Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 28 mar 2021 19:33

klorofyll skrev:
xion skrev:Ondska är en värdering.

Ondska är en handling. Värderingar hör hemma hos dem som värderar (behöver dock inte vara fel för det). Så vad är en ond handling? Jag skulle säga att det är att tvinga på någon tillvägagångssätt som hon finner fel eller omoraliska... Eller finns det någon bättre definition?


Ja det finns en bättre definition. En klassisk. En Biblisk: avund.

Gud skapade människan till odödlighet och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen, men genom djävulens avund kom döden in i världen...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2021 19:55

Jag har aldrig varit avundsjuk... (för jag är så självgod).

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 28 mar 2021 21:07

iris skrev:
klorofyll skrev:
xion skrev:Ondska är en värdering.

Ondska är en handling. Värderingar hör hemma hos dem som värderar (behöver dock inte vara fel för det). Så vad är en ond handling? Jag skulle säga att det är att tvinga på någon tillvägagångssätt som hon finner fel eller omoraliska... Eller finns det någon bättre definition?


Ja det finns en bättre definition. En klassisk. En Biblisk: avund.

Gud skapade människan till odödlighet och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen, men genom djävulens avund kom döden in i världen...


Ormen yttrade en lögn...att de skulle lära sig ont och gott om de åt av frukten.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2021 22:02

naturaleeduco skrev:
iris skrev:
Ja det finns en bättre definition. En klassisk. En Biblisk: avund.

Gud skapade människan till odödlighet och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen, men genom djävulens avund kom döden in i världen...


Ormen yttrade en lögn...att de skulle lära sig ont och gott om de åt av frukten.


Smart... Sant.

Om det vore så lätt att lära sig..

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 28 mar 2021 22:54

klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
iris skrev:
Ja det finns en bättre definition. En klassisk. En Biblisk: avund.

Gud skapade människan till odödlighet och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen, men genom djävulens avund kom döden in i världen...


Ormen yttrade en lögn...att de skulle lära sig ont och gott om de åt av frukten.


Smart... Sant.

Om det vore så lätt att lära sig..


Ormen sade vad de ville höra...hade den sagt sanningen skulle de aldrig lyssnat på den.
:)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 29 mar 2021 07:26

naturaleeduco skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Ondska är en handling. Värderingar hör hemma hos dem som värderar (behöver dock inte vara fel för det). Så vad är en ond handling? Jag skulle säga att det är att tvinga på någon tillvägagångssätt som hon finner fel eller omoraliska... Eller finns det någon bättre definition?


Ja det finns en bättre definition. En klassisk. En Biblisk: avund.

Gud skapade människan till odödlighet och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen, men genom djävulens avund kom döden in i världen...


Ormen yttrade en lögn...att de skulle lära sig ont och gott om de åt av frukten.


Så är det ju. Det onda framstår ofta som något eftertraktansvärt. En njutning (som kvinnan sa) för ögat (därmed vår fantasi).

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 29 mar 2021 07:28

naturaleeduco skrev:
klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
Ormen yttrade en lögn...att de skulle lära sig ont och gott om de åt av frukten.


Smart... Sant.

Om det vore så lätt att lära sig..


Ormen sade vad de ville höra...hade den sagt sanningen skulle de aldrig lyssnat på den.


Nej, sanningen vill ingen höra, ingen är intresserad av något som kan vara återhållsamt, kritiskt eller påvisa det som behöver ändras i ens karaktär eller personlighet. Idag vill alla som O Wilde sa (för han själv var sådan). det enda sättet att hantera synd är att ge efter för den.
Synd är och har alltid stått för själviskhet och all slags kärlekslöshet därmed.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 29 mar 2021 10:45

klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
iris skrev:
Ja det finns en bättre definition. En klassisk. En Biblisk: avund.

Gud skapade människan till odödlighet och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen, men genom djävulens avund kom döden in i världen...


Ormen yttrade en lögn...att de skulle lära sig ont och gott om de åt av frukten.


Smart... Sant.

Om det vore så lätt att lära sig..


Förstod ni vad jag menade här? Dvs att man INTE lär sig något av att synda? Ormen ljög genom att säga att de skulle lära sig genom frukten... Agree?

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är ondska?

Inläggav xion » 29 mar 2021 15:25

iris skrev:
iris skrev:
xion skrev:Jag kan inte tycka att du har riktigt "koll" på det här i alla fall.
Ondska är en värdering.
Det måste du väl hålla med om?
En värdering kräver någon som värderar,eller hur?
Även om de flesta skulle vara överens om en värdering så är den väl fortfarande subjektiv?


Värdering? Så ondska kostar något? Vad är den värderad till då? 1 mille, 200 tusen 50 miljoner dollar?


Men jag håller med dig. Varje människa har ju (i kärlekslösa människors syn på andra) en prislapp - är värd något. Vissa är ju värdelösa de kan ju alltid ge "vård" och en spruta så man blir av dem dem? Eller?

Eller du kanske menar att det onda - det som är en handling mot andra människor - inte är ont. Utan det är relativt - om den som utövar detta säger att det är för en "bra" sak och så - då är det ju okej även om en svag idiot lider?
För det är väl så man får se det då - det subjektiva --- men för mig.
Jag är ju udda vet du.
Är en människa ovärderlig och äger - värdighet - det är något speciellt det. Inga prislappar, inget relativt, inte den starkes utsagor om vad som är vad - utan handlingar är onda eller goda - för den som drabbas av den när andra människor med vilja, vetandet vad de gör - utsätter andra.
Sorry...

Filosofin försöker vara neutral och inte känslostyrd. utilitarism och pragmatism är filosofins nyckelord. Vad som ska betecknas som ondska måste därför vägas mot dessa utgångspunkter, inte enbart mot emotionella hänsynstaganden. Emotionen är kortsiktig och därför inte övergripande och rationell. Det hä'r låter kanske känslokallt men känslan för drömmen om slutmålet är inget man kan negligera.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 29 mar 2021 17:16

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
Ormen yttrade en lögn...att de skulle lära sig ont och gott om de åt av frukten.


Smart... Sant.

Om det vore så lätt att lära sig..


Förstod ni vad jag menade här? Dvs att man INTE lär sig något av att synda? Ormen ljög genom att säga att de skulle lära sig genom frukten... Agree?


Man lär sig av synd dess konsekvenser.
:)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 29 mar 2021 17:31

xion skrev:
iris skrev:
iris skrev:
Värdering? Så ondska kostar något? Vad är den värderad till då? 1 mille, 200 tusen 50 miljoner dollar?


Men jag håller med dig. Varje människa har ju (i kärlekslösa människors syn på andra) en prislapp - är värd något. Vissa är ju värdelösa de kan ju alltid ge "vård" och en spruta så man blir av dem dem? Eller?

Eller du kanske menar att det onda - det som är en handling mot andra människor - inte är ont. Utan det är relativt - om den som utövar detta säger att det är för en "bra" sak och så - då är det ju okej även om en svag idiot lider?
För det är väl så man får se det då - det subjektiva --- men för mig.
Jag är ju udda vet du.
Är en människa ovärderlig och äger - värdighet - det är något speciellt det. Inga prislappar, inget relativt, inte den starkes utsagor om vad som är vad - utan handlingar är onda eller goda - för den som drabbas av den när andra människor med vilja, vetandet vad de gör - utsätter andra.
Sorry...

Filosofin försöker vara neutral och inte känslostyrd. Altruism och pragmatism är filosofins nyckelord. Vad som ska betecknas som ondska måste därför vägas mot dessa utgångspunkter, inte enbart mot emotionella hänsynstaganden. Emotionen är kortsiktig och därför inte övergripande och rationell. Det hä'r låter kanske känslokallt men känslan för drömmen om slutmålet är inget man kan negligera.


8) ...mmmm, så är det. DÄRFÖR är det som är ont och det som är gott inte värderingar. Det är faktiska effekter av handlingar - dessvärre är det så att dessa handlingar som skapar objektivt synbara verkningar och därmed kan bedömas - grundas på emotioner. Hos människan --- deras ursprung är känslostyrt.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 29 mar 2021 17:31

naturaleeduco skrev:
klorofyll skrev:
klorofyll skrev:
Smart... Sant.

Om det vore så lätt att lära sig..


Förstod ni vad jag menade här? Dvs att man INTE lär sig något av att synda? Ormen ljög genom att säga att de skulle lära sig genom frukten... Agree?


Man lär sig av synd dess konsekvenser.


Allt kommer med en prislapp... vad ska bara den betala med som sålde sin själ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2021 18:34

iris skrev:
naturaleeduco skrev:
klorofyll skrev:Förstod ni vad jag menade här? Dvs att man INTE lär sig något av att synda? Ormen ljög genom att säga att de skulle lära sig genom frukten... Agree?

Man lär sig av synd dess konsekvenser.

Allt kommer med en prislapp... vad ska bara den betala med som sålde sin själ?

Fick då den lärde läkaren Heinrich Faust den kunskap som han letade så desperat efter. Något måste han väl fått då han sålde sin själ? Kunskap har tydligen alltid betraktats som högmod, som en synd. Medan påsk-klockorna ringer undertecknar Faust den pakt med djävulen som ska uppfylla alla hans önskningar och i gengäld få Fausts själ.
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 29 mar 2021 19:15

iris skrev:
Pilatus skrev:
iris skrev:Allt kommer med en prislapp... vad ska bara den betala med som sålde sin själ?

Fick då den lärde läkaren Heinrich Faust den kunskap som han letade så desperat efter. Något måste han väl fått då han sålde sin själ? Kunskap har tydligen alltid betraktats som högmod, som en synd. Medan påsk-klockorna ringer undertecknar Faust den pakt med djävulen som ska uppfylla alla hans önskningar och i gengäld få Fausts själ.

Vetenskapsmannen Faust ... Faust vill ta tillbaka makten över sitt liv, han önskar sig ungdom, passion och kärlek!

Naturligtvis, Johann Wolfgang von Goethes Faust. Det är inte någon dålig önskan, ungdomens kärlek och lycka, men allt tycks bli förgiftat. Det finns ett flertal versioner, men stackars Faust, lärd som han är, väljer dåliga metoder för att nå lyckan. Är det romantikens bild av en längtan som inte kan uppfyllas enkelt och naturligt? Mefistofeles blir en för stark krydda i anrättningen. Men som en förkroppsligad bild av ondskan fick man ihop både teater och opera på ingredienserna. :)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 30 mar 2021 04:43

Att sälja sin själ till djävulen är dumt...djävulen är inte ens vän. Jag funderar om ens djävular existerar.
:)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster