att människan är den varelse som har de gynnsammaste förutsättningarna att genomskåda o befria sig från Samsaras tillvaro av tillblivelse, födelse, förändring, lidande, o död. Tillvägagångssättet för urträdet är utslocknande genom att leva i Dhamman, den Ädla Åttafaldiga Vägen, vilket innebär kultivering av:
1. moral (Sila) genom att efterleva minst de fem lekmannareglerna.
2. disciplinerad besinning o kontroll av egna mentala processer (Samadhi).
3. visdom (Panna). Genom insiktsmeditation (Vipassana) direkt erfara o utveckla kunskap om förhållandet medvetande-kropp.
All aktivitet i tanke, tal o gärning, god såväl som ond, bildar oundvikligen Kamma, enligt Buddhan. Goda uttryck i tanke, tal o gärning skapar Kamma som är mer gynnsam för ett liv i Dhamman för att nå slutmålet Nibbana. Dock uppmanade Buddhan att inte ge sig på att försöka förstå Kamma. Att försöka se egna o andras händelser som resultat av Kamma är som att stå vid havet o försöka förstå var varje våg kommer ifrån o var den börjar o slutar.
Buddhan hänvisade till kunskap o insikt om Kammas rot o orsak i det egna medvetandet. För att nå det måste man stilla o disciplinera tanke, tal o gärning i moral (Sila) o besinning, kontroll över egna mentala processer (Samadhi) för att ta sig an utvecklandet av visdom (Panna). Meditation är verktyget o navet i Dhamma-hjulet. Genom Vipassana iaktta, observera egna mentala o kroppsliga processer, att av egen direkt erfarenhet nå insikt om medvetandets funktioner o eliminera mentala orenheter o hinder dvs det som orsakar negativ Kamma. Buddhan hänvisade ständigt till individens ansvar att själv frigöra sig från orena, negativa sinnestillstånd genom kunskap, insikt om förhållandet sinne-kropp. Att tro på, spekulera eller fantisera om Kamma hjälper inte det minsta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 06 okt 2018 09:05

531bts skrev:Sanskrit karma, pali kamma är idén om universums lagbundenhet av orsak-verkan. Att allt i detta universum (kanske flera) är betingat av orsaker med efterföljande verkan som i sin tur blir orsak osv ad infinitum. Begreppet slump är därmed uteslutet. De genom historien två idéer som stått o står mot varandra, är om denna lagbundenhet har en orsak o om denna orsak är levande, medveten. Den andra tolkningen är att universum är orsak till sig själv. Det finns inte en orsak till alla orsaker, det finns bara orsaker med dess verkan i ständig förändring i lagbundenhet.
Jag ser Buddhans lära, Dhamma, som ett av de mest genomarbetade förslagen på den senare av de två tolkningarna. Jag kommer därför hålla mig till o försöka belysa Kamma, Karma från egen erfarenhet o förståelse av Dhamma. Inleder med att kort sammanfatta Dhammans grunder.
Buddhan menade att människan är den varelse som har de gynnsammaste förutsättningarna att genomskåda o befria sig från Samsaras tillvaro av tillblivelse, födelse, förändring, lidande, o död. Tillvägagångssättet för urträdet är utslocknande genom att leva i Dhamman, den Ädla Åttafaldiga Vägen, vilket innebär kultivering av:
1. moral (Sila) genom att efterleva minst de fem lekmannareglerna.
2. disciplinerad besinning o kontroll av egna mentala processer (Samadhi).
3. visdom (Panna). Genom insiktsmeditation (Vipassana) direkt erfara o utveckla kunskap om förhållandet medvetande-kropp.
All aktivitet i tanke, tal o gärning, god såväl som ond, bildar oundvikligen Kamma, enligt Buddhan. Goda uttryck i tanke, tal o gärning skapar Kamma som är mer gynnsam för ett liv i Dhamman för att nå slutmålet Nibbana. Dock uppmanade Buddhan att inte ge sig på att försöka förstå Kamma. Att försöka se egna o andras händelser som resultat av Kamma är som att stå vid havet o försöka förstå var varje våg kommer ifrån o var den börjar o slutar.
Buddhan hänvisade till kunskap o insikt om Kammas rot o orsak i det egna medvetandet. För att nå det måste man stilla o disciplinera tanke, tal o gärning i moral (Sila) o besinning, kontroll över egna mentala processer (Samadhi) för att ta sig an utvecklandet av visdom (Panna). Meditation är verktyget o navet i Dhamma-hjulet. Genom Vipassana iaktta, observera egna mentala o kroppsliga processer, att av egen direkt erfarenhet nå insikt om medvetandets funktioner o eliminera mentala orenheter o hinder dvs det som orsakar negativ Kamma. Buddhan hänvisade ständigt till individens ansvar att själv frigöra sig från orena, negativa sinnestillstånd genom kunskap, insikt om förhållandet sinne-kropp. Att tro på, spekulera eller fantisera om Kamma hjälper inte det minsta.



moral (Sila) genom att efterleva minst de fem lekmannareglerna


Skulle du kunna ge exempel på dessa?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 06 okt 2018 11:08

De fem grundläggande reglerna för övning i Sila, moral:
1. Avstå från att döda.
2. Avstå från falskt tal.
3. För lekmän: avstå från att stjäla. Munkar o nunnor: avstå från att ta det som inte är dig givet.
4. För lekmän: avstå från promiskuitet, äktenskapsbrott. Munkar o nunnor: avstå från all sexuell aktivitet.
5. Avstå från förslöande, sinnespåverkande o beroendeframkallande gifter.

För munkar, nunnor o längre vistelse i tempel/kloster för lekmän tillkommer ytterligare tre regler:
6. Avstå från att inta fast föda efter kl 12.00.
7. Avstå från all form av underhållning o utsmyckning, parfymer o att handha guld, pengar.
8. Avstå från att sova i höga o bekväma sängar.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 06 okt 2018 14:51

531bts skrev:De fem grundläggande reglerna för övning i Sila, moral:
1. Avstå från att döda.
2. Avstå från falskt tal.
3. För lekmän: avstå från att stjäla. Munkar o nunnor: avstå från att ta det som inte är dig givet.
4. För lekmän: avstå från promiskuitet, äktenskapsbrott. Munkar o nunnor: avstå från all sexuell aktivitet.
5. Avstå från förslöande, sinnespåverkande o beroendeframkallande gifter.

För munkar, nunnor o längre vistelse i tempel/kloster för lekmän tillkommer ytterligare tre regler:
6. Avstå från att inta fast föda efter kl 12.00.
7. Avstå från all form av underhållning o utsmyckning, parfymer o att handha guld, pengar.
8. Avstå från att sova i höga o bekväma sängar.


:) ja så länge det är en buddistmunk eller buddist som säger att man inte ska begå äktenskapsbrott eller leva promiskuitet--- (i det sista ingår även då ogifta - och därmed vad kristendomen kallar för otukt) är det ju godtagbara regler - säger en kristen samma sak blir de genast utsatta för en folkstorm som anklagar dem för att "tro om sig att de är bättre" att de "moraliserar andra" mm.

Det är lustigt... men samma regler ingår i alla religioner - så varför bli buddist när man kan bli Kristen och få hjälp av Gud att uppfylla dessa regler - mot att man ska försöka själv och helt ensam som i buddismen?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 06 okt 2018 15:55

Buddhan uppmanade aldrig ngn att bli Buddhist lika lite som Jesus uppmanade ngn att bli katolik. Tvärtom manade Buddhan till den egna erfarenheten av att leva med moral, besinning o visdom i samförstånd med varandra. Därför tillflykt i en av de "tre juvelerna": Sanghan dvs församlingen. Buddhan tipsade om en väg att befrias från lidande o nå Insikt, upplysning, att genom den Ädla Åttafaldiga Vägen leva i Dhamman. Buddhism är ett senare hittepå, precis som de olika Kristna varianterna. Man blir inte ett högre väsen eller får anledning att betrakta sig själv som särskild för att man väljer att avstå från synd. Om man däremot står med pekfingret i luften förmanar o profiterar på andras bristande moral, (vilket de religiösa gärna ägnar sig åt) har jag full förståelse för de som opponerar sig mot sådant beteende.
Jag vet inte hur mycket hjälp de Katolska prästerna (som ändå måste anses som väletablerade i sin religiösa tro) erhöll från Gud innan de ägnade sig åt t.ex pedofili.
Du får bara den "hjälp" av Gud i relation till vad du i själ, hjärta o förstånd ställt dig till förfogande att filosofiskt pröva skapelsen som Guds talan till människan. "Hjälpen" kan då yttra sig på många sätt: andlig glädje, inre frid, kärlek till det enkla, allmängiltiga, tryggheten av att leva i Guds levande o välordnade skapelse där inget är fördolt för den som i själ, hjärta o förstånd prövar dess ändamål. Långt bort från ritualer, auktoritära dogmer, sjuka o korrupta religiösa sammanslutningar.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Anne » 07 okt 2018 10:38

Personligen tycker jag att de som väljer bort Samsara är ena jäkla svikare för mänskligheten. De pratar om egoloss, men är storartat egoistiska. Visst finns det stunder då jag också blir duktigt less. De enda som bär heder är de som stannar kvar i mänsklighetens tjänst.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 07 okt 2018 11:00

Enligt Dhamman går det inte att "ta sig ur" Samsara utan att göra gott i tanke, tal o gärning i förhållande till mänskligheten. Sedan finns den tibetanska teorin om att även om man själv uppfyllt kriterierna att gå in i Nibbana, väljer man att återfödas som människa, Bodhisattva för att hjälpa mänskligheten att etablera sig i Dhamman. Jag är inte Buddhist men jag kan inte bortse från att Dhamman är ett väl genomtänkt system av etik o metodologi för att förstå o förhållla sig till det mänskliga medvetandet/psyket allmängilltigt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Anne » 07 okt 2018 11:10

Ja, du är fri till din uppfattning. Jag hade kunnat knalla vidare för länge sedan. Och jag förstår om du gör det om du får chansen. Kom bara inte och säg att det inte är egoistiskt.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 07 okt 2018 11:25

Jag menar att världsreligionernas största förtjänst är just att förhindra det jag tror du avser med "egoism". Men för att avgöra det: hur definierar du egoism?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Anne » 07 okt 2018 11:33

Kan vi ta det imorgon? Idag ägnar jag min energi åt Esther.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 07 okt 2018 12:04

Lynx: en nyfiken fråga: vad är din avsikt med att inleda ditt svar med "du är fri till din uppfattning". Är inte det självklart, att alla uppfattningar på detta forum är frivilliga?

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 07 okt 2018 12:07

Lynx: ägna din uppmärksamhet åt det som intresserar dig o som du tror berikar förståelsen av tillvaron!


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster