Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 30 mar 2021 11:05

iris skrev:
naturaleeduco skrev:
iris skrev:
Men orden är inte synonyma alls!!! Dumt gör den som inte vet vad denne gör - ont gör den som exakt vet - vad denne gör och väljer det! Ondska är uttänkt, planerad, viljestyrd, exekverad för att skada, kränka, förtrycka, ta ifrån, döda stjäla och förgöra andra och deras drömmar och önskningar och liv.


Ok, då använde jag fel ord.


Jag kan ge dig ett exempel där dumhet och ondska är parad (det brukar komma i par dessutom) och det är de som fick genistatus på IQ testerna i Nuremberg - de var förvisso inte ensamma (många många tyskar hade oerhört höga IQ på de tester som mäter detta och sedan förväxlar det med intelligens eller klokhet) eftersom många tyskar var "intelligenta" sett som att de kunde omsätta kunskap till något innovativt och de kunde på ett effektivt sätt "ta hand om problem", de var skickliga i sina yrken och de var oerhört tekniskt framgångsrika. De var både dumma och onda.
Hur kan man påstå detta?

Ge mig ett förslag på hur man kan se det så?


Dumt har jag sett som ett sätt där man är lägre intelligent. Ondska för mig har vart ett uttryck för låg intelligens. De onda blir aldrig riktigt lyckliga medan de goda ofta blir det. Kärlek är det högsta man kan eftersträva och det är inget drag man ser hos onda.
:)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 30 mar 2021 11:51

naturaleeduco skrev:
iris skrev:
naturaleeduco skrev:
Ok, då använde jag fel ord.


Jag kan ge dig ett exempel där dumhet och ondska är parad (det brukar komma i par dessutom) och det är de som fick genistatus på IQ testerna i Nuremberg - de var förvisso inte ensamma (många många tyskar hade oerhört höga IQ på de tester som mäter detta och sedan förväxlar det med intelligens eller klokhet) eftersom många tyskar var "intelligenta" sett som att de kunde omsätta kunskap till något innovativt och de kunde på ett effektivt sätt "ta hand om problem", de var skickliga i sina yrken och de var oerhört tekniskt framgångsrika. De var både dumma och onda.
Hur kan man påstå detta?

Ge mig ett förslag på hur man kan se det så?


Dumt har jag sett som ett sätt där man är lägre intelligent. Ondska för mig har vart ett uttryck för låg intelligens. De onda blir aldrig riktigt lyckliga medan de goda ofta blir det. Kärlek är det högsta man kan eftersträva och det är inget drag man ser hos onda.


Kärlek är ju sex - det är i de samhällen vi lever av idag konsumption - av kroppar. De ska helst vara unga och fräscha och själv ska man gärna ha råd att betala. Detta lärs ut i skolorna - att sex är det samma som kärlek - tillgänglighet, att man erbjuder och bjuder ut sin kropp till andras och - eget nöje. Är det intelligent?
Är de som skapar skolans läroplan dumma?
Man kidnappar orden - förvränger dem och --- implementerar det så att alla - absolut alla blir implicerande. Då och endast då - vill ingen (kan ingen) säga bu för då kan alla säga: jamen du var ju också med här?!

Det är vad? Dumhet, ondska, kärlek, gemenskap, tolerans? Eller jag är bara en "moralkärring". Moraliserar andras görande "du tror du är mycket bättre" - typ.
Vad är detta?
Hur kategoriserar man sådant?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav Smisk » 30 mar 2021 11:54

Hur förhåller sig intelligens/ointelligens, godhet/ondska och lycklighet/olycklighet? :)

Jag tänker mig att alla kombinationer finns och att de inte orsakar något mellan varandra.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 30 mar 2021 12:12

iris skrev:
naturaleeduco skrev:
iris skrev:
Jag kan ge dig ett exempel där dumhet och ondska är parad (det brukar komma i par dessutom) och det är de som fick genistatus på IQ testerna i Nuremberg - de var förvisso inte ensamma (många många tyskar hade oerhört höga IQ på de tester som mäter detta och sedan förväxlar det med intelligens eller klokhet) eftersom många tyskar var "intelligenta" sett som att de kunde omsätta kunskap till något innovativt och de kunde på ett effektivt sätt "ta hand om problem", de var skickliga i sina yrken och de var oerhört tekniskt framgångsrika. De var både dumma och onda.
Hur kan man påstå detta?

Ge mig ett förslag på hur man kan se det så?


Dumt har jag sett som ett sätt där man är lägre intelligent. Ondska för mig har vart ett uttryck för låg intelligens. De onda blir aldrig riktigt lyckliga medan de goda ofta blir det. Kärlek är det högsta man kan eftersträva och det är inget drag man ser hos onda.


Kärlek är ju sex - det är i de samhällen vi lever av idag konsumption - av kroppar. De ska helst vara unga och fräscha och själv ska man gärna ha råd att betala. Detta lärs ut i skolorna - att sex är det samma som kärlek - tillgänglighet, att man erbjuder och bjuder ut sin kropp till andras och - eget nöje. Är det intelligent?
Är de som skapar skolans läroplan dumma?
Man kidnappar orden - förvränger dem och --- implementerar det så att alla - absolut alla blir implicerande. Då och endast då - vill ingen (kan ingen) säga bu för då kan alla säga: jamen du var ju också med här?!

Det är vad? Dumhet, ondska, kärlek, gemenskap, tolerans? Eller jag är bara en "moralkärring". Moraliserar andras görande "du tror du är mycket bättre" - typ.
Vad är detta?
Hur kategoriserar man sådant?


Sex kan vara kärlek men just detta springande efter sex är ingen kärlek. Tycker inte skolan är dum. Pengar är inte mycket, vissa säger att över 40.000kr i månanden gör en inte mer lycklig. En myt att rika är lyckligare.
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 30 mar 2021 12:13

Smisk skrev:Hur förhåller sig intelligens/ointelligens, godhet/ondska och lycklighet/olycklighet? :)

Jag tänker mig att alla kombinationer finns och att de inte orsakar något mellan varandra.


Svårt att tro att onda är lyckliga...människans natur är sådan att bry sig om varandra.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 30 mar 2021 18:06

iris skrev:Det finns däremot en synlig, direkt synlig, effekt hos människor som inte tror på Gud och dessutom inte är döpta. Deras böjelser för magi, för trolldom, för olika typer av newage och allt detta som kommer. ... har stenar i fickan som ska "beskydda dem" osv. Det är därmed direkt påvisat att människan väljer mellan - den som är Kärlek och den onde. Vilket medför vissa saker för dem och andra.

Sådan är jag! Men. Jag tror på Gud och jag är döpt. Magi är ingenting jag bryr mig om... Då skulle jag få problem... Magi är en hobby.

Människor som tror att de VET någonting - för att man är den man är (dvs narcissim) - får problem. Men jag skulle kunna lära ut min "kunskap" till vem som helst, men jag bryr mig inte om det.. Såklart.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 30 mar 2021 20:24

naturaleeduco skrev:
Sex kan vara kärlek men just detta springande efter sex är ingen kärlek. Tycker inte skolan är dum. Pengar är inte mycket, vissa säger att över 40.000kr i månanden gör en inte mer lycklig. En myt att rika är lyckligare.


Nej - sex kan aldrig vara kärlek - däremot tänker jag mig att de som verkligen lärt sig älska en annan och sedan är intima kan älska. Det är något annat -det är en konfirmation på en redan etablerad därvarande relation som bekräftas.

Det är en myt att fattiga är bättre, snällare, godar och lyckligare. Det stämmer inte. :shock:

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är ondska?

Inläggav naturaleeduco » 31 mar 2021 03:01

iris skrev:
naturaleeduco skrev:
Sex kan vara kärlek men just detta springande efter sex är ingen kärlek. Tycker inte skolan är dum. Pengar är inte mycket, vissa säger att över 40.000kr i månanden gör en inte mer lycklig. En myt att rika är lyckligare.


Nej - sex kan aldrig vara kärlek - däremot tänker jag mig att de som verkligen lärt sig älska en annan och sedan är intima kan älska. Det är något annat -det är en konfirmation på en redan etablerad därvarande relation som bekräftas.

Det är en myt att fattiga är bättre, snällare, godar och lyckligare. Det stämmer inte. :shock:


Älska är inte sex, det är att älska någon. Skojar med dig, du har en sådan definition helt okey för mig.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 31 mar 2021 03:48

iris skrev:Jag kan ge dig ett exempel där dumhet och ondska är parad (det brukar komma i par dessutom) och det är de som fick genistatus på IQ testerna i Nuremberg - de var förvisso inte ensamma (många många tyskar hade oerhört höga IQ på de tester som mäter detta och sedan förväxlar det med intelligens eller klokhet) eftersom många tyskar var "intelligenta" sett som att de kunde omsätta kunskap till något innovativt och de kunde på ett effektivt sätt "ta hand om problem", de var skickliga i sina yrken och de var oerhört tekniskt framgångsrika. De var både dumma och onda.
Hur kan man påstå detta?

Ge mig ett förslag på hur man kan se det så?

Ex.v. så kanske man inte ger "personalen" hela sanningen... Egentligen så räcker det att en person är skarp innom området, som sätter press på kanske 50 personer, som forskar eller så, sedan kan hen bara traska runt på dagarna å inspektera vad dessa åstadkommit individuellt, ge kommentarer, styra och bestämma. Om man har en målsättning så kanske personalen funnit 5 alternativa lösningar - ta den bästa...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 31 mar 2021 03:53

IQ är att ta sig från A till B på kortast tid, inte HUR man tar sig från A till B.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 31 mar 2021 06:12

iris skrev:
naturaleeduco skrev:
iris skrev:
Jag kan ge dig ett exempel där dumhet och ondska är parad (det brukar komma i par dessutom) och det är de som fick genistatus på IQ testerna i Nuremberg - de var förvisso inte ensamma (många många tyskar hade oerhört höga IQ på de tester som mäter detta och sedan förväxlar det med intelligens eller klokhet) eftersom många tyskar var "intelligenta" sett som att de kunde omsätta kunskap till något innovativt och de kunde på ett effektivt sätt "ta hand om problem", de var skickliga i sina yrken och de var oerhört tekniskt framgångsrika. De var både dumma och onda.
Hur kan man påstå detta?

Ge mig ett förslag på hur man kan se det så?


Dumt har jag sett som ett sätt där man är lägre intelligent. Ondska för mig har vart ett uttryck för låg intelligens. De onda blir aldrig riktigt lyckliga medan de goda ofta blir det. Kärlek är det högsta man kan eftersträva och det är inget drag man ser hos onda.


Kärlek är ju sex - det är i de samhällen vi lever av idag konsumption - av kroppar. De ska helst vara unga och fräscha och själv ska man gärna ha råd att betala. Detta lärs ut i skolorna - att sex är det samma som kärlek - tillgänglighet, att man erbjuder och bjuder ut sin kropp till andras och - eget nöje. Är det intelligent?
Är de som skapar skolans läroplan dumma?
Man kidnappar orden - förvränger dem och --- implementerar det så att alla - absolut alla blir implicerande. Då och endast då - vill ingen (kan ingen) säga bu för då kan alla säga: jamen du var ju också med här?!

Det är vad? Dumhet, ondska, kärlek, gemenskap, tolerans? Eller jag är bara en "moralkärring". Moraliserar andras görande "du tror du är mycket bättre" - typ.
Vad är detta?
Hur kategoriserar man sådant?


Svaret jag sökte på det närmaste och frågan där var: dumhet som genererar lögn, som genererar bedrägeri - som i sin tur samlat är ondska.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 31 mar 2021 06:14

Smisk skrev:Hur förhåller sig intelligens/ointelligens, godhet/ondska och lycklighet/olycklighet? :)

Jag tänker mig att alla kombinationer finns och att de inte orsakar något mellan varandra.


Det finns en korrelation mellan de första i alla par och de andra i alla par. De bildar kombon.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 31 mar 2021 06:15

klorofyll skrev:
iris skrev:Jag kan ge dig ett exempel där dumhet och ondska är parad (det brukar komma i par dessutom) och det är de som fick genistatus på IQ testerna i Nuremberg - de var förvisso inte ensamma (många många tyskar hade oerhört höga IQ på de tester som mäter detta och sedan förväxlar det med intelligens eller klokhet) eftersom många tyskar var "intelligenta" sett som att de kunde omsätta kunskap till något innovativt och de kunde på ett effektivt sätt "ta hand om problem", de var skickliga i sina yrken och de var oerhört tekniskt framgångsrika. De var både dumma och onda.
Hur kan man påstå detta?

Ge mig ett förslag på hur man kan se det så?

Ex.v. så kanske man inte ger "personalen" hela sanningen... Egentligen så räcker det att en person är skarp innom området, som sätter press på kanske 50 personer, som forskar eller så, sedan kan hen bara traska runt på dagarna å inspektera vad dessa åstadkommit individuellt, ge kommentarer, styra och bestämma. Om man har en målsättning så kanske personalen funnit 5 alternativa lösningar - ta den bästa...


Inte riktigt det svaret jag sökte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 31 mar 2021 06:35

iris skrev:
iris skrev:
naturaleeduco skrev:
Dumt har jag sett som ett sätt där man är lägre intelligent. Ondska för mig har vart ett uttryck för låg intelligens. De onda blir aldrig riktigt lyckliga medan de goda ofta blir det. Kärlek är det högsta man kan eftersträva och det är inget drag man ser hos onda.


Kärlek är ju sex - det är i de samhällen vi lever av idag konsumption - av kroppar. De ska helst vara unga och fräscha och själv ska man gärna ha råd att betala. Detta lärs ut i skolorna - att sex är det samma som kärlek - tillgänglighet, att man erbjuder och bjuder ut sin kropp till andras och - eget nöje. Är det intelligent?
Är de som skapar skolans läroplan dumma?
Man kidnappar orden - förvränger dem och --- implementerar det så att alla - absolut alla blir implicerande. Då och endast då - vill ingen (kan ingen) säga bu för då kan alla säga: jamen du var ju också med här?!

Det är vad? Dumhet, ondska, kärlek, gemenskap, tolerans? Eller jag är bara en "moralkärring". Moraliserar andras görande "du tror du är mycket bättre" - typ.
Vad är detta?
Hur kategoriserar man sådant?


Svaret jag sökte på det närmaste och frågan där var: dumhet som genererar lögn, som genererar bedrägeri - som i sin tur samlat är ondska.


Det är avundsjuka... Deras största skräck är att de inte kan påverka dig..


Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är ondska?

Inläggav Marksa » 31 mar 2021 08:57

Människan är av naturen god.
Människan är av naturen en social varelse.
Människan tar hand om sin familj, sina närmaste, sin klan och by. sitt land.
Människan har svårt att sträcka ut handen vidare en så, men det är inte omöjligt.
Människans förmåga att känna empati för lidande nära och långt borta är ett gott tecken på den inbyggda godheten

Att avhumanisera de som inte är vi är ondska.
Xenofobi är ett ont, ett hot och skall behandlas med kunskap.

Kärlek är en kär lek mellan 2 människor. Att skuldbelägga denna lek är ondska.
Varje dag är en resa.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster