Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3205
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav Smisk » 01 apr 2021 11:47

klorofyll skrev:Livskvalitet och meningsfullhet däremot, en harmonisk stämning av att må bra av sig själv, är det man bör tala om.

Man behöver inte vara ond därför att man gjort ont...[/quote]


Jag har definierat ondska på ett sätt som jag tänker räcker. Har man onda intentioner är man när man handlar just då ond.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 01 apr 2021 14:50

naturaleeduco skrev:Det hela är egentligen en enorm fråga. Ondska är att stjälpa någon som inte förtjänar det.


Vem förtjänar vad? VEM bland människorna kan sätta sig (med vilken rätt?) över en annan individ och bestämma över dennes liv? Vad är det för något egenmäktigt? Vem bad om att få dem där?
Vem är det som tror sig ha den maken över andra?
Ödmjuka människor?
:?
Inte speciellt - det krävs extremt högmodiga individer som personligen och på ett personligt plan sätter sig över andra. Det finns lagar som bör bestämma vad som gäller för alla.
I USA gäller inte dessa för de rika, som kan betala för en fet löns frihet... :mrgreen: - DET är ondska.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 01 apr 2021 16:29

Anders skrev:Och många av de som ställer till med de största av jävelskap gör det med de bästa av intentioner - som de ser det.

Jag gillar inte det talesättet.. Det är i princip en uppmaning till vårdslöshet. :)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 06 apr 2021 10:43

klorofyll skrev:
Anders skrev:Och många av de som ställer till med de största av jävelskap gör det med de bästa av intentioner - som de ser det.

Jag gillar inte det talesättet.. Det är i princip en uppmaning till vårdslöshet. :)



Exakt Anders - huvudet på spiken. De som fördärvar mest gör detta för de själva ville ha något eller trodde de visste allt om alla och därmed trodde de i sin enfald de hade rätten att döma andra till sådant (om man skulle utsätta dem för samma sak) de inte kan uthärda.
DÄRFÖR drar man dem "inför Domaren" så att de får sitta av "till sista skärven" - eftersom det kan kanske, eventuellt i bästa fall få dem att besinna sig innan de dör och får - för varje sin onda handling som drabbade andra - sona för det på ett ställe de inte kan komma ur.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 06 apr 2021 11:09

iris skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Och många av de som ställer till med de största av jävelskap gör det med de bästa av intentioner - som de ser det.

Jag gillar inte det talesättet.. Det är i princip en uppmaning till vårdslöshet. :)



Exakt Anders - huvudet på spiken. De som fördärvar mest gör detta för de själva ville ha något eller trodde de visste allt om alla och därmed trodde de i sin enfald de hade rätten att döma andra till sådant (om man skulle utsätta dem för samma sak) de inte kan uthärda.
DÄRFÖR drar man dem "inför Domaren" så att de får sitta av "till sista skärven" - eftersom det kan kanske, eventuellt i bästa fall få dem att besinna sig innan de dör och får - för varje sin onda handling som drabbade andra - sona för det på ett ställe de inte kan komma ur.

Om någon har begått ett brott så talar inte denne om det för Expressen. Om man på fullaste allvar tror på vad vederbörande ändock säger till Expressen... Det är uppkomsten till det talesättet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 06 apr 2021 11:14

klorofyll skrev:... Det är uppkomsten till det talesättet.


Nej - uppkomsten till talesättet är:

Vägen till helvetet är stenlagd med goda föresatser.
Samuel Johnson (1709-1784)
Himmel och Helvete

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 06 apr 2021 11:15

iris skrev:Exakt Anders - huvudet på spiken. De som fördärvar mest gör detta för de själva ville ha något eller trodde de visste allt om alla och därmed trodde de i sin enfald de hade rätten att döma andra till sådant (om man skulle utsätta dem för samma sak) de inte kan uthärda.
DÄRFÖR drar man dem "inför Domaren" så att de får sitta av "till sista skärven" - eftersom det kan kanske, eventuellt i bästa fall få dem att besinna sig innan de dör och får - för varje sin onda handling som drabbade andra - sona för det på ett ställe de inte kan komma ur.

Sådana här hemska historier, är det kristendommen som lär ut dem?


klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 06 apr 2021 11:35

iris skrev:De som fördärvar mest gör detta för de själva ville ha något eller trodde de visste allt om alla och därmed trodde de i sin enfald de hade rätten att döma andra till sådant (om man skulle utsätta dem för samma sak) de inte kan uthärda.

Okej jag är övertygad...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 06 apr 2021 11:36

klorofyll skrev:
iris skrev:Exakt Anders - huvudet på spiken. De som fördärvar mest gör detta för de själva ville ha något eller trodde de visste allt om alla och därmed trodde de i sin enfald de hade rätten att döma andra till sådant (om man skulle utsätta dem för samma sak) de inte kan uthärda.
DÄRFÖR drar man dem "inför Domaren" så att de får sitta av "till sista skärven" - eftersom det kan kanske, eventuellt i bästa fall få dem att besinna sig innan de dör och får - för varje sin onda handling som drabbade andra - sona för det på ett ställe de inte kan komma ur.

Sådana här hemska historier, är det kristendommen som lär ut dem?




Inte speciellt --- det är så alla samhällen fungerar. Fängelser är fulla.

xion
Inlägg: 3213
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är ondska?

Inläggav xion » 06 apr 2021 12:42

Jag gjorde misstaget att titta lite på "Fanny och Alexander" i Julas.
Den berörde mig så illa att jag inte kunde se klart på den.
Att se hur prästen torterade och plågade barnen och använde dem som vapen mot kvinnan.
Hur han samtidigt påstod sig göra detta av kärlek.
Visserligen är det en fiktiv berättelse och förhoppningsvis inte kopplad till Ingmar Bergmans egna upplevelser.
Hur som helst så gjorde den mig inte mer positivt inställd till religionen precis.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 06 apr 2021 12:59

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:Exakt Anders - huvudet på spiken. De som fördärvar mest gör detta för de själva ville ha något eller trodde de visste allt om alla och därmed trodde de i sin enfald de hade rätten att döma andra till sådant (om man skulle utsätta dem för samma sak) de inte kan uthärda.
DÄRFÖR drar man dem "inför Domaren" så att de får sitta av "till sista skärven" - eftersom det kan kanske, eventuellt i bästa fall få dem att besinna sig innan de dör och får - för varje sin onda handling som drabbade andra - sona för det på ett ställe de inte kan komma ur.

Sådana här hemska historier, är det kristendommen som lär ut dem?




Inte speciellt --- det är så alla samhällen fungerar. Fängelser är fulla.


Jag syftade på det du skrev före...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 06 apr 2021 13:03

Ursäkta mig, jag upplever att jag är väldigt negativ..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är ondska?

Inläggav iris » 06 apr 2021 18:54

xion skrev:Jag gjorde misstaget att titta lite på "Fanny och Alexander" i Julas.
Den berörde mig så illa att jag inte kunde se klart på den.
Att se hur prästen torterade och plågade barnen och använde dem som vapen mot kvinnan.
Hur han samtidigt påstod sig göra detta av kärlek.
Visserligen är det en fiktiv berättelse och förhoppningsvis inte kopplad till Ingmar Bergmans egna upplevelser.
Hur som helst så gjorde den mig inte mer positivt inställd till religionen precis.



ja sadister och andra som älskar att plåga andra borde dras även till religioner - inte bara agera i övriga samhället...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 06 apr 2021 19:44

iris skrev:
xion skrev:Jag gjorde misstaget att titta lite på "Fanny och Alexander" i Julas.
Den berörde mig så illa att jag inte kunde se klart på den.
Att se hur prästen torterade och plågade barnen och använde dem som vapen mot kvinnan.
Hur han samtidigt påstod sig göra detta av kärlek.
Visserligen är det en fiktiv berättelse och förhoppningsvis inte kopplad till Ingmar Bergmans egna upplevelser.
Hur som helst så gjorde den mig inte mer positivt inställd till religionen precis.


Gustav Adolf Ekdahl är en överklassig karaktär. Han tillåts vara korkad, fri från ansvar och bekymmer.

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav Sheki » 30 sep 2021 09:50

Ondska är när man medvetet skadar något levande direkt eller indirekt utan att det leder till gott. Är inte utilirarist så att plåga råttor för forskningskull ser jag som ont.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster