Vägen till frälsning

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Algotezza » 15 apr 2019 19:32

Bakom varje fullblodsegoist finns en självhatare. Andra sidan av egoismen. Att älska sin nästa kräver att man älskar eller åtminstone står ut med sig själv.

Och fräls oss ifrån vårt ego och vårt självhat. Amen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Anders » 16 apr 2019 11:06

Algotezza skrev:Bakom varje fullblodsegoist finns en självhatare. Andra sidan av egoismen. Att älska sin nästa kräver att man älskar eller åtminstone står ut med sig själv.

Och fräls oss ifrån vårt ego och vårt självhat. Amen.


Här får man ta det lite försiktigt. Man föds med en läggning, antingen som social eller mer inåtvänd. Att peta i det är som att skapa ett kings speech, Bertie fick ju inte vara vänsterhänt, och att sätta upp något slags ideal av att man skall vara utåtriktad, social och självförnekande är ren själviskhet från de som fötts närda av att komma på de balla kommentarerna på fikarasten som får alla att skratta.

Ego kan man vara, det handlar mera om respekt mot andra. Tror det kan vara svårt för vissa att se skillnade på ego och egoism. Florence Nightingalearna och Gandhierna hittar man nog bland de vars genitik gett dem näring av att umgås med andra. Men en Newton eller Tim Berners-Lee kan göra en helvetes massa bra saker för välden också. Kanske sänka barnadödligheten på jorden mer än någon empatiker någonsin?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 18 apr 2019 17:16

Jag minns en tråd där någon ställde frågan: Varför finns det något när det enklaste vore att inget fanns?
Det finns väl egentligen bara två förklaringar
1. Någon har aktivt skapat det.
2. Det har skapats av omständigheter.

Vilket verkar mest sannolikt?
Universum verkar vara enormt stort och våldsamt. Varför skulle någon skapa ett sådant jättekaos. En skapare borde väl ha nöjt sig med det som berättas i Bibelns skapelseberättelse. Det vore väl stort nog. Universum tycks ju vara oändligt. Det är lättare att förstå om vi accepterar att det bara är.

Om det nu funnes en skapare skulle denne då inte främst vilja att det skapade uppförde sig enligt sin natur, såsom det skapats.
Gud skulle naturligtvis inte begära av oss att vi dyrkade och tillbad honom. Det skulle vara honom fullständigt likgiltigt om vi var troende eller ateister. Vad som eventuellt skulle ha någon betydelse vore hur väl vi uppfyllde det som naturen avsett oss för utan att fördärva för resten av skapelsen.
Om vi inser detta kan vi så småningom befrias från religionens villfarelser och bli fria själar i livets ström.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 18 apr 2019 20:07

dream on....
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 19 apr 2019 08:35

xion skrev:2. Det har skapats av omständigheter.

Vilket verkar mest sannolikt?


Saken med påståenden utan grund - där personen som skriver dessa, i verkligheten inte ens vet vad det de skriver IMPLICERAR - är just att det är mer luft än något annat.
Ska vi xion titta på vad det innebär att något är skapat av "omständigheter" - och så hjälpa dig att så att du kan inse vad för saker du egentligen tror på och därmed skriver ut?
Tror det kan vara en slags barmhärtig gärning!
Synonymer till omständighet
förhållande, sakförhållande, villkor, faktor, faktum, sak, situation, händelse; råka i omständigheter bli gravid, bli med barn


Som du ser xion så är omständigheter ett begrepp som innebär att det är något som endast finns i förhållande till något annat - redan befintligt.
Detta betyder att det inte - LIKA LITE SOM SLUMPLEN (som är en stokastisk variabel som endast finns i förhållande till ett redan befintligt system där den variabeln avviker från norm --- fattaru?) ---- är upphov till något.
Det vill säga på ren svenska - omständigheter, slump, förhållanden, villkor mm - SKAPAR INGET.
De finns i system som redan är befintliga.
Greppar du?
Befintliga system innebär - att de redan är på plats = skapade med andra ord.

Detta är lite grunden för all logik xion --- så ta nu och följ med i den ström av LOGIK som finns för rationella människor som förstår sin verklighet till skillnad från de som INTE gör det. OK?
Så --- om vi nu gör det som en inteligent person gör - följer denna linje av sakförhållanden, omständigheter, faktum, situationer, händelser - så inser vi att det blir en enda lång regression och att vid någon tidpunkt måste detta själv HA BLIVIT SKAPAT.
Fattar du?
Någonting måste komma från NÅGONTING. Eftersom ur inget - kommer inget.
Lite svårt att greppa för de flesta - men om man tänker riktigt hårt brukar det fungera efter ett tag.

Så --- vad skapade allt - från början?
Big Bang - utgår ifrån något som redan finns --- eftersom det som skapar den stora smällen måste redan vara befintligt för att kunna smälla av.
:)
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 19 apr 2019 08:57

Ja, någonting kan inte komma ur ingenting, därför måste någonting alltid ha funnits.
Vi måste alltså acceptera att någonting alltid har funnits.
Som någonting vill du säkert sätta in Gud och det verkar ju vara en enkel lösning.
Den lösningen köper jag inte. Någonting kan lika gärna vara det som jag skrev, "omständigheter", det vill säga vad man brukar benämna "Den yttersta verkligheten" om vilken vi bara kan spekulera. Antagligen kommer vi aldrig att få veta dess hemligheter men vi behöver egentligen inte veta. Vi kan leva våra liv lika bra i alla fall.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 19 apr 2019 10:44

xion skrev:Ja, någonting kan inte komma ur ingenting, därför måste någonting alltid ha funnits.
Vi måste alltså acceptera att någonting alltid har funnits.
Som någonting vi du säkert sätta in Gud och det verkar ju vara en enkel lösning.
Den lösningen köper jag inte. Någonting kan lika gärna vara det som jag skrev, "omständigheter", det vill säga vad man brukar benämna "Den yttersta verkligheten" om vilken vi bara kan spekulera. Antagligen kommer vi aldrig att få veta dess hemligheter men vi behöver egentligen inte veta. Vi kan leva våra liv lika bra i alla fall.



Det är fint - att du är sådan expert och har svaret på : varför det finns något istället för inget alls.
Kör hårt!
Du kan vinna alla Nobelpris samtidigt då du uppenbarligen är smartare än både Herren själv, alla vetenskapsmän som någonsin existerat och kommer att existera samt hela mänskligheten sammantaget!
Good for you!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 19 apr 2019 11:00

Och idag - dagen som är kallad "den längsta dagen" är det speciellt fint att kunna säga såsom det är i denna fråga om Sakernas Yttersta vara.

Nämligen.
Saken med det mänskliga förnuftet är enkel.
Det finns de som LITAR PÅ uttalanden av Gud via både de som före Hans inträde bland människor sagt något om Honom och Hans egen utsaga om sig själv.

Sedan finns det de som - bara och endast - litar på utsagor av dem själva, sin egen tankekapacitet och andra människors. Grundade endast på hur de tolkar sin omgivning och sig själva samt sina egna liv och dess mening (ofta meningslösa för det finns inget efter det här och nu - eller något djupare i detta här och nu är det de kan åstadkomma själva via sin egen förmåga/kropp).
Dessa två människotyper finns beskrivna i början av Bibeln.
Den beskrivning av Gud och Hans förhållande till människan som vi litar på - vi som litar på uttalanden om Gud och vår verklighet och dess mening.

Kain - som litade på sig själv och sin egen förmåga.
Abel - som litade på Gud och Guds förmåga.

Då vi alla är arvtagare till Kain (utan undantag) då Abel inte fick barn eller leva vidare för att få det --- är saken ganska enkel.
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Anders » 19 apr 2019 11:09

Antingen har allting funnits alltid, enkel tanke vid första påseendet men orimlig och helt förödande om man tränger in i den. Jag undviker att de mig in i de svarta hålen.
Eller så bara ploppade nåt fram nånstans. Men då gud sa varde ljus var alla ledningar dragna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 19 apr 2019 11:16

Anders skrev:Antingen har allting funnits alltid, enkel tanke vid första påseendet men orimlig och helt förödande om man tränger in i den. Jag undviker att de mig in i de svarta hålen.
Eller så bara ploppade nåt fram nånstans. Men då gud sa varde ljus var alla ledningar dragna.


Det fina är att vara ödmjuk.
Detta innebär att man faktiskt söker svar, faktiskt läser många olika människors funderingar (som gick lite längre än "glossiga magazin" funderingar), att man känner en ödmjukhet som Kant (trots hans ofattbara kapacitet för klarhet i tanke) uttryckte när han sa det som står på hans grav: "Two things fill the mind with ever new and increasing admiration and awe, the more often and steadily we reflect upon them: the starry heavens above me and the moral law within me. I do not seek or conjecture either of them as if they were veiled obscurities or extravagances beyond the horizon of my vision; I see them before me and connect them immediately with the consciousness of my existence.”

Kan man detta - istället för tvärsäkra uttalanden om att GUD FINNS INTE. Så kommer man slutligen en dag att finna många svar och bli en mycket - i det inre - lycklig människa som kan och förmår leva i harmoni med det som ÄR.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 19 apr 2019 12:33

Esther skrev:
Kain - som litade på sig själv och sin egen förmåga.
Abel - som litade på Gud och Guds förmåga.

:)

Kains inställning verkar i så fall rimligare med tanke på att det inte finns några belägg för Guds fysiska existens.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 19 apr 2019 13:12

xion skrev:
Esther skrev:
Kain - som litade på sig själv och sin egen förmåga.
Abel - som litade på Gud och Guds förmåga.

:)

Kains inställning verkar i så fall rimligare med tanke på att det inte finns några belägg för Guds fysiska existens.

Vid närmare eftertanke så blir ju Abels inställning densamma förutsatt att Gud bara existerar som ide.
Abel litar på Gud men Guds inställning är förmedlad till honom av andra och av religionsstiftarna.
Dessas motiv kan vara t.ex. att implementera "goda" seder hos befolkningen men även av viljan till makt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Anders » 19 apr 2019 15:50

Esther skrev:
Anders skrev:Antingen har allting funnits alltid, enkel tanke vid första påseendet men orimlig och helt förödande om man tränger in i den. Jag undviker att de mig in i de svarta hålen.
Eller så bara ploppade nåt fram nånstans. Men då gud sa varde ljus var alla ledningar dragna.


Det fina är att vara ödmjuk.
Detta innebär att man faktiskt söker svar, faktiskt läser många olika människors funderingar (som gick lite längre än "glossiga magazin" funderingar), att man känner en ödmjukhet som Kant (trots hans ofattbara kapacitet för klarhet i tanke) uttryckte när han sa det som står på hans grav: "Two things fill the mind with ever new and increasing admiration and awe, the more often and steadily we reflect upon them: the starry heavens above me and the moral law within me. I do not seek or conjecture either of them as if they were veiled obscurities or extravagances beyond the horizon of my vision; I see them before me and connect them immediately with the consciousness of my existence.”

Kan man detta - istället för tvärsäkra uttalanden om att GUD FINNS INTE. Så kommer man slutligen en dag att finna många svar och bli en mycket - i det inre - lycklig människa som kan och förmår leva i harmoni med det som ÄR.

Min ödmjukhet sträcker sig till att konstatera att jag må ha mina förtjänster vad det gäller intellekt, men att de här spörsmölen övergår mitt förstånd. Det får vara hur det vill med varför världen finns. Kanske Gud finns, kanske inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 19 apr 2019 16:09

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Antingen har allting funnits alltid, enkel tanke vid första påseendet men orimlig och helt förödande om man tränger in i den. Jag undviker att de mig in i de svarta hålen.
Eller så bara ploppade nåt fram nånstans. Men då gud sa varde ljus var alla ledningar dragna.


Det fina är att vara ödmjuk.
Detta innebär att man faktiskt söker svar, faktiskt läser många olika människors funderingar (som gick lite längre än "glossiga magazin" funderingar), att man känner en ödmjukhet som Kant (trots hans ofattbara kapacitet för klarhet i tanke) uttryckte när han sa det som står på hans grav: "Two things fill the mind with ever new and increasing admiration and awe, the more often and steadily we reflect upon them: the starry heavens above me and the moral law within me. I do not seek or conjecture either of them as if they were veiled obscurities or extravagances beyond the horizon of my vision; I see them before me and connect them immediately with the consciousness of my existence.”

Kan man detta - istället för tvärsäkra uttalanden om att GUD FINNS INTE. Så kommer man slutligen en dag att finna många svar och bli en mycket - i det inre - lycklig människa som kan och förmår leva i harmoni med det som ÄR.

Min ödmjukhet sträcker sig till att konstatera att jag må ha mina förtjänster vad det gäller intellekt, men att de här spörsmölen övergår mitt förstånd. Det får vara hur det vill med varför världen finns. Kanske Gud finns, kanske inte.


Senaste Vetenskapens värld handlade om kvantfysik. Inte mycket man förstår där, men tydligen finns det inget rätt eller fel i den världen. Tydligen handlar det istället om sannolikhet. (Man kommer att tänka på Tage Danielssons monolog).
Lite så är det också med Gud. Det finns inget rätt eller fel. Bara sannolikhet.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 19 apr 2019 16:45

xion skrev:
Esther skrev:
Kain - som litade på sig själv och sin egen förmåga.
Abel - som litade på Gud och Guds förmåga.

:)

Kains inställning verkar i så fall rimligare med tanke på att det inte finns några belägg för Guds fysiska existens.



Du borde söka på nätet: hebrewcatholics och där deras vittnesbörd. Judar är lite mer priviligerade än vanliga dödliga och får ofta nåden och äran att se Gud - dvs Jesus och även Maria --- deras omvändelser är oftast oerhört spektakulära. Ingen av dem tvekar att säga det jag också brukar : jag VET.
Vi som har sett, upplevt och vet - vet...
Tragiken ligger i vad andra gör med sina liv - eftersom när det är för sent är det bara helt enkelt för sent.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster