Har människan en uppgift?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav 531bts » 24 mar 2020 19:50

Pilatus: nej, liv kännetecknas av behovsrörelse o förutsättningen för det är medvetande, så som jag beskrivit det.
Du gör det klassiska misstaget att betrakta det medvetandet berörs av, dess tillfälliga innehåll som grund. Jag menar att förmågan att erfara, ta emot intryck o uttrycka behov är medvetande. Vad det tillfälligt berörs av är inte medvetande. Så vad ditt tankesinne o sinnesportarna förmedlar via nervsystemet, utgör allt det som berör medvetandet o som du som människa väljer att identifiera dig med.
Identifieringen blir ett tänkt "jag" o så länge du klänger dig fast vid ett tänkt "jag" är det omöjligt för dig att återgå till barnasinnet, att vara identifierad som i första hand medveten.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 24 mar 2020 20:02

531bts skrev:Pilatus: nej, liv kännetecknas av behovsrörelse o förutsättningen för det är medvetande, så som jag beskrivit det.

Så i ditt fall fanns ett medvetande redan innan konceptionen?
Moderator

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav 531bts » 25 mar 2020 00:13

Pilatus: din fråga kan aldrig få ett erfarehetsbaserat svar endast tro, antagande. Ja, jag tror att medvetande existerar som en oföränderlig förmåga att erfara, ta emot intryck o att det får sin mening då medvetandet kan uttrycka behov o det kan endast förverkligas utifrån ett perspektiv dvs anknutet till en levande kropp i ett sammanhang tillsammans med andra kroppar.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster