Prioritera anden före köttet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 13 jul 2019 18:00

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag funderar på en personlig karneval. Att ge avkall på vad som betraktas som laster, läs cigaretter, alkohol. Kaffe? Hur långt ska man gå egentligen? Sova på ett hårt, kallt golv osv.?

Jag tror jag skrivit om mina fastor här på forumet. Cigaretter slutade jag med för tjugo år sedan.
Numera firar jag inga karnevaler eller fastar på enbart dryck i tio dagar. Det som fungerar är ett paket nudlar och kanske ett knäckebröd till teet på kvällen. Nudlarna har jag inte tröttnat på, det finns bra nudlar. Kan rekommendera Knorr.

Bild

Ser verkligen lockande ut. Jag själv försöker hitta vegetariska rätter, om ni vill testa kan jag rekommendera denna

https://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/

Verkligen god. Har gjort rätten några gånger nu. Om du vill få lite mer hetta en tesked Sambal Oelek. Beluga linserna hittade jag på Willys.Rekommenderar starkt.


Du har ett bra språk Hakkapeliitta, det är rikt och inspirerande, du behöver ingen föreläsningssal! :)

Smisk
Inlägg: 3186
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 15 jul 2019 13:59

klorofyll skrev:Jag tror på rejäl vardagsmotion samt att undvika att köpa hem de värsta fett/socker-produkterna, sedan så kan man nog försöka uppmärksamma förändringen i måendet. Men jag är glad om om jag inte går upp i vikt. Dricker ofta red bull... Där sa jag något... No more bull.


Ja inte äta socker blir nästan samma sak som att inte äta :) Om man räknar in snabba kolhydrater som man bör.

Smisk
Inlägg: 3186
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 15 jul 2019 14:05

Jag har svårt att se att det är en prioriteringsfråga gällande anden och köttet. Prioritera bägge eller ingen av dem är väl mest hur det fungerar. Frågan kanske berör om man skall gå på autopilot och göra vad impulserna driver en till av ren njutning och lättja eller om man skall utvecklas och lära sig leva lite mer stabilt och balanserat. Det handlar knappt om något val utan snarare om det omedvetnas relation till det medvetna :)

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 16 jul 2019 06:47

Smisk: spot on! Som om det skulle vara möjligt att separera aktiviteten gå från ett par ben! Medvetandet är knutet till en kropp o därmed en hjärna o ett tankesinne/minne. Hur du förvaltar den utrustningen får naturligtvis konsekvenser för ditt fortlöpande agerande i tanke, tal o kroppslig gärning. De går inte att separera med mindre än att du avlider.

Smisk
Inlägg: 3186
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 16 jul 2019 09:34

531bts skrev:Smisk: spot on! Som om det skulle vara möjligt att separera aktiviteten gå från ett par ben! Medvetandet är knutet till en kropp o därmed en hjärna o ett tankesinne/minne. Hur du förvaltar den utrustningen får naturligtvis konsekvenser för ditt fortlöpande agerande i tanke, tal o kroppslig gärning. De går inte att separera med mindre än att du avlider.


Exakt, den gyllene medelvägen i Buddhismen är väl exakt detta.

Ena benet är köttet och andra är anden. Att utesluta ett av dem går inte och om vi tror det får vi konflikt och ohälsa. Vi har en känslomässig kompass som ger oss återkoppling när vi mår dåligt fysiskt, psykiskt och själsligt men vi behöver förstå den och lära oss använda den med :)

Är den inte utvecklad och integrerad i vårat liv verkar det som att de starka kickarna av mat, sex och andra belöningar är det viktiga att jaga. För att förstå den kompassen är det helt nödvändigt att förstå att vi samtidigt är en autopilot och en dirigent som påverkar lite av beteendet och attityden. Men då hela världen är som gjord för att på autopilot jaga belöningar är det lurigt.

Vattnet släcker inte törsten som det heter. Som jag ser det kan vi inte släcka törsten. Men vi KAN utveckla en balanserad relation TILL den. Att helt vara en slav av törst är en sak och att delvis se att livet är mer än detta är en annan.

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 16 jul 2019 17:27

Om man väljer att se det från ett Dhamma-perspektiv dvs utifrån Buddhans lära, består verkligheten av "nama" o "rupa" som enklast kan översättas med medvetande/sinne-kropp. Att de iom människan är intimt förknippade. Medvetandet är anknutet till hela kroppen. Så inom många Buddhistiska skolor är metodologin för att etablera insikt o kunskap om förhållandet sinne-kropp (nama-rupa) att rikta koncentrerad uppmärksamhet mot kroppsliga förnimmelser (kaya upasana) t.ex andningen. Insikten o förståelsen av medvetandets funktioner i förhållandet till den egna kroppen frigör ackumulerade mentala reaktioner/hinder (sankharas) som å ena sidan t.ex motvilja, vrede, hat eller å andra sidan åtrå, begär, passion, lustar. Okunnighet om dessa mentala hinders uppkomst binder o förslavar sinnet till illusionen om ett bestående "jag".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 16 jul 2019 19:06

Att vara människa innebär att att vara sårbar. Jag tror att man mår bäst av att acceptera det...

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 17 jul 2019 06:47

Klorofyll: det stämmer med Buddhans lära: livet innebär lidande (dukkha) o det första steget mot insikt är att acceptera det.

Smisk
Inlägg: 3186
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 17 jul 2019 10:44

531bts skrev:Om man väljer att se det från ett Dhamma-perspektiv dvs utifrån Buddhans lära, består verkligheten av "nama" o "rupa" som enklast kan översättas med medvetande/sinne-kropp. Att de iom människan är intimt förknippade. Medvetandet är anknutet till hela kroppen. Så inom många Buddhistiska skolor är metodologin för att etablera insikt o kunskap om förhållandet sinne-kropp (nama-rupa) att rikta koncentrerad uppmärksamhet mot kroppsliga förnimmelser (kaya upasana) t.ex andningen. Insikten o förståelsen av medvetandets funktioner i förhållandet till den egna kroppen frigör ackumulerade mentala reaktioner/hinder (sankharas) som å ena sidan t.ex motvilja, vrede, hat eller å andra sidan åtrå, begär, passion, lustar. Okunnighet om dessa mentala hinders uppkomst binder o förslavar sinnet till illusionen om ett bestående "jag".


Buddhismen fungerar bra och är väldigt genomtänkt här.

Personligen ser jag inte förhållandet till oss själva som innehållande ett jag som en illusion. Jag förstår tanken och den har en poäng men har ett annat förhållande till saken. Istället tänker jag mig att vi är som gjorda för att ha erfarenheten av ett sammanhängande jag och därför är det viktigt att acceptera och integrera det i förhållandet med "oss själva".

Självbilden och att vi är något sammanhängande tänker jag mig är en del av medelvägen. Det är alltså meningsfullt att utveckla och upprätthålla en simpel självbild som fungerar stabilt. Sättet man kan tänka sig detta är att man förhåller sig till sig själv på samma sätt man skulle göra till en karaktär i ett rollspel. Attityden är en viktig del i förhållandet. Jag ser mig själv som rollen som spelas ut av mig själv och bör inte avvisa rollen som faktiskt finns. Jag tänker att vi behöver acceptera att vi FAKTISKT finns då detta är vad vi mår bäst av. Samtidigt mår vi bäst av att attityden är att vi finns som en tillfällig roll evigheten spelar i en föränderlig meningsfull värld. Där fungerar det fint för mig :)

"in the world but not of the world" kan man tänka. Då psyket verkar ha krav på ordning och sammanhang behövs en attityd av att vi FAKTISKT är i världen. Problemet med att se jaget som en illusion tror jag kan bli att psykets stabilitet inte får den näring det helst behöver. Psyket säger undermedvetet "vem är och hur fungerar jag och världen?" och om jag påtvingar en instruktion och attityd av att "jag och världen är illusion" får vi en konflikt. Samarbetar jag istället med det undermedvetna och utvecklar en lugn behaglig självbild och världsbild kommer det fungera bättre.

Man kan tänka att man är en tillfällig gäst som tar hand om livet en stund :) Med en avsiktlig attityd att livet är värdefullt och meningsfullt av sig självt. Detta är motsatsen till konflikt, det är en samarbetsvänlig hållning. Jag tror inte man kan förstå livet utan att samarbeta med det.

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 17 jul 2019 13:50

Ju mindre identifikation med egna o medmänniskors mentala motviljor o preferenser desto mindre re-aktion o större öppenhet för ändamålsenlig aktion i tanke, tal o kroppslig gärning. Det finns då ingen anledning att odla ett "stabilt jag". Man agerar utifrån den av naturen givna o allmängiltiga identiteten som primärt medveten varelse o sekundärt som tänkande varelse med tillhörande ofrånkomliga personliga uttryck. Den individuella, personliga tolkningen o uttrycket blir då inte befäst som ett bestående jag, utan som just en personlig o momentan upplevelse o uttryck. Man utgår då ifrån det allmängiltiga, samstämmiga o söker i detta samförstånd o samarbete. Det som skiljer oss åt ifråga om utseende, kunskap o färdigheter gör oss då inte till främlingar inför varandra. Det väsentliga blir samstämmighet eller som Buddhan uttryckte det: frid, harmoni.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 17 jul 2019 14:12

Tänk på det värsta ni varit med om, det kanske pågick i 7 år eller under 40 minuter. Denna hink med brinnande olja kommer att skvalpa över på alla andra hinkar. Konflikterna kommer man att söka i massor av hinkar. Men man mår bäst av att veta vilken som är den ursprungliga hinken.

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 17 jul 2019 16:10

Som medveten varelse så skit samma vilken hink, det väsentliga är skadan som uppstod o vad man gör åt den!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 17 jul 2019 19:04

531bts skrev:Som medveten varelse så skit samma vilken hink, det väsentliga är skadan som uppstod o vad man gör åt den!

Men vi är inte så medvetna, vi behöver minnesfragmenten av våra erfarenheter. Utan perspektiv fattar vi ogenomtänkta beslut.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 17 jul 2019 19:10

Smisk skrev:Jag har svårt att se att det är en prioriteringsfråga gällande anden och köttet. Prioritera bägge eller ingen av dem är väl mest hur det fungerar. Frågan kanske berör om man skall gå på autopilot och göra vad impulserna driver en till av ren njutning och lättja eller om man skall utvecklas och lära sig leva lite mer stabilt och balanserat. Det handlar knappt om något val utan snarare om det omedvetnas relation till det medvetna :)

Exakt. Vi behöver inte svar på en fråga vi inte kan formulera just nu, vi behöver först och främst bli mer medvetna.

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav 531bts » 18 jul 2019 11:16

Klorofyll: jag räknar med att ALLA av naturen är medvetna på samma sätt: förmågan att erfara, ta emot intryck o kunna uttrycka behov. Däremot är tankesinnet upptaget av olikheter från morgon till kväll, livet ut hos varje individ. ALLA får ett oundvikligt tankeperspektiv på ALLT som faller in på medvetandet, från morgon till kväll livet ut. Antingen låter man de tankarna tillsammans med personliga preferenser o motviljor vara referens o utgångsläge för bedömningen av ALLT som faller in på medvetandet, dvs personlig logik. Ett "jag"-perspektiv som oftast är i konflikt med medmänniskor o verkligheten.
Eller så ägnar man sig åt det enda alternativet: låta verkligheten/naturen vara referens o utgångsläge för tankesinnet. För det krävs disciplin i form av sinnesnärvaro, jämnmod, koncentrerad uppmärksamhet för att låta egna o andras kommentarer/manipulationer av det som uttrycks av sig själv, det självklara, få komma i andra hand. Det är aldrig ngn risk för självutplåning med detta alternativ, tvärtom tankesinnet befrias från självhävdelse, idéer om vänner-fiender, rangordning, att bli ngn, meningslöst identitetssökeri mm. Med allmängiltig logik blir det utrymme för ett helhetsperspektiv på livet istället för personlig logik med sina begränsande preferenser o motviljor.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster