Allsmäktighet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Allsmäktighet

Inläggav Algotezza » 15 aug 2019 07:41

En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anders » 15 aug 2019 08:53

Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?

Säg åt eleven att den där typen av teocidetankar får man lämna om man tänker vara religiös. Det finns för många såna där om man får för sig att man kan veta på Gud istället för att tro på Gud. Kan rapa upp ett femtontal såna där, född i en Kristen familj med tonårstvivel.
Skall man tro får man helt enkelt glömma allt det där, lämna det i sin Guds händer och följa buden. Man kan inte både äta och ha kakan, så snäll är inte tillvaron.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Allsmäktighet

Inläggav 531bts » 15 aug 2019 09:17

Gud har allsmakt över skapelsen, inte över människans intentioner. Människan har möjlighet att välja att tro på Gud som levande orsak till hela skapelsen eller sig själv som del-orsak, dvs utgångsläge för skapande, kreatör av orsaker. Människan hamnar i en situation där hon i förhållande till varann måste avgöra vem som är den högsta inom arten. För att avgöra det finns inget annat än att ständigt ägna sig åt att utveckla makt o manipulation. För att umgänget, med makt o manipulation, ska bli drägligt krävs moralregler. Det har de som förverkligat filosofin, i alla tider kommit fram till, varför världsreligionernas moralregler är likartade.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Algotezza » 15 aug 2019 09:42

Anders skrev:
Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?

Säg åt eleven att den där typen av teocidetankar får man lämna om man tänker vara religiös. Det finns för många såna där om man får för sig att man kan veta på Gud istället för att tro på Gud. Kan rapa upp ett femtontal såna där, född i en Kristen familj med tonårstvivel.
Skall man tro får man helt enkelt glömma allt det där, lämna det i sin Guds händer och följa buden. Man kan inte både äta och ha kakan, så snäll är inte tillvaron.


Väljer man att vara religiös, dvs. att tro på Gud, eller ej? Krävs det inte något slags förmåga att tro i grunden för att fixa det?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anders » 15 aug 2019 14:50

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?

Säg åt eleven att den där typen av teocidetankar får man lämna om man tänker vara religiös. Det finns för många såna där om man får för sig att man kan veta på Gud istället för att tro på Gud. Kan rapa upp ett femtontal såna där, född i en Kristen familj med tonårstvivel.
Skall man tro får man helt enkelt glömma allt det där, lämna det i sin Guds händer och följa buden. Man kan inte både äta och ha kakan, så snäll är inte tillvaron.


Väljer man att vara religiös, dvs. att tro på Gud, eller ej? Krävs det inte något slags förmåga att tro i grunden för att fixa det?

Om man har den tron lär man svälja de omöjliga frågorna utan att kräva alltför exakta svar. Man brukar ju i och för sig prata om att det finns en skärv av gud inom oss, att den skärven har sin egen vilja, sitt eget ansvar osv. Men jag tror allvarligt att det är bäst att lämna såna frågor därhän.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allsmäktighet

Inläggav Esther » 15 aug 2019 21:20

Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?


Intressant fråga!
Saken är den att människan har fri vilja. Har fått den av Gud. Eftersom djuren inte har den. De går på instinkt och nedärvt beteende. Vi kan välja. Regler och lagar gäller därmed för människan främst för hur vi ska hantera våra göranden med andra människor.
Ser du till de Guds bud som ligger under alla lagar som finns i världen handlar 4 om Gud och de resterande 6 om hur vi ska vara med andra människor.
Saken är den att håller du inte de första till Gud brukar människor inte heller hålla de sista mot andra människor.
Det ligger liksom implicit.
En individ som inte kan vara - vill vara - trogen en osynlig Gud, älska denne - kommer inte att göra det med de som de ser - dvs människor. Så det ligger (vilket vi vet antropologiskt) en korrelation mellan det första och det andra.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Allsmäktighet

Inläggav 531bts » 16 aug 2019 08:54

Esther: att ha en tro på Gud är ingen garanti eller ens ngn förutsättning för ett oförvitligt moraliskt liv. Moral regler kan man bestämma sig för att följa o leva efter, precis som man kan bestämma sig för att alltid stanna för röd gubbe o gå vid grön. Det finns nog lika många som håller Budorden utan ngn tro på Gud som det finns präster o andra trosbekännare, som dagligen bryter mot ngt av buden dvs lever med synd.
Jag menar att det är ofrånkomligt så länge man är etablerad i "jag" - medvetande med makt o manipulation som uttryck o överlevnad, personlig identitet som incitament. Inte förrän man tagit sitt förnuft till fånga o i filosofisk dialog med sina medmänniskor prövar sin tro på Gud som den levande orsaken till skapelsen, man istället kan etablera sig i Gudsmedvetande. Med Gudsmedvetande följer kärlek som incitament för tanke, tal o gärning, moral regler har då spelat ut sin roll till förmån för etik.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anders » 16 aug 2019 12:07

531bts skrev:Esther: att ha en tro på Gud är ingen garanti eller ens ngn förutsättning för ett oförvitligt moraliskt liv. Moral regler kan man bestämma sig för att följa o leva efter, precis som man kan bestämma sig för att alltid stanna för röd gubbe o gå vid grön. Det finns nog lika många som håller Budorden utan ngn tro på Gud som det finns präster o andra trosbekännare, som dagligen bryter mot ngt av buden dvs lever med synd.
Jag menar att det är ofrånkomligt så länge man är etablerad i "jag" - medvetande med makt o manipulation som uttryck o överlevnad, personlig identitet som incitament. Inte förrän man tagit sitt förnuft till fånga o i filosofisk dialog med sina medmänniskor prövar sin tro på Gud som den levande orsaken till skapelsen, man istället kan etablera sig i Gudsmedvetande. Med Gudsmedvetande följer kärlek som incitament för tanke, tal o gärning, moral regler har då spelat ut sin roll till förmån för etik.

Då jävlar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Algotezza » 16 aug 2019 13:05

Esther skrev:
Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?


Intressant fråga!
Saken är den att människan har fri vilja. Har fått den av Gud. Eftersom djuren inte har den. De går på instinkt och nedärvt beteende. Vi kan välja. Regler och lagar gäller därmed för människan främst för hur vi ska hantera våra göranden med andra människor.
Ser du till de Guds bud som ligger under alla lagar som finns i världen handlar 4 om Gud och de resterande 6 om hur vi ska vara med andra människor.
Saken är den att håller du inte de första till Gud brukar människor inte heller hålla de sista mot andra människor.
Det ligger liksom implicit.
En individ som inte kan vara - vill vara - trogen en osynlig Gud, älska denne - kommer inte att göra det med de som de ser - dvs människor. Så det ligger (vilket vi vet antropologiskt) en korrelation mellan det första och det andra.



Av någon anledning tror vi människor vi står över djuren och har fri vilja. Delvis har vid et i den mån vi kan förest'lla oss alternativ till det som sker och kan förverkliga våra intentioner som ej är omedelbart givna via den spontana perceptionen. Vi går i hög grad på emotionell instinkt, reagerar instinktivt-emotionellt på omvärldens aktioner och reaktioner. Se bara vilka svar jag får på detta inlägg!

Människan är både speciesistisk ovh högmodig. Det är väl därför planetens tillstånd är som det är. Det är i Bibelnl vi kan läsa att människan står över naturen och ska förvalta den. Har hon lyuckats bra? Bibeln har gjort människan högmodig med andra ord.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allsmäktighet

Inläggav klorofyll » 16 aug 2019 15:27

Det här med djur och människors förmågor är inte mycket att bråka om. Tror att det är väldigt svårt att få någon att ändra uppfattning.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Allsmäktighet

Inläggav 531bts » 16 aug 2019 16:16

Anders: ha, ha, haa! Om du med din kommentar menar att något dramatiskt kommer att inträffa, så är det nog precis tvärtom: uttryck i tanke, tal o gärning kommer att kännetecknas av allt det vi lider brist på idag: frid, harmoni, sympatisk glädje o det gör inte så mycket väsen av sig. Sinnestillstånd som uttrycker "då jävlar..." har längre ingen anledning att uppstå.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allsmäktighet

Inläggav Esther » 16 aug 2019 22:21

Algotezza skrev:

Av någon anledning tror vi människor vi står över djuren och har fri vilja.


Så människan har ingen fri vilja? Varför har vi straff då? Ingen kan ju hållas ansvarig när de inte kan göra annat? Som djuren. En haj kommer att äta upp dig - för han vill ha mat. Ska vi sätta honom i fängelse för det? Om grannen äter upp dig gör vi det - för vi tycker han borde ha gått till Mcdonalds istället.
Eller var han bara högmodig? Trodde han var mer än hajen?
Förstår inte ditt resonemang.
Alls.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anders » 16 aug 2019 22:24

531bts skrev:Anders: ha, ha, haa! Om du med din kommentar menar att något dramatiskt kommer att inträffa, så är det nog precis tvärtom: uttryck i tanke, tal o gärning kommer att kännetecknas av allt det vi lider brist på idag: frid, harmoni, sympatisk glädje o det gör inte så mycket väsen av sig. Sinnestillstånd som uttrycker "då jävlar..." har längre ingen anledning att uppstå.

Under pensionen tänker jag jävlarimej leva i lugn, harmoni och balans.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Allsmäktighet

Inläggav 531bts » 17 aug 2019 09:33

Anders: med den inställningen är förutsättningarna för ångest, ånger o depression mer sannolikt! Lycka till!

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Allsmäktighet

Inläggav Vertumnus » 17 aug 2019 10:28

Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?


Med den fria viljan som utgångspunkt, dvs det som gör dig till någon, kan Ingen äga makt över någon annan. Ordet makt används ofta synonymt med tvångsmedel eller våldskapital vilka till skillnad från makt faktiskt kan vara i någons ägo. Makt är ett mellanmänskligt fenomen.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster