Har människan en uppgift?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 01 mar 2020 00:04

Anders skrev:
klorofyll skrev:Har människan en uppgift, vad kan det vara, det måste vara att hjälpa människor som befinner sig i en svårare situation...

Att göra sitt bästa. Och de lata, smarta och medfött rika skall skall ned och de bra och olyckliga skall upp. Fair race.

Ni får det att låta som om jämlikhet vore det övergripande samhällsmålet. Ökad jämlikhet var en valslogan under 60-talets slut. Det är ju under Tage Erlanders tid som statsminister.
Nu talar man om ett hållbart samhälle där folk kör batteribilar och tittar på enkla underhållningsprogram som SVT låter oss se om kvällarna. Mängden miljardärer växer och mycket annat skiljer sig bjärt mot uppgiften om ett jämlikt samhälle. Mängden människor som är i behov av försörjningsstöd och som saknar arbete och egen bostad ökar också.

Måste vi inte ha ett fungerande samhälle, med plats för folk som anstränger sig och är duktiga och tillåts tjäna litet mer än den som inte var fullt så ihärdig i skolan och på jobbet? Vad fan får jag för pengarna? frågade Leif Östling. Fungerar samhället numera?

Själv tror jag att människan söker mening, det skall kännas bra att arbeta. Livet måste få vara litet av ett äventyr, en fest, gemenskap. Vi måste se till att samhället fungerar, pensionerna måste få ett golv som gör det möjligt för folk att hyra en bostad.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 01 mar 2020 07:41

Pilatus skrev:Måste vi inte ha ett fungerande samhälle,

Med polis, vård och utbildningsmöjligheter? Vad vill du dra ner på, om du sänker skatten?

Pilatus skrev:med plats för folk som anstränger sig och är duktiga och tillåts tjäna litet mer än den som inte var fullt så ihärdig i skolan och på jobbet?

Då tänker jag på underbetalda jobb... Chefsjobb, läkare, jurister kan inte räknas dit, anser jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 01 mar 2020 12:06

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Måste vi inte ha ett fungerande samhälle,

Med polis, vård och utbildningsmöjligheter? Vad vill du dra ner på, om du sänker skatten?

Sverige har förändrats, klorofyll. Till det bättre? Här ett par klipp ur GP från den 29 feb 2020.

Sveriges befolkning har sedan 2005 ökat mycket snabbt på grund av stor invandring. Tvärtemot vad som ofta påstås är nettoinvandringen fortsatt hög, förra året 97 404 personer.

Bland vissa grupper av invandrare som kom 1998-2010 hade blott 54 procent reguljärt arbete efter 15 år, och bara 37 procent tjänade mer än ca 20 000 kronor i månaden.
Ref. Göteborgs-Posten 29 feb, 2020
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Anders » 01 mar 2020 17:02

Pilatus skrev:Själv tror jag att människan söker mening, det skall kännas bra att arbeta. Livet måste få vara litet av ett äventyr, en fest, gemenskap. Vi måste se till att samhället fungerar, pensionerna måste få ett golv som gör det möjligt för folk att hyra en bostad.

Men allt skall göras för att ingen får göra fest av livet så länge som andra sliter 40, 60, 60 h, framför allt inte genom föräldrars pengar. Det skapar så fruktansvärt mycket ont, förutom den rättmätiga känsla av orättvisa som de som sliter framgångsrikt men är slitna under sin lediga tid tvingas utstå. De här lata oduglingarna som funderar på vad de vill göra med sitt liv ställer till det vare sig de tar vänster eller högersvängen.
Framför allt de akademiska och de välbärgade kvinnorna har störst ansvar här. De måste se till att driva på de lata av sina ättelägg och inpränta noblesse obligee i dem. Vi vill inte se Stekare eller champagne bolsheviks, och är man aktivist för att det är chic i umgängeskretsen skall man nog ta sig en rejäl funderare.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2020 06:43

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Måste vi inte ha ett fungerande samhälle,

Med polis, vård och utbildningsmöjligheter? Vad vill du dra ner på, om du sänker skatten?

Sverige har förändrats, klorofyll. Till det bättre? Här ett par klipp ur GP från den 29 feb 2020.

Sveriges befolkning har sedan 2005 ökat mycket snabbt på grund av stor invandring. Tvärtemot vad som ofta påstås är nettoinvandringen fortsatt hög, förra året 97 404 personer.

Bland vissa grupper av invandrare som kom 1998-2010 hade blott 54 procent reguljärt arbete efter 15 år, och bara 37 procent tjänade mer än ca 20 000 kronor i månaden.
Ref. Göteborgs-Posten 29 feb, 2020

Du svarar inte på frågan...

Menar du att vi ex.v. ska sänka bidragen och låta de som tjänar behålla en större del?

Det vore lite mer ärligt...

Är det realistiskt? Vad skulle det få för konsekvenser?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2020 09:45

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sverige har förändrats, klorofyll. Till det bättre? Här ett par klipp ur GP från den 29 feb 2020.

Sveriges befolkning har sedan 2005 ökat mycket snabbt på grund av stor invandring. Tvärtemot vad som ofta påstås är nettoinvandringen fortsatt hög, förra året 97 404 personer.

Bland vissa grupper av invandrare som kom 1998-2010 hade blott 54 procent reguljärt arbete efter 15 år, och bara 37 procent tjänade mer än ca 20 000 kronor i månaden.
Ref. Göteborgs-Posten 29 feb, 2020

Du svarar inte på frågan...

Vad jag säger är att den del av Sveriges befolkning som redan pressas under världens högsta skattetryck inte kan ta på sig en högre skattebörda genom att försörja hundratusentals människor som saknar utbildning. Det finns dussintals muslimska läder som på alla sätt motsvarar migranternas livsmönster. Erdogan går in i Syrien och ger stöd åt rebellgrupper och attackerar kurderna. Nu bussar han de människor som han gjort hemlösa och öppnar gränsen mot Grekland. Skall vi vara glada och acceptera läget? Skall vi ställa allt högre krav på de som har arbetsinkomst? Nya skatter trycks ju ständigt på oss, senast är det plastpåsar. Vart skall de pengarna gå? Migrationsverket?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Anders » 02 mar 2020 10:36

Det är lite äpplen och päron här, jag håller med båda.

1. Det är en vansinnig mängd flyktingar som går arbetslösa och belastar det allmäna
2. Tokhögern(libertarianerna) som bara vill ha en minimalstat utan annan skatt än för polis och militär är i min mening omänsklig. Men det har å andra sidan inte sen Nozicks dagar funnits någon stat som kan sägas varit libertariansk. Och i Sverige har det inte ens varit i närheten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2020 11:06

Anders skrev:Det är lite äpplen och päron här, jag håller med båda.

1. Det är en vansinnig mängd flyktingar som går arbetslösa och belastar det allmäna
2. Tokhögern(libertarianerna) som bara vill ha en minimalstat utan annan skatt än för polis och militär är i min mening omänsklig. Men det har å andra sidan inte sen Nozicks dagar funnits någon stat som kan sägas varit libertariansk. Och i Sverige har det inte ens varit i närheten.

Vi är i andra änden av en nattväktarstat, med en mycket välgödd byråkrati. Titta bara på riksdagen, flera ledamöter har inte så mycket tid att vara på plats, de har sina kommuner att tänka på. Litet mer rationalitet vore klädsamt.
Nu ser vi även att antalet pensionärer ökar mycket snabbt. Även hemlöshet och fattigdom bland de äldre ökar. Många upplever det som att inte ens de grundläggande behoven uppfylls av staten. Världens högsta skatter men staten klarar inte ens nattväktarstatens åligganden! Vart tar pengarna vägen?
Moderator

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav 531bts » 02 mar 2020 14:51

Maat skrev:"den blinde leder den blinde"?

Tja, så skulle man kunna uttrycka det, fast jag använder själv aldrig det uttrycket.
Min vana är väl oftast att använda mina egna ord, än någon annans.

"Din hänvisning till att tänka o agera utifrån "rätt, fel" är en skör referens liksom all mänsklig idéverklighet. Den kan i bästa fall utgå från gamla beprövade moralregler som t.ex de 10 Budorden."

Ja där har vi igen det typiskt "mänskliga" synsättet och tänkesättet som gör att man misslyckas.
Förutfattat, inlärt, inprogrammerat, gränser, stängda dörrar, omöjligheter.

Den mänskliga synen på moral är vanligtvis den som kommer från någon urgammal bok och som byggts vidare av religiösa fanatiker eller konservativa fegisar med egna psykiska problem som de försöker hantera genom att fantisera ihop vad de kallar "moral" "regler" som de anser sig måste följa och för att få hjälp med att hålla dessa regler de hittat på vill de tvinga på resten av mänskligheten samma regler så att de ska slippa bli påminda om sina egna tillkortakommanden, fel, brister och svagheter när alla andra också tvingas göra samma saker trots att de inte lider av samma psykiska problem som moraluppfinnaren...

Flera av bibelns författare led exempelvis av sexuella problem och homosexuella tendenser, vilket är orsaken till att bibeln siktade in sig specifikt på att hårt bekämpa sådant, det var bara ett sätt för författarna att bekämpa sig själva.
Hela boken förlorar sin trovärdighet genom sådant omoraliskt agerande.

Äkta moral är nämligen att aldrig göra något orättfärdigt, som att försämra andra människors liv för att förbättra sitt eget, vilket dessa bibelskribenter själviskt gör sig skyldiga till.

Jag talar aldrig om moral utan om rättfärdighet, ett äldre uttryck, sanning, rättvisa, rättfärdighet, kulturen, konsten, skaparkraften och den kosmiska ordningen.
Det var det den Egyptiska gudinnan Maat representerade och det är också det jag följer, allt som skapats i modernare tider på det s.k. "moralområdet" förkastar jag helt och fullt i alla dess delar.

Det man kallar "moral", det jag kallar rättfärdighet är inte en samling nedskrivna regler och lagar, det är en naturlig känsla av insikt, förståelse och vishet som uppstår när man nått en hög nivå av intellektuell och känslomässig utveckling och / eller en naturlig känsla och begåvning som man bara råkar äga.

Man behöver ingen regelbok, man "känner" vad som är rätt, och det innebär också att man är rättfärdig eftersom inget och ingen är dömd på förhand och varje enskilt fall är unikt.

Att man så benhårt fastnat för att hålla på fasta moralregler och inte snuddat vid tanken på att låta känslor styra, beror på att man inte förmått att förstå hur man skulle bära sig åt för att nå en högre utvecklingsnivå eller velat lägga ner den tid, energi och det arbete som krävs för att utveckla sig själv, att då bara benhårt hålla på nedskriva regler föreföll vara ett bekvämt sätt att kringgå svårigheten.
Människor är nämligen bekväma och lata dessutom.

Vad som är rätt och fel bygger ju ingalunda på något så begränsat som "moral" eller bara om det är rättfärdigt eller känns rätt.
Nej det är en helhetsbedömning som innefattar en oändlig mängd faktorer, kunskaper, fakta, erfarenheter och analyser, alltså även teknik, fysik, kemi, osv. för att man ska kunna avgöra vad som ÄR!!! rätt och fel, inte bara något man "tycker" eller "tror", måste man basera det beslutet på allt existerande vetande och all den förmåga man besitter.

För de flesta människor förefaller detta som en fullständigt ouppnåelig omöjlighet, eftersom de tror att man för att lyckas med något sådant måste sätta sig ner med papper och penna och arbeta sig igenom "rubbet" inför varje beslut.

Så känns det när man inte behärskar förmågan och ska börja i första klass och har ett helt liv av skola och lärdom framför sig innan man kommer dit man ska.

Men när man är där är allt så självklart att man aldrig behöver tänka, man VET omedelbart i varje sekund vad som är rätt och fel utan att behöva tänka medvetet alls.
Det som är orätt, vilket är det samma som fel, ofta ett tekniskt fel, typ att smälla upp en mobilmast 50 meter från ett dagis, i dagen samhälle, filtreras bort automatiskt, det existerar helt enkelt inte och därmed hamnar man aldrig i en valsituation där man måste fatta ett beslut och välja mellan olika alternativ.

"Enligt dig, hur ska människan använda uppmärksamhet o tanke för att i tal o gärning uttrycka ett allmängiltigt "rätt" o undvika vad som är allmängiltigt "fel"?"

Det är en fråga om kunskap och kompetens och känslomässig, mental och psykisk utveckling.

Det är enkelt för mig att på tekniska faktagrunder se att ett beslut som fattats i samhället är fel.

Jag bryr mig också om att det är fel eftersom jag befinner mig på en hög nivå av känslomässig utveckling.

Mängder av människor inser att något är fel men de bryr sig inte, det beror på att de befinner sig på en låg primitiv nivå.

Alltså är svaret enkelt;
Kunskap, kompetens och en massiv och stor satsning på känslomässig, mental och psykisk utveckling redan från 4-5 års åldern, eftersom det visat sig att dåliga vanor påbörjas tidigt, uppmuntrat av den omgivande miljön... och bryts sedan sällan.

Det kunde jag själv konstatera när jag var 5 år och såg exempel på vad jag ansåg var orättvisa, dumhet och fördomsfulla inställningar från "vuxna".
Redan då började jag vända ryggen åt andra människors s.k. "moraluppfattningar" som jag konstaterade var i högsta grad orättfärdiga.

Att bryta med allt etablerat är absolut nödvändigt då det är sprunget ur en primitiv och outvecklad grund.

A new day, must come...
https://www.youtube.com/watch?v=XIfFvBzh3b8


Jag menar att strävan att förhålla sig till världsreligionernas moralregler är en fundamental förutsättning för att kunna utveckla besinning, o vad jag tror du avser med "högre kunskap", nämligen visdom. Det är ingen vinst, utan snarare en onödig belastning i sin strävan mot visdom att utöva t. ex mord, stöld, lögn eller äktenskapsbrott, livet blir oerhört mycket mer komplicerat o svårbegripligt som konsekvenser av det.
När man väl utvecklat o etablerat tanke, tal o gärning i en allmängiltig visdom, har moralregler spelat ut sin roll. Dock finns ingen anledning att varken förneka eller förringa dess betydelse: de har ett oerhört värde i den mänskliga samvaron o samhällsbyggen. Ungefär som trafikljus: trafiken flyter på om vi är överens om att stanna för rött o köra vid grönt. Jag behöver inte vara förvissad om att medtrafikanter har utvecklat visdomen att stanna o köra vid rätt tillfälle utifrån insikt om fysikaliska principer om massa o hastighet.
Att i tanke, tal o gärning uttrycka det som alla kan förstå o redan vet om: det allmängiltiga samvetet, det vi vet tillsammans. Jag menar att det inte kräver ngn större detaljkunskap i de vetenskapliga disciplinerna, det räcker med den kunskap som alla får som fötts o växt in i den allmängiltiga verkligheten.
Samt att det naturligtvis måste påtalas o traderas över generationerna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2020 19:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sverige har förändrats, klorofyll. Till det bättre? Här ett par klipp ur GP från den 29 feb 2020.

Sveriges befolkning har sedan 2005 ökat mycket snabbt på grund av stor invandring. Tvärtemot vad som ofta påstås är nettoinvandringen fortsatt hög, förra året 97 404 personer.

Bland vissa grupper av invandrare som kom 1998-2010 hade blott 54 procent reguljärt arbete efter 15 år, och bara 37 procent tjänade mer än ca 20 000 kronor i månaden.
Ref. Göteborgs-Posten 29 feb, 2020

Du svarar inte på frågan...

Vad jag säger är att den del av Sveriges befolkning som redan pressas under världens högsta skattetryck inte kan ta på sig en högre skattebörda genom att försörja hundratusentals människor som saknar utbildning. Det finns dussintals muslimska läder som på alla sätt motsvarar migranternas livsmönster. Erdogan går in i Syrien och ger stöd åt rebellgrupper och attackerar kurderna. Nu bussar han de människor som han gjort hemlösa och öppnar gränsen mot Grekland. Skall vi vara glada och acceptera läget? Skall vi ställa allt högre krav på de som har arbetsinkomst? Nya skatter trycks ju ständigt på oss, senast är det plastpåsar. Vart skall de pengarna gå? Migrationsverket?

Det tycks som att du inte bryr dig... Flytta till Monaco!

Politik skall användas till att förbättra människors situation...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2020 19:14

Pilatus

Alltså, jag är en av de få som tyckte att det var helt rätt av Trump att bygga muren mot Mexico... Det var så jävla många idioter som höjde rösten mot det...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2020 19:28

klorofyll skrev:Pilatus
Alltså, jag är en av de få som tyckte att det var helt rätt av Trump att bygga muren mot Mexico... Det var så jävla många idioter som höjde rösten mot det...

Du är den mest inkonsekventa person jag någonsin stött på. Det som är förkastligt i Sverige är fantastiskt i Trumps USA.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2020 19:36

klorofyll skrev:Det tycks som att du inte bryr dig... Flytta till Monaco!
Politik skall användas till att förbättra människors situation...

Utveckla gärna dina tankar. Att kasta skit mot andra på forumet är som att kasta skiten rakt in i en fläkt. Den som verkligen blir nedsmetad är inte nödvändigtvis den du siktar mot.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2020 19:38

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Pilatus
Alltså, jag är en av de få som tyckte att det var helt rätt av Trump att bygga muren mot Mexico... Det var så jävla många idioter som höjde rösten mot det...

Du är den mest inkonsekventa person jag någonsin stött på. Det som är förkastligt i Sverige är fantastiskt i Trumps USA.

Men du måste väl hålla med om att det är skillnad på att släppa in folk och att mötas av en mur. Förutsägbarhet. Ansvar. Logik.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2020 19:46

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du är den mest inkonsekventa person jag någonsin stött på. Det som är förkastligt i Sverige är fantastiskt i Trumps USA.

Men du måste väl hålla med om att det är skillnad på att släppa in folk och att mötas av en mur. Förutsägbarhet. Ansvar. Logik.

Nej, jag tror du får förklara Trumps genialitet med bygget av en mur. Logik? :D
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster