Prioritera anden före köttet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 18 jul 2019 17:12

531bts skrev:Ju mindre identifikation med egna o medmänniskors mentala motviljor o preferenser desto mindre re-aktion o större öppenhet för ändamålsenlig aktion i tanke, tal o kroppslig gärning. Det finns då ingen anledning att odla ett "stabilt jag". Man agerar utifrån den av naturen givna o allmängiltiga identiteten som primärt medveten varelse o sekundärt som tänkande varelse med tillhörande ofrånkomliga personliga uttryck. Den individuella, personliga tolkningen o uttrycket blir då inte befäst som ett bestående jag, utan som just en personlig o momentan upplevelse o uttryck. Man utgår då ifrån det allmängiltiga, samstämmiga o söker i detta samförstånd o samarbete. Det som skiljer oss åt ifråga om utseende, kunskap o färdigheter gör oss då inte till främlingar inför varandra. Det väsentliga blir samstämmighet eller som Buddhan uttryckte det: frid, harmoni.


Ja "tillhörande ofrånkomliga personliga uttryck" ingår :)

Jag håller med i det du skriver förutom att jag inte skulle mena att vi någonsin kan vara utan ett "jag". En självuppfattning behöver vi och har ett fysiologiskt och mentalt behov av. Har vi inte det har vi psykos. Med "stabilt jag" menar jag då en uppfattning som fungerar genom att det fyller behovet vi har av att förstå att vi existerar som individ så att vi får förmågan att ta en roll i situationen vi befinner oss i.

Samförstånd och samarbete ser jag som en del av den rollen då dessa drag, avsikter och värderingar uttrycker en del av vår personlighet som fungerar bra i relation till våra behov att ingå i ett stabilt meningssamband.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Algotezza » 18 jul 2019 20:08

Är det Descartes dualism som spökar?

Ande är en hypostatsering av andningen. Själen av hjärnan. Kroppen könsorganen. Anden är villig men köttet svagt. Paulus.

Jag är vegetarian. Försökte leva veganskt men fick B12 o annan brist. Av järn.

Skulle vilja leva enbart på frukt men det funkar ej i längden. Blir för mycket yin. Man måste ha balans mellan yin och yang.

Eller gin och tonic.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Anne » 18 jul 2019 20:30

Tack för era reflektioner! Ska grunna lite på vad ni har förmedlat. Lite asketiskt leverne har ingen dött av. Jag kan väl äta nudlar, eller skorpor fast jag inte tycker om det. Just nu sitter jag i Norrlandsskogen och känner en sådan hjärtevärmande frid. Det sägs ju - och det kan man säga vad man vill om - att vägen till herren går genom sonen. Det är en smal väg av försakelse och smärta. Men visst, den åttafaldiga vägen kan kanske vara en autobahn :) Jag vill inte råda någon. Nu i denna stunden känns det för mig helt ok även om allt försvinner. Det är en rofylld känsla av acceptans, även om jag älskar innerligt. Åter igen - tack! Nu ska jag titta på bergen och skogen och sådär.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Algotezza » 18 jul 2019 21:00

lynx skrev:Tack för era reflektioner! Ska grunna lite på vad ni har förmedlat. Lite asketiskt leverne har ingen dött av. Jag kan väl äta nudlar, eller skorpor fast jag inte tycker om det. Just nu sitter jag i Norrlandsskogen och känner en sådan hjärtevärmande frid. Det sägs ju - och det kan man säga vad man vill om - att vägen till herren går genom sonen. Det är en smal väg av försakelse och smärta. Men visst, den åttafaldiga vägen kan kanske vara en autobahn :) Jag vill inte råda någon. Nu i denna stunden känns det för mig helt ok även om allt försvinner. Det är en rofylld känsla av acceptans, även om jag älskar innerligt. Åter igen - tack! Nu ska jag titta på bergen och skogen och sådär.



Många idag går den enfaldiga vägen... om jag får ordvitsa lite...
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 19 jul 2019 07:31

Smisk: psykoser uppstår då tankesinnet inte är veklighetsförankrat o ändamålsenligt, i samstämmighet med egna o medvarelsers naturliga behov. Sysslorna kring dem är den allmängiltiga spelplanen för förnuftet o sund självuppfattning. Så "fäster" man sitt självförverkligande där kan det av naturen aldrig gå fel. Låter du tankesinnet leva sitt egna liv, dvs tar miste på den omgivande, gemensamma verkligheten som sekundär o egna fantasier som primärt, uppstår en omvänd situation. Tankesinnets vansinne blir det primära o stäms inte av med medvarelser o verklighet. Det ger en garanterad förutsättning för psykoser.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 19 jul 2019 11:57

531bts skrev:Smisk: psykoser uppstår då tankesinnet inte är veklighetsförankrat o ändamålsenligt, i samstämmighet med egna o medvarelsers naturliga behov. Sysslorna kring dem är den allmängiltiga spelplanen för förnuftet o sund självuppfattning. Så "fäster" man sitt självförverkligande där kan det av naturen aldrig gå fel. Låter du tankesinnet leva sitt egna liv, dvs tar miste på den omgivande, gemensamma verkligheten som sekundär o egna fantasier som primärt, uppstår en omvänd situation. Tankesinnets vansinne blir det primära o stäms inte av med medvarelsers o verklighet. Det ger en garanterad förutsättning för psykoser.


Exakt. Med "naturliga behov" ingår då, menar jag, en självbild att kalibrera sig mot och med. Som ett handtag att förhålla saker till.

Jag tror psykoser i sig handlar om biologisk konflikt dock. Jag är ingen expert men tänker mig att om man är biokemiskt fungerande så blir det ingen psykos. Har man däremot sårbarhet för det kan det se ut som det är det psykiska som orsakar det men det är mer komplext.

Man kan tappa ordningen i psyket även om det inte är psykos. En komponent av en fungerande ordning är dock någon form av självbild menar jag. Att avvisa den som ett "problem" eller "illusion" är i sig en konflikt då vi har behov av en.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 19 jul 2019 12:11

lynx skrev:Tack för era reflektioner! Ska grunna lite på vad ni har förmedlat. Lite asketiskt leverne har ingen dött av. Jag kan väl äta nudlar, eller skorpor fast jag inte tycker om det. Just nu sitter jag i Norrlandsskogen och känner en sådan hjärtevärmande frid. Det sägs ju - och det kan man säga vad man vill om - att vägen till herren går genom sonen. Det är en smal väg av försakelse och smärta. Men visst, den åttafaldiga vägen kan kanske vara en autobahn :) Jag vill inte råda någon. Nu i denna stunden känns det för mig helt ok även om allt försvinner. Det är en rofylld känsla av acceptans, även om jag älskar innerligt. Åter igen - tack! Nu ska jag titta på bergen och skogen och sådär.


Rofylld känsla och att titta på berg och skog i norrland har ingen dött av det skriver jag under på :)

Stillhet i naturen är garanterat gott för både anden och köttet. Jag tänker att tystnad och ordning i psyket automatiskt är bra faktiskt.

Fysisk aktivitet är klockrent och stabiliserande med. 30 minuter promenad, 20 stilla tystnad, 30 minuter promenad och 20 stilla tystnad och ett dopp i en sjö på det :) Bra recept att loopa varje dag, kan inte gå fel.

Asketiskt vet jag inte om det i sig är värt något men det beror på vad man menar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 19 jul 2019 14:51

Jag är iaf oerhört glad över att vara "psykiskt sjuk"! Det finns så många fördelar rent tankemässigt.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 20 jul 2019 04:30

Smisk: det finns inget särskilt behov av att medvetet skapa ett "jag". Det finns däremot ett medfött, typiskt mänskligt behov, att via tanke o språk, förstå o kommunicera det som varje individ står inför. Självuppfattning är då oundvikligt, eftersom alla erfarenheter som faller in på det medvetna sinnet via tanke/omdöme o sinnesportarna, inte kan bearbetas ngn annanstans. Möjligheten att få begå misstaget att betrakta alla erfarenheter o tankar som ett sammansatt "jag" dvs att primärt identifiera sig som en tänkande varelse, med dess konsekvenser, måste ingå i naturen/skapelsen som en distinktion o hänvisning till det enda alternativet: att identifiera sig som primärt medveten med ett anknutet tankesinne som likt de övriga sinnenas mening är att orientera sig i vår allmängiltiga verklighet.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 22 jul 2019 09:54

531bts skrev:Smisk: det finns inget särskilt behov av att medvetet skapa ett "jag". Det finns däremot ett medfött, typiskt mänskligt behov, att via tanke o språk, förstå o kommunicera det som varje individ står inför. Självuppfattning är då oundvikligt, eftersom alla erfarenheter som faller in på det medvetna sinnet via tanke/omdöme o sinnesportarna, inte kan bearbetas ngn annanstans. Möjligheten att få begå misstaget att betrakta alla erfarenheter o tankar som ett sammansatt "jag" dvs att primärt identifiera sig som en tänkande varelse, med dess konsekvenser, måste ingå i naturen/skapelsen som en distinktion o hänvisning till det enda alternativet: att identifiera sig som primärt medveten med ett anknutet tankesinne som likt de övriga sinnenas mening är att orientera sig i vår allmängiltiga verklighet.


Du beskriver precis det jag menar. Vidare kan man säga att det inte är någon sanning att vi är eller inte är ett jag. Däremot är det en sanning att vi är konstruerade för att känna så. Så är det även för andra djur som chimpanser. Får vi får utveckling av självuppfattningen störd biologiskt eller via andra omständigheter ser vi att vi mår och fungerar dåligt av det.

Det betyder inte att Buddhistisk psykologi inte är fungerar. Inte heller att metoder som använder Anicca, Anatta och Netti Netti inte är intressanta. Man kan tänka sig att vi har som ett spektrum av attityd inför vår identitet. Ena sidan är att man fäst sig vid den som om man stenhårt håller i ett rep över en avgrund. Den andra är att man håller avslappnat men stabilt som om man håller i ett nyfött barn. Av hjälplöshet, panik och rädsla eller av avsiktlighet, stabilitet och värme.

Metoder för att hantera våran självbild fungerar bra om de handlar att hantera benägenheten att ha en ansträngd panikrelation till att utveckla en varm fungerande relation.

Så ser jag det i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Ben » 22 jul 2019 17:12

Algotezza skrev:Ande är en hypostatsering av andningen. Själen av hjärnan. Kroppen könsorganen. Anden är villig men köttet svagt. Paulus.



haha kroppen är könsorganen? vad är du då för nåt?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 24 jul 2019 09:25

Smisk: det är en avsevärd skillnad på människors o djurs självuppfattning: djur kan endast identifiera sig utifrån tillfredsställelse av de kroppsbevarande behoven o primärt inom den egna arten. Det finns dock exempel på hur olika arter "adopterar" unga avkommor av annan art, trots det är identifikationen helt knuten till behovstillfredsställelse inom arten. Det är därför man inte ser att myran får ngn identitetskris o spontant får för sig att bli älg.
Den moderna människan har, sedan de gamla auktoritära religionerna upphört att gälla som norm o riktlinjer för identitet, samhällsbyggnad o allmängiltig mening med livet o tillvaron, hamnat i en filosofisk, ideologisk o politisk geggamoja. Människan är sas inte "artbestämd", inordnad i en vedertagen mening o överordnad natur, vilket de gamla auktoritära världsreligionerna gav/ger. Idag får var o en "artbestämma" sig själv i förhållande till en död, mekanisk verklighetsbild utan någon allmängiltig mening. Vi kastar in våra barn i ett godtyckligt självförverkligande, främlingsskap, konkurrens o ett i grunden meningslöst liv. I bästa fall klarar sig de flesta, efter puberteten, rätt så hyggligt, men är du inte född med ett godkänt utseende eller saknar tillräckligt vassa armbågar är du snart en "looser", ditt erotiska marknadsvärde eller förmåga att manipulera är inte tillräckligt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 25 jul 2019 09:20

531bts skrev:Smisk: det är en avsevärd skillnad på människors o djurs självuppfattning: djur kan endast identifiera sig utifrån tillfredsställelse av de kroppsbevarande behoven o primärt inom den egna arten. Det finns dock exempel på hur olika arter "adopterar" unga avkommor av annan art, trots det är identifikationen helt knuten till behovstillfredsställelse inom arten. Det är därför man inte ser att myran får ngn identitetskris o spontant får för sig att bli älg.
Den moderna människan har, sedan de gamla auktoritära religionerna upphört att gälla som norm o riktlinjer för identitet, samhällsbyggnad o allmängiltig mening med livet o tillvaron, hamnat i en filosofisk, ideologisk o politisk geggamoja. Människan är sas inte "artbestämd", inordnad i en vedertagen mening o överordnad natur, vilket de gamla auktoritära världsreligionerna gav/ger. Idag får var o en "artbestämma" sig själv i förhållande till en död, mekanisk verklighetsbild utan någon allmängiltig mening. Vi kastar in våra barn i ett godtyckligt självförverkligande, främlingsskap, konkurrens o ett i grunden meningslöst liv. I bästa fall klarar sig de flesta, efter puberteten, rätt så hyggligt, men är du inte född med ett godkänt utseende eller saknar tillräckligt vassa armbågar är du snart en "looser", ditt erotiska marknadsvärde eller förmåga att manipulera är inte tillräckligt.


Alla organismer behöver ett sätt att förhålla sig till sig själv och omgivningen. Vi existerar, på riktigt, som fysiska och mentala varelser. Det spelar ingen roll vilket djur vi tar där vi petar i delen i nervsystemet som förhåller det till omgivningen så kommer det att påverkas. En myra kommer inte få för sig att bli älg det är självklart :)

Lika självklart är det att om vi tar den mänskliga hjärnan och plockar bort ett "jag" får vi en konflikt. Det är inte hälsosamt och fungerar inte. Det intressanta är skillnaden mellan en ohälsosam eller en hälsosam relation till det man erfar som sig själv. Målet är att utreda och förstå bägge och att lära sig hantera dem.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 26 jul 2019 05:00

Smisk: det är inte bara svårt att ta bort ngt "jag" från en hjärna, det är omöjligt, eftersom det inte existerar ngt "jag" varken där eller ngn annanstans. Går man in o manipulerar hjärnan kan man ändra den kroppsliga instrumenteringen för den neurologiska bearbetningen av det som faller in på medvetandet, som är anknutet till HELA kroppen.
Ja, vi är snara att avfärda en myras möjlighet att identifiera sig som älg som just självklart, därför att arterna är definierade av NATUREN, inte av individen. Men hur är det med människan som art? Är den lika lätt o självklar att definiera som de övriga arterna? Vi har två ord som antyder att det finns en skillnad: MÄNNISKA o DJUR. Men hur definiera skillnaden som lika självklar som mellan de övriga arterna?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 26 jul 2019 09:34

531bts skrev:Smisk: det är inte bara svårt att ta bort ngt "jag" från en hjärna, det är omöjligt, eftersom det inte existerar ngt "jag" varken där eller ngn annanstans. Går man in o manipulerar hjärnan kan man ändra den kroppsliga instrumenteringen för den neurologiska bearbetningen av det som faller in på medvetandet, som är anknutet till HELA kroppen.
Ja, vi är snara att avfärda en myras möjlighet att identifiera sig som älg som just självklart, därför att arterna är definierade av NATUREN, inte av individen. Men hur är det med människan som art? Är den lika lätt o självklar att definiera som de övriga arterna? Vi har två ord som antyder att det finns en skillnad: MÄNNISKA o DJUR. Men hur definiera skillnaden som lika självklar som mellan de övriga arterna?


Då har vi olika uppfattning helt klart, jag tycker du tänker fel angående hur vi biologiskt och psykologiskt fungerar här. Ett jag existerar kan man helt enkelt säga då vi är konstruerade så.

Pragmatiskt finns det två sätt att förhålla sig till detta faktum helt enkelt och det är att utveckla en konflikt inför det eller att samverka med det. Att tänka "det finns inget jag" är ett symptom på en sådan konflikt menar jag. Det är inte en "sanning" utan ett förhållande till hur vi bäst fungerar som är i konflikt med det.

Det är både naturen och individen som utvecklar ett jag tillsammans hos oss. Jag håller med om att medvetandet kan sägas vara anknuten till hela kroppen. Jag skulle säga att det är anknutet till "hela vår varelse" i en bred bemärkelse. Jag tänker mig kropp, psyke och själ. Med själ menar jag helt enkelt "hela vår existens".

Man kan tänka att vi är en kropp-psyke-själ existens. Psyket överskrider och inkluderar kroppen och själen överskrider och inkluderar psyket och kroppen.

Prioritera anden före köttet är därför inte ett alternativ då allt vi är och som vi är gjorda för att fungera och må bäst behöver ingå. Att avvisa sätter vi erfar oss själva tänker jag mig fungerar dåligt :)

Har du testat? Fungerar det bra?

Det är som ett fenomen det där med andliga och psykologiska traditioner som vill driva "jaglösheten" till sin spets. Det blir förvirrande både för lärarna och eleverna. Som tur är tror jag bägge parter inser detta och anpassar sin livsstil efter det i de bästa fallen. Buddhas medelvägen är en sådan anpassning som jag ser det.

Att driva på att det inte finns något jag för hårt säger mig att något inte stämmer. Skickliga lärare vet hur de skall uttrycka sig. Det viktiga är inte om det finns något jag eller inte egentligen utan hur man förhåller sig till det man trotts allt erfar vara vad man är. (som enligt mig inte kan avvisas).


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster